Battlefield: Vietnam

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

От вече повече от месец BF: Vietnam се настани трайно на повечето европейски и български BF сървъри (един прост пример – 7 от 10-те UK BF-сървъри на EA преминаха към новата игра). Стана същото като след излизането на WarCraft – вече почти никой не играе 1942. И въпреки че виетнамското приключение по много параметри прилича на заглавието, посветено на Втората световна, има много нови елементи и тънкости, които са порядъчно добре скрити и невидими от пръв поглед. Този гайд е предназначен основно за новобранците в BF (привет на CS-агитката) и тези от вас, които за първи път играят такъв жанр игри. За по-запознатите ще е любопитно да разгледат инфото за повечето оръжия и превозни средства.

Conquest

Целта на BF-игрите е да свалите точките (тикетите) на противниковия отбор. Това става по два начина – правейки фрагове и задържайки максимално дълго колкото се може повече позиции (флагове). Всеки играч си има статистики – точки и фрагове. Хващането на един флаг носи винаги две точки за всички, участващи в процедурата. Във Виетнам всеки един флаг може да бъде хванат (без алтернативните spawn точки, за които ще поговорим малко по-късно). Всеки флаг се превзема за половин минута от сам воин, без тези на главните бази, които изискват по минута и половина.
В зависимост от броя вражи и приятелски войски в зоната за захващане на флага може да се промени времето, необходимо за тази процедура. При равен брой солджъри флагът става бял (неутрален) всеки войник в плюс ускорява времето за захващане (при двама нормален се хваща за 15 секунди, при трима за 10 и т.н.  като минимумът е 5). Възможно е дори почти да сте хванали някой флаг, но изведнъж да се домъкне вражески БТР и броенето да започне в обратна посока. Особеното е, че ако виетнамците хванат американската главна база, то те няма да могат да използват US техника. Всички танкове, самолети и хеликоптери ще се respawn-ат, само ако янките си върнат позицията. Вече се отчита и изписва кой точно играч е престоял най-дълго до вражия флаг и се е преборил за него.

Алтернативни Spawn точки

Освен “фиксираните” бази на повечето карти и виетнамците, и американците имат по една алтернативна точка за “раждане”, която може да се пренася и да се поставя на стратегически най-изгодната позиция. За “жълтурковците” това е лопатата, с която можете да прокопаете тунел. За да го направите, първо трябва да си изберете като клас инженера, в чийто инвентар влиза shovel-ът (лопата – англ.). След това трябва да намерите къде точно се намира тунелът. Най-често е около главната база, забутана в някой бункер или под някоя тента, но никога не е на открито.

Като намерите лопатата, натиснете [G] (по default това е бутонът за пускане и смяна на екипировката). Сега вече можете да я използвате, където си пожелаете, за да сложите новия тунел (вадейки лопатата и натискайки левия бутон на мишката над желаното място), който ще се използва за раждане на вашите войски. Най-често срещаната тактика е да излети един вертолет МИ и инженерът да скочи над американската база, скривайки тунела в някоя палатка или храсти. Изборът на място е важен, тъй като тунелът не е неуязвим. Една граната или ракета са достатъчни, за да бъдe “счупен”. За сметка на това може да се поправя от инженера по същия начин, както се поправят танковете и другите превозни средства.
Американците разполагат с “кашон” с провизии, който може да бъде закачен на хеликоптер и пуснат на произволна позиция, където да се “раждат” вашите бойци. За разлика от тунела на виетнамците, той е по-голям и по-лесно забележим. За сметка на това изпълнява ролята на аптечка и депо с амуниции. Също може да бъде разрушен и поправен.
И двете алтернативни respawn точки се появяват на първоначалните си места малко след като бъдат разрушени.

Пехотни класове и оръжия

Тези от вас, които са играли BF 1942, сигурно знаят колко беззащитни са инженерите и базукарите срещу конвенционална пехота (е, има и изключения при голямо майсторство на играещия, но те са рядкост). Сега със смесването на класовете тази слабост на тясно специализираните класове е премахната. Например американският базукар си носи освен LAW-a и М60, превръщайки се в месомелачка за кашимерия и танкове. И защо да избираме щурмовак като клас при това положение? Четете надолу:

Assault

USA:

Най-често изборът ви е между следните оръжия: М-16 – основното пушкало на американската армия. Най-точно от всички оръжия без оптика, но само с 20 куршума. Почти без откат. Три патрона в тялото са достатъчни за фраг. CAR-15 е по-малката версия на М16. Има 30 патрона в пълнител и почти същата ударна мощ, но с по-голяма разсейка на стрелбата. Все пак е по-точна от АК-то. Чудесен избор за джунглата и по-открити пространства.

CAR-15/XM148 е с 10 патрона по-малко в пълнителя и без възможност за прицелен изстрел (лекия zoom, на другите оръжия). За сметка на това има подцевен гранатомет за големи струпвания от кашимерия и дори за бронирана техника. Преспокойно може да се справи с БТР-и, джипове и лодки.

Mossberg Shotgun. Единственото оръжие, убиващо на място с един изстрел. Проблемът му е, че на разстояние над 20 метра дава прекалено голяма разсейка, за да е ефективно. Приложимо е само в градски условия.

NVA:

Калашников. 30 патрона. Малко по-голяма възпираща мощ от всички американски оръжия, но има невероятна разсейка. След третия куршум на автоматична стрелба мерникът се вдига прекалено нагоре.

Type 53. Китайският вариант на руската карабина. Използва 7.62 мм боеприпаси и това го прави едно от най-пробивните оръжия в цялата игра. Има 47 патрона в пълнителя и позволява ефективна стрелба на големи разстояния само от легнало положение. Предпочитам го пред Калашника.

РПД – Това е ОРЪЖИЕТО. По-слабо и не толкова скорострелно в сравнение с М60, но балансира недостатъците си с по-добра точност дори и от калашника. Това е единствената тежка картечница на виетнамците. Едно от малкото оръжия, с които можете и да тичате и да стреляте сравнително точно. Веднъж започне ли да плюе смърт, се спира чак след половин минута.

Scout

USA:

M16 Sniper Rifle. Най-обикновена М16 с полуавтоматичен режим на стрелба и оптика. Адски неточна. Трябват ви минимум два куршума в главата на врага. И тъй като сте снайперист, имате само 2 пълнителя. Теоретично перфектното оръжие, практически неизползваемо. M21 е по-добрият снайпер. Адски точен и далекобоен. Един куршум в главата или да в тялото пращат врага във Вечните ловни полета.

NVA:

M-91/30. Произведен през 1932 година, този руски снайпер е най-мощният в тази игра, но и с най-малкия пълнител. Вместо него на някои от картите ще можете да се запознаете с друг продукт на руската военна промишленост – SVD. Има десет патрона в пълнителя. Не толкова точна, но по-мощна.

Вторият снайперист на виетнамците е смесица между скаут и инженер. Носи Chicom SKS 56 полуавтоматична карабина (с такава разполага и базукарят). Но истинското му оръжие са Bouncing Betty противопехотните мини. Има няколко локации на всяка карта, през която се изливат основните потоци врагове. Научете ги и ги минирайте.

Базукар

Именно този клас предизвика доста спорове сред играещите относно баланса на играта. За янките това е основен пехотен клас с антитанков капацитет, докато при виетнамците е тясно специализиран. Руското РПГ е двойно по-силно от LAW-a на янките. На някои от картите разполага и с оптика, което го прави чудесно за “снайпване” с ракети. Но истинската сила е SA-7 ракетометът. Позволява топлинно насочване – нужно е само да стреляте в приблизителната посока на вражата машина (самолет, хеликоптер, танк – еднакво ефективно е срещу всичко) и да забравите за опасността.

Инженерите

на американците разполагат с M21 пушки, но без оптика, а виетнамците със SMG-та. Това ги  превръща в най-слабите пехотни класове, но перфектни за спиране на танк или миниране. Виетнамският инженер може да забива колове в земята, печелейки фраг от всеки, минал през тях. И в двете армии този клас могат да действат с  минохвъргачка. Веднъж поставена на земята, всеки може да я използва (включително и играчи от противниковия отбор). Високият й ъгъл на стрелба я прави едно от най-страховитите оръжия, особено при щурм на укрепена точка или при защита. Редица от 4 добре прикрити минохвъргачки и едно APC, сновящо между тях, за да попълва мунициите им, е смъртоносна комбинация. Но за пълна ефективност се изискват доста тренировки.

Пехотинците

разполагат с бинокъл, с който да дават цел на артилериите. Всеки може да сменя екипировката си (Default бутонът е G). По принцип е невъзможно да улучите нещо, ако се движите и стреляте. Още по-малко, ако скачате.
Най-добра точност с всички оръжия се постига в легнало положение.
Картите предлагат десетки местенца, в които може да се скрие пехотинецът. Научете ги и ги използвайте. НЕ стреляйте без да сте сигурни, че ще уцелите – така само издавате позицията си. Неведнъж съм дебнал със снайпера, за да видя издайническото огънче от дулото на вражеско пушкало, за да преместя мерника с половин сантиметър в посока, обратна на стрелбата и малко нагоре, за да направя хеадшот през тревата. Всъщност така се стреля със снайпер от укритие. 🙂 При борба с танкове или друга моторизирана техника (важи както за пехотинците, така и ако сте танк срещу танк) не забравяйте, че най-слабото място на машините е отзад, след това – отстрани. Просто бронята им е най-дебела отпред.

Хеликоптери и самолети

Преди да се засилите да се качвате в някоя от “птиците” в сървъра, е добре да направите няколко сухи тренировки в сингъл режим, научавайки физиката на полета им. Няма нищо по-дразнещо от леймър, решил да провери доколко хелито му е издръжливо на удар в земята. Както и в 1942, така и тук опитният и добър пилот може да изнесе целия отбор на гърба си. За тренировки с хеликоптери можете да използвате и “Fair Strike”. Разликата между хелито и самолета е, че може да виси на едно място и тягата му се създава от перката в центъра. За да полетите напред, трябва да наберете височина и да наклоните малко машината, докато събере инерция. Чак после можете да го стабилизирате. По-опитните пилоти прилагат Strafe с хеликоптер за избягване на вражески ракети.
А сега ще се спрем на машините поотделно.

USA

Имате 4 хеликоптера – две модификации на Хюи, Кобра и Чинук. Всички без кобрата могат да използват лебедката си, за да пренасят машини през бойното поле. За да го направите, задръжте десния бутон на мишката, докато сте на пилотското място. След това стабилизирайте хелито за няколко секунди над машината. С танк под вас ще се движите доста по-бавно. При резки маневри можете да го изпуснете, ставайки лесна плячка за вражески самолети и АА оръдия. Докато виси под вас, танкът също може да стреля, вдигайки двойно огневата ви мощ.

Всеки един от американските хеликоптери е максимално ефективен с екипаж от двама души – пилот (стрелящ с hellfire ракети) и gunner (опериращ при хюитата и чинука с двойката картечница и бордовото оръдие или при кобрата – със самонасочващите се ракети). Чинукът е най-здрав и издържа на пряко попадение от ракета, но е най-бавен. Кобрата е най-крехка и пъргава, но разполага с най-големия арсенал от всички хеликоптери (6 ракети и картечница). Транспортният Хюи има две М60 на всеки борд и не е препоръчително да се използва в открит бой.
Двата самолета на янките са Corsair и Phantom. Първият е щурмови изтребител с двойка огромни бомби под крилата, една от които е достатъчна, за да схруска танк. Бордовата картечница е пригодна и за въздушни сблъсъци, но силата й е срещу пехота и леки машини (APC-та, лодки и т.н.). Най-бавен е от всички самолети в играта, но и най-добре брониран.

F4 е най-добрият изтребител в Battlefield: Vietnam – двойка топлинни ракети на носа гарантират, че застанете ли на опашката на враг, смъртта му е сигурна. Проблем е, че разполага само с три напалмови бомби и трябва доста често да прелитате обратно над летището, за да ги презареждате, ако искате да помагате на наземните войски. При подпалването на джунглата следете внимателно радара си, за да не изпърлите и бойните си другари заедно с жълтурите.

NVA

Имате само един хеликоптер – МИ-8, но в боен и транспортен вариант. За разлика от американските вертолети цялата сила на тези машини е в ръцете на пилота, който може да сътвори завеса от 4 ракети едновременно. Голям, тежък и здраво брониран, с възможност за превоз на много войници (транспортният се използва и като точка за “раждане”). Тактиката с тези хеликоптери е десантна. Докато транспортният МИ-8 кръжи над вража база, можете да сте сигурни, че вълни от парашутисти ще се изливат над нея.

МиГ 17 и 21 са самолетите на виетнамците. 17-ката доста се доближава до Корсара, но е по-бърз, по-маневрен и с 4 слаби бомби. МиГ-21 е най-бързото превозно средство в играта. Проблемът му е въоръжението – единична картечница на носа, която е недостатъчна за унищожаване на цели с един заход, и неуправляема ракета, която е доста мощна. С малко тренировки ще можете да сваляте хеликоптери с нея.

Общото на всички машини във Виетнам е, че са по-бързи от тези в BF 1942. Това важи и за самолетите. За абсолютна ефективност трябва да свикнете да не летите на пълна тяга. На голяма височина дори можете да спрете напълно самолета и отново да го подкарате, преди да се е разбил. Общият съвет е: летете бавно, освен ако нямате изтребител на опашката – само така ще можете да използвате потенциала на возилото си.

Наземна техника

И двете страни разполагат с танкове и бронетранспортьори, като последните са най-ефективни за поддръжка на пехотата с амуниции и аптечки. Но поради терена и структурата на картите, както и възможността на всеки един пехотинец да ги унищожи, нямат това значение, което например имат Панцерите в 1942. В по-голямата част от играта ефективността им е редуцирана от факта, че са заобиколени от вода, която или не могат да прекосят, или го правят прекалено бавно, ставайки лесна жертва за патрулни лодки и авиация.

Артилерията и на двете страни е прекалено крехка (екипажът на американската гаубица преспокойно може да бъде избит с мачете) и оставена начело на атаката, пада почти винаги първа. От друга страна, ролята на “флота” е засилена. Американците разполагат с патрулен катер PBR – бърз и маневрен, с двойна картечница на носа и единична на кърмата. Перфектна е за десанти, сваляне на наземни и въздушни цели.
Особено полезна, ако картечарят има възможност да поддържа дебаркиралите на брега единици. TANGO ATC катерът е “водна крепост”. Адски добре брониран, с 3 кули на кърмата (две с картечници и една с оръдие) и площадка за поправка и превъоръжаване на хеликоптери. Може да се използва за “раждане” на войници – негативната му страна е, че е адски бавен и неповратлив. Виетнамците разполагат единствено с баржа без грам въоръжение по нея. Поне един от осемте пасажера (без капитана на лодката) може да стреля, докато е в нея. Освен това липсата на двигател я прави неуязвима за ракети с топлинно насочване.

Автор: Георги Панайотов