Black and White е едно от малкото заглавия, които изпъква с оригиналност, хитър замисъл и малко или много не се подчинява на общоприетите стереотипи за компютърните игри. Идейния баща на поредицата Питър Молиньо е известен с ексцентричните си творения, като Populous, Fable и др. След като дълги години той работи за други хора, през 1997 отвори врати неговото собствено гейм студио, наречено Lionhead, което, с помощта на Electronic Arts, сбъдна детската мечта на Молиньо. A именно да създаде “божествен симулатор”.
Играта Black and White беше уникална за времето си, разтърси геймърската общественост и показа на феновете на РС гейминга, че все още има оригинални и неоткрити идеи. Общия замисъл на играта беше да поемете контрол над ръката божия, като с нейна помощ трябва да решавате съдбите на множеството неверници. Първата ви задача естествено е да накарате необразованите племена да повярват във вас, като именно начина по който го направите, определя от коя страна на монетата ще застанете.
Черно или бяло?
Уникалната идея в Black and White се съдържа най-вече във факта, че в зависимост от действията ви, вашата “божия ръка” става или черна, кървава и излъчваща тъмни, лоши сили, или става праведната божествена милостиня, която всички обичат, боготворят и пазят. Именно броят и отношението на вашите поклонници определя силата, с която разполагате. Така, при силно влияние над местните племена вие се превръщате в могъщо божество, което може да раздава правосъдие във всякаква форма. И понеже вашето боежество, както и познатите ни богове от реалния свят, няма физическа форма, местните все пак трябва да виждат нещо, на което да се кланят. Това е вашето животно. Вашият слуга, осъществяващ връзката ви с новопокръстените. То може да взима решения само, като ако не сте доволни от действията му, винаги можете да го накажете или да го вържете за някое дърво или ограда. Разбира се, в зависимост от уклона ви и държанието ви спрямо него, животното ви ще придобива миловиден или озлобен вид. Разбира се, истинската черешка на тортата в игрите Black and White са двубоите между различните божества, като именно над това са наблегнали Lionhead Studios в експанжъна, който се появява шест месеца, след премиерата на втората част.
Бих нарекъл този add-on традиционен, защото малко след появата на първата част бял свят видя Crature Island, експанжън предназначен за него, който доосвежаваше геймплея и успя да съживи играта за още няколко месеца. Същият е случая и този път. След като в B&W2 успявате да се преборите за надмощие над местните богове и племена, изглежда, че идилията е пълна и нищо не може да я разруши. За съжаление се оказва, че всички противници на племето ви са мъртви…
…освен немъртвите!
Велик “немъртъв” бог призован от Ацтеките се надига от ада, и заедно с армията си от скелети, той е твърдо решен да заличи вашия народ от лицето на земята. Разбира се, той не е съгласувал мнението си с вас и както става ясно, ще трябва да го убедите, че няма начин да ви превземе. Ако се намирахме в друг жанр, може би това щеше да бъде възможно с разговори и убеждение, но в B&W2: Battle of the Gods единственият възможен начин това да стане е силовият. Разбира се, ако сте пацифист, винаги може да победите и без да водите битки. Тогава трябва да изградите доста солиден град, с много силно влияние над хората, и така можете да пречупите “немъртвите” скелети и техния бог.
Ако трябва да оценяваме това продължение според новостите, които то добавя към стария геймплей, то то трябва да получи сравнително ниска оценка. Трябва да бъде спомената факта, че докато в B&W2 играчите се бореха не толкова срещу други божества, колкото срещу другите племена, то в Battle of the Gods конфликта е съсредоточен главно срещу немъртвото божество. Островите в този add-on са доста по-малко на брой отколкото в оригинала, но за сметка на това са с пъти по-големи и на тези, които не са играли B&W1 ще им се сторят направо огромни. Сред новостите трябва да бъдат отбелязани и
новите сили и сгради
които са добавени от Lionhead Studios, които обаче не изменят геймплея по особено генерален начин. Авторите на играта са добавили болници, в които можете да лекувате войните си и ковачници където те автоматично стават по-ефективни на бойното поле. Друга промяна спрямо втората част на Black and White са множеството мини мисии, които ще ви позволят да трупате “tribute” точки. Те са нещо като мини-игричките познати ни от предишните части на играта, но този път са доста повече на брой. За тези от вас, които искат мрежова игра, новините са лоши. И този път Lionhead Studios са пропуснали да включат такава възможност в творението си, като по този начин със сигурност ще загубят много от потенциалните си фенове.
Ако до сега не сте играли нито една игра от поредицата на Питър Молиньо не трябва да се притеснявате по никакъв начин. Ще можете да започнете този експанжън от самото начало, като ще имате на разположение достаъчно „tribute points” за да задвижите успешно цивилизацията си. За старите кучета е добавена възможността да възстановите животното и божеството си от предишните части, акто така няма да можете да използвате добавеното ново животно в Battle of the Gods. Единственото условие за да се насладите на add-on-a е инсталацията на оригиналния B&W2, която заема скромните 3 гигабайта.
Техническата част
Графични промени в Battle of the Gods няма. Играта изглежда по старому, интерфейсът е запазен, начинът на управление е непроменен. Отново ще можете да играете, без да докосвате клавиатурата, като ако до сега не сте опитвали такова нещо, то със сигурност ще бъдете приятно изненадани.
Black and White 2: Battle of the Gods е приятен експанжън, който ще се хареса както на старите фенове на поредицата, така и на тепърва сблъскващите се с нея (на тях ще препоръчам да си намерят и първата част). Хубавото в този add-on е, че играчите могат да се противопоставят на истинско божество, което отсъстваше от B&W2. То ще ви пречи, ще атакува армиите ви, ще чувате гласа му из небесата или казано накратко, ще останете с приятно усещане, че се борите срещу друг бог. Така, след няколко дни игра, всеки ще може да почувства какво е да се разхождаш по улиците като Всевишния ;).
Автор: Орлин Широв