Chaser

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 13 авг. 2003

Рано или късно на човек му писва от някои неща. За всеки това се случва по различно време, но накрая винаги се стига до момент, в който искате да промените нещо. Често то е съвсем незначително и дори и не сте си и помисляли, че може промяната му да предизвика каквото и да било. Затова сега ще призова към размисъл всички, които са на мнение, че шутърите са за малоумници, на които им липсва достатъчно сиво вещество, за да играят стратегии или RPG-та. И ако и те са стигнали до момент, когато са се наситили на любимите геймки и се нуждаят от малко разнообразие, нека пробват новия словашки 3D шутър на име Chaser (създаден от авторите на Battle Isle: The Andosia War). От това със сигурност никой няма да пострада. Най-много да натрупа няколко часа или дори няколко дни приятни изживявания.

А сега се настанете удобно, хванете списанието с две ръце и се пригответе психически, защото имам намерение да ви запозная най-подробно с тази готина геймка.

Самоличността на Чейсър

Както сигурно сте се досетили, вашето име е Чейсър. Не бих кръстил така дори и хамстер, към който съм алергичен. Героят ви страда от силна загуба на паметта (колко оригинално) и колкото повече напредвате в играта, толкова по-нови неща ще научавате за него (по доста ефектен начин). Единственият проблем в случая е, че всеки иска да види нашия човек на десет метра под земята.

Действието на Chaser се развива в близкото бъдеще в края на XXI век на планетите Земя и Марс. Около деветдесет процента от сградите, околната среда, колите и т.н. са съвсем реално съществуващи. Останалите десет са запълнени с оригиналните футуристични хрумвания на създателите. Историята е твърде заплетена и сравнително интригуваща, затова имам намерение да ви оставя сами да се сблъскате лице в лице с нея. Бих добавил единствено, че сцените в Chaser са съединени перфектно с развитието на играта.

Нека продължим със

специфичния геймплей

Интересното е, че в Chaser съжителстват както дребни елементи на стелт шутър, така и голяма доза брутална патаклама. Но, както вече споменах, всичко е слято идеално. Най-общо казано, мисиите могат да се разделят на два вида. Такива, в които трябва да се отървете от всичко, което помръдне, и такива, където невъоръжени се промъквате тихомълком, за да изпълните поверената ви задача.

Високото ниво на изкуствен интелект на противниците ви гарантира интересен и труден геймплей. Враговете не спират да се укриват зад всичко, което се изпречи пред очите им – било то сандък, кашон, стена, паднали парчетии от някоя сграда или нещо подобно. Освен че избягват куршумите ви по един сравнително ефективен начин, те умело могат да сменят и своята позиция. Дори когато сте в пряка битка с тях и се прикриете, за да презаредите, гадината едва ли ще е на същото място, когато отново си покажете главата. Така че бъдете бързи и яростни и не разчитайте на това, че си мислите, че знаете къде се крие противникът.
Графиката, базирана на

енджина CloakNT,

допълва приятните усещания от играта с добре изглеждащи сгради, пейзажи и т.н. CloakNT позволява и на по-слаби машини да се справят прилично с просторните помещения, които, между другото, дори са в излишък. Наистина, има мисии, в които ще ви се завие свят от лутане насам-натам в една и съща сграда, която е разделена на десетки етажи, много поднива, най-различни вентилационни шахти, стълбища, тераси и всичко друго, за което можете да се сетите. Малкият недостатък по отношение на графиката е, че нямате свободата да чупите почти нищо от заобикалящите предмети. Но ако искате игра, в която да трошите на поразия, бих препоръчал Red Faction II.

С каквото и да сте решили да се въоръжите за следващите избори или футболна среща, моля ви, недейте да го избирате от арсенала на Chaser. Просто ще ви излезе зверски скъпо, а и се съмнявам, че някой ще се навие да ви го достави по интернет. Наистина, оръжията, които може да видите в играта, са правени по действителни образци (а не за вандалстване на стадион “Васил Левски”:-)). Само някои от тях са леко модернизирани, а общият им брой е около двадесет, което по мое мнение е сравнително множко. В случая се радвам, че големият брой на оръжията не е намалил техните качества.

Ако погледнете малко по-надолу ще видите, че оценката, която съм дал за звука на Chaser, си е

чиста шестица

Това е така, защото саундефектите и музиката в играта са толкова яки, че едва успявам да си отлепя ушите от слушалките. Естествено, повечето хора обикновено  обръщат внимание предимно на графиката. Но за да бъде даден геймпродукт наистина готин, трябва непременно да притежава добра музика и ефекти, които да помогнат на играча да се слее напълно с атмосферата. Из клубовете съм виждал дори и геймъри, които не си слагат слушалките по време на игра. В повечето случаи те определено губят. За пример ще дам саундтрака на Alien vs. Predator, който с удоволствие бих слушал дори и само на уредбата си…

Напоследък често се чудя, кога ли интернетът в България ще стане достатъчно евтин и бърз, че да може всеки геймър да се наслаждава на невероятни преживявания, мерейки силите си с фенове на игри от цял свят в онлайн мултиплейър битки. Засега това още ми се вижда нереално, но не се знае какво ще се случи в бъдеще. Е-е-е, за хората, които имат достъп до хипербърз и евтин нет, ще кажа, че Chaser разполага и с онлайн мултиплейър, който може да бъде разцъкван с помощта на GameSpy притурка. Ако пък по никакъв начин не можете да играете в нета, не се обезкуражавайте. Отидете в най-близкия клуб и ударете един LAN с приятели. В мултиплейър режима на играта са включени Capture the Flag, DeathMatch, Team DeathMatch, както и мултиплейър отборни мисии, наподобяващи C-S. 

И отново се стига до момента, в който с

няколко финални фрази

трябва да сложа точка на своя материал. Повечето нови игри, които попадат на PC-то ми, изглеждат и звучат доста привлекателно. Но това е напълно нормално. Вече никое заглавие не може да пробие на пазара и в геймсредите, ако не е снабдено с красива графика и прилична музика. В това, разбира се, няма нищо лошо. Дори и да прозвучи малко изтъркано, ще кажа, че според мен всички излизащи игри трябва да се оценяват главно по тяхното съдържание. Когато например си купим готина кутийка с пържени картофки и установим, че тя е запълнена с жилави и сурови компири, които и най-закъсалото улично куче няма да изяде, оставаме недоволни. Нали? Chaser определено разполага с ефектна “опаковка”.
По-хубавото в случая е, че има и качествено съдържание. В този ред на мисли ще спомена, че искрено се надявам да излизат все повече и повече игри, в които е спазено правилното съотношение на “обвивка” и “съдържание”.

Автор: Асен Георгиев