Повече от 8 месеца банда герои бродят из дебрите Diablo II. Още докато армията от фанатизирани фенове на второто Diablo събираше мощ и набъбваше в геометрична прогресия, от Blizzard обявиха, че вече се потят над expansion pack за хитовото си заглавие. Lord of Destruction (LoD) трябваше да премине през всичките фази на бета тестовете и да удари с трясък магазините някъде в началото на пролетта. Blizzard обаче не изневериха на традицията да бавят до краен предел дългоочакваните upgrade-пакети и LoD кацна по рафтовете на магазините едва в началото на юли.
Подобренията и промените, които получаваме с инсталирането на Lord of Destruction, са очевидни за всеки, който е минал поне веднъж четирите дeйствия на оригиналното Diablo II. Въпреки това си мисля, че с този експанджън играта добива вида, който трябваше да има още в края на миналото лято, когато се появи (а помним как тогава се вихреха жестоки спорове дали все пак Blizzard заслужават respect, щом през 2000 г. пускат игра с разделителна способност 640х480).
Всъщност D2:LoD не е просто самостоятелен expansion и прилича по-скоро на нещо като service pack за оригиналната игра. Прибавя се само към вече инсталиран Diablo II и за да започнете каквито и да било занимавки с expansion-на, трябва да си подсигурите приблизително 1100 мегабайта свободно място по твърдия диск, където се разполагат данните от първите две CD-та на Diablo 2. След това играете само с диска на Lord of Destruction. А ако искате да не сменяте CD-та, трябват ви поне 1,7 GB…
Но както е редно, с танцова стъпка, небрежно и на пръсти, се изнасям в посока към моето PC, за да ви представя разните нови видими и не чак толкова видими щуравини.
ИнтерFace-Off 🙂
От техническа гледна точка най-оценимото нововъведение е възможността за игра в режим 800х600, липсата на което беше един от основните минуси на D2. Струва ми се, че самата графична система също е била пипната както трябва и картината като цяло изглежда по-блага. След няколко седмици блъскане на LoD дизайнът на оригиналното Diablo II вече малко ми се поразмива, но все пак ми се струва, че по нивата са добавени изключително много дребни и почти незабележими детайли, които обаче правят атмосферата още по-диаболична. 🙂 Всичко това е гарнирано с най-бомбастичните графични спецефекти, които се предлагат от най-популярните съвременни видеокарти. По този начин, въпреки че не се възползва пълноценно от възможностите на 3D-ускорителите, D2: LoD е станал още по-красив.
Интерфейсните нововъведения са ключовото подобрение по геймплея. В LoD имате опция да си зададете две конфигурации от оръжия, които можете да превключвате с един-единствен клавиш (по този начин се избягва досадното щракане и заниманията с боклуците в инвентара). Така мигновено можете да преоборудвате вашия герой, ако срещу него изникне някакъв нов вид гадини, които изисква коренно различна тактика.
Освен това вторият комплект оръжие ви позволява да освободите място в своята торба допълнителни предмети. Благодарение на това инвентарът се оказва по-широк. Допълнително пространство за складиране на плячката предоставя и personal stash сандъкът. След постигане на 30-то ниво героят ще може да трупа много повече от 200 000 монети в раклата си – таванът скача на 800 000. Картата, която по принцип заема цял екран и подло скрива красотите на нивата (а както знаем, те заслужават да бъдат гледани постоянно) вече може да бъде смачкана в единия край на екрана, което според мен е предостатъчно в повечето случаи.
Друго интересно нововъведение по отношение на интерфейса са новите функции на колана. Повечето играчи разпределят по него различните видове potion-и в отделни колони по видове. Ето защо в LoD можете да задържите SHIFT, да кликнете върху някоя бъчонка от инвентара и тя директно ще бъде изпратена в съответната колона с еликсири от същия тип (ако има свободно място, разбира се). Полезна новост е командата repair all, която присъства при всички ковачи. Тя води до ремонтирането на всички обекти в инвентара, които са повредени.
Всичко това спестява доста време, когато правите спешни посещения по градовете за вдъхване на кураж и пазарни занимания. Вече можете да си предефинирате 16 бързи клавиша за избор измежду достъпните умения.
Might & Magic
По време на beta test цикъла са били поправени и ребалансирани всички герои от оригиналното Diablo II. Разбира се, старите бойци и магьосници могат да се разхождат и в Lord of Destruction, но преди това трябва да бъдат конвертирани в expansion characters.
Що се отнася до новите герои, те са два вида – Druid (което според един речник означава жрец на древните келти) и Assassin (предизвикателна мацка – наемен убиец, която, както личи от името, освен всичко друго си има изобилие от ass :-)). Следва официалното им представяне…
Druid – Прогонени от варварските им братя преди стотици години, друидите напускат родните си земи и се заселват в северните гори. Представляват номадско племе, съставено от бойци с поетическо мислене. Владеят преобразяването на човешкото тяло в див звяр и това им гарантира овладяването на способности, които никой простосмъртен не познава.
Трите вида специални умения на тези герои са стихийните атаки, видоизменяне (или ако предпочитате – превъплъщаване) и призоваване на различни видове духове и същества.
В първата категория попадат атаки, базирани на природните стихии вятър и огън. В това число влизат няколко вида торнадо, вулканични кратери, бълващи лава с пълна сила, магия за разцепване на земята и дори заклинание, което предизвиква ураган. Всичко това е гарнирано с пожелания за много кофти късмет на враговете.
Вторият вид умения позволяват на Druid-a да се трансформира в мечка или във вълк (warewolf/warebear). В тази си форма героят придобива разнообразни способности, които варират от просто по-подли атаки до кражба на живот и мана с всеки удар. Дървото на уменията е организирано по начин, степенуващ ползата от тях във формата на мечка или вълк.
Призоваването на разни твари си е жива далавера – наред с друида в един момент се трепе цяло стадо зверове. Освен това винаги е от полза да има мнима мишена, която привлича вниманието и атаките на ордите от гадове. Тук изборът е доволно голям – на разумна цена (в мана) получавате ято гарвани, глутница гладни вълци или няколко вида особено нелюбезни духове, агресивни към всичко дето пречи на прогреса. Бройката на призованите зверове варира според нивото, което в развитието на съответното умение.
Аssassin – Тези наемни убийци са членове са древен клан, основан от ордена Хорадрум. Те се занимават с издирването и елиминирането на магьосници-изменници. Усъвършенствали са тайни техники за защита срещу магии и с тези свои умения вдъхват респект сред всички, особено сред хората, които са наясно с бойните изкуства. Коронният номер на всеки един Assassin е един тип доста извратено оръжие, с което само той може да борави. Това са особен вид железни бойни нокти, които представляват смъртоносни приставки за всяка ръка и гарантират изключителна бързина и ефективност в бой от близка дистанция. Някои специфични умения (като например брутално разпаряне на чуждата плът) изискват използването именно на това любимо пособие на бойната мадама. Интересно е да се отбележи, че този герой е единственият измежду всички участници в играта, който не се нуждае от ключове, за да разглежда съдържанието на абсолютно всички сандъци по нивата.
Бидейки специалист по бойни изкуства, Assasin-ът се справя особено добре с т.нар. close combat мелета (сиреч директни схватки), в които може да се развихри с пълна сила. Способностите от този вид, които мацката може да развива, са два вида – charge-up skills и finishing moves. Първият тип удари “зареждат” Assassin-а с различни видове енергийни атаки, които после могат да бъда концентрирани при нанасянето на finishing move. По този начин се получава нещо като fatality-тата в Mortal Kombat – навсякъде хвърчат меса, кървища и всякакви други телесни течности.
Зареждането става след като нанесете удар по някой от враговете и има три степени, всяка от които добавя към завършващия удар някаква по-мощна допълнителна атака. Това може да бъде илюстрирано добре със следния пример: трите нива на умението Cobra Strike от първо ниво (класически char-up skill) добавят съответно +40% life steal, +40% life & mana steal или +80% life & mana steal към завършващия удар. (например Dragon Tail, който ми е любимият). По този начин вашата героиня постоянно презарежда своята жизнена и магическа енергия и на практика използва еликсири само в критични ситуации.
Другата слабост на Аssasin-a са капаните. Повечето представляват гаднярски устройства, които черпят преминаващите нападатели с порция трудносмилаеми shit-ове. Един изхвърля остриета, друг пръска светкавици, а има и едни, които взривяват всички близкостоящи трупове (особено забавен номер). Капаните ще бъдат оценени от по-advanced играчите, тъй като тяхното използване предполага Diablо-стил на мислене на подобаващо ниво.
Shadow disciplines са третата група от умения, които Аssassin-ът може да развие. Те не подлежат на лесно общовалидно описание, тъй като са доста разнородни. Тук попадат способности като Burst of Speed (героинята става завидно пъргава за определен период от време), Poison Damage to Weapons (всички видове оръжия вливат смъртоносна отрова в телата на враговете) и Shadow Warriоr/Shadow Master (генериране на боец-сянка, който имитира уменията и въоръжението на мацката, благодарение на което доста успешно се трепе наред с нея). В тази категория ще откриете и умението, с което вдигате издръжливостта си срещу магически атаки (нали не сте забравили, че основната задача на всеки Аssassin е да трепе магьосници-ренегати), както и няколко вида психоатаки, с които размътвате съзнанието на атакуващите гадини… Най-общо казано, ако сте любител на източните бойни изкуства, Аssassin-ът е вашата човечка. 🙂
компаньонки и другарчета
Diablo II съм го врътвал тъкмо два пъти, но не мога да си спомня да съм изпитвал особена симпатия към така наречените hirelings (или наемници). В повечето случаи те бяха невероятно бездарни и не оставяха впечатление за нищо повече от един излишен разход. В D2:LoD този голям пропуск е поправен повече от успешно. AI-то на наемните герои е няколко пъти по-добро, те вършат цялата черна работа и като нищо могат да оцелеят цял един епизод. Вече можете да оборудвате компютърно контролирания боец с броня, шлем, някакво подходящо оръжие и евентуално с щит.
С течение на времето наемникът трупа умения и също вдига нивото си. Имайте предвид обаче, че той не може да има по-високо ниво от вашия герой. За сметка на това обаче можете да взимате вашия наемник във всеки следващ епизод на играта. Предвидена е възможност и да възкресите загиналия боец, но срещу съответната тлъста сума.
Оръжия, камънак и всякакви други боклуци
Едно време имаше една игра на име Bubble Bobble, в която изобилстваха всякакви дрънкулки, които играчът можеше да събира. Хората от Blizzard обаче могат да сложат в малкия си джоб дори някой притежател на заложна къща. В Diablo II тъй и тъй имаше изобилие оръжия и всякакви пособия, а в LoD те са поне два пъти повече. Освен познатите оръжия се появява и специфичен арсенал за всеки от героите, а някои от предметите, както може да се сети човек, са доста яки. Повечето от тях подобряват някое от специалните умения на съответния тип бойци и му дават сериозни преимущества в битките. В тази категория попадат всички модификации на assassin-ските “железни нокти”, няколко вида специални шлемове за друида и варварина, спец-лъковете на амазонката, щитовете на паладина, магическите пръчки, жезли, всякакви други странни боклуци, използвани от магьосницата и некроманта…
Има и един специален клас предмети, наречени charms (талисмани). Това са разни камънаци, някакви писания или кокали, които имат особено значение. Когато стоят в инвентара, те действат по подобие на пръстените и амулетите – дават бонуси под формата на допълнителни точки мана, живот, защита, бързина, късмет и т.н. Неприятното е, че в един момент почват да задръстват инвентара.
Нововъведения има и при така наречените socketed items (предмети, които могат да се обковават със скъпоценни камъни). В тази категория вече не попадат само оръжията, но и най-различни щитове, брони, каски, ботуши и ръкавици. Освен това те се срещат много по-често. Откриването на скъпоценни камъни вече също няма е чак такъв проблем, какъвто беше.
Появява се и един нов клас скъпоценни джунджурии, обединени под кодовото име runes (рунически символи). Действат като познатите gem-ове и при комбиниране с даден клас оръжие или предмет подобряват бойните му характеристики и носят бонуси. По вашите socketed items можете да слагате и новите jewels (скъпоценности). Те наподобяват добре познатите камъни, но трябва да бъдат идентифицирани, преди да бъдат прикрепени към съответния предмет. Вероятно при по-трудните нива на играта ще осигуряват някакви феноменални бонуси.
Неприятното запазих за накрая. За да играете допълнителния Act 5 с новите герои, първо ще трябва да минете оригиналните четири части на Diablo II. От друга срана обаче няма лошо да изпробваме assassin-а и druid-a в битка с гадини от калибъра на Андариел, Дуриел, Мефисто и Диабло. Това е и причината да разглеждам D2:LoD по-скоро като на upgrade, отколкото на продължение. И все пак историята продължава…
Act V
Действието се развива из Варварските възвишения северно от Тристрам. Бейл (Baal), последният оцелял от трите върховни сили на злото, е обсадил с армията си града Хорогат. И докато архидемонът циркулира нейде из околността, вашият герой трябва да види сметката на един от най-личните му заедно с почти цяла армия. За награда, разбира се, получавате доверието на хората от Хорогат. Това е колкото добре, толкова и зле, защото след края на обсадата ще трябва да освободите хората на Qual-Kehk (един от NPC-героите, нещо като владетел Хорогат). Ако се справите с тази тежка задача, ще имате възможност да наемете от неговите варварски бойци.
В града има един магесник на име Nihlathak, който, както впоследствие се оказва, е направил мръсна сделка с Бейл. Ще трябва да разберете сами каква е тя. Преди да видите сметката на върховния демон, ще се изправите и срещу древните пазители на прохода към планината…
Дизайнът на нивата в последната част очевидно е бил воден от желанието играчът да остане с впечатление, че катери добре укрепена висока планина. Крайният ефект е, че всичките терени са дълги, тесни, осеяни със защитни ровове, миниатюрни крепости, катапулти и тонове демони. Ще трябва да бродите и из замръзнали пещери, от които наистина ще ви побият тръпки, сякаш сте попаднали с мокра хавлия на северния полюс.
Може да се каже, че в последната част бройката трупове е сравнима с жертвите от малка ядрена война. Предупреждавам ви, че няма да е леко, тъй като злодеите са особено коварни. Има и един вид мръсници, които дават мило и драго, за да се разбият с гръм и трясък в героя – съвсем в камикадзе стил (след подобно съприкосновение си заминава поне 3/4 от здравето ви).
Редно е да похваля авторите на играта за подобреното ниво на детайлност. Дори на местата, където се гази само из преспи сняг, художниците са си свършили работата с видимо усърдие. Уви, това важи предимно за Акт 5. Но както споменах в началото, този expansion е по-скоро тлъст patch + допълнителен епизод…
С други думи –
старите фенове ще цвилят от кеф
А, за малко щях да забравя. Имайте предвид, че новият Act 5 е истинско предизвикателство, особено на най-високата трудност. Един познат, който има въоръжен до зъби варварин на 93-то ниво, ми се оплака как не може да оцелее повече от две минути след като прекрачи портите на Хорогат. Така че предизвикателството към хардкор-геймърите май ще бъде наистина зловещо. Дръж се battle.net !
P.S. Специални благодарности на Митака от интернет-клуба в Созопол
Автор: Георги Пенков