Emperor: Battle for Dune

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Пролог

Седя в нощта и се вглеждам в пясъците. Под слабата светлина на двете луни едва се различават останалите от групата ми. Тази вечер е изпитанието, тази вечер ще се разбере дали аз съм Муад-Диб – Избрания. На върха на отсрещната дюна за кратко проблясва светлина – това е сигналът, че бръмчилото е поставено и съвсем скоро ще се появи Вестителя. След по-малко от десетина минути земята под мен започва леко да трепери, след още няколко мига тихото хрущене на пясъците се усилва до грохот, а въздухът постепенно се наелектризира. Пристягам въжето на куката около кръста си и се подготвям за своя подвиг…

Червеят е огромен, голям е колкото кораб на Гилдията. Опитвам се да потисна ужаса, който се засилва в мен, представям си смъртта на своя баща и с воля, подсилвана от желанието за отмъщение, скачам срещу чудовището. Аз – Пол, син на покойния атреидски дук Лито, трябва да докажа пред себе си и пред Свободните дали съм достоен за императорската корона, за властта над Аракис – моята планета, позната още и като Дюн.

Част първа: Книга за орела

Изпитанието премина успешно, свободните ме боготворят, а останалите атреиди, начело с новия дук, ме уважават и ми се вричат във вярност. Майка ми – Бен-Джезъртска вещица Джесика бе го предвидила, но виждам, че вие, моите командири, все още не сте съвсем наясно със събитията тук.
След смъртта на императора настанаха тежки години. Покрай неговата гибел войната не само че приключи, но се разрази с още по-голяма сила. Сардукарите, останали без кауза, за която да се бият, се пръснаха из цялата планета и убиваха всичко, което се приближеше до тях. Останалите две касти се оттеглиха, само за да нападнат с нова сила. Корупцията и превратите станаха нещо обикновено, затова този трети конфликт бе наречен “война на убийците”.

В него трябваше да променим не само тактиката си, но и бойните си единици. Вече можем да разчитаме на шпионите, които не са въоръжени, но са специално обучени за живот в пустинята. Те почти се сливат с пейзажа около тях, което ги прави невидими за екипажа на танковете и другите машини, но не могат да се скрият, ако ги забележи пехотинец. На база на информацията, подавана от тях, ще осъществяваме бъдещите си атаки. Интересни са новообучените снайперисти, които са практически безсилни срещу бронирани машини, но са смъртоносни за пехотата.
Най-често те работят в екип с единиците от корпуса Kinjal Infantry, които поразяват на големи разстояния както моторизирани бойни части, така и войници.

Пехотата е силна, но дори да е в големи количества, тя може да стане лесна жертва под веригите на някоя машина. В тази война заменихме широко разпространените танкове (оказаха се прекалено неефективни срещу могъщите харконски Devastator-и и бързите ордоски Deviator-и) с ново поколение бойни единици. Това са Меch-оподобните Mangusta и Minutaur. Първата е олекотена версия на Minutaur-а и е въоръжена само с ракети. Нейната сила е в бързината и проходимостта й, както и възможността да насочва ракетите си по вражески единици без да спира, когато ги изстрелва.

Минотавърът е гордостта на военните ни инженери – въоръжен е с 4 огромни оръдия, които стрелят едновременно на огромно разстояние и нанасят унищожителни поражения върху сгради, машини и хора. Бъдете внимателен в употребата му, тъй като неговата големина е обратнопропорционална на скоростта, която може да развива. Освен това снарядите му летят по балистични криви, така че едва ли биха уцелили по-бързите единици.

За безопасно превозване на пехотинците разполагаме с леки бронетранспортьори, които нямат въоръжение, но използват Stealth-технологията при пътуване на кратки разстояния. Те са изключително ефективни за проникване във вражата база и стоварване на група инженери. При добре създадена паника на входа на укреплението инженерите могат да се прокраднат и да пленят ключови сгради, вследствие на което да се наруши производственият и икономическият баланс на врага. Най-силното ни оръжие е запазеният от предишната война Sonic Tank, който стреля с ултразвукови вълни и помита всичко по пътя си… Включително и приятелските единици. 

Който контролира Дюн, той контролира подправката; който контролира подправката, той има правото да бъде император. Ние се борим за свободата си и за справедливост. Затова съюзът със свободните – коренните жители на Аракис, е силно желан, а те са верен приятел и страшен враг. Единиците им са невидими за врага в пустинята, а точните им снайперисти и воини-файдакини се справят еднакво добре с пехотата и танковете на харкони и ордоси.

Въпреки че атаката е най-добрата защита, неведнъж или два пъти ще бъдем притискани навътре в територията ни. Затова доусъвършенствахме защитни кули, които вече изстрелват по две ракети. Срещу пехота ще можете да използвате картечни гнезда. Не забравяйте, че преди да предприемете атака срещу нова територия, ще можете да придвижите някои от гарнизонните ни постове по тактическата карта близо до мястото на конфликта. По този начин да си осигурите чести подкрепления от съседните ни бази.

Част втора: Книга за бика

Баронът е вече твърде стар, а двамата му сина се мразят повече отколкото можем да си позволим. Затова приведохме в действие проекта за твоята амнистия – ти ще поемеш командването на войските ни на Аракис. Ако спечелиш, ще бъдеш възнаграден, ако не, ще бъдеш екзекутиран. Не забравяй, че шепа от прахта на Дюн е десет хиляди пъти по-скъпа от жалкия ти живот. Помни, че провалът е равносилен на смърт.

Естествено, няма да си сам срещу враговете ни. Първата единица, върху която ще се спра е Buzzaw-ът – огромен резец, който разрушава находищата от подправка. Бърз и леко брониран, с възможност да стреля, докато се движи, той е идеален срещу пехотинци. За съжаление бойните му качества срещу тежко бронирани машини силно падат. Това е причината да доразработим нашия Battle Tank.

Доста по-голям интерес обаче предизвиква Flame-танкът, който е едно от новите ни попълнения. Подобно на Buzzaw-a неговите дула са прикрепени от двете му страни и изстрелват къси струи напалм, изпепеляващи хора и сгради. В случай, че не можете да си позволите неговото закупуване, ще можете да използвате пехота, екипиранa с горелки.

Благодарение на нашите шпиони откраднахме от Атреидите чертежите на огромните самоходни оръдия Minutaurus. С помощта на инженерите ни пленените планове бяха използвани в модифицирането на най-унищожителното оръжие, кръстосвало някога пясъците на Аракис – Devastator-a. Създадохме трикраки mech-ове, въоръжени с две йонни оръдия и пет ракети, които превръщат всяка цел в отломки, ако бъдат изстреляни срещу нея. Огромната броня на това чудовище го предпазва и от най-тежките снаряди. Когато е почти разрушено, то може да прегрее атомния си реактор и да се самоунищожи, взривявайки всичко в радиуса на експлозията.

Нито една от противниковите касти не разполага с единица, която да се изправи срещу него и да оцелее, а възможността да обстрелва както наземни, така и въздушни единици го прави най-мултифункционалното оръжие на бойното поле. Ниската му скорост и обхват на стрелба са фактори, с които все пак трябва да се съобразиш, ако не искаш кариерата ти да завърши на електрическия стол. За разлика от останалите касти, които изхвърлиха от въоръжението си ракетните танкове, ние не само запазихме тези единици, но ги и доразвихме. Те изстрелват осем самонасочващи се ракети с възможност за разделяне на целите за по-голяма ефективност.

Във въздуха нашите бомбардировачи не могат да настигнат атреидските орнитоптери, но ги превъзхождат по силата на оръжията си. С Advanced Caryall-ите ще можете бързо да пренесете нашите войски в тила на врага или да откраднете машините за събиране на подправката меланж, след което да ги захвърлите точно пред дулата на танковете ни.

Има вероятност съвсем скоро да избухне гражданска война, затова още отсега трябва да решиш кой от двата сина на барона смяташ да подкрепиш. Препоръчително е и да потърсиш съюз със сардукарските легиони, те ще се присъединят към най-силния на бойното поле, а това сме ние. Сега тръгвай и покажи, че заслужаваш да живееш. Загубата означава смърт.

Част трета: Книга за змията

Екзекютрикс, представям ти новия главнокомандващ на силите ни на Аракис. Той ще се бие за славата и тоталната доминация на каста Ордос. Аз ще му бъда ментат и ако се докаже полезен в плановете ни за добиване на императорския престол, той ще заеме мястото ми на твой главен съветник, а аз ще стана част от теб.

За разлика от атреидите, които разчитат на многофункционалните си единици, и харконите, които се оповават на разрушителната мощ на своите оръжия, ние залагаме на скоростта и безшумните операции. Никога няма да видите войските ни във фронтална атака – лице в лице с противника. Единиците ни са прекалено слаби, за да издържат в битка с техните вражески еквиваленти, дори численото превъзходство да е на наша страна.

Силата на нашата армия е бързината и технологията, използвана при създаването на различните видове войски. Основните ни сили се състоят от Laser-танкове. Те са слаби, но както и всичките други наши единици, са оборудвани с Hover технология. Тя им позволява да прекосяват непроходими за другите касти територии и да развиват скорост в пъти по-голяма от тази на Devastator-ите или на Minotaurus-ите. Най-полезното им приспособление е лазерната установка. Тя е монтирана на корпуса им така, че да може да се върти свободно и да стреля по време на движение с кратък интервал на охлаждане.

Подвижността на тези танкове им позволява да се измъкват от ракетите на врага и да осъществяват успешно партизанската тактика “удари и бягай”. Те, както и APC-тата и Deviator-ите ни, разполагат с регенериращи се щитове, които предпазват корпуса им от повреди. Все пак помнете, че ако отбранителното силово поле е разрушено и тялото на танка е понесло някакви поражения, скоростта му рязко ще падне и той ще стане лесна жертва за врага. Deviator-ите ни са запазили токсичните си ракети, с които могат да размътват съзнанието на вражеските единици и временно да ги поставят под наш контрол. Dust-скаутите ни пък имат способността да се заравят в купчините прах и да нападат врага в гръб.

Ние разполагаме и с най-мощното оръжие за далечен бой. За разлика от харконските Vine-катапулти, които са ефективни основно срещу пехота, нашите Анаконди могат да действат като огромни гаубици. Те стрелят на голямо разстояние със снаряди, които наподобяват амуниците на Минотаврите. Все още можете да инфилтрирате наши шпиони в базата на врага и да ги накарате да се самовзривят в някоя сграда, разрушавайки я до основи.

Имай предвид, че атреидите разполагат с холопрожектор, който вдига морала на войските им, а харконите са построили мощна атомна бомба. За разлика от тях ние използваме една нова технология – Chaos Lighting. Мълнията не нанася големи щети на сградите и единиците, но обърква силите на врага. В резултат на това те сами започват да се избиват и това е добър начин да се справите с голям отряд танкове или Devastator-и.
Време е да покажеш, че си достоен! Спечели победа за кастата ни! Помогни да внедрим копието на императора, което сами създадохме! Това е твоята директива. Неуспехът изобщо не е опция.

Част четвърта: Книга за заговора и съюза

Освен трите касти в хода на кампанията ще можете да се съюзите с някоя от останалите четири гилдии, а в мултиплейър – да използвате и една допълнителна. В зависимост от хода на събитията можете да използвате помощта на свободните, сардукарите (разполагат с най-силната пехота, която е сравнително евтина и много ефективна срещу сгради, войници и машини), клана Ix и клана Tlielaxu.

Ix разполагат с тактически много полезни танкове, които създават репликати на ваши и вражески войски. Репликатът може да нанася щети като нормална единица, но здравето му постепенно пада, а в случай, че е уцелен или доближен от противника, изчезва.

Tlielaxu са клан, който работи с генни мутации. Представителите му разполагат с две специални единици: Contaminator и Lich. Първите са мутанти, които заразяват пехотинците със зомбиращ вирус. Вторите са живи танкове, които са ларви в танковете на врага. Когато дадената машина е унищожена, ларвата излиза и мутира в нов Lich. Така можете да създадете огромна армия само с по една единица от всеки тип. Слабото им място на Tlielaxu е, че са изключително слаби срещу сгради и в директна битка.

Така наречената “Гилдия” е петият клан, но в сюжета няма да можете да контролирате танковете им.

Епилог

Мога да кажа, че първият опит на Westwood в попрището на 3D-стратегиите е много добър – това е най-качественото RTS от този тип, с което съм се сблъсквал след появата на Myth 2. Играта се разпростира на цели четири диска (един инсталационен и по един за всяка каста). Те съдържат повече от 50 минути филми, разкриващи ви сюжета, а артистите се справят много по-добре, отколкото Red Alert 2. Саундтракът по традиция е почти съвършен и напълно пресъздава атмосферата на събитията и духа на страната, за която се биете. Когато сте с харконите, от колоните се лее здрав метъл. Ако играете с ордосите, ще слушате индъстриал (метафорично казано: груба сила и технология). Графиката не е просто на ниво, тя е направо прекрасна. Появяват се пясъчни бури, пълзящите червеи са придружени от мълнии, а картинката на надигащ се от пясъка звяр е гледка, спираща дъха. Единиците са много подробно моделирани и ако си спомняте плаката ни от тазгодишния трети брой на списанието, можете да добиете представа за какво ниво на детайлите става дума. Анимациите им са супер реалистични и са придружени със съответните звуци. Вече и всяка единица си има собствен набор от реплики.

Мултиплейърът е отделна тема за разговор. Само ще спомена, че харконите НЕ са най-силните, въпреки че имат най-мощните единици – всички касти са еднакво добре балансирани. След Dune 2000 Westwood най-накрая измиха срама от челото, защото според мен последният им продукт е най-доброто RTS, излизало през тази година.

Автор: Георги Панайотов