Убеден съм, че хората, които страдат от безсъние през последните няколко седмици, не са никак малко. Защото на фона на заглавията, които се пръкнаха напоследък, всеки себеуважаващ се геймър би трябвало да е леко превъзбуден и опиянен. Вижте само какви ревюта сме поместили в този брой…
И аз, в едно такова подобно състояние на замаяност, стартирах очакваната от стотици хиляди геймъри по света стратегия. Кралят – Age of Empires III. Като продължение на поредица, която е продадена в повече от шестнадесет милиона копия по целия свят, новата игра на Emsemble Studios би трябвало да притежава ненадминато качество. И наистина е така – в графично отношение ще се нагледате на летящи отломки и срутващи се части от сгради, страхотно пресъздадени водни басейни и един почти перфектно детайлен свят.
Що се отнася до геймплея, също има какво да ни зарадва. Три кампании, състоящи се от 24 мисии, напълно нова концепция за роден град, който да развивате успоредно с колониалната си империя, разнообразни мултиплейър опции, осем игрови фракции и т.н. И така, при положение, че става въпрос за заглавие от поредицата Age of Empires, която винаги е залагала на исторически факти, мисля че е редно да ви кажа и няколко думи за епохата, в която се развиват събитията.
XV – XVIII в.
В общи линии това е времевият континиум, който обхваща играта. Може би тези от вас, които имат по-добри познания по история, знаят, че това е периодът, в който колонизирането на Америка тече с пълна пара. Най-новият шедьовър на Ensemble Studios ви предлага възможността да сграбчите парче от “Новата” земя и да забиете в него флага на една от осемте игрови фракции – Англия, Франция, Испания, Русия, Отоманската империя, Португалия, Холандия и Германия.
Също така, стига да искате, може и да се “сприятелите” с коренните жители на новооткрития континент – индианците. За разлика от предишните Age of Empires-игри, в третата част производителите залагат изцяло на концепцията “колонизация на Новия свят”. Бъдете сигурни, че тази тяхна нова идея е гаранция за множество конфликти, с които ще трябва да се справите в соловия режим. И почти сигурно – в мултиплейър игра.
Фамилията Блек
Действията в първата мисия от кампанията се развиват на остров Малта, където шотландецът Морган Блек трябва да защити, заедно с рицарите от своя орден, един форт от нападанията на отоманците. В следващите двадесет и три нива, които са разделени в три отделни подкампании, ще получите възможността да играете и с други членове на семейството на Морган. А самият той ще се сражава с конквистадорите, защитавайки храмовете на ацтеките. И не след дълго ще се запознае с очарователната пиратка Лизи, която ще го заплени със своя привлекателен външен вид и решителен характер.
По пътя към Новият свят и преследването на една древна легенда ще се изправите и срещу други европейски нации – например англичаните. Въобще повечето събития, в които ще трябва да вземете участие до края на играта, ще се въртят около врагове на фамилията Блек, които вече столетия наред се опитват да разберат каква е тайната на Морган.
Град–столица
Това е най-сериозното нововъведение, което създателите са успели да поместят в геймлея на третата част. Според мен идеята за град, който да се развива успоредно с вашата колония, е много сполучлива. По този начин успехът ви на чужда земя ще осигурява и процъфтяването на столицата ви. Може би всички се чудите как точно ще става това и какво точно ще печелите от цялата тази работа? Ако е така, не се притеснявайте, а прочетете внимателно следващите редове.
Всяка отделна фракция притежава своя собствена столица, наричана още роден град. По време на игра ще трупате опит по няколко различни начина – когато строите сгради и единици, когато разрушавате противникови постройки или разгромявате армии, а също така и при изпълняването на допълнителни мисии. Към основния интерфейс е добавен малък зелен индикатор, който показва колко точки опит печелите. Когато той се запълни, иконата над него ще започне да мига, а това означава, че с едно кликване върху нея ще се прехвърлите директно в “родния” си град. След като това стане, ще можете да изберете вида на подкрепата, от която имате нужда. Можете да си пратите храна, злато, дървен материал, военни части, можете да правите ъпгрейди и т.н.
Начинът, по който развивате вашата столица, е доста интересен. Това става между отделните мисии, когато се прави калкулация на експириънса, който сте събрали. По този начин трупате нива. Колкото повече опит имате, толкова по-големи подобрения ще може да нанасяте на града си. И по този начин помощите и подкрепленията, които си изпращате впоследствие по време на игра, ще са по-големи и значими за развитието на колониалната ви империя.
В градовете ще има по няколко вида сгради. В някои от тях ще подобрявате броя на колонизаторите, които изпращате, количеството ресурси и т.н. В други пък ще определяте какви военни подкрепления да получавате – различни видове пехота, стрелци и дори флота. В останалите сгради са разпределени ъпгрейдите и опциите, подобряващи кореспонденцията ви с местните жители на Новия свят – индианците.
Като обобщение ще кажа, че тази идея за град-столица, прокарана в Age of Empires III, осигурява значително по-качествен геймплей и допълва по чудесен начин класическата RTS атмосфера, витаеща в новия колонизаторски свят, създаден от Ensemble Studios.
В стила на Age of Mythology
Подобно на Age of Mythology, и тук различните раси са изключително добре диференцирани. Няма да ви изреждам всички им специални характеристики, защото мястото е ограничено. Но ето някои от тях. Англичаните са предразположени към икономически бум. Това е възможно благодарение на един от техните бонуси – при построяването на всяка къща (която увеличава тавана на популацията) ще получавате по безплатен работник. Освен това тяхната основна единица е мускетарят.
Що се отнася до испанците, те получават подкрепленията от столицата си по-бързо, защото не им е необходим кой знае колко голям експириънс за тази цел. Този факт ще ви позволи сами да решите в коя насока искате да се развиете – военна или икономическа. Основната единица на испанската армия е копиеносецът.
Французите пък разполагат със специални работници, които, освен че събират ресурси, могат да бъдат научени и да се бият. Това ги прави най-добри в ръшовете – светкавична атака в самото начало на играта. Основната им бойна единица е кирасирят – доста скъп конник, които нанася големи поражения.
И накрая – португалците разполагат с две покрити каруци (с които се прави главна база) още в самото начало. Благодарение на това те могат да разкрият по-голяма част от територията на Новия свят и да се заселят на две места едновременно. Техните основни военни единици са драгуните.
Друга прилика с Age of Mythology можем да открием и в случите, когато сме на прага между две ери. Била тя откривателска, колониална, крепостна, индустриална или имперска. Всеки път, когато това се случи, ще сме поставени пред нелесния избор да решим какъв тип управление предпочитаме в лицето на двама различни политици. Естествено, това кой точно ще изберем, е от значение най-вече заради бонусите, които можем да получим. А те варират в диапазона между допълнителни ресурси и различни видове единици.
Станете близки с коренното население
Споменах ви за деветата раса в играта – индианците. Коренните американци не могат да бъдат избирани в мултиплейър режим или скърмиш двубой, но присъстват неизменно в новата игра на Ensemble Studios. По терените в соловата кампания и в мултиплейър режимите ще бъдат разпръснати индиански селца, които ще можете да привличате на своя страна. По този начин ще получавате възможността да използвате техни единици – воини или шамани, които лекуват ранените.
Освен тях има още една подробност в геймплея, която не съм споменал. Става въпрос за определени места на картата, на които трябва да построите търговски центрове, за да установите монопол над бизнес-взаимоотношенията. Ако направите това, ще получите определено количество експириънс или други подобни облаги. Не забравяйте, че за да станете един истински завоевател на нови земи, трябва да сте във възможно най-добри отношения с местните жители, за да може всички да бъдат доволни.
Страхотна физика
Във визуално отношение, поне на пръв поглед, от Ensembles Studios не са си позволили да се отклонят кой знае колко от цялостния облик на играта, който беше установен още в първата част на поредицата (който впоследствие, разбира се, беше модифициран многократно). Физичният енджин обаче е сериозно променен и съм убеден, че всички ще се изкефите максимално на този факт. Сградите се деформират изключително впечатляващо, когато ги атакувате, и постепенно променят формата и външния си вид, докато парчета от тях рухват на земята.
Водните битки пък са няколко пъти по-зрелищни. По време на тях ще виждате как корабите се разпадат малко по малко, а водата около тях кипи под напора на оръдията. Всеки малък детайл от околната среда е изпипан до краен предел, а ефектите, съпътстващи всеки изстрел и експлозия, комбинирани с физичния енджин, създават у играча едно неповторимо усещане, което липсва в познатите ми до момента реалновремеви стратегии.
Достойно продължение на една велика поредица
Очакванията ми относно Age of Empires III бяха сериозно завишени. Но Ensemble Studios успяха да ги покрият абсолютно всички. Ключовият исторически период, колонизаторската идея, вдъхваща свежест в геймплея, и иновационният град-столица правят от тази стратегия едно достойно продължение на може би най-добрата поредица, създавана някога в рамките на този жанр. За визуалните качества на играта просто няма да говоря, защото те не са за описване. Трябва да ги видите. Така че, момчета и момичета, грабвайте играта и се заключвайте в стаите си. Впийте поглед в екрана. И се пригответе за едни от най-уникалните виртуални исторически сражения…
Автор: Асен Георгиев