Искрено ми се искаше в следващите редове да се впусна в една, безкрайна, двустранична тирада на тема “накъде пое криволичещата пътека на реалновремевите стратегии”. Щях да ви обясня с най-малките подробности, че като изключим очаквания през октомри Red Alert 2 на Westwood, актуалната The Conqerors Expansion е може би последната “класическа” двуизмерна стратегия в реално време. Щях да се спра на факта, че след наздравиците за милениума, всички изведнъж “преминаха” на 3D, а триизмерността се превърна в нещо като начин на живот за всички производители на развлекателен софтуер. Щеше ми се да споделя, че щом Blizzard “преоткриха” стандарта на бъдещето за WarCraft 3, за добро или за лошо, връщане назад няма.
По-надолу в досадната тирада щях, както много мои колеги, да се вайкам за съдбата на “осиротяващия” жанр на 2D стратегиите в реално време, да се опитвам напразно да ви убедя, че на игри като Earth 2150, Dark Reign 2 и Ground Control още не им е дошло времето и, че в клетата изометрична две Д среда все още има хляб.
Истината обаче е друга. Факт е, че последният час на двуизмерните RTS-игри е ударил и вече е само въпрос на време, те въобще да престанат да съществуват. Не казвам, че и след две-три години няма да има 2D стратегии, мога само да се обзаложа, че няма да влизат в репертоара на Blizzard, Westwood или пък Ensemble Studios.
След това малко носталгично въведение ще се върна към една игра, която съвсем заслужено обра всички геймърски “оскари” в жанра RTS за миналата година. Играта се нарича The Age of Kings. Нейното разширение – The Conquerors, което ще ви представя всеки момент, съдържа толкова много новости и подобрения, че спокойно може да мине за истинско продължение. Ето и новите неща в The Conquerors Expansion, в сравнение с оригинала.
Първото нещо, на което не мога да не обърна внимание, са петте нови народа. Те в общи линии имат едно и също хоби, изразено в лайтмотива на играта – Завоевателите. За разлика от Rise of Rome, разширението за първия Age of Empires, в The Conquerors народите не са обединени по географски принцип или по времеви период. Тук всички нови цивилизации си приличат по това, че са били могъщи и са разширявали земите си чрез непрекъснати завоевания. Освен познатите ни от Age of Kings народи, сега ще можете да изберете също така хуните, корейците, испанците или пък могъщите централноамерикански цивилизации на маите и на ацтеките. За индианците от “Новия свят” са направени изцяло нови постройки, които отговарят на архитектурните им традиции. Освен това е променен и външният вид на техния монарх, който сега изглежда като кръвожаден шаман, лаком за непрестанни човешки жертвоприношения. Ако пуснете някоя нова кампания – например Монтесума, веднага ще забележите и една от новите карти, характерна за Централна Америка. Тя подобаващо е наречена Юкатан и в нея преобладават тропическите дървета, а животинското царство е представено от непознатите досега пуйки и ягуари (заместват овцете и вълците от оригиналния Age of Kings). Нов тип карта е и зимната – има замръзнала вода и сняг, по който войските ви оставят равномерни стъпки.
Обикновено повечето стратегии в реално време са стиснати на сериозни геймплей новости в разширенията си, но за радост The Conquerors Expansion е приятно изключение в това отношение. Хората на Брус Шели са добавили цели три нови типа игра в multiplayer: King of the Hill, Wonder Race и Defend the Wonder. В King of the Hill на картата е разположена една монументална постройка (Wonder), като целта ви е да я контролирате за известен период от време. Както можете да предположите, около въпросните “чудеса” се разгарят свирепи битки, тъй като всеки играч се стреми да струпа войските си около тях и да устиска до края. The Wonder Race ще се хареса на по-миролюбивите геймъри. В този “хуманен” режим на игра всички играчи са съюзници, а условието за победа е изключително стимулиращо – кой пръв ще построи Wonder (нарочно няма да използвам българската дума “чудо”, защото в контекста на играта са включени не само номерираните чудеса на света). Defend the Wonder пък е обратният вариант. В този режим вие разполагате с Wonder, който е защитен от специална, предварително построена отбранителна система. Разбира се, ще имате шанс да доизградите защитата си, но така или иначе, всички останали играчи ще ви подложат на безмилостен обстрел. Те печелят, ако унищожат скъпоценната ви солидна постройка, а победата е ваша, ако успеете да ги отблъснете.
Тези от вас, които добре познават играта сигурно бързо ще забележат едно дългоочаквано от всички AOE-фенове подобрение, а именно интелигентната организация на фермите. Когато кликнете върху мелницата (mill) ще забележите един нов бутон в интерфейса, който ще ви позволи автоматичното изграждане на нова ферма, ако една от действащите се “изчерпа”. На теория това звучи страхотно, но в процеса на игра неминуемо ще се сблъскате с един проблем: когато включите автоматизирана замяна на фермите, необходимите дървени ресурси веднага ще бъдат приспаднати от резервите ви. Ако искате повечето от фермите ви да се подменят сами, ще трябва да се лишите от огромни “кубици” дървесина. А в началото ще имате въпиеща нужда от дърво за военните постройки и със сигурност няма да разполагате с необходимото количество wood. Казано направо, в ранните фази на развитие – Feudal и Castle Age, едва ли ще имате някаква реална полза от това нововъведение. Помнете, че ще трябва да натиснете новия бутон преди фермата да се изчерпала, а не след това. Щеше да е добре, ако от Ensemble бяха направили така, че въпросният бутон да функционира и като команда за повторно засяване на фермите post-factum.
От новите подобрения специално внимание заслужава повишеният интелект
на вашите жители и обсадните машини (ако приемем, че те имат мозък 🙂 Най-сетне вашите глупчовци ще започнат сами да секат дърва, ако преди това са построили lumber camp обаче. Операторите на обсадните машини явно са били сменени с по-находчиви екземпляри, тъй като тези съоръжения вече не стрелят сляпо по врага, ако в обсега им се намират и ваши единици, които могат да бъдат наранени.
Сред останалите подобрения в геймплея съм длъжен да спомена и възможността да накарате съюзническия компютърен играч да ви плаща трибутна такса, да атакува враговете ви и да строи определени сгради. “Подчинената” ви флота вече също може (както и сухопътните единици) да плава в избрано от вас формирование.
Новите единици
Множеството промени и новости в този раздел със сигурност ще хвърлят в луд възторг всички Age II фенове. Всяка от новите цивилизации има своя уникална войскова част. Ацтеките разполагат с jaguar warrior, единица, специализирана в премахването на пехота; маите пък залагат на plumed archer – силен стрелец на близки разстояния; при хуните ще можете да обучавате таркан т.е. издръжлива лека-кавалерия, подходяща за атака на сгради; корейците разчитат на war wagon, както и на turtle ship (плаващ дреднаут); испанците са представени с конквистадор – ездач с огнестрелно оръжие и мисионер, който в случая е специализиран монах.
Освен уникалните единици има и нови регулярни войски
Те са:
Eagle warrior: бърза пехотна единица само при индианските цивилизации, която заменя стартовия scout cavalry. Той е необходим на ацтеките и на маите, тъй като те не могат да създават каквито и да било конници. Eagle warrior успешно заема мястото на леката кавалерия, а освен това е напълно устойчив на conversion от монаси.
Halberdier: Към групата на копиеносеца и въоръженият с пика от Age II е добавена и трета, последна единица – войникът с алебарда. Той е още по-ефективен срещу кавалерия и става достъпен в Imperial Age.
Hussar: Хусарят допълва серията от леки кавалеристи. Той е силен, а освен това си запазва бонусите срещу монаси и устойчивостта срещу conversion.
Petard: Тази интересна единица се “произвежда” в замъка ви и, най-общо казано, е бомбаджия-самоубиец. The petard е шишко, нарамил буренца с барут, който се втурва като обезумял към целта си и експлодира мощно. Идеален е за унищожаването на постройки, но за съжаление е неефективен срещу обикновени войски. Ще стане достъпен за вас след Castle Age.
Освен въвеждането на новите единици, има известни промени при познатите ни вече войски. Cavalry archers и heavy cavalry archers сега са много по-добри от преди, а камилите се движат по-бързо. Вече няма да е необходим research, за да можете да строите bombard cannon и hand cannoneer, а освен това въпросните единици имат предимство при стрелбата над обсадни машини и пехота. В Conquerors всички леки кавалеристи имат бонус срещу монаси. Много от познатите ни от Age of Kings уникални единици като например samurai, huskarl, и woad raider са с подобрени характеристики. Промените са наистина забележителни и това води до още по-добрия баланс между различните народи.
Новите технологии
Освен новите единици в The Conquerors expansion има и няколко нови науки, които подсилват цивилизациите и притъпяват някои от недостатъците на пренебрегнатите народи. Чрез “еретизъм”, единицата ви, която е била convert-ната от вражески монах предпочита да умре, отколкото да премине в другата вяра. “Теокрацията” позволява на вашите монаси да действат като група при “обръщането” на вражески единици.
Ако избраната чужда войскова част не бъде “обърната”, ще се изчерпят запасите от “вяра” само на един монах, а на целия “отбор” монаси. Освен няколко нови обикновени технологии, за всяка цивилизация е добавена и по една уникална технология. Няма да се спирам на всички поотделно, но за да добиете някаква представа ще спомена две-три от новите науки. Така например чрез Supremacy (превъзходство) испанските жители стават по-издръжливи (повече armor и hit points), което им позволява да оцеляват по-дълго във вражеска територия и дори да строят в чужди военни лагери. Готите са “почерпени” с цели две нови уникални технологии – Anarchy и Perfusion. “Анархията” позволява да построите уникалната единица huskarl в казармата (barracks), докато Perfusion прави всички казармени единици 50% по-бързи. Чрез Berserkergang свирепите викингски берсеркери стават още по-кошмарни и регенерират по-бързо.
Покрай всичките тези новости и подобрения съвсем забравих да спомена едно от най-важните неща в The Conquerors, а именно кампаниите. Те са общо 4 – Монтесума, Атила, Ел Сид и Battles of the Conquerors Първите три не се различават по концепция от тези в The Age of Kings и представят три емблематични личности от човешката история, които са директната асоциация на съвременния човек за завоевател. (В случая с Монтесума, става дума не само за легендарния вожд на ацтеките, а и за испанския конквистадор Кортес). Четвъртата кампания Battles of the Conquerors обаче е една изключително оригинална идея, заради която Ensemble заслужават похвала: в нея са включени отделни легендарни и ключови битки от Средновековието, например една от най-интересните морски битка в историята, а именно битката при Лепанто, в която почти цялата флота на Османската империя бива разбита от християнската коалиция на Венецианската република и Испания. Не мога да пропусна и сражението за английската корона при Хейстингс, където в конфликта участват саксонци, датчани и норвежци. Въобще, ако поне малко се интересувате от история, няма как да не оцените възможността да изживеете най-интересните битки на монитора си без да залагате на карта главата и царството си.
Age of Empires II: The Conquerors със сигурност е най-добрият expansion, правен някога, тъй като новостите са предостатъчни за едно истинско продължение. Той в още по-голяма степен от Rise of Rome задълбочава и балансира геймплея, така че едва ли ще има разочаровани фенове на поредицата. Останалите, които никога не са играли Age of Empires, мога само да посъветвам да си намерят на всяка цена най-добрата стратегия в реално време въобще.
Автор: Никола Икономов