ANNO 1701

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Най-печелившото качество на ANNO 1701 е нейният лесно усвоим геймплей и интерфейс. Затова ще се постарая материалът, посветен на колонизаторската стратегия, да е също толкова безпроблемно смилаем, без излишни отклонения и коментари.

И така, събитията, за които ще ви разкажа, са се случили преди точно 305 години… през далечната 1701-ва. Тогава живял млад и амбициозен моряк, чието единствено желание било да получи кораб и екипаж, с които да отплава към непознати и неизследвани територии. И както твърди Дядо Коледа – понякога мечтите се сбъдват – кралицата научила за младежа и му поверила управлението на сравнително добър кораб, екипаж и минимално количество ресурси, с които да започне колониалните си преживявания.

Право на избор

В ANNO 1701 няма да срещнете линейна кампания, съставена от мисии, следващи някаква строго определена логическа нишка. Напротив, ще се натъкнете на десет отделни предизвикателства, всяко от които е с различна трудност. Хубавото е, че ще можете да изберете от кое да започнете, а във всеки момент, когато то ви омръзне, ще можете да преминете към друго. Въпреки изключително опростения интерфейс, производителите от Related Designs са се погрижили в играта да бъдат поместени и четири обучаващи мисии. Ако все пак имате някакви затруднения, то несъмнено след тяхното изиграване ще сте напълно на „ти” със света на ANNO. Освен това ще можете да проявите колонизаторския си нюх на произволна карта, на която просто ще развивате своята бъдеща империя, водейки свирепи битки, прокарвайки най-добрите търговски пътища и разбира се – прилагайки най-подмолните икономически хватки.

Спомням си как предишната част от поредицата – ANNO 1503: The New World, се виждаше прекалено сложна на някои хора. Е, те вече могат да се поуспокоят, защото тук нещата седят по коренно различен начин и всичко е опростено до безобразие.

Поданиците са значими, колкото Кралицата

Единствените два фактора, с които трябва да се съобразявате по време на игра, са благоразположението на Кралицата и нуждите на поданиците ви. Както и в предишните части, населението на градовете ви има най-различни потребности и желания. Тук обитателите са разделени в пет класа на развитие: заселник, колонист, гражданин, търговец и аристократ. Съвсем логично, когато в самото начало организирате вашата колония, заселниците няма да имат кой знае какви изисквания към вас.

Това обаче се променя с течение на времето. Ако жителите на бъдещата ви империя наброяват достатъчно голяма цифра и всичките им потребности са задоволени, то тогава те ще променят своя статус и съответно ще повишат изискванията си към вас. В един момент ще трябва да им осигурявате не само насъщните нужди като храна и дрехи, а и глезотии като тютюн, алкохол, образование и други подобни, за да бъдат щастливи и да плащат редовно данъците си. Защото колкото по-задоволени са поданиците ви, толкова повече пароци се вливат в хазната ви.

За какво обаче са ви на вас тези пари? Колкото повече от тях имате, толкова по-бързо ще разширите владенията на вашата империя. Това разстилане на повече от един остров е напълно задължително, защото на отделните парчета земя има различни видове ресурси. Поради тази причина ще ви се налага да колонизирате далечни острови, на които да започвате производство на даден вид продукт, който да пренасяте в основния си град. Точно поради тази причина ще избухват и войни, които ще затрудняват развитието ви. Военният момент, ако мога така да го нарека, е по-сериозно застъпен в играта, но за щастие все още не се е превърнал в основна част от геймплея й.

Как да разберем дали всички са доволни?

Много лесно. Системата е мега интуитивна – просто кликвате на някоя произволна къщурка и ще видите анимирана иконка, изобразяваща нейния обитател. Ако човечето, стоящо срещу вас, е засмяно и радостно, значи нямате никакви проблеми и можете безпроблемно да увеличите данъците му. Но, ако срещу вас съзрете намусена физиономия, тогава нещата не отиват на добре и трябва да разберете какво не е в ред. На същия екран са изразени и отделните нужди на хората. Aко всички те са задоволени, но поданиците отново са нещастни, вероятно сте построили въпросната къща прекалено далеч от центъра на града или има друга причина, която влияе негативно.
По същия удобен и приятен начин се извършват всички действия в играта. Например, ако искате да започнете производство на оръжия, ще ви е нужно желязо, което се прави във фабрика за металообработка, която има нужда от дърво и руда, за да функционира. Всички тези зависимости са обозначени с иконки, които можете да видите, кликвайки върху съответните сгради.

3D наслада за душата!

Не мога да скрия своята дълбока радост от визуалните характеристики на това заглавие. Явно ненапразно са хвърлени толкова средства за неговото създаване (повече от 8 милиона евро). Графичният енджин притежава редица достойнства. Нека започнем с това, че се държи ужасно добре на машини от среден клас, дори когато е изпържен до дупка. Разбирайте, че няма да са ви нужни най-модерни видеоускорители и купища RAM памет, за да се насладите на красотата на ANNO 1701.

Благодарение на поносимите изисквания, пред вас ще се излее изобилие от изключително детайлни сгради, животни (домашни и диви), географски особености и т.н.(планини, вулкани, морета, пустини, котловини и т.н.). Освен това ще се насладите на сериозно визуално разнообразие по отношение на жителите на вашите градове – в тях ще срещате, жени, деца, мъже, обикновено заселници, граждани, пожарникари. Особено при максимално приближаване на камерата ще можете да зърнете жизнения цикъл на хората, ще виждате как работят и как се радват от факта, че нуждите им са задоволени напълно или как се ядосват, когато нещо им липсва.

Не пропускайте

Ако си падате по поредицата и по подобен тип заглавие, ANNO 1701 е играта, която ще изпълни с незабравими емоции почивните ви дни около новогодишните празници. Ако ли не – не знам с какво да ви успокоя, защото при всички положения губите от неиграенето на такава приятна геймка. И въпреки че не е наблъскана до козирката с иновации и опити за уникалност, приятната визия, опростеният геймплей и интерфейс правят ANNO 1701 една от най-добрите колонизаторски стратегии, излизали някога на пазара.

Автор: Асен Георгиев