Преди точно 20 години една игра разтърсва гейм света. Всъщност да се говори за “гейм свят” е твърде пресилено – игрите са все още прекалено алтернативна форма за прекарване на свободното време, а гейм пазарът е доминиран от 8-битовата конзола на Nintendo – NES. Но не това е важно, а фактът, че Bionic Commando се превръща в игра за годината и едно от най-продаваните NES заглавия изобщо. Концепцията й е проста – платформър, в който здрав момък спасява света с бионичната си, разтегателна ръка.
Next-Gen
Преди 20 години “бионичният” Nathan “Rad” Spencer се пребори с нацистите, за да спаси дружката си Joseph “Super Joe” Gibson (протагонист на една друга аркадна легенда – Commando). Няколко години след победата над лошковците, опитващи се да възкресят Хитлер, светът отново има нужда от Нейтън. Докато пича си бачка кротичко в Асеншън Сити, той пада жертва на политически игрички. Нейтън е обвинен за престъпление, което не е извършил и метнат на топло в местния затвор, в компанията на три плъха, леко мухлясала буца сиренце и парче хартия със заповедта за екзекуцията му. Малко преди да му светят масълцето, експериментално оръжие избухва в центъра на Асеншън и срутва половината град, заедно с една от стените на затвора. Нейт хладнокръвно преглъща последвалата радиация и обидата, нанесена му от държавата и тръгва да спасява света от терористите, отговорни за детонацията.
За що иде реч
Още щом се появиха първите новини, около Bionic Commando започна да се вдига доста голяма фен и журналистическа врява. Първоначално се спекулираше, че играта ще представлява екшън от трето лице, използващ sandbox принципа, като игри Spider-Man 3, The Incredible Hulk: Ultimate Destruction или дори последния Tony Hawk. На изложението CES 2008 обаче Capcom буквално заляха нет пространството с демонстрационни клипове и гейм-дев дневници, които хвърлиха повече светлина за това как една аркадна легенда се преражда в съвременни условия.
Всъщност играта ще заложи на много силна история и сюжет, водещи те стъпка по стъпка към финала. Да, ще има фрий рън елементи, но те ща са по-скоро за разчупване на линейността на заглавието. Основното оръжие и атрибут на Нейт – символ на неговата мъжественост, отново ще е бионичната ръка. Нещо подобно на кибернетичния костюм на Doc Оc от Spider Man. Ръката е връх на технологиите, предлагаща суперсила и издръжливост на този, който я носи. Освен това тя може да се разтяга почти 30 пъти повече от нормалната си дължина, без да губи от еластичността и издръжливостта си. Това позволява на Нейт – тоест на управляващия го геймър, да се захваща за всякакви повърхности и да се люлее между разрушените сгради, също като един sci-fi урбанизиран Тарзан. О, тук идва и привидната неограниченост на свободата за подход към различните ситуации – ще можете да избирате различни начини за придвижване от точка A до точка B и дори да достигате зони, които са недостъпни за стандартните персонажи.
Докато се опитвате да разберете кой стои зад нападението на Асеншън сити, ще излезете отвъд рамките на полусрутения град и ще имате възможност да изпробвате тарзановите си умения из почти цяла Америка. Едни от най-впечатляващите клипове се развиват именно сред джунгли и каньони. Освен средство за придвижване, бионичната ръка на Нейт е и страшно оръжие. С нея ще може да раздава тупаници, ако лошковците решат да прекрачат една определена зона на допустима интимност. Най-ефективната функция на протезата обаче си остава нейната разтегливост. Нейт ще може да придърпва към себе си тела и предмети, дори да вдига коли и скали, които после да изсипе с праведния си гняв върху главата на врага.
Големите надежди
Ще бъда откровен: не мисля, че повече от 15% от сегашните геймъри се вълнуват от предстоящия релийз на Bionic Commando. Аз лично изтръпнах, като разбрах за нея, защото това е една от игрите, с които свързвам най-невръстните си години. Освен това в последно време над половината реинкарнации на класически игри са пълен провал. С Bionic Commando обаче нещата май няма да са така. Играта има потенциала да се превърне едно от най-добрите крос платформени заглавия за тази или идната година. Графиката изглежда убийствено добре, бионичната ръка предлага множество подходи към различните ситуации и ако всичко това е комбинирано с едно адекватен изкуствен интелект или поне кадърно написани скриптове тогава… тогава Bionic Commando отново ще влезе в устите на хората, заедно с Prince of Perisa, Assassin’s Creed и други жестoки 3rd person екшъни.
Автор: Георги Панайотов