Винаги съм се чудил защо Дивият запад е сравнително неразработена територия по отношение на компютърните игри. Със своите истории за прочути бандити и герои, престрелки и подвизи той представлява страхотна основа за много приключения. Поради една или друга причина обаче различните фентъзи или космически светове се оказват по-привлекателни за авторите, а и за феновете. Ето защо, когато първата Call of Juarez излезе за РС през 2006 г., се зарадвах истински. Три години по-късно нейното дългоочаквано продължение е факт и то е още по-малко добро.
Call of Juarez: Bound in Blood е екшън-приключение, което всеки ценител трябва да притежава. То ни предлага увлекателна история, излязла сякаш изпод перото на някой класически уестърн, много стрелба и напрегнати моменти и всичко това на фона на впечатляваща графика. Играта е достойно продължение (или по-скоро предшественик, тъй като представя историята преди това) на Call of Juarez и показва, че момчетата от полското студио Techland очевидно си разбират от работата.
Имало едно време на Запад
Или по-точно на юг, ако искаме да сме географски прецизни. Историята в CoJ: Bound in Blood започва в Джорджия в годините на Гражданската война. Притиснати от настъпващите северняци, братята Томас и Рей МакКол са изправени пред сериозна дилема – те трябва да решат дали да останат верни на армията и каузата или да напуснат, за да защитят родната си ферма. Всъщност те не се колебаят дълго и след уводната мисия, в която се разиграва сражение между армиите на Конфедерацията и на Съюза, братята се отправят към родното си място. За съжаление то не е пощадено от войната и много скоро Томас и Рей разбират, че вече нищо не ги задържа тук. Взимайки по-малкия си брат Уилям – през чиито очи всъщност е разказана историята в играта – те се отправят на запад в търсене на нов живот.
Огромната част от сюжета в CoJ: Bound in Blood се развива на границата между Съединените щати и Мексико, където братята се опитват да открият легендарното съкровище на ацтеките. Формално причината за това е желанието им да намерят средства за възстановяването на фермата им, но парите – особено когато са в големи количества – често изкривяват възприятията и водят до проблеми. CoJ: Bound in Blood ни предлага една отлична история, издържана в най-добрите традиции на уестърните. В нея ще откриете всички основни мотиви – храброст и героизъм, алчност, предателство и – разбира се – любов. По същество събитията в играта предшестват случилото се в Call of Juarez, но дори и да не сте имали възможност да се насладите на първата част, това по никакъв начин няма да попречи на удоволствието ви.
Един за всички, всички за един
С много малки изключения за повечето мисии в играта ще може да избирате между двамата братя. Всеки от тях има определени бойни качества и по едно специално умение. Рей безспорно е по-колоритната фигура. Типичен стрелец, той се ръководи от максимата, че всичко, върху което успее да сложи ръка и да задържи, му принадлежи. В игрово отношение той има няколко особености. Най-напред Рей може да си служи по-добре с двойката пистолети, което го прави особено опасен в близък бой. Двата пистолета позволяват по-дълго време за стрелба без презареждане, но пък не може да се прицелвате по-точно. Освен това Рей е специалист по експлозивите и може да хвърля запалени пръчки динамит по враговете. Това е еквивалентът на модерните гранати и е доста ефективен, като при това не струва и скъпо. Специалното умение на Рей, което по същество е разновидност на познатия ни булет тайм, му позволява да забавя времето за няколко секунди, в който интервал трябва бързо да придвижите мишката върху противниците, които са видими в този момент. Когато времето започне отново да тече нормално, Рей автоматично изстрелва поредица от куршуми върху избраните цели.
Томас е по-спокоен, но не по-малко смъртоносен. Той предлага по-балансирана игра, в която ще наблягате на далечната стрелба. Томас е отличен майстор на карабината, може да борави с лък, а освен това владее и ласото, което като предмет някои от вас познават от първата част на играта. С него ще може да се катерите по покриви и скали и да се придвижвате по трудно достъпни места. Специалното му умение отново забавя времето и ви позволява да се прицелите точно, като за всеки изстрел трябва да дръпнете мишката бързо назад с движение, наподобяващо истинска стрелба. И в двата случая уменията позволяват да оставите след себе си доста трупове. В определени ситуации братята действат кооперативно и тогава получавате възможност на забавен ход да стреляте по враговете си за няколко секунди. Разликите между двамата герои в геймплейно отношение не са чак толкова големи и независимо кой от братята МакКол изберете, ще ви се наложи да изхабите голямо количество куршуми, преди да стигнете до края на приключението. Въпреки това възможността да преминете един и същ епизод с двама различни герои дава известна стойност на повторното изиграване.
Дивият запад на вашия монитор
Едва ли някой се съмнява, че в игра, посветена на Дивия запад, няма да има достатъчно престрелки. Те са солта на играта и наистина са изпипани много добре. В по-голямата част от мисиите двамата братя се движат заедно, така че почти винаги ще имате партньор. Изкуственият интелект на приятелите и на враговете ви е добре направен и обикновено всеки върши правилно задачите си – първите се опитват да ви защитят, докато вторите ви обсипват с дъжд от куршуми. Противниците ви никнат като гъби от най-различни места, движат се, прикриват се и падат артистично, когато успеете да ги раните смъртоносно. Особено опасни са горните етажи на сградите и покривите, които представляват чудесно укритие за стрелци и снайперисти.
Много впечатляващи са сцените на индивидуални дуели с вашите противници. Те са изпипани изключително добре и създават у играча чувството, че наистина участва в ситуация на живот и смърт. При тези сблъсъци камерата се позиционира ниско зад вашия герой, така че да виждате неговите ръце и револвера му, а противникът ви е срещу вас. Следва малко дебнене, при което вие трябва да се движите така, че да не изпускате противника от очи. Когато чуете звуковия сигнал, трябва бързо да посегнете с мишката към кобура си и да простреляте врага.
Наборът от оръжия в играта не е особено голям, но това е нормално, като се има предвид историческият период, в който се развива действието. Най-често ще си проправяте път напред с няколко револвера и тежко оръжие – карабина или шотгън – плюс стрелите и динамита. Авторите са решили проблема с разнообразието по следния начин – всяко оръжие има различна степен на качество, която определя и неговите характеристики. В началото на играта ще боравите предимно със стари и използвани оръжия, които не са толкова точни, но с течение на времето и при съответните финансови възможности ще може да си закупите по-нови и качествени амуниции.
Ето така се прави игра
CoJ: Bound in Blood в много отношения е перфектната игра. Освен всичко друго, тя изглежда и се държи страхотно. За създаването й Techland са използвали четвъртата версия на своя собствен енджин Chrome и визуалните резултати са зашеметяващи. Когато веднъж минете цялата игра, може да се пробвате пак на по-високото ниво на трудност, което се отключва, или да се насочите към мултиплейъра. Този режим също е много интересен, а издателите обявиха, че ще пуснат и допълнителни карти за него.
Трудно е да предложа по-сериозна критика към играта, но ако трябва да го направя, бих изтъкнал това, че е относително кратка и на моменти прекалено лесна. Но плюсовете на Call of Juarez: Bound in Blood далеч надвишават всичко останало и я превръщат в едно от най-добрите екшън приключения в последно време.
Автор: Иво Цеков