Имах огромно желание да харесам тази игра – игрите и филмите за пирати, ветроходни кораби, плячкосани съкровища и заровени сандъци със злато и диаманти винаги са ми били интересни… да не забравяме и красивите пленнички, които после винаги се оказваха преоблечени принцеси (въобще ако се вярва на филмите за пирати, на Земята преоблечените принцеси май са повече от врабчетата, но това вече е тема на друга статия)! За съжаление обаче досега имаше една-единствена хубава игра на тази тема – Sea Legends (отпреди 4-5 години). Дори прочутата Pirates! Gold на Microprose беше всъщност доста постна и елементарна игрица и стана известна главно поради липсата на реална конкуренция. (За информация на любителите на жанра – ако са пропуснали да изиграят Sea Legends, то нека на всяка цена да се постараят да си я намерят – дори и след толкова години това си остава все още хубава и интересна игра, въпреки наличието на една-две дребни слабости като gameplay)
Желанието ми да харесам Cutthroats: Terror on The High Seas не се разколеба дори и от гордия надпис, който се появява най-напред на страницата на производителя www.hothouse.org – нещо от рода на “Тази игра е направена от създателите на Gangsters”! Странно наистина – това е нещо, което всъщност трябва да се крие… Както и да е, вече сигурно ви е яснa основната слабост на новата игра –
ОТВРАТИТЕЛНИЯТ ИНТЕРФЕЙС!!!
Като замисъл в нея няма нищо ново – всичко е заимствано от един стар и пра-стар оригинал отпреди повече от десет години и повторено в Pirates! Gold от началото на десетилетието; въпреки това обаче в този жанр има огромен потенциал и с използването на съвременните технологии в областта на графичните изображения можеше да се получи нещо невероятно добро! За съжаление дори и това не е използвано с пълните си възможности – като графика в играта ще видите събрани на едно място две пълни противоположности! От една страна, морските и сухопътните битки са изобразени великолепно – ако имате 3D-видеокарта, ще можете да наблюдавате облаците дим, излизащи от дулата на оръдията, експлозиите и пръските вода, когато гюллетата цопнат в морето… За сметка на това многобройните менюта особено в пристанищата като че ли са създавани преди десетилетие, да не говорим за това, че са сухи и еднообразни (вижте пак Sea Legends – как съвсем лесно и без много графични екстри могат да се създадат приятни за окото, интуитивни за използване и разнообразни менюта)! За сметка на това пък ви очаква яко щракане с мишката, тъй като и най-елементарните операции в пристанищата често са преусложнени… И нещо, което не се усеща още в самото начало, но прави впечатление като започвате да навлизате в тънкостите – във всяко пристанище ще можете да се занимавате с търговия, да ремонтирате или да купувате и продавате кораби, оръдия и оръжие и да наемате моряци и капитани – само че липсва връзка между различните менюта. Доста често ще се оказва, че всъщност сте купили нещо, което ви е напълно излишно (но сте продали друго, което е жизненоважно) – и това ще ви принуди по няколко пъти да посещавате едно и също място! Така описан, този недостатък изглежда дреболия, но първо е много досадно непрекъснато да се връщате напред-назад, и второ – всяко посещение отнема ЕДИН ЦЯЛ ДЕН (а времето дори и през 17-ти век е пари)! Освен това ще разполагате с цял куп информация (често пъти излишна) за вашите кораби и екипажи – но пък няма да имате на разположение най-елементарни цифри! Типичен пример – екипажът ви е съставен от моряци (за работа с платната), от войници – те превземат чуждите кораби на абордаж и от топчии; когато наемате екипажа обаче, ще трябва непрекъснато наум да пресмятате колко хора ВСИЧКО сте наели и да проверявате в ръководството колко хора можете да качите на всеки от вашите кораби – иначе със сигурност ще излезе, че сте взели моряци в излишък, а няма кой да стреля с оръдията!
За недостатъците на интерфейса ще трябва още да се пише по-късно, но сега няколко думи, за да приключим с пристанищата. Какво точно ще правите там си е абсолютно ваша работа – можете дори да се опитате да стоварите сухопътен десант и да ги превземете и плячкосате; можете и да се занимавате само с търговия или да получавате различни мисии от губернаторите на колониите. Естествено, можете да станете и безогледен пират, но няма да минете без поне едно безопасно убежище. Така че ще трябва да поддържате добри отношения най-малко с една от европейските нации, но пък всичко друго ви е позволено и начинът ви на действие зависи единствено от вас! В самото начало ще трябва да си изберете стартова година – от 1625-та (когато пиратите са все още слаби и се осмеляват да нападат единствено самотни и лошовъоръжени търговски кораби) до 1700-та (тогава започва залезът на пиратството – европейските държави вече имат достатъчно развити колонии в района и могат да поддържат огромни военни флоти. Независимо от стартовата ви година обаче играта ще приключи през 1725-та и това е единственото ви реално ограничение!
Битки, битки и пак битки!!!
Можете да се снабдите с някой бързоходен кораб и да се занимавате единствено с търговия, но едва ли, ако се захванете с тази игра, ще искате само да купувате и да продавате! Всеки уважаващ себе си пират ще трябва да превземе и да плячкоса огромно количество кораби и да си спечели слава и богатство – а това, както и децата знаят, не може да стане множество сериозни морски и дори сухопътни битки! Когато сте в открито море, ще разполагате с три възможности – map view, nest view и battle view. От map view ще определяте курса на корабите си и ще проучвате наличната информация за пристанищата; battle view е екранът, чрез който ще водите битките (не се досетихте, нали), а nest view би трябвало да бъде изглед от мястото на наблюдателя на върха на мачтата – всъщност това е “разширен” battle view екран, който ви дава няколко допълнителни опции като например възможността да разменяте сигнали със срещнатите кораби или да се опитате да избягате от очевидно превъзхождащи ви сили. Разбира се, основната работа трябва да се върши от battle view екрана – оттам можете не само да водите морски битки, но и да стоварвате сухопътни десанти. Главното ви занимание обаче все пак ще останат морските битки – сред опциите има възможност да избирате курса на корабите си, вида на използваните боеприпаси и избор на цел (можете да стреляте и избирателно по платната, палубата или корпуса на противника), имате дори и възможност да превърнете някой от вашите по-малоценни корабчета в плаваща бомба и да го блъснете в някой от вражеските battleships. Добавете към това и хубавата графика… и се пригответе да прочетете за нови недостатъци по интерфейса! Сам по себе си никой от недостатъците не е фатален, но всички събрани на едно място вече сериозно дразнят и развалят удоволствието от играта! Типичен пример – като стреляте по платната, те видимо се повреждат – но на фигурките на корабчетата винаги остават показани като вдигнати докрай, независимо че може вие или противника да сте решили да ги свалите.
Това, от една страна, ви принуждава непрекъснато да поглеждате встрани на екрана към индикатора за платната за всеки от вашите кораби (като че ли си нямате друга работа по време на битка), а по отношение на противника направо не е честно – нямате никаква възможност да оцените дали (примерно) е вдигнал платната докрай и се опитва да избяга или просто маневрира, за да ви издебне за бордови залп. Не е добре изпипано и изображението на корпусите на корабите – повредите не се показват и е много лесно да потопите някой кораб без да искате и то след като в продължение на един (цял) час сте се опитвали да го плените!
Недомислено е и наличието на многофункционалност на някои клавиши – по време на битка имате два режима – камерата да следва някой кораб или да стои неподвижна на някой участък от картата – и едни и същи клавиши изпълняват различни функции в зависимост от това, в кой от двата режима се намирате! Това на пръв поглед дори не прилича на недостатък, но едва ли ще мислите вече така, ако отчаяно се опитвате да направите някаква маневра и корабът ви не се подчинява… докато не се досетите да погледнете отново отстрани на екрана и не забележите, че играта сама е превключила на другият режим… добре поне, че ви остава командата “load”!
За обобщение – ако сте достатъчно търпеливи да свикнете с интерфейса, вероятно ще започнете да харесвате Cutthroats: Terror on the High Seas, но като цяло това вероятно ще остане поредният неуспешен римейк на старата класическа игра и ще бъде много жалко, тъй като единствено няколкото зле изпипани дреболии ще провалят тази по принцип доста добре свършена работа!
Автор: Генко Велев