За всички PC-фенове на Colin McRae Rally тази година със сигурност може да бъде определена като много добра. По-малко от 9 месеца след появата на четвъртата част, на пазара излезе нова версия с обозначението 2005. Последното продължение на култовата игра отново ще предизвика всички геймъри да изпробват лимита на своите възможности зад волана на най-добрите рали-автомобили в света. Спокойно мога да кажа, че ви предстои едно от най-разнообразните скоростни приключения, създавани до сега.
Новият боец на разработчиците от Codemasters пристига на сцената, натоварен с много надежди. Основната му задача е да тушира някои отрицателни отзиви, предизвикани от предишните две издания. Наистина CMR 03 и 04 не успяха напълно да задоволят изискванията на публиката. Тези заглавия не докоснаха сърцата дори и на най-верните фенове на поредицата. Причините за това са коментирани нееднократно на страниците на PC Mania, но не мога да не спомена главната според мен. Става въпрос за изключително усложненото управление на колите, с което особено много се прочу четвъртата част. На човек му трябваха минимум два дни упорита борба с клавишите, докато се научи криво-ляво да навигира резачките по пистите. Играта сякаш бе предвидена само за вманиачени професионалисти. На редовия геймър му беше отнето удоволствието да поджитка на приятен рали симулатор. Този непосилен реализъм почти отказа дори мен – пристрастения почитател на автонадпревари. Ето защо, когато в ръцете ми попадна ексклузивното копие на новата игра, нямах търпение лично да проверя за какво става дума този път.
Colin McRae Rally 2005 определено е най-всеобхватното рали, създавано някога. Предполагам ще се изненадате като ви кажа, че ви предстоят
над 300 трасета!
Това наистина е шашкащо много, но е вярно. На този колосален брой писти напълно отговарят и количеството предлагани коли. На ваше разположение са 34 автомобила от различни класове и епохи. Ще започна с 4-wheel drive. Тук са събрани съвременните резачки от WRC. За съжаление Peugeot е представено с 206, а не с 307. Явно в случая става въпрос за лицензионни права. Следват 2-wheel drive, където блестят ALFA 147 GTA и VW Golf GTI. А при 4-wheel classics със сигурност ще се насладите на легендата Lancia Delta.
Не са забравени и любителите на ретро-пистарки. Те са включени в Special, където се откроява Mini Cooper S и rear wheel с иконата на 70-те Lancia Stratos. Последният клас машини – 4 x 4, най-вероятно има пряка връзка с неотдавнашното участието на Колин МакРий в Рали Париж – Дакар. Бъгито, с което се състезава там – Nissan Pickup, естествено присъства заедно с Shogun Montero и Land Rover Freelander. Това изобилие от възможности според мен ще задоволи всеки вкус.
Новата мания, наречена Career mode
Акцентът в CMR 2005 безспорно е насочен към напълно така наречения Career-режим на игра. Тази дисциплина включва 23 различни нива. Започвате от малките рали-лиги. Ако побеждавате, имате възможност да прогресирате и да печелите бонуси. По пътя си нагоре постепенно ще отключвате колите. Много ми хареса фактът, че действието не се развива линейно. Тоест спокойно може да прескачате състезания. Ако имате необходимия шофьорски рейтинг, просто преминавате на следващото.
Всяко отделно ниво се състои от няколко различни предизвикателства. Ще трябва да се справите с всичките Challenges, Cups, SuperCups, Shields и Championships – общо над 300, за да си извоювате правото да се мерите с най-добрите. Необходимите ъпгрейди може да си набавяте като покривате успешно тестовете на автомобилните части. Става дума за спирачни дискове, амортисьори и др.
Второто основно ядро на играта е Championship. Този вариант на играта е добре познат на всички. Ще се състезавате от името на Колин МакРий в 6 ралита от световния календар. За разлика от CMR 04, където на старта бяхте ограничени само до Ford Focus, сега имате възможност да избирате измежду основните коли от класа WRC. Продължаващото присъствие на този класически вариант на игра започва да ми се струва малко нелогично, като се има предвид откога британецът не се състезава в Световния рали шампионат, но това е бял кахър.
Изцяло ново ниво – Германия
Последните два режима на игра са съответно Rally и Stages. Първият включва 9 международни състезания. Към надпреварите във Великобритания, Швеция, САЩ, Финландия, Австралия, Испания, Гърция и Япония е прибавено напълно ново ниво – това в Германия. При Stages ще се борите с хронометъра. Целта ви е да подобрите времето на писта по избор. Има и ghost car, така че тръпката е гарантирана.
За радост на всички фенове последното отроче на Codemasters е стабилно подковано що се отнася до мултиплейъра. Възможностите за игра са две. Първата е през LAN мрежата, а втората е връзване към официалния международен сървър. И в двата варианта едновременно ще могат да се включват до 8 геймъра, като на разположение са всички трасета.
Настъпи моментът да разкажа и повече подробности за геймплея на CMR 2005. Ще започна с негативните страни. За съжаление прекомерният реализъм на четвъртата част, за който споменах в началото, донякъде присъства и в последната серия от поредицата. При първото съприкосновение с играта човек има усещането, че колите са абсолютно неуправляеми. Естествено с малко практика по пистите този проблем е решим.
Когато сменяте различните класове автомобили, ще трябва наново да адаптирате шофьорските си навици спрямо специфичните им характеристики. Доста зловещ е преходът от машини с предно предаване към такива със задно. Просто първите няколко нива ще се носите като народна песен по трасето. Главно достойнство на заглавието е
директното управление
което дава пределно ясно усещане за всички разлики в настройките на автомобила. От нервното поведение на колата си веднага ще разберете кога сте сложили грешни гуми или сте намалили прекалено клиренса.
Всички писти са изпъстрени с всевъзможни стеснявания, от сорта на малки мостчета, вратички или просто бетонни блокчета. Това не дава голяма свобода на шофиране, защото трябва да се придържате плътно в траекторията на пътя, ако не искате да се размажете някъде, но пък вдига адреналина.
Като стана дума за катастрофи, ще спомена още една нова екстра. Абсолютно всички машини притежават индивидуални модели за поражения. Тоест при челен удар VW Polo няма да се смачка, както MG ZR. Когато сблъсъкът е много тежък, докато се съвземате се появява визуален ефект, който имитира замаяност.
Интерактивността на околната среда в CMR 2005 е пораснала. Например при удар в дърво отгоре се посипват листа. Напълно триизмерната публика подскача и подвиква, когато преминавате покрай нея. Или казано най-общо: графиката на играта е брилянтна, за което красноречиво говорят и повишените системни изисквания.
За финал ще посъветвам всички фенове на PC-ралитата да преглътнат първия ден тренировъчни мъки, защото после ги чака огромно разнообразие от коли и писти в съчетание с невероятен геймплей.
Автор: Димитър Трифонов