Conquest: Frontier Wars

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 04 окт. 2001

Ликувайте, RTS-фенове. Чакането определено си заслужаваше. Conquest: Frontier Wars безпроблемно се нарежда сред най-добрите в стратегическия жанр

Тази игра доста се забави. И то не защото не беше готова. Първоначално проектът бе възложен на Digital Anvil, но те имаха известни затруднения. Когато Micro$oft поеха щафетата, започнаха да отлагат и отлагат датата на излизане. В крайна сметка играта бе издадена от френската фирма Ubi Soft. А какво се е получило? Въпреки че на пръв поглед в много отношения наподобява StarCraft, резултатът е
 
нещо много повече от клонинг

Една от най-характерните черти на хората е любопитството (и мързелът, но това е друг въпрос). Космическият кораб “Андромеда” минава през неразучен досега wormhole. Но екипажа го чака изненада. Той осъществява контакт с разумна раса. По всички критерии срещата е… катастрофална. И изведнъж космосът се оказва твърде тесен. Расите са три, а кампанията е само една – със земляните. Ако бързате да се запознаете с нрава на другите две цивилизации, на ваше разположение са двете добре изработени тренировъчни мисии. Учудващо е колко много неща за нрава на една цивилизация може да се научат от обикновена тренировъчна мисия. 🙂

И така, вие сте командир от звездната флота на хората. Първата ви задача е да откриете оцелели членове от екипажа на “Андромеда”, ако изобщо има такива. Нататък сюжетът се развива доста стремително, а в началото на всяка мисия ще имате съвсем ясна представа за какво се борите. Събитията в шестнайсетте дълги мисии ще ви захвърлят в разгара на една съвсем “правдоподобна” космическа война.

Какво отличава Conquest от другите стратегии в реално време? Първата и най-лесно забележима разлика ви поднася интерфейсът. В долната дясна страна се виждат две карти. Едната изобразява звездната система, в която се намирате. На нея са отбелязани планети, астероиди, небули, космически кораби и… общо взето всичко. Другата карта представлява част от галактиката и на нея се виждат до

16 звездни системи

Ще ви се налага да играете едновременно на множество навързани карти, а войските ви ще пътуват между тях посредством вече споменатите wormholes.

Ресурсите в играта са четири. Всички производствени и изследователски комплекси се строят на планетите, които (в зависимост от вида си) са и източник на суровини. Само от тях може да набирате нов екипаж, стига да построите необходимата за целта сграда. Рафинериите автоматично извличат газ и руда от планетите, а също служат и за строежа на корабите, които събират суровини от космическото пространство. Имайте предвид, че астероидните пояси забавят преминаващите през тях звездни флотилии. Има множество различни небули, всеки тип с различен ефект върху единиците ви. Една небула може да забави преминаващите през нея кораби, друга – да ускори движението им, трета – да обезвреди оръжията, четвърта – да блокира щитовете. Много важен ресурс са и командните точки. Техният брой ограничава размера на флотата и защитните установки, които можете да построите.

Всеизвестно е, че

оръжията не стрелят без боеприпаси

Ще трябва да създадете добра снабдителна мрежа, ако искате да победите. На планетите може да строите платформи, които снабдяват всичко в определен радиус. Може да конструирате и кораби, изпълняващи същите функции, превозвайки значителни запаси. Самите те обаче също трябва да се презареждат. За да функционират снабдителните ви пътища, трябва да свързвате системите си с jump gates. Освен това те не позволяват на противника да ползва онези wormholes, около които са изградени.

В Conquest ще откриете и прилично технологично дърво. Ще можете да усъвършенствате на няколко степени здравината на корпусите, ефективността щитовете, мощта на двигателите, оръжията, сензорите, изтребителите и да увеличавате количеството на пренасяните боеприпаси. Ще подобрявате и добива на ресурси, както и снабдителната мрежа.

Със сигурност ще ви харесат и специалните оръжия, които можете да изобретите за корабите си. Те са нещо изключително мощно, но в някои случаи с един изстрел хабят повече от половината боеприпаси на единицата.

А сега поотделно за всяка раса.

Terran

Това са онези същества, нали ги знаете? Виждате ги всеки ден. Мотото на флотата е “silence and dignity”. Бойните им единици малко напомнят на корабите от Wing Commander. Звездолетите са балансирани така, че да не стават излишни щом се научите да строите някой по-голям модел (всъщност това важи и за трите страни в конфликта). Infiltrator е отлично пригоден за разузнаване. Troopship е возилото на пехотинците – с него превземате вражески сгради и някои кораби. Corvette е най-малкият боен кораб в арсенала на земляните, но е и единственият, който може да стреля по вражески изтребители. Fleet Carrier често е безценен, а способността му да пуска сонди, които временно разкриват картата на цяла система е само една от причините за това.

Интересна единица е Missile cruiser-ът. Той е въоръжен с ракети, притежаващи бронебойни способности. Може да го снабдите и с устройство за невидимост. Battleship има две лазерни батареи и е прилично брониран. Специалното му оръжие е торпедо, създаващо взривна вълна, която е фатална за малките кораби. Енергийното оръжие на Lancer Cruiser удря по няколко цели на веднъж, а способността му да ликвидира противниковите боеприпаси също не е за подценяване.
Dreadnought е гордостта на земната флотилия. Разполага с три лазерни батареи и дебела броня. Създава около себе си временен непробиваем щит (което бързо изчерпва боеприпасите му).

Като цяло хората са технологично развити като изостават само по отношение на сензорите и изтребителите.

Mantis

My Queen? Често ще чувате това, ако играете с тези насекомоподобни същества. В битка разчитат предимно на изтребители и груба сила. Корабите им имат леко “биологичен” вид и са най-издръжливите и тежко бронирани.

Флотата им разполага три типа носачи: Scout Carrier, Hive Carrier и Tiamat. Първият е снабден само с ескадрон леки изтребители. Вторият приютява в търбуха си два ескадрона medium fighters и може да създава “облак”, който намалява видимостта и забавя противника. Tiamat пък е оборудван с три ескадрона тежки изтребители, а специалното му оръжие е енергийна вълна, която отблъсква врага.

Frigate е гръбнакът на мантиската армия. Стреля с две средно мощни енергийни оръдия, а специалитетът му е преобразяването (само външно) в кораб от избран вид. Khamir е чиста проба камикадзе, който разполага само с един слаб лазер. Scarab е таранът във флотилията – тежко бронирано, издръжливо и въоръжено с две плазмени оръдия чудовище. Може да изстрелва и торпедо, създаващо гравитационен кладенец, който обездвижва всички единици в обсега си. Spinelayer генерира полета от невидими мини, способни да вгорчат живота на всеки.

Мантис притежават най-добрите изтребители и могат да ги развиват до пето ниво. С другите науки изостават и ги развиват някъде до трета степен.

Celareon

“…и не забравяй, че сме пацифисти! Сега отивай да ликвидираш противника.” Celareon са същества от чиста енергия. Корабите им са най-чупливите, но и най-бързите. Не ползват изтребители. Taos е въоръжен с малък лазер, което го прави ефективен и срещу вражеските изтребители. Има способността да се слива с други кораби, възстановявайки част от корпуса им. Polaris има бронебоен лазер, а специалната му атака унищожава 25% от корпуса на целта. Aurora е въоръжен с тежък лазер. Може да cloack-ва себе си и още един кораб. Atlas създава минно поле, което унищожава вражеските боеприпаси. Trireme има мощно плазмено оръдие, а като екстра изстрелва торпедо, което обезврежда всички противници в обхвата на взрива си.

Monolith е най-мощният кораб във флотата – прилична броня и мощен лазер, който разрязва противниците без особени проблеми. Специалното му оръжие е auger ray – лъч с наистина унищожителен ефект. Oracle е еквивалент на човешкия Infiltrator.

В технологично отношение това е най-напредналата раса.
Какво обаче е една звездна флота без добри командири? Всяка раса си има свои космически адмирали. Те правят бойците ви истински ефективни. Всеки адмирал може да командва флота от 22 кораба. Подчинените му получават множество бонуси и преценяват по-добре целите си.
Управлението на флотата става много по-лесно и ефективно. Адмиралът постоянно докладва за състоянието на подопечните си, съвсем открито заявява своето мнение, ако дадена битка му се струва безнадеждна, самостоятелно дава заповеди за ремонт на кораби и поема снабдяването на флотата с боеприпаси. Можете да имате не повече от шест военачалници.

Мултиплейърът

е страхотен. Готовите карти са малко, но се предлагат великолепни възможности за настройки и съставяне на случайно генерирани бойни полета. Без проблем можете да си организирате битка, разгаряща се из 16 системи, с участието на осем страни в конфликта, всяка от които може да се бие сама или групирана с други в до четири отбора. Стават наистина епични сражения. Може да се получи както динамична и свирепа схватка, така и мъчителна война за всеки пиксел от космоса. 🙂 Почти перфектният баланс на силите превръща доброто стратегическо планиране в ключ към победата.

Музикалният фон е специфичен за всяка раса и чудесно си върши работата. Звуковите ефекти са на ниво, а говорът на единиците и озвучаването на брифингите са страхотни. Емисиите на TNR (Terran Naval Radio), които ще слушате преди всеки брифинг от кампанията, са страхотен майтап, а същевременно ви дават и доста информация за събитията извън бойното поле.

Графиката изглежда малко остаряла, но успява да предложи някои наслади за окото. Ще наблюдавате 3D-обекти, движещи се в 2D пространство. Затова управлението напомня повече на StarCraft, отколкото на Home World. Ако сте с по-слаба машина можете да си пуснете корабите в 2D.

Всъщност авторите са ползвали един интересен трик: ако кадрите в секунда започнат много да падат, енджинът сам пуска по-дребните звездолети в 2D. Някой (в това число и моя милост) може да се подразни от факта, че доста от сградите са с размерите на четвърт планета. Аз преодолях това като си представих, че се намирам далеч от зоната на събитията и всичко, което виждам, е само холограма, направена така, че да улесни командването. 🙂 Проблеми с pathfinging-а са невъзможни. Корабите минават един под (или над) друг. Е, в някой случай и един през друг. 🙂

Ако сте фен на StarCraft, ще харесате и Conquest. Ако Blizzard-ското творение не ви се е понравило, но си падате по “задълбочени” RTS с повече възможности за тактическа изява, то Conquest определено ще ви задържи пред монитора.

Автор: Борис Цветков