Battle Brothers

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

[game_info]


Питаш ме какви са новините ли синко? Интересни, интересни. Бих казал че живеем в интересни времена. Орките са слезли от планините си и нападат керваните дори посред бял ден. Говори се, че са се обединили с гоблините и мечтаят за свое царство. Гиганти бродят из полята, крадат добитък и плашат децата. Поне една ламя броди из блатата на запад. Носи се и слух, че странни неща се случват по гробищата – мъртъвците ставали и тръгвали да търсят прясно месо. В това обаче не вярвам. Най-вероятно са обикновени трупояди.

Защо благородниците не помагат се питаш? Те си имат проблеми. Различните родове така са се хванали за гушите, че само проблема с орките ги възпира от гражданска война. И варварите на север са се вдигнали, велик войн се е самообявил за техен крал и все по-често поглеждат насам. Под „поглеждат“ разбирай – опожаряват някое село, изнасилват някоя девица. А пък мургавите неверници на Юг говорят за някакъв пророк, как свещените ни места били всъщност техни. Само религиозна война ни липсва, така и така имаме проблеми с култа към тъмния бог Давкул.
Та новини има синко, и ако този меч на кръста ти не е само да плашиш патиците с него, вярвам и работа за такива като теб ще се намери…“

Трудно ми е да напиша ревю за Battle Brothers, главно защото ми е трудно да спра да я играя за час-два. Да, отрочето на немците от Overhype Studios е толкова добро – от игрите които често се асоциират с репликата „още само пет минути“ и когато погледнеш, навън се е съмнало.

В играта поемате ролята на командир на екип наемници в брутален средновековен свят. Брутален, защото конфликти, измами и насилие има повече от достатъчно, а животът е труден, неприятен и често приключва на острия край на оркско оръжие.


Наемниците

В самото начало на играта избирате произхода на своята дружина – дали това ще са останките от разбита наемническа група, дезертьори от битка, ловци на роби, варвари-престъпници или самотен рицар тръгнал да търси чест и слава, решението е определящо както за стартовия ви екип, така и за геймплея като цяло. Самотния рицар например започва много добре екипиран, но може да води максимум 12 души в битка. Търговците печелят много повече злато от продажбата на различни стоки, но по-трудно печелят слава (ресурс в играта). Поклонниците на Давкул непрестанно трябва да служат на своят бог (дори когато това значи да принесат някой от бойците си в жертва), а дезертьорите имат проблем с ниския си морал и биват преследвани от поне една от компютърните фракции.

Независимо от произхода си, шепата несретници с които започвате, скоро ще се окаже крайно недостатъчна,затова трябва да наемате нови бойци за редиците си – всеки от тях идва от различно поприще, като има различни максимални показатели и различни свързани с него събития (ивенти). Крадците са ловки и с висока защита, често могат да ви донесат допълнителна плячка от различните евенти в играта, и понякога – да накарат цялата градска стража да ви погне. Незаконните благороднически синове са добри бойци, но с нисък морал и често лош характер, водейки до разпри с останалите ви бойци. И не е нечувано някой да реши да ги извади от листа с наследници, пращайки им наемен убиец. Ловецът на вещици има много висок морал, може да ви спести някоя битка с свръхестествени врагове, но пък хич не се има с монасите, кръстоносците , мазохистите и култистите. А пък селския скандалджия може както безплатно да покачи бойните умения на колегите си, така и да спретне меле в някое село, водещо до излишни проблеми. Различните професии от които идват бъдещите ви войни са над 40, така че няма да изброявам повече – много са, и почти няма излишни.

До тук добре, но всеки от тях може да има различни положителни или отрицателни лични качества. Един може да е алкохолик – смел, но неточен и несръчен, а друг пък ще е лакомник – струващ ви екстра храна. Или ще е много дребен, което го прави труден за улучване от враговете, но също така нанасящ по-малко щети с хладни оръжия, или просто ще е тъп и ще трупа опит с 10% по-бавно. Възможности и тук дал бог, и само ще добавя – видите ли бойци с trait „Iron Lungs“ или „Bloodthirsty“, знайте че ще са ви от полза на 100%.

Разбира се, ако всичко спираше тук нещата щяха да са що-годе лесни. Само че вашите войни вдигат нива и заедно с тях отключват различни умения. Затова избирайте внимателно, всеки войн може да има максимум 11 от над 30 различни качества, а изборът и комбинацията от тях може изцяло да промени начина по който боецът се държи по време на битка и нещата които може да прави.

Tools Of Trade

След като вече сте наели бъдещият тру….смел войн, трябва да го екипирате. Успех – броните са многобройни,  като всяка фракция (северняци, цивилизация, южняци, орки, ъндети и тн.) си има своя  есенно-смъртоносна колекция от такива. Те са различни като цена, защита, тежест и външен вид. Оръжията могат да накарат игри като Диабло да се изчервят срамежливо с общата си бройка. Само ще вметна, че категориите (мечове, камшици, пики и тн) са 18 и във всяка от тях влизат много различни видове и няма нито едно излишно. Всяко оръжие е страхотно в едни ситуации и почти безполезно в други, а уменията които войните ви могат да имат и килограмите които могат да носят са ограничени. С други думи трябва или да планирате добре, или да дадете на всеки брадва – брадвите са донякъде полезни срещу всякакви врагове и страхотни срещу Schrats (тукашния еквивалент на ентите). Копията примерно, са страхотни срещу вълци, паяци и други хищни животни, които просто ще се хвърлят върху войните ви използващи умението „spear wall“, но са безполезни срещу броните на орките. Различните видове сатъри отварят кървящи рани за бонус щети срещу живите врагове, но не са убедителни срещу костите и ектоплазмата на немъртвите. Добре насочен удар от млатило (вие преведете flail по-добре ако смеете), може и да пръсне черепа на слабо брониран престъпник, но по-скоро ще развесели носещия „plate armor“ рицар на вражеска фракция. А първобитните огнестрелни оръжия – ах, толкова е красиво когато облакът шрапнели се изсипе върху скупчени нагъсто, слабо бронирани врагове. Жалко, че този който стреля с тях става безпомощен в ръкопашен бой…

Наемник съм мамо

Имайте предвид че независимо как ги екипирате и подберете, рано или късно част от вашите наемници, ще се окажат от грешната страна на меча. Едни от тях ще загинат, а други ще понесат временни или перманентни рани – счупен нос тук, стрела в коляното там, липсващо око или перфориран бял дроб. По-силен удар по главата дори може да доведе до постоянни мозъчни щети – жертвата става доста по-бавна и мудна, но пък и по-смела, та минуса си има и бонус. Всяка рана временно или постоянно сваля част от показателите на боеца, отразява се на морала му или на външният му вид – ваш избор е дали ще платите за лечението му, ще се надявате раната да се излекува сама с времето или ще сметнете че е по-евтино просто да го уволните. В крайна сметка, нови желаещи да спечелят злато и малко слава има винаги и в предостатъчни количества, но понякога си струва да задържите ветеран дори и с липсващ крайник.

Куестовете които ще изпълнявате обрисуват добре наемническия живот – дали ще трябва да прогоните разбойници тормозещо някое селце, да убиете вещицата искаща децата на градския старейшина, да охранявате керван от град А до град Б или да изследвате отдавна изоставена гробница, разнообразие има както в задачите така и в наградите, и във враговете които ще срещнете по пътя си.

Понякога е възможно дори да решите дадена ситуация без насилие, а друг път ще се намери кой да ви предложи повече пари, ако предадете своят работодател. Към куестовете прибавяме и различните евенти които могат да се случат според зависи къде се намирате, какви бойци имате, каква е ситуацията в игровия свят и дори каква храна носите или с какви брони се екипирате. Евентите са стотици и дори след солиден брой часове в играта, колко точно ме е срам да призная, аз не съм виждал всичките.

Например, докато пътувате от град А към град Б, на пътя на дружината ви застава голямо черно куче което ръмжи и не иска да се махне. Ще го игнорирате ли? Ще му хвърлите ли парче месо? Ще се опитате ли да го погалите или ще наредите някой да му пусне една стрела? Според това какво изберете и кой от войните ви се заеме с изпълнението, може да намерите заровено съкровище, към дружината ви да се присъедини обучена бойна хрътка или пък някой от войните ви да бъде зле нахапан, дори може да изгуби пръсти или гръкляна му да бъде прегризан. А може просто да убиете псето. Само да не се окаже че е нечия собственост…

На война като на война

В играта няма правилни и грешни решения, всички опции са валидни, но те носят своите последици. Дали ще сте честен или ще дебнете как да предадете работодателите си? Ще пазите бедните и слабите или ще ги обирате и продавате като роби? Ще се биете ли в свещената война или ще играете на дребно гонейки престъпници? А може би ще сте пацифист, разчитащ на търговия и напълно загърбил войната? Варианти – много и колкото и пъти да преигравате играта, винаги ще намирате нещо ново за правене. Освен това разработчиците я ъпдейтват често и добавят нови неща към нея.

Колкото по-известна и голяма става бойната ви дружина, толкова по-интересни, трудни и добре платени задачи ще получавате. Първоначалните въоръжени със сопи и вили бандити ще бъдат заместени от богати престъпнически гилдии. Бавните и глуповати зомбита – от „ancient legionaries“ и вампири, а след като опожарите няколко от селата на варварите, след вас ще тръгне потеря от кръвожадните „barbarian chosen“, придружени от няколко опитомени гиганта. Орките ще се научат да носят все по-дебели брони, гоблините да ползват отрови, а ламята със своята остра опашка и киселинна кръв си е гаден враг сама по себе си, но още по-гадно е когато се изправите срещу пет.

За „разнообразие“, ако някога ви писне от всичко изброено, играта предлага около дузина легендарни локации, свързани с понякога трудни за изпълнение куестове и пъзели, уникални битки и като награда – легендарни оръжия и брони.

Към това трябва да добавим и не-бойните спътници които ще натрупате с времето. Хирургът може да лекува бойците ви, ковачът да поправя техните брони и оръжия, а менестрелът да пише балади за тях, придумвайки повече търговци и благодорници да ви възлагат работа. Разработчиците отново ни предлагат изобилие, а местата са силно ограничени.

Overhype studios – евала пичове

Колкото и да е трудно за вярване, играта е създадена от четирима души. Четирима, колкото за ръка белот, но въпреки това бие в земята по атмосфера и разнообразие заглавия по които са работили стотици души, с огромни бюджети и безкрайно много отделени човеко-часове разработка.

Да, графиката е грозновата на пръв поглед, но обърнете внимание на детайлите – всяко оръжие, всяка броня и допълнителна джаджа като амулет или герб се вижда, всеки удар оставя резка, всяка рана остава по телата на бойците. Това са детайли, които отдавна исках да видя в игра и все не ми се случваше.
И озвучаването заслужава само похвали – от писъците и ударите на стомана в стомана, през простия факт, че стрелата забиваща се в щит, в дървено укрепление или в нечий стомах издава различен звук, до епичната нео-класическа музика на играта, мога да кажа само едно браво. Често играейки игри от този тип, аз предпочитам да спра звука и да си пусна старите албуми на Iron Maiden, но не и тук, а това е най-големия комплимент.

Преди да си я вземете, имайте предвид следното – Battle Brothers е трудна игра. Умишлено, дори понякога – нечестно. Ако очаквате от първия или дори десетия опит да изградите екип от средновековни рамбовци, вероятно ви очаква разочарование. От друга страна, когато най-накрая направите правилния избор между различните бойци, умения, оръжия и стратегии и разгромите много по-силен на пръв поглед противник, кефът е голям.

Е, стига толкова от мен, дано съм ви накарал да хвърлите един поглед към кървавото битие на наемническия живот. Мен специално сега ме чака битка срещу много, много варвари – и така като гледам, поне двама имат легендарна плячка по себе си…