Blitzkrieg

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 14 авг. 2003

Искам да започна тази статия, като изразя възхищението си от тази игра, която  буквално издухва Sudden Strike и като графика, и като система за управление на единиците и като геймплей. Мога така да карам до утре, но съм тук да споделя събрания опит от двойното превъртане на трите кампании на най-висока степен на трудност с надеждата да ви е полезен в пътя ви към следващия медал.

Основни единици.

Още в самото начало на играта ще получите 3 танка и три артилерии, които за разлика от другите юнити в играта ще се придвижват с вас във всяка кампания и ще трупат опит. Към средата на играта ще станат по шест. Има три степени на опит, изобразени под формата на нашивки.
По-обръгналите на бойното поле стрелят по-точно, по-добре се управляват (избягват вражите снаряди) и са малко по-бързи от еквивалентите си. Затова пазете ги – дори ако загубата на една ще ви коства зареждане на записана игра – към края на играта ще ви се отплатят за грижите.

Нациите

Имаме на разположение 3. Немците почти до края управляват на ниво танкове, и дори във финалните мисии някои от техните машинарии са доста по-силни от най-доброто на врага. Руснаците, от своя страна, започват войната със слаби танкове, но към 1943 година машинната им индустрия заработва с такива темпове, че през 44-та и 45-та година танковете им са най-доброто на терена. От друга страна, са единствените разполагащи с бронирани влакове, които въпреки ограничената си подвижност (само по релси) на моменти напълно заместват цяла танкова дивизия или артилерийска батарея. Американците и британците пък са с най-балансираната екипировка и невероятна авиация. Те са с най-добрите бомбардировачи и единствените (освен германците) с реактивни изтребители и щурмоваци. Британските танкове обаче са прославени с огромната си броня и поне в началото на играта, преди да срещнете немските “Тигри” и “Пантери” няма да се почувствате много слаби.

Снабдителните камиони

Те са вторият ключов фактор към победата, оставите ли врага си без тях половината игра вече е минала. Освен че снабдяват армията ви с амуниции и възстановяват бронята на танковете ви, те са жизненоважни за пехотинците ви. Когато един отряд понесе щети в жива сила, с линейките можете да излекувате ранените кашици, но само снабдителният камион ще възстанови бройката им, запълвайки убитите с нови попълнения. С повечето камиони може да се справи и снайперистът, но някои са доста тежко въоръжени и могат да се опрат и наранят дори леки танкове (PZII например). Затова ги пазете дълбоко в тила си, а в някои от мисиите, където знаете откъде ще дойде врагът, разположете порядъчно количество мини на пътя му – обездвиженият танк е “мъртъв” танк – стара истина.

Снайперистът – това чудо на природата

Всъщност командосът е може би най-ключовата фигура във войската ви. Затова на мисия получавате само по един и в редки изключения – до три. Освен че е с най-голям обсег на зрение и че благодарение на бинокъла си го увеличава до 60%, той е единственият, който може да се скрива в храстите и да минава буквално под носа на вражите позиции без да бъде усетен. Пушката му е перфектна за елиминиране на противникови офицери и по-важната му функция – екипажа, нужен да функционират стационарните защити, като антитанкови, противовъздушни и артилерийски батареи. Всъщност голяма част от мисиите се състоят от две части. В първата със снайпериста намирате вражата артилерия, прокрадвайки го между патрулите. Елиминирате екипажа на едно от оръдията и изчаквате да дойде снабдителният камион. Унищожавате го.
Повтаряте процедурата докато врагът ви прати всичките си такива камиони (мда – AI-то е тъпо, но за сметка на това упорито). След което изтребвате екипажа – така вашите войски и артилерийски позиции са в безопасност поне по земя. Следва намиране и избиване на екипажа на зенитките и небесното пространство се отваря пред вас. Ако снайперистът ви е прекалено надълбоко във вража територия, а куршумите му са свършили – използвайте опцията му с бинокъла, за да му прочистите път до базата ви с тежките си оръдия. Ако сте се справили правилно, ще са останали множество стационарни защитни установки, готови да бъдат използвани срещу бившите си собственици.

Втората част на играта настъпва, след като всички стационарни защити на врага са обезвредени, а артилерията се е погрижила за бункерите и по-мощните танкове или антитанкови самоходни оръдия. В нея вземате цялата ви налична техника и юруш.

При някои карти снайперистът отсъства – доста лошо, в такъв момент ще трябва да се справите с командирите в наличните ви пехотни звена. Накарайте ги да се доближат до врага, преди да ги е видял и използвайте бинокъла и артилерията си, за да минете безкръвно мисията.

Кавалерията

Танковете се делят на 3 типа – леки, тежки и супер тежки, както и на подтипове – противопехотен, бързоподвижен и т.н. В началото на всяка мисия е най-добре да си ги кътате в базата – още първото вражеско укрепление, което атакувате, може да ги превърне в купчина трески. Затова, преди да ги пуснете в действие, прочистете пътя си с артилерия и снайперист. Докато това стане, нека да са окопани в базата ви и да пазят наземните ви оръдия от евентуални контраатаки.

Избягвайте да влизате в открита танкова схватка. Много често техниката на врага е доста по-добра от вас, а дори и огромната броня на руските танкове не може да им предложи нужната защита от немските Тигри. За сметка на това два-три танка са достатъчни за да се разправят с всяка пехотна атака отправена към позициите ви.

За да стреля с основното си оръдие танка трябва да е спрял – което го прави лесна мишена за артилерия или напредваща пехота, за това ще се наложи да използвате всичките си умения за най-пълноценното им използване. Докато се движи танка използва наличните си картечници и се разправя достатъчно добре с пехотата. Така един бърз и лек танк, в постоянно движение може да се окаже много по-полезен при изловяваното на вража артилерийска позиция, отколкото фронтална атака с цялата ви дивизия.

Освен танкове ще разполагате със самоходни оръдия – антитанкови, противовъздушни и howitzer-и. Внимавайте, самоходните канонерки имат наистина голяма броня и силно оръдие, но снарядът им лети по парабола и е доста по-бавен от този на танковете. Да не говорим, че са силно неточни за открита танк vs. танк схватка.

При антитанковите немците просто къртят гъз с техниката си. Видите ли някой от зверовете им спотаен в горичка, използвайте артилерия – няма танкове, които да могат да им устоят и ако ги нападнете централно, загубите ща са огромни. 

Самоходните зенитки са невероятно полезни при прикриване на дивизиите ви или на карти без стационарни защити. Адски скорострелни и много полезни срещу пехота, но появи ли се танк на хоризонта, по-добре да изчезнат. В последните мисии поне една е задължителна.

Пехотата

Най-често взводът се състои от няколко кашика с пушки или автомати, капитан и двама с антитанкови оръжия. Изправена в открито сражение пехотата трябва да е в огромни количества, за да постигне нещо и най-често успява да ви оцвети екрана с множество трупчета, за това използвайте я разумно. Най-ефективна е в окопи или в бункери. И в двата случая, ако някой танк е достатъчно неблагоразумен да се доближи, съдбата му е да пребъде под формата на димящи останки. Основно пехота се спира с танкове, но когато на картата присъства техника, с която нямате шанс да се справите по конвенционален начин (дори артилерията е безсилна), то пехотинците и техните гранати остават единственият шанс.

Авиация

Използването на авиация в Blitzkrieg е като игра на покер – внимавайте преди да направите хода си и кога ще го направите. Имате на разположение четири типа самолети – разузнавателни, бомбардировачи, изтребители, щурмоваци и транспортни самолети. Всеки от тях лети на различна височина, което определя към какъв тип зенитки е уязвим. Колкото е по-висока, толкова по-тежко трябва да е оръдието. Най-разумно е да се използва авиацията за контриране на враговете и в някои случаи – при атаки над укреплението ви. Ако искате да бомбардирате някоя позиция и няма заплаха по земя за самолетите ви, изчакайте врагът да пусне своя разузнавателен аероплан – така няма опасност да привика изтребителите си. В по-късните мисии бомбардировачите са достатъчно добре въоръжени, за да се справят и сами с бързите Месершмити/Яко-ве/Мустанги.  

Артилерията

В менюто за избор на единици ще застанете пред дилемата – каква артилерия да използвате. Въпреки многото модели, основните типове са три – далекобойна и бавно стреляща или с по-малък радиус, но в пъти по-скорострелна и самоходна (Катюши например). Винаги се спирах на тежките, но далекобойни оръдия. По-леките наистина имат някакъв потенциален шанс да ударят движеща се цел и за  доста по-кратко време нанасят достатъчно щети по всичко, но за сметка на това постоянната смяна на позицията ги прави уязвими за самотни патрулиращи вражески машини, както и да влязат в обсега на вражата артилерия. От друга страна, са толкова безумно неточни, че ако искате да унищожите някоя конкретна цел, а не просто да взривите всичко в определена област, ще се изнервите допълнително. Освен със снайперист вражата артилерия се контрира и със собствената ви, но често методът е силно неефективен. Най-лесният начин да спрете артилерия с танкове е постоянното движение и атака във фланговете или в груб, никога фронтално С постоянен огън можете да изравнявате с земята хълмчета и сгради, както и да разрушавате мостове. Един разрушен мост означава заклещване на вражите войски на брега, а ако от другата страна е вашият снайперист, можете спокойно да прочистите цялата карта, без да се страхувате от контраатаки

Защита

В някои от мисиите ще трябва да удържите позициите си в продължение на няколко атаки. Най-често разполагате с няколко защитни вала, множество противотанкови оръдия и окопи. Ако си спомняте тактиката на Цезар “Разделяй и владей”, то ще разберете какво трябва да направите. Съберете защитните си сили в една точка – най-задната е за предпочитане. Използвайте възвишенията и танковете си, поставени зад стационарните защити. Артилерията работи адски точно на близко разстояние, а от двата снайпериста, с които разполагате, единият нека да използва бинокъла, за да забелязва в далечина атакуващите сили, а другия се опитайте да внедрите дълбоко в тила на врага, за да се отървете от оръдията му. Добре позиционирайте снабдителните си камиони, за да възстановяват убитите ви кашици, а ако някой танк бъде наранен още по време на битката, пробвайте да го изтеглите назад, преследващите го врагове ще го погнат и ще влязат в обсега на всичко, с което разполагате. Пазете се от вражата авиация. Най-добре дръпнете зенитките си с камиони по-напред към защитните си позиции, тежките могат да се използват ефективно и като антитанкови оръдия.

Общи съвети

Нека обобщим тактиката. Първо, действане със снайпериста, прокрадване, избиване на екипажа на вражите зенитни и артилерийски установки. Второ, пак с него посочваме цел за собствената ни артилерия и доразчистваме терена от тежки танкове. Трето, влиза авиацията и проправя път на танковете. Четвърто, влизат танковете и изгърбват всяка пехота по пътя си.

Можете в края на всеки епизод да играете неограничено количество свободно генерирани мисии. Освен допълнителния опит, който ще получат единиците ви, ще се екипирате и с бонус машини. Така с малко търпение и постоянство можете да влезете в следващата мисия с най-доброто от военната технология на нацията ви.

Автор: Георги Панайотов