Age of Sail II: Privateer’s Bounty

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 17 окт. 2002

Ако се върна дълбоко назад в личната си биография, изниква спомен не за задимената стая/зала с компютри, а за магията на моята библиотека. Късно вечер, когато времето и родителското тяло те караха да се разделиш с приятелите и да се прибереш у дома, идваше часът на фантазиите и приключенията от любимите романи, осмисляни внимателно и пресъздавани на следващия ден с гореспоменатите авери. Като започнем от стандартните рицарски дуели, минем през индианско-каубойски и детективски игри и стигнем до пиратските битки. Що черни чорапогащници бяха жертвани тогава, за да възкръснат под формата на знамена с череп и кости или пък като превръзки за едното око.

Според мен РС-то никога няма напълно да замени книгата (във всичките й форми на употреба). Но пък като че ли четеното стана малко демоде. Пък и мързелът… – много по-лесно е да кликнеш два пъти върху иконата на War3, вместо да изгубиш цели 2 дни в прочитането на нещо смислено.

Ай-ай, капитане!

Време е да се пренесем още по-назад във времето. В годините, когато Наполеон е в пика на силата си, а моретата принадлежат на платноходите. Забравете за торпедата, 240-калибровите оръдия, стрелящи със силно експлозивни снаряди и ядрените двигатели. Забравете за радарите и високите технологии, забравете за “Тюлените” – на ваше разположение са мускети, саби, ветрила и евентуално попътен вятър.
Адски малко са игрите, занимаващи се с тази тематика, да не кажа, че почти ги няма. Още по-малко са хората, които наистина ги оценяват. Но да видим за какво става дума. Имате на разположение 3 кампании: една с англичаните, една с французите и една с пиратите. Всяка от тях е нелинейна и ще ви покаже нагледно дали ставате за капитан или не.

Главният елемент са корабите. Независимо дали ще са малки или големи, бързи или бавни, бойни или търговски – до един ще са дървени и до един използват като двигателна сила вятъра в своите платна. Мисиите са доста разнообразни – от спасителни и чисто изследователски до пиратски нападения, измъкване от хитро скроени засади и случайни сблъсъци на две флотилии, оказали се прекалено близко една до друга след бурята.

Първоначално избирате капитана си и започвате да градите своя кариера. Стартирате само с един кораб, а целта ви е да се прославите по всички морета като шефа на

най-яката компания от главорези, кръстосвала океаните

В зависимост от това как сте изпълнили мисията, ще получавате известна доза кеш – за поправка на инвентара и закупуването на нови кораби, както и част от пленените кораби.

Самите плавателни съдове се делят на 10 класа, като имат първични и вторични показатели. Първичните са тези, които пряко влияят на възможностите им – здравина на борда, екипаж и подготвеност на моряците, платна, брой оръдия, пехотинци… След всяка битка тези показатели ще спадат и ще трябва да ги възстановявате със спечелените пари. Понякога е по-изгодно да продадете три пленени кораба, за да купите чисто нов. Във втората графа попадат чисто информационните показатели, информиращи ви едва ли не през кой борд предпочита да пикае екипажът. В клас 10 влизат най-малките кораби – разузнавателни шхуни, големи яхти. Класове от 7 до 4 са отделени за малките бойни съдове, всички типове кръстосвачи и търговските гемии. Класове от 3 до 1 включват тежките линейни кораби – говеда с по 100 оръдия, наредени на три палуби. Те са невероятно бавни и неповратливи, но с един залп могат да свалят такелажа на всеки враг. Ще разполагате и с експерименталното оръжие на Наполеон – подводницата.

Тактиката

Има някои неща, които трябва да научите, за да постигнете повече от това да гледкате как флагманът ви потъва или развява бялото знаме. Това, което мен доста силно ме издразни, но ще зарадва доста хора, е почти пълната автоматизираност на кораба. Не можете да стреляте с половината оръдия и когато сте на по-изходна позиция – да дадете залп с всички, нито да контролирате пряко екипажа и да го разделяте на групи с различни задължения. Опциите за стрелба по вражия съд също са прекалено малко – можете да се целите само в платната или корпуса. Просто ми липсва опцията за залп по палубата, с която да отнеса половината екипаж на врага.

Когато купувате кораб, не се лъжете по числото, дадено при оръдията – това е ОБЩИЯТ брой. Най-често се стреля само от едната палуба, а топовете са разделени по равно от двете страни. По този начин ако купите кораб с 44 оръдия, ще имате по 22 на борд. Изключение са търговските и най-тежките линейни кораби, които имат от 2 до 6 оръдия на носа и кърмата.

Да вземем проста ситуация – два идентични кораба един срещу друг. Имате две възможности: да помелите платната на врага и да го обездвижите, или отдалеч да напукате неговия корпус и да го взривите.
Всъщност всичко се свежда до това кой първи ще направи правилно маневрите си и ще достигне до стрелкова позиция. Тук пак има няколко избора. Вариант едно – да се изравните, да издухате всичко от дулата и да се молите, че вашите артилеристи са по-добри от неговите. Вариант две –  отново с маневри да се завъртите около него, задържайки го постоянно в обхвата на оръдията си, докато той самият няма възможност да ви обстрелва. Това обаче е доста по-протяжна и късаща нервите процедура.
Да не говорим, че трябва постоянно да се съобразявате с посоката на вятъра, за да не запецнете някъде като патка на сухо, но от друга страна е и единственият начин да излезете от битката почти без повреди.

Горе-долу и тук важат

правилата на играта за камъка, ножицата и хартията

Когато се изправите срещу тежък линеен кораб, е самоубийствено да се изравнявате с него. Затова е най-добре, ако сте с бърз кораб, постоянно да маневрирате, обсипвайки платната му с гюллета, докато накрая го оставите да се клатушка насред вълните.

По време на битка ще можете да поправяте платната на съда. Това е бавна, но понякога животоспасяваща процедура. Трябва да се борите и с появилите се на борда пожари. И двете действия ще ангажират хора от екипажа ви и ще забавят скоростта на презареждане на топовете. Като споменах оръдия – оптималният вариант на битка е през единия борд да обстрелвате враг “нумеро уно”, а през десния – враг “нумеро дуе”, като влизате в обсега само на единия от тях, за предпочитане на този с по-малка огнева мощ.

Графиката и звукът… ми и по-добри съм виждал, но в случая не са важни – важен е фийлингът в играта. Е, не, че не е приятно да видиш как екипажът се щура насам-натам, но пък водата е малко посредствено анимирана.

Когато ви писне кампанията, разполагате с около 30 мисии, разглеждащи някои от най-великите битки на XVI, XVII и XVIII век.

Автор: Георги Панайотов