Disciples III: Renaissance

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Ето, че не само на Коледа стават чудеса… излезе третата част на великата игра Disciples. Толкова отдавна я чаках, че вече бях загубил надежда някога да побродя из нейния очарователен фентъзи свят. Вярно, засега се продава само руската версия, но пък аз с езика на Пушкин и Путин си служа добре. И затова ще ви разкажа впечатленията си, а който иска да почака версията с езика на Шекспир и Шварценегер (или неговия роден май беше немски…), да потърпи още малко.

Играта е не само фактическо, но и сюжетно продължение на миналите серии. Всевишният вече е обърнал гръб на своето създание – Невендаар и обитателите му. Сега той е зает да мисли за друга съдба на света, който е изградил. В същото време на границата на империята пада звезда, която жителите й тълкуват като специален знак. Мъдреците и пророците се опитват да разгадаят знамението, а хората, елфите и демоните изпращат герои да я търсят. Един злодей обаче решава да я намери повече от всичко на света, за да може да я впрегне в своите черни магии. Тук се включва и Иноел – загадъчна пратеница на небесата, която ще стане надежда на много души от размирния Невендаар. С пътешествието си по света с всяка от трите раси нейното сърце ще се изпълва с необятна любов към този изстрадал, странен, но красив свят.

Много ще се изпише за заглавие от подобен ранг, убеден съм. Ще има прехласнати и силно разочаровани. И това е нормално. Ще започна с минусите, защото хейтърите очакват именно това. На първо място промените се изразяват в силно подобния на HOMM5 геймплей. Особено битките са като директно заимствани от конкурентното заглавие, но с поставени воини от новата игра на терена. Все още, въпреки пач 1.5, единиците не са добре балансирани, а може би най-тъжното е, че я няма расата на джуджетата, която беше най-любимата ми във втората част и

можем да избираме едва измежду три раси

като немъртвите са интегрирани в техния арсенал. Елфите пък прекалено много приличат на хората, което също е разочароващо. И не на последно място – играта все още е пълна с бъгове и зацикля. На места се налагаше да се измъквам с ctrl+alt+del и да стартирам автосейва. Но дотук с лошите вести. Останалото, което ми направи впечатление, е много положително и убеден съм – ако се абстрахирате от известните недостатъци, ще се потопите в една нова и осъвременена Disciples, с която ще прекарате много безсънни нощи.

Стилът на играта е напълно запазен. Когато влезете в замъка, отново ще имате ляв слот за армията на вашия лидер и десен – за единиците, с които ще защитавате твърдината. Тя сега е нарисувана много красиво и дори бих казал – внушително. Множеството сгради, които ще строите, са разположени от подножието на планина, чак до самия й връх, където е издигната крепостта. Съоръженията са същите от втората част,

което ще ви спести използването на туториъл

– ако сте фенове на серията, просто влизате и играете по познатия начин. Постройките са отново за стрелци, воини, лечители, магове, както и имперски сгради. Те се ъпгрейдват като има два клона на развитие – който изберете в началото, него ще усъвършенствате до края.

Сред нововъведенията е, че е отпаднало бучването на жезли, които да маркират територията ви по картата. Сега нещата са още по-хитри. На ключови места по картата са разположени специални отвърстия, където можете да обозначите своята граница. Тя ще се охранява от мощно същество от вашата раса, което има визуална прилика с пазителя на замъка и отбранява пределите на царството ви. Когато бъде нападано, то спокойно може да избие дори лидер с недостатъчно мощна армия, а и след всяка битка трупа опит. Това ще рече, че колкото повече успешни отблъсквания на врага постигне, толкова по-силно ще става.

Героят ви ще развива уменията си на табло, подобно на дъска за игра, на която се откриват различни квадратчета – всяко, даващо допълнителен бонус към способностите му. Не забравяйте, че, както и в предните серии, лидерството е може би най-същественото му качество. Колкото повече лидерство имате, толкова повече същества ще можете да включите във вашата армия, а сега вече има цели 12 слота за тази цел. Така с разнообразие на единици, вашата войска може да стане същинско чудовище. С бойци и конници на първа линия, стрелци, магове и лечители – на втора, всеки опит да се атакува целенасочено дори една-единствена единица, може да завършва с пълен провал. Запазени са и

гигантските същества от предните серии

които заемат два слота, но правят особено големи бели. А в третата част те са наистина гиганти, повярвайте ми. При вдигане на ниво лидерът също така ще подобрява здравето, бронята, максималния си удар, атаката и инициативата си.

Сред особеностите на поредицата е фактът, че развивате не само героя си, но и всички въоръжени юнаци и юначки в неговия тим. Всички те вдигат ниво и за да се реализират новите им способности, сградите в замъка трябва да са надстроени до нужната степен. Когато умрат, вашите единици остават налични, но не са активни. Вие трябва или да се върнете в замъка, за да ги съживите, или да имате необходимите умения за това. Броят на артефактите, които може да носи героят ви е увеличен, добавени са и нови предмети, заклинания и магии, както и същества за призоваване. Те са особено ценни и често ще ви спасяват кожата, когато ви застигне враг, а вие сте останал почти без армия.

Това е накратко за новия хит. В крайна сметка имаме любимата си игра с познатата й уникалност, плюс нови и впечатляващи магии, изключителна графика, прекрасно озвучение и разнообразни куестове. Аз съм доволен от работата на Akella и очаквам нетърпеливо качествени експанжъни.

Автор: Свилен Енев