В един от миналогодишните броеве на PC Mania в рубриката “ретро” бяхме представили класическата стратегия Master of Magic на Microprose. Не знам по каква причина тя остана една от малкото хитови игри без продължение – поне до настоящия момент. На практика разпространяваната от Gathering of Developers нова игра Age of Wonders спокойно може да се нарече Master of Magic 2! (Не споменавам кой е производителят на играта, тъй като в създаването й са взели участие цял куп компании, сред които и Epic Megagames).
В Age of Wonders ще срещнете целия набор от “стандартни раси” – елфи, гоблини, орки, undeads, джуджета, frostlings, halflings и разбира се, вечните смутители на спокойствието – хората. Сюжетът на кампанията е построен обаче на борбата между горските елфи и dark elves, а хората са само първопричината за раздора. Преди много години всички елфи били обединени и живеели мирно и кротко в The Valley of Storms под управлението на Lord Inioch. Мирният живот изчезнал, когато прогонените от Градините на Еден хора нахлули в Долината на Бурите. В последвалите кръвопролитни битки Lord Inioch бил убит, а престонаследникът принц Meandor останал да лежи ранен сред мъртвите на бойното поле. Купищата трупове спасили живота му, тъй като хората не могли да го открият сред тях и ето как след няколко години той повел оцелелите Dark Elves в битка на живот и смърт с хората… и с горските елфи. Междувременно горските елфи започнали да възстановяват своето царство, водени от Queen Elwyn – втората съпруга на Lord Inioch, и дъщеря й Julia. Те били убедени, че нови битки с войнствените хора няма да донесат нищо добро освен още смърт и разрушения за всички и така всъщност започва и нашата кампания.
В началото на играта ще можете да изберете дали да играете цялата кампания или отделни сценарии (като в Heroes of Might and Magic) и ако изберете кампанията, ще последва избор на страна – Queen Elwyn и The Keepers или Prince Meander и неговия Cult of the Storms. Следващата стъпка е избор на Leader, като ще имате възможност да му подберете раса и индивидуални качества. Правете обаче много внимателно своя избор, тъй като този ваш герой ще участва директно в бойните действия и с качествата си ще може да окаже решаващо влияние за спечелването или загубването на цялата игра. Има възможност за избор от няколко десетки умения, като много от тях имат по повече от една степен на владеене – например spellcasting. При подбора на качествата ще трябва да се съобразявате и с това, че смъртта на лидера автоматично води до край на играта, но пък натрупването на experience points повишава нивото му и съответно ви дава нови точки за допълнителни skills.
Следващата опция, на която следва да се обърне внимание, е за поредността на ходовете – нашата препоръка е да изберете “simultaneous turns” – поне в началото ще ви е малко непривично, но за сметка на това играта върви значително по-бързо и динамично.
След това вече ви остава още съвсем малко – само няколко десетки сценария, в които трябва да превземате градове със сила или с подкуп и дипломация, да ги ъпгрейдвате и да произвеждате в тях войскови единици (и за разлика от серията HMM сега войниците ви могат самостоятелно да се придвижват и да влизат в битка). Ще трябва да печелите злато (за ъпгрейд, нови units, upkeep за войските и дипломация) и да трупате mana (за research на нови магии, за spellcasting и за upkeep на магически същества).
Освен градове по картата има допълнителни постройки – мини, кули, източници на mana, dungeons, monster lairs и ruins (в които можете да намерите различни артефакти или същества-съюзници), корабостроителници, ферми и building guilds. Наличието на тези building guilds ви дава една допълнителна възможност (която липсваше в Master of Magic) – от тях можете да си купите машини “constructors”, които възстановяват унищожените градове и постройки.
Тези от вас, които помнят оригиналната игра, вероятно бързо ще забележат и другите новости – например не можете да атакувате градове или други сгради, които са заобиколени със защитна стена, освен ако нямате в групата войски стенобитни машини, flying units или единици с някои специални skills.
Друга много важна особеност е правилото на “adjacent tiles” – в битката участват не само пряко засегнатите нападател и защитник, но и всички войски, намиращи се в непосредствено съседство и това дава възможност да атакувате и да се отбранявате с повече от една група войски (в една група може да има до осем units).
Съвсем сериозно внимание ще се наложи да обърнете на дипломацията. Всички раси имат някакви предварително определени отношения помежду си и вашите действия ги променят в една или друго посока – но!!! всеки ход влиянието на вашите действия намалява, като се стреми да се върне до предварително зададеното ниво. На практика можете да използвате това, за да завладеете без битка някой добре защитен неутрален град – предприемате 2-3 стъпки, които да “задобрят” въпросната раса и веднага подкупвате войските от нужния ви град!
Друга новост е възможността за мигриране на приятелско (или дори неутрално) население във вражески град – така за 3-5 хода изцяло се подменя населението на завладян град и това ви дава две допълнителни възможности – първо ще можете да произвеждате някой специален unit, с който вашата раса не разполага, и второ, за да държите в подчинение град с враждебно настроено население, трябва да имате в него постоянен гарнизон от поне 3-4 войскови единици. Въобще моралът на населението и на войската има огромно значение за целия ход на кампанията. Не е никакъв проблем да си създадете войски от враждебни раси, но те само след 1-2 хода по всяка вероятност ще дезертират и ще станат неутрални.
Едно изключение са бойните машини (катапулти, тарани, балисти, огнехвъргачки, кораби и т.н.) – техният морал е винаги неутрален.
И за последно – единственият недостатък на играта – прекалено дребните фигури на войниците и героите – те са направени да съответстват на околните сгради, крепостни стени и дървета и всъщност не са никак лоши, но все пак губят състезанието с Age of Empires!
Автор: Ник Мортимър