Age of Mythology

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 05 дек. 2002

Най-накрая дойде и моментът, когато мога да седна пред компютъра си, да погледна глупаво към монитора и да започна да се чудя какво да джиткам първо. WarCraft III  или пък StarCraft? Нееее по-добре да разцъкам Civilization III… В този момент поглеждам на дясно и какво да видя? Диск, върху който старателно е написално Age of Mythology. Според личната ми класация това една от петте най-яки игри, които съм виждал през живота си. 

От доста време насам подозирах, че последователят на Age of Empires ще бъде  нещо велико. Спокойно мога да кажа, че програмистите от Ensemble Studios са положили нечовешки усилия в съзадаването му. Някои от вас, които все още не са видели или опитали това прекрасно творение, може би ще сметнат, че преувеличавам. Ще се запитат защо, по дяволите, толкова се превъзнасям? На това питане аз мога да отговоря с няколко може би тривиални, но много подходящи думи, а именно: тази реалновремева стратегия предлага невероятна графика, прекрасен звук, безкрайна във времето история, изобилие от богове, които правят играта още по-разнообразна, най-интересната кампания, която някога съм играл, както и един убийствен мултиплейър. Ако не ми вярвате, стартирайте Age of Mythology, впуснете се в света на митологичните същества и вездесъщите богове и след това пак си помислете дали съм прав или не, защото искате или не искате,

Ерата на митологията започва

Но всичко по реда си. След като изгледах интрото на играта, останах с увиснало чене. Веднага след това започнах хищно да щракам по опциите на играта, нетърпелив по-бързо да оправя настройките и да започна да геймя…

Доста хора споделят мнението, че игрите този жанр игри са насочени главно към мултиплейър игра. Но няма нищо лошо и техния сингъл да е на ниво, както например е в StarCraft и WarCraft III. Кампанията в Age of Mythology е един от най-запомнящите се нейни плюсове. Съдбите на трите фракции – гърци, египтяни и скандинавци, са оплетени в една изключително завладяваща история. Маниашките филмчета между отделните мисии, които са направени с енджина на играта, допринасят за по-пълното възприемане на историята и създават чувството, че вие сте именно този, от когото зависи всяко едно бъдещо събитие. Ако сте решили да играете мисиите на hard или на предпоследна трудност, няма да е лошо да пуснете tutorial-а, който след няколко интересни и полезни за вас нива, директно ще ви прехвърли към първата мисия.

В началото на вашата кампания ще започнете от страната на гърците, чиято митология вероятно ще ви е най-позната. Напредвайки в мисиите обаче ще имате възможност да минете и на страната скандинавци и египтяни. Главният герой в Age of Mythology е Аркантос – лидерът на… Атлантида. Той е привикан на помощ за обсадата на Троя, но в последствие се оказва въвлечен в далеч по-голямо приключение от легендарната омирова сага за спасяването на хубавата Елена и построяването на Троянския кон. Силно зло се надига изпод земята и някой трябва да го спре. 

Една от принципно новите концепции в света на Age-овете е

Намесата на боговете

Тези свръхестествени създания са изключително важни за развоя на събитията и ако не ги почитате, сте загубени. Още в предварителния поглед за играта споменах, че е добавен и своеобразен нов ресурс, наречен favor, който всъщност представлява благосклонността на боговете. Той е необходим за всички митологични единици, които можете да привиквате на ваша страна, както и за уникалните ъпгрейди, които отделните богове позволяват да направите. Всяка раса добива този ценен ресурс по различен начин. Гърците строят храмове, където селяните се молят, египтяните правят статуи на своите богове и по този начин го трупат, а скандинавците се сдобиват с него чрез битки.

Божествата в играта са общо тридесет и шест. Те се делят на два вида. Главните са по три за всяка раса, а второстепенните – общо двадесет и седем. Когато преминавате от една ера в друга (архаична, класическа, героическа и митологична), ще трябва да избирате измежду два второстепенни бога. Много често вашето решение ще определя и развоя на играта, тъй като всеки бог ви носи специални митологични единици, ъпгрейди и магии, характерни само за него.

Докато сме все още на тази вълна, трябва да спомена, че за всяка от четирите ери ще имате на разположение по една по-специална магия, предоставена от съответния бог. Тя може да се използват само веднъж на игра, но за сметка на това е изключително мощна и полезна. За пример ще дам Хера, чиято магия създава гръмотевична буря, способна да порази голямо количество единици за отрицателно време или пък тази на Тир, привикваща глутница свирепи вълци, които започва да атакуват вражеските градски центрове.

Трите култури
 
Всяка една от трите цивилизации и техните божества (било то главни или второстепенни) са ярко индивидуализирани и играта с тях се различава коренно. Ето кратка характеристика на техните особености и отличителни белези.

Гърците са изключително добри в изследването на картата, тъй като три от техните единици са скаути – катаскопуса (по земя), пегаса (по въздух) и хипокампуса (по вода). Юнитите им са по-силни от тези на останалите две култури, но за сметка на това са и по-скъпи. Елините имат разнообразни герои и повечето от тях притежават по едно специално умение, което се използва автоматично при необходимост. Например Аякс, един от най-великите гръцки герои (макар и останал в сянката на Ахил), може да хвърля във въздуха вражеските единици с помощта на своя щит.

Скандинавците от своя страна нямат скаути. Те използват своята пехота за построяването на сгради, а техните работници служат единствено за събиране на ресурси. Имат един тип герои – херсира, но за сметка на това могат да контролират колкото си искате от тях (за разлика от гърците, които са ограничени в това отношение). С помощта на джуджетата пък те могат да събират злато със значителна  преднина пред останалите.

Египтяните като цялоимат по-слаби войници, които обаче се тренират далеч по-бързо. Много от техните сгради не изискват ресурса дърво, често са почти безплатни и се строят бързо. Египетските работници събират суровини по-пъргаво от останалите две култури, а еквивалент на героите при скандинавците и гърците са свещениците и фараоните.  

Какво ново в геймплея?

Освен гореспоменатите богове, Ensemble Studios са направили и някои други дребни промени в начина на игра. Като цяло обаче всеки фен на Age of Empires ще се почувства в свои води веднага щом стартира играта.

В Age of Mythology реликвите играят по-особено значение. Те са разпръснати из повечето карти и носят определени бонуси – например ускоряват работата на селяните или  по някакъв начин облагодетелстват кавалерията или пехотата. За да се възползвате от тях обаче, ще трябва да ги донесете до своя храм, което единствено  помощта на някой герой. Главната сграда (town center) пък не може да бъде построена, където ви хрумне. Из картата има определени неутрални селища, които трябва да бъдат завзети и те са единствената основа, върху която можете да издигнете нова база. 

Триизмерни благини за окото

За разлика от Age of Empires I и II, енджинът в Age of Mythology е напълно нов и триизмерен. Можете да приближавате и отдалечавате камерата и дори да я въртите на 360 градуса, но всичко това не е от решаващо значение за развитието в мисиите и единствено изпълнява функцията на радост за окото. Като цяло графиката е изключително красива. Дори и от близо, единиците изглеждат достатъчно детайлни – няма ръбове и размазани текстури. Те оставят стъпки по терена, променят външния си вид след почти всеки ъпгрейд, а това е нещо, което липсва на повечето стратегии в реално време. Във водата, която съвсем реалистично се плиска по морските брегове, пък плуват зеленикави водорасли, забелязват се малки камъчета, а във въздуха се реят красиви птици. Атмосферата е просто невероятна.

И не на последно място: магиите на всеки бог са анимирани просто перфектно. Трябва да видите със собствените си очи как на бойното поле започва да вали дъжд от метеори или пък как Зевс мята своята светкавица и убива на място който и да било юнит. Гледката е направо зашеметяваща. 

Age of Mythology е снабден и с изключително добър саундтрак, който обаче, въпреки своите безспорни достойнства, бързо ще омръзне след няколкостотин мулти или сингълплейър игри.

Мултиплейърът

Това е може би най-важната съставна част от всяка съвременна реалновремева стратегия. Мрежовата игра бе и една от най-силните страни на Age of Empires. Тук ситуацията изглежда по аналогичен начин. Множеството богове и различните начини на развитие допринасят доста за получаването на една изключителна интересна мултиплейър битка. Дванадесет играчи могат да премерят своите сили на най-различни карти, създадени специално за случая. Все още е малко рано да се каже дали балансът на расите е достатъчно добър и дали някоя от цивилизациите няма да номинира при битки в мрежа. Бъдете сигурни, че съвсем скоро пак ще си говорим по въпроса…

Всъщност беше крайно време Ensemble Studios да кривнат от историческата линия, по която вървяха тъй дълго и да поемат по една нова – приказната и да създадат нещо различно. Няма да се изхвърля ако кажа, че Age of Mythology е игра от ранга на негово величество WarCraft III. Дори в някои отношение може би го превъзхожда. Цялата тази работа може само да ни радва, защото какво по-хубаво за нас, геймърите, от жестоката конкуренцията, която е на път да се заформи между Blizzard и Ensemble Studios на стратегическия фронт. Въпреки че двете игри се различават доста една от друга, мога да кажа, че са горе-долу на едно и също дередже – предлагат изключителен геймплей, зашеметяваща графика, увлекателен сюжет и инфарктен мултиплейър.

Автор: Асен Георгиев