Добре дошли в изпълнения с научни постижения, приятелство, предателство, геройство и капчица любов свят на Chrome. За тези, които нямат никаква представа за какво говоря, ще кажа, че иде реч за един футуристичен полски тактически 3D шутър. Преди няколко месеца ви представих неговата бета версия. Но ето че дойде времето и за едно изчерпателно и разнищващо ревю. Какви са предимствата и недостатъците на Chrome и въобще на какво прилича крайният резултат от труда на поляците от Techland? Следващите редове ще ви дадат отговор именно на тези няколко фундаментални геймърски въпроси. Животът на междузвездния наемник Ваша милост ще има щастието да се превъплъти в един съвсем стандартен екшън-герой от близкото бъдеще. Той отговаря на името Болт Лоуган, а физиономията му смътно напомня тази на примат. Но не се безпокойте. Няма да се налага да я заглеждате кой знае колко често, тъй като Chrome се разцъква предимно от първо лице. Болт се изживява като обикновен и независим междузвезден наемник. След като неговият най-близък приятел не оправдава доверието му и го прецаква брутално още в първата мисия на играта, Лоуган по случайност се натъква на една русокоса кака с големи биберони на име Кари, която впоследствие му става партньор(ка). Може да се каже, че ако той е силата, то тя е мозъкът на компанията. Двамата започват да пътуват от планета на планета в новооткритата звездна система Валкириа и да приемат поръчки на големи корпорации (които, своя страна, им се отблагодаряват с адски тлъсти чекове). Всичко върви по мед и масло, докато в един момент двамата не успяват да се заплетат в една истинска паяжина от конфликти и проблеми… Това, което отличава Лоуган от повечето мускулести бабаити, които умеят да връткат ножа на пръста си и да стрелят по хората без да се замислят, са т.нар. импланти, известни още като кибернетични присадки Те компенсират много от недостатъците на човешкото тяло и го правят по-издръжливо, по-силно и поопасно. Именно наличието на имплантите отличават Chrome от всички останали 3D шутъри, които можете да срещнете на пазара. Те правят играта изключително разнообразна и предоставят най-различни стратегически възможности. Може да ги активирате по абсолютно всяко време, но само за определен период – обикновено не повече от десетдвадесет секунди. Ако злоупотребите с тях, ще претоварите невронната си система и ще видите същински звезди посред бял ден. Всеки имплант ви дарява с определено преимущество – едни увеличават скоростта ви на движение или защитните възможности на вашата броня, други намаляват отката на оръжията, трети подобряват прицелването. Но най-интересни са последните два типа – чрез единия откривате врага по топлината, която излъчва, а другият увеличава рефлексите ви като забавя действието около вас в стил, наподобяващ “куршуменото време” в “Матрицата” и Max Payne. Колкото повече напредвате в играта, толкова по-нови импланти имате на разположение (а старите увеличават ефективността си). За голямо съжаление обаче всичко става автоматично. Нямате директен контрол над това кои импланти ще придобиете в следващата мисия – те просто се появяват. Лошо, много лошо. В духа на Halo В последно време сякаш стана модерно всеки нов 3D шутър да съдържа поне дузина напълно управляеми превозни средства. За радост или не, и Chrome не изостава в това отношение. Разнообразието на возилата е голямо. В него ще срещнете различни видове четириколки – бронирани транспортьори, бъгита с вградена картечница, няколко водни (лодки и моторници), всякакви летящи джунджурийки (стандартни совалки) и дори такива, които ходят (роботи, подобни на бойните машини AT-ST от “Междузвездни войни”). И всички те ще бъдат на ваше разположение – с различни характеристики и индивидуално управление. Лоуган е снабден със свой собствен инвентар. Преди началото на всяка мисия той може да бъде запълнен с екипировка по ваше желание. Ще избирате измежду голямо разнообразие от футуристични оръжия, муниции, гранати, бинокъл (използвайте го на всяка цена – той е изключително ценна придобивка) и всякакви други екстри като например уред, който ви прави невидим з/а известен период от време. Мястото в “багажника”, естествено, е крайно ограничено. Имайте предвид, че инвентарът побира две, най-много три оръжия. Но дори и да не изберете правилното пуцало, винаги ще може да претършувате трупа на всеки пукясал гад и да приберете неговата екипировка. Това е изключително ефектен метод за възстановяване на мунициите или за намиране на помощен и ефективен арсенал. Тактика, стелт и мултиплейър Тактическите елементи в Chrome са застъпени на прилично високо ниво. Това дали ще вървите напред като безстрашен терминатор и ще посявате земята с трупове на вашите противници, или ще се прокрадвате безшумно зад храстите и камъните и ще забивате нож в гърба на нищо неподозиращата жертва, зависи изцяло от вас. Но знайте, че Chrome е голямо предизвикателство дори и на средното ниво на трудност. Врагът е снабден с изключително мощен изкуствен интелект, който се съобразява с конкретната ситуация и търси противодействие на всяко ваше действие. Когато се наситите на сингълплейър режима на игра – най-силният коз на Chrome – ще имате възможност да се впуснете и в премерена доза мрежови сражения. Играта предлага дузина карти за до тридесет и двама души наведнъж, които могат да се разцъкват в девет стандартни режима на игра. Наслада за окото Създаденият изцяло от Techland графичен енджин на Chrome спомага за изключително красивото пресъздаване на гигантските и разнообразни по отношение на мисиите нива в играта. Телесната физика на врага също не е за подценяване (стреляйте по труповете или сгазете някого с което и да е наземно превозно средство, за да разберете какво имам предвид). Но безспорно растителността е тази, която обира всички точки. Тя е толкова гъста и реалистична, че може да ви скрие и от най-зоркия поглед в галактиката. Същинско бижу! Звуковите ефекти също не остават по-назад. Чуйте, за да повярвате. За съжаление музиката е кажиречи дефицит – тя се появява само в изключително напрегнати ситуации или по време на междинните филмчета. Но ако откриете някой CD Player из нивата, може да зациклите с една повтаряща се до болка метълска мелодия, която ще зачегърта без капчица милост и ще се понесе от вашите колонки. Очакванията ми за Chrome бяха големи. Така или иначе повечето от тях са оправдани. Крайният вариант на този тактически 3D шутър обаче не граничи със съвършенството. В желанието си да направят нещо различно Techland са поомазали нещата тук и там и са превърнали Chrome (поне на моменти) в една доста тромава пуцалка. Но пък, от друга страна, дизайнът на нивата, графиката и цялостното усещане от играта са почти перфектни.
Автор: Владимир Тодоров