Чудя се защо в куестовете така често главният герой е красива мадама, докато в екшъните е мускулест момък с прорязани от шарка бузи. Както и да е, издателите си знаят. И в този куест, както в Still Life или Syberia, ще играем от името на приятно и стройно гадже, което обаче има мъжка професия – детектив от САЩ. С цел фабулата да бъде по-достатъчно разчупена, нашето бойно момиче ще се озове насред Франция с гол в ръката пистолет. Вероятно „Колт“, защото французите, които имат и свой автоматичен пистолет ПА-15, също предпочитат популярните германски, американски и швейцарски оръжия. Защо? По същата причина, поради която и нашите ушеви не са въоръжени с произведените в България пистолети „Шипка“ или „Белица“. Първият Art of Murder – FBI Confidential беше куест,
приет със смесени чувства
Тогава Никол Бонет, служител на ФБР, не без ваше участие, успя да се справи с хирурга-маниак. В същото време Лили Стоилова му даде доста ниска оценка – 3,5. Въпросът сега е доколко разработчиците са си взели поука от нейните критики, както и от тези на други геймжурналисти по света. Дали сега играта ще бъде оценена над средното?
Сравнявайки двете статии, установих, че както плюсовете, така и минусите си стоят. В Hunt for the Puppeteer също има ритуални убийства и екзотични локации, а и пак са налице досадните забележки на Никол и ограничеността на действията. Особено болезнено е постоянното й „Мисли, Никол!“, което чувате често след неуспешните си опити да комбинирате предмети или да ги използвате. Необичайно за куест е, че авторите на играта не ви дават да напуснете помещението, в което не сте изпълнили всичките си задачи. Това обаче си има и своите добри страни – доста ми бе омръзнало
постоянното обикаляне на десетки местности и сгради
в които не съм си завършил куестовете в други адвенчъри. Сега, ако не си разреша загадките, просто ще си стоя в даденото място до дупка, колкото и да ми е неприятно.
Но аз искам да ви разкажа за цялостното си усещане към новата игра, без да се впускам в незначителни подробности. Първо, много ми харесва hint системата, която ви подсказва какво и къде можете да пипате, която и в този епизод е налице. Второ – сюжетът е оригинален и пълен с неочаквани обрати. И трето – личи си, че над създаването на различните сцени и места, които ще посетите, са се трудили няколко художници, които са им придали своя индивидуален ракурс.
Не може да се пропусне и саундтракът, който е приятен и подходящ за действието. Пътешествията ви ще са както в ъндърграунда на Нови Орлеан, така и по улиците и парковете на Париж и Марсилия, в испанските Пиренеи и дори… в горещата Хавана. От вас, въпреки че сте жена и по образование психолог, ще се изискват много разнообразни способности. Не само че ще трябва да вземате отпечатъци и да правите снимки на вероятни доказателства за престъплението, но ще се наложи например и да ремонтирате мотоциклет, претърсвате канализационни шахти, поправяте ел.-табла или просто да освободите заложник. Вече наложилото се в куестовете явление да се ползва мобилен телефон, е съществена част от геймплея и в настоящата геймка.
Както във френската столица, така и в Америка се случват мистични и жестоки убийства. В новия епизод вашият противник ще е още по-извратен психопат, а причината Никол да го преследва във Франция е, че неговите жертви са състоятелни американски граждани, убити и аранжирани така на местопрестъплението, че тялото им да прилича на кукла, облечена в средновековни одежди от началото на XVII век. Именно заради това и убиецът е наречен с работното име Кукловода. Никол ще има задачата да проведе разследване, което да е гарнирано както с мъжество, така и с интелигентен подход, плюс самоотверженост и логически размишления. Тя има ужасно трудната задача да открие
общото между жертвите
което на първи поглед е абсолютно неочевидно. Също така трябва бързо да разкрие мотивите на убиеца, преди да може той да нанесе поредния си удар.
Действието на адвенчъра ще се развива в няколко страни, като за да установите личността на злодея и да поставите край на ритуалните му убийства, ще се наложи да посетите Франция и Испания. А за разплитането на случая ще летите до Острова на свободата – Куба и до САЩ. Както и в първата част, играта не оставя чувството за безизходност и нечовешки страх, което вероятно ще я прави по-добре приета от масовия геймър. Освен това „кликни и цъкни“ куестовете са форма на видеоигра, която си има своите верни фенове, които обикновено друго просто не играят. Art of Murder: Hunt for the Puppeteer е поредното предизвикателство за тях, а на фона на неголямата периодичност в жанра, това заглавие няма как да бъде подминато „просто ей-така“ от гилдията.
Убеден съм, че любителите на загадките ще имат положително отношение към новото предизвикателство, което ще видим и от техните коментари. За хардкор куестаджията играта сигурно няма да е особено сложна, но аз като аматьор изпитах на места сериозни трудности. За щастие в интернет има подробно walkthrough на български, английски и руски език. Оптимистичният завършек на играта е, че ако успеете да се справите с всички логически и криминални загадки, накрая можете да срещнете и своята голяма любов… Какво ли ще ни предложи отвореният край на втория епизод на играта? Може би трета част? Мисля, че никой куестаджия няма да бъде раздвоен в прогнозата си (виж карето).
Автор: Свилен Енев