Baldur’s Gate 2 – Shadow of Amn

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 21 ное. 2000

Най-сетне! – разцепи тишината дрезгавият глас на Бат’ Гойко. Брадвата на моя специално генериран герой, който превъртя първия Baladur’s Gate, страховито се завъртя във въздуха и той уверено излезе от savegame-а… Горкото джудже чакаше вече две години, за да се впусне отново във втората част приключението със заглавие “Baldur’s Gate”. И ето че то най-сетне се появи, за да стопли старото му /ми/ сърце… Става дума за поредния хит на Black Isle Studios, който ще ни пренесе в Забравените кралства /Forgotten Realms/ и ще ни срещне с любимите ни авантюристи.

Радвам се, че точно на мен се падна честта да ви запозная с тази любима игра.

Какво е Baldur’s Gate – Shadow of Amn (BG-SOA) и защо толкова много й се радвам? Фактологическото обяснение гласи, че това е втората част на спечелилия сърцата на милиони геймъри по света хит от 1998-ма Baldur’s Gate (BG). За тези от вас, които не знаят, това е ролева игра по правилата на Advanced Dungeons&Dragons – втора ревизия. Това е игра, заради която ще се заседите пред компютрите повече, отколкото бихте желали. Игра, която ще ви накара и да си понапънете сивите клетки поне дотолкова, доколкото бихте желали. Игра, която ще ви достави удоволствие в степен, която биха си пожелали само най-нахалните от нас…:-)  Но е време да спра с празните приказки и да кажа най-сетне за какво ще става дума.

Shadow of Amn започва там, където свършва Baldur’s Gate. На тези от вас, които не са изиграли BG, ще препоръчам да си намерят играта (ако, разбира се, са почитатели на RPG:-)) на всяка цена и да заделят няколко седмици от свободното си време. Както казах, втората част започва там, където свършва първата. Умно, а? Че откъде другаде можеше да започне… 🙂

В края на BG главният герой с ужас (или злорада усмивчица) разбира, че баща му е бог. Този факт не му помага особено да се радва на щастливия завършек на приключението, защото въпросното божество не е кой да е, а Баал – богът на убийствата. Хората започват да изпитват съмнения около личността на нашия човек и да шушукат зад гърба му това-онова… Абе, гадна история! Това принуждава героя да напусне пристанищния град Baldur’s Gate. Мъчат го кошмари, преследват го странни сенки в съня му или дори наяве… За капак на всичко след една непоносама кошмарна нощ нашият човек се събужда и разбира, че

това не е само сън!

Той наистина е попаднал в затвора на изперкал магьосник, поставил си за цел да разкрие тайната на някакъв странен потенциал, който нашият герой притежава. Само дето героят (тоест вие) хал-хабер си няма за какво става дума и кой е магьосникът. И докато се чудите защо сте подложен на експерименти като морско свинче и защо сте напъхан в миниатюрна клетка на дъното на мрачно подземие, в двореца на вашия похитител нахлуват непознати, които имат доброто желание да му видят сметката. Това, за съжаление, не е продиктувано от любов към вас, но поне временно отлага досадните магически експерименти. Още по-изненадан (приятно, може би) сте, когато след цялата патаклама в залата за “научни” изследвания ненадейно се появява дружката ви от детинство Имоен. Тя се слави с привързаността си към вас (чисто платоническа, така че тези многозначителни погледи ги запазете за други игри :)), както и с чевръстите си ръце. Тя успява лесно да се справи с ключалката на кафезчето и отново сте свободен…

Оттук нататък поемате нещата в свои ръце. Ще срещнете и още персонажи от предишната част, които ще можете да вербовате за вашата кауза, както и такива, с които само ще си говорите. Основната задача е да разберете

кой е магьосникът

и точно с каква цел ви е замъкнал толкова далеч от Candle Keep и Baldur’s Gate. Всъщност сте попаднали в Athkatla, столицата на Amn. Защо ли този откачалник си е направил труда да ви отвлича (заедно с цялата ви дружина изпечени авантюристи) и за какъв потенциал бръщолеви през цялото време…

Покрай основната си цел можете да поемете множество подзадачи със съответните им подзадачки и т.н. Това ще ви позволи да преигравате Baldur’s Gate 2 многократно. Малко вероятно е при едно изиграване да успеете да изпълните всички мисии, тъй като някои от тях са и взаимоизключващи се. Гарантирам ви, че няма да скучаете. Ще можете дори да придобиете и благородническа титла, придружена със съответстващия й замък и владенията към него… Чуйте как звучи само – Лорд Бат’ Гойко :-).

Хората от Black Isle Studios са решили да не променят коренно играта спрямо първата й част и са запазили всичко от “доброто старо време” като в същото време са добавили и много нови подправки към “вкусната манджа”.

Още в началото ще забележите някои нововъведения. Графичната платформа на играта е обновен вариант на BioWare Infinity engine, което дава възможност тя да се пусне без проблем в разделителна способност 800х600. Предлагат се и по-високи резолюции, но не се препоръчва да се ползват. Съществува и някаква хипотетична поддръжка на 3D, но на колкото и компютри да се опитах да я пусна, тя просто забавяше играта. Така че не си правете труда да включвате тази опция, освен ако не сте от щастливците, които притежават изключително мощни машини. Всъщност няма да загубите нищо от красотата на играта и без 3D. Предвидени са възможности да скривате панелите по екрана, за да си осигурите по-добър поглед върху терена. Ще откриете над 100 непознати заклинания, както и камара от нови оръжия, брони, щитове, магически и обикновени предмети.
Прибавени са

три нови класове герои

варварин, монах и чародей (sorcerer). За всички останали “професии” са въведените подкласове или специализации. Сега вече можете да не сте просто воин, а станете боец-специалист – берсерк, убиец на магьосници или кенсай (азиатски експерт в боя с мечове -Мусаши или нещо такова). Имате възможност да не сте само крадец, а ловец на глави, наемен убиец или swashbuckler (авантюристично настроен главорез :)) и т.н. За всеки един от основните класове можете да специализирате в три подкласа. Изключение са трите споменати по-горе нови занаята, а също и магьосниците, които са си останали същите както в първата част. Те могат да специализират в осемте магически школи, познати ви от Forgotten Realms. Специалистите получават определени предимства в някои области за сметка на други свои умения, така че внимателно прочетете описанието преди да решите какъв точно искате да сте. Не се подлъгвайте просто по познатите ви имена от типа на “екзекутор”, “главорез”, “скалд” /скандинавски бард/ и други такива.

Сред познатите ни от BG раси се е появила и още една. Това е

същество със зелена кожа и здрави мускули

чиято миризма ходи два-три метра пред него. По-досетливите от вас вече се досещат, че става дума за Orc-ите. Всъщност можете да играете само с полу-орк, поради невъзможността някой оригинален орк да се вкара в правия път :). Тази раса е особено подходяща за силовите герои – опасен боец, зъл варварин или пък тексаски рейнджър :-). Отличава се с огромна сила (единствено полу-оркът може да качи показателя си за сила на 19) и издръжливост (constitution 19).

Естествено, разполагате и с нови портрети, както и с възможността (запазена от BG) да си вкарате свой. Женските портрети са по-ограничени и не видях сред тях нищо, което поне малко да прилича на полу-орк. Но, както казват французите, се ла ви. Явно зеленокожите са единствено самци и се очаква да запълните празнотата с ваша снимка :-). Дизайнерите са наложили и мода сред жените-героини, голяма част от които сплитат косите си на множество плитчици по хавайски маниер. Сигурно това е новата тенденция сред американската младеж или поне сред по-невръстната част от програмисткия екип на Black Isle Studios. А ако наличните портрети не са ви достатъчни и чувствате, че сте прекалено красиви за авантюрист, остава вариантът да се поразходите из Интернет в търсене на подхождаща за целта мутра…:-)

Но нека се върнем на играта. Има изменение и в бойните умения на героите. Освен че са добавени няколко нови, всички стари специалности са “надробени” на подвидове. Вече не може да сте специалист на къси мечове и това да засяга умението ви за водене на бой с ножове или способностите ви в използването на оръжия за хвърляне /missileweapons/ да се отрази негативно върху вашата техника с арбалет, прашка, дарт, кама за забиване. Новите умения засягат общото боравене с хладни оръжия и са четири на брой – бой с двуръки оръжия, с щит и меч, с две оръжия (което само по себе си е новост) и бой с оръжие за една ръка без да се ползва щит.

Сега няколко думи за новите класове. Тяхното наличие принуди бедния Бат’ Гойко да почака още седмица-две, преди да се впусне в жадуваното приключение. Но той ще ми прости, надявам се, защото вече пое по желания път и брадвата му най-сетне пее жестоката си песен. Няма как, трябваше да обърна специално внимание на новостите в играта и за да “усетя” новите професии, трябваше да изпробвам всеки един от възможните герои.

И трите класа имат с какво да спечелят сърцата на заклетите геймъри. Варваринът е традиционно силен, мрази тежките брони, но за сметка на това си има собствени бонуси в областта на здравината и издръжливостта. Има възможност да натрупа най-много жизнени точки, а с течение на времето придобива доста добра устойчивост на магически атаки. Той притежава и специалното умение да изпада във варварска ярост, което го прави неуязвим за някои неприятни магии и му дава атакуващи бонуси. С две думи – много симпатичен и праволинеен персонаж. Лесно е да се играе с него. Препоръчвам ви да го комбинирате с някой полу-орк.
Монахът е за тези от вас, които на времето са въздишали по филмите за манастира Шаолин и някои подобно хонг-конгски заглавия със съмнителна кинематографична стойност :-). Той е способен да

сее смърт с голи ръце

които са и най-силното му оръжие. Мрази всякакви брони. Така де, да сте виждали Джет Ли да носи броня? За сметка на това обаче монахът подобрява “вградената” си броня с доста приличен темп. Ограничен е откъм използване на боен арсенал, но винаги си помага с допълнителна, невъоръжена атака. Притежава умение да убива с един удар /естествено, ако атаката му е успешна/, а над 20-то ниво не може да бъде наранен с немагическо оръжие.

Чародеят е възможно най-силният магьосник в играта. Не носи броня. Не е добър с оръжията, но затова пък сее разрушение с магиите си по-добре от всеки друг. Той е роден с магия в себе си и няма нужда да чете и запаметява заклинания. С покачване на всяко ниво чародеят получава и знание за нови магии. За разлика от останалите магьосници, които могат да използват само запаметените за деня магии, той има постоянен достъп до всички заклинания, научени до момента. Ограничен е само в броя магии от съответното ниво, които може да каже за един ден.

В играта е запазен и познатият ни от предишната част интуитивен интерфейс. За начинаещите геймъри е предвидено и обучаващо ниво, в което те се запознават с основните умения на различните герои и се учат да използват силните и слабите страни на всеки от своята група. Както се споменава в полезните съвети, съпътстващи всяко зареждане или записване на игра,

само един герой няма шанс

да се справи във всяка ситуация. Така че ще се наложи да прибягвате до различни тактики в зависимостот противниците, които се изправят срещу вас. Някои чудовища имат имунитет срещу атака с обикновени оръжия, докато други не могат да бъдат наранени с магия. Понякога ще се налага да примамвате опонентите си един по един, поради прекомерната им сила, друг път ще трябва да измислите нещо съвсем нестандартно. Можете и да си настройвате трудността на битките. Моята препоръка е да играете на Core Rules или стандартни правила, но всеки сам решава с какво иска да се сбие. По-високата сложност в боя обаче не ви носи повече точки опит, докато по-ниската ви отнема, така че… The choice is yours!, както се казва оттатък Голямата вода.

Има съществено нововъведение в дневника ви. Задачите могат да се подреждат по азбучен ред или по време на приемане. Това особено улеснява играча в следенето на неизпълнените до момента задължения, които е поел. Можете и да си водите бележки по картата, което също е удобна новост.

За радост на окото графиката е още по-добра от преди. Новата разделителна способност разрешава да видите доста големи чудовища, чиято бройка внушително е набъбнала за двете години чакане. Задачите в играта са доста забавни и трудни. Много добро е решението да се дават повече точки, ако решите даден проблем по “хитрия” начин, а не с помощта на груба сила. Вече трупате опит и при отварянето на ключалки и обезвреждане на капани.

Не забравяйте да следите съветите, които излизат на екрана при зареждане на игра или преминаване в друг район. Най-важният от тях в превод гласи: “Въпреки че героите ви не се нуждаят от храна, не забравяйте, че вие не сте като тях. Не бихме искали да загубим (нелепо) един отдаден на каузата геймър” :).

И тъй като гледам, че статията набъбна повече от предвиденото (да му мисли редакторът :-)), ще се ориентирам към нейния край. Не случайно ви споменах за най-симпатичния съвет в играта: BG-SOA е толкова увлекателна, че някои от нас наистина имат нужда от него. Точете брадвите и мечовете, вадете прашните томове с магии и напред към Забравените кралства! Бат’ Гойко е там и вече точи брадвата си за третия Baladur’s Gate ! И не забравяйте да складирате повечко храна на една ръка разстояние от своето PC… 🙂

Автор: Иван Атанасов