Battlefield 3

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 25 окт. 2011

„Какво нещо е времето”, мисля си, докато гледам как Battlefield се инсталира на компютъра. Сякаш вчера бе деня, когато пуснахме анонса за шутъра на ЕА и DICE. После с времето се появяваха новини, трейлъри и превюта, за да дойде моментът, в който играта се появява на пазара. Тогава всички очаквания се стоварват със страшна сила, а напрежението сякаш витае във въздуха. Така е с всяко заглавие и Battlefield 3 не прави изключение.

И сам войнът е войн?

Забелязахте ли въпросителната по-горе? Това е така, защото все повече FPS игри започнаха да поставят под въпрос старата бойна максима, като предлагат сингъл кампания, която е нищо повече от посредствена. Кампанията в оригиналната Bad Company имаше интересни идеи и симпатични герои, но се оказа адски скучна на практика. Bad Company 2 се опита да разнообрази действието, запазвайки героите, но успехът бе само приблизителен. За съжаление Battlefield 3 не може да се похвали дори с това.

Клишираната история ни сблъсква за пореден път с – познахте – терористи, които заплашват да се превърнат в третия най-експлоатиран елемент що се отнася до „лошите” след зомбитата и нацистите. Кампанията в Battlefield 3 е кратка, скучновата и линейна. Разбира се, Call of Duty успешно превърна „скриптирания шутър” в истински поджанр на FPS фронта, но игрите на Infinity Ward и Treyarch все пак се отличават с някаква емоция и забавлението при тях е по-истинско.

DICE от друга страна ни предлага нещо като колекция от епизодични битки срещу безлични противници, които често са само пушечно месо за вашите AI съекипници. Колкото до вашето собствено участие, играта не ви позволява никакво отклонение от утъпканата пътека и ви превръща в заложник на поредица от скучни престрелки, които неизменно се развиват по един и същ начин. Battlefield 3 има своите добри моменти, но те са твърде малко, а най-стойностният от които е към финала на кампанията. Точно тогава обаче тя свършва, а вие оставате с горчив вкус в устата и мисли от типа „а можеше много повече” в главата.

Обади се на приятел

Теоретично включването на кооперативен елемент в кампанията би следвало да я направи по-забавна, най-малкото заради включването на приятел. За съжаление това не е така. Шестте сценария са издържани в стила на кампанията, което значи че получавате същото слабо AI и скучни карти, без дори и малкото история, която ги свързва. Като цяло ко-оп кампанията става за убиване на времето, но нищо повече и далеч не е толкова забавна, колкото Spec Ops режимът в Call of Duty.

Да се включим в масовката

Преди излизането на Battlefield 3 се вдигна доста шум относно максималния брой играчи, които шутърът ще поддържа в мултиплейър на различните платформи. За щастие РС версията е най-облагодетелствана, защото при нея до 64 души могат да участват заедно в мащабни битки по наистина огромни карти. В онлайн режим Battlefield 3 е наистина хаотично глобално изживяване, което потапя участниците в истинско виртуално бойно поле.     

Мултиплейърът на играта взима всички положителни черти на своя предшественик Bad Company 2 и надгражда над тях. Завръщат се познати карти, режими и класове, но наред с тях са и задължителните промени.

Така например Medic, чиито вездесъщ дефибрилатор беше най-прекия път към точките в Bad Company 2, вече не съществува, а функцията по лекуването е поверена на Assault. Той пък си остава най-лесния за първи стъпки в играта клас, тъй като не изисква почти никакви специални умения и не е толкова профилиран. В допълнение обаче прехвърлянето на дефибрилатора и пакетите за първа помощ на Assault означават, че фронтовата линия е подсигурена доста по-добре, което на свой ред води до по-агресивни схватки, когато знаеш, че е доста вероятно наблизо да има някой, готов да ти подхвърли животоспасяващ пакет.

Engineer отново има за главна задача поправянето на приятелски машини, но пък първоначалните впечатления сочат, че са доста слабо подготвени за близки срещи с врага. Recon отново позволява да останете дълбоко назад, откъдето да косите вражеските редици с точния си мерник и вероятно в отсъствието на отделен Medic клас ще бъде център на злоупотреби от страна на доста играчи. Въпреки това похвално е усилието на DICE да превърнат Recon в малко по-активен клас, стимулиращ геймърите към по-открита игра.

Новият стар клас е Support, който се завръща от Battlefield 2. В него е съсредоточена тежката артилерия на отбора (мислете си за нещо като M249 SAW) и задачата да раздава муниции, която преди това се падаше на Assault. Support играе ключова роля за огневата мощ, най-вече чрез възможността да монтира оръжието си и да подлага вражеските позиции на агресивен обстрел.

Ядрото остава същото

Ако сте прекарали последните месеци в игра на CoD: Black Ops, може би е време за кратка пауза, през която да си припомните основните концепции на поредицата Battlefield. Забравете за индивидуалната игра и тесните карти, при които умирането е въпрос само на време. Разбира се, и тук има играчи, които не мислят за отбора, но това се наказва. Смъртта в Call of Duty не означава нищо друго освен риспоун и връщане в битката след броени секунди. В Battlefield 3 тя може да коства победата на отбора, защото намалява квотата.

Добре познати режими като Team Deathmatch, Conquest и Rush се завръщат, но както винаги най-интересни са сраженията от последния вид. Огромните карти наистина дават възможност за множество маневри, както в нападение, така и при защита на M-COM станциите. Някои сигурно биха възроптали за големината на картите, тъй като вървенето и дори карането в продължение на няколко стотин метра, преди изобщо да стигнете до битката е досадно. Но това е време, което не бива да се отхвърля с лека ръка. Вместо да се втурвате стремглаво напред, само за да попаднете под вражески обстрел и след секунди да се озовете в началото, спрете за миг, погледнете картата и се опитайте да си припомните важна информация за разположението на съотборниците. В крайна сметка големите карти и чистата бройка на играещите по тях наистина води до хаос, но това е приятния виртуален хаос на бойното поле.

Battlelog – екстра в повече?

Очевидно е, че след успеха на Autolog в серията Need for Speed, Electronic Arts е твърдо решена да обвърже с подобна услуга и други свои игри. В случая тя се казва Battlelog и по същество е браузер-базирана система, която действа като портал към света на Battlefield. На теория звучи добре, но на практика това не е точно така. Услугата е бавна, тромава и е практически невъзможно да я заобиколите. Да не говорим, че през нея минава и възможността за създаването на гласови чатове в играта. Може би Battlelog е замислен като своеобразен отговор на Call of Duty: Elite, но в действителност услугата е преди всичко изкуствена преграда между вас и играта. Интерфейсът не е интуитивен, добавянето на приятели е тромаво, а за сметка на това ненужната информация изобилства.

Красота на бойното поле

След като енджинът Frostbyte 2 загатна на какво е способен в демото на Need for Speed: The Run, тук можем да го видим в пълния му блясък. Няма съмнение, че РС версията на Battlefield 3 е тази, на която трябва да се спрете, ако имате възможност за избор. Особено трагично е положението с ХВОХ360, където ако сте сред малцината, които все още нямат достатъчно голям хард диск и не може да си позволите да инсталирате играта, ви очаква неприятна изненада. Текстурите на 360 версията са ужасни и дори от DICE признават, че без инсталация Battlefield 3 има SD качество. За щастие при РС-то всичко е наред, стига да имате съответната конфигурация. Играта изглежда адски добре и е радостно, че шведското студио спази обещанието си относно това коя да бъде водещата платформа на играта.

От една страна Battlefield 3 ни изненадва, а от друга е точно това, което феновете очакваха. За съжаление изненадите са по-скоро неприятни – като например недомислената сингъл кампания, липсата на достатъчно динамика в ко-оп режима и тромавата Battlelog услуга. Ако сте конзолен потребител, добавете към това и очевидните визуални компромиси. От друга страна шутърът ни предлага това, което милиони геймъри очакваха вече толкова време: агресивни мащабни мултиплейър битки. Безсмислено е да се прави каквото и да било сравнение с Call of Duty: Modern Warfare 3 що се отнася до това коя от двете игри е по-стойностната. Battlefield 3 сама по себе си заслужава място в колекцията на всеки сериозен онлайн геймър.

Автор: Иво Цеков