Съживяването на Baldur’s Gate…

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 18 апр. 2013

Когато излезе в края на 90-те години на миналия век, Baldur’s Gate се превърна в истински хит. Това бе една от най-добрите и задълбочени ролеви игри за времето си – с увлекателна история и хиляди редове с диалози. Именно това заглавие постави авторите му от BioWare – компания с 30-на души, основана от два доктора – под светлините на прожекторите, пише Mashable.

14 години по-късно – още преди Baldur’s Gate да се появи в Steam или Good Old Games – ако някой искаше да подкара това ролево приключение на своето съвременно PC, той трябваше да преодолее редица проблеми. Да, не бе невъзможно, но не бе и сред най-лесните задачи.

Един ден Трент Остър и Камерън Тофър – двама бивши служители на BioWare – решават, че е крайно време да вдъхнат нов живот на Baldur’s Gate и да популяризират своята услуга за дистрибуция, наречена Beam Dog. Остър и Тофър са перфектните хора за тази задача. И двамата са прекарали повече от 25 години (общо) в канадското студио.

Съживяването на Baldur’s Gate обаче се оказва по-трудно, отколкото са очаквали. Две години и половина по-късно – крайният резултат е налице: Baldur’s Gate: Enhanced Edition.

Преди това обаче Остър и Тофър трябва да успеят да убедят Atari, че си заслужава да преиздадеш една 12-годишна игра. „По това време я нямаше в GoG или в който и да е друг портал – разказва Остър. – В края на краищата всички бяха развълнувани от потенциала на версия на Baldur’s Gate за таблет.”

Остър признава, че си е мислил, че най-трудната задача ще приключи, след като двамата се сдобият с кода на играта, че нейното обновяване ще бъде постижимо. Много бързо става ясно обаче, че годините на Baldur’s Gate наистина са голям фактор, както и хардуерът, за който е била създадена.

„Кодът бе 15-годишен и написан от екип, който по онова време тепърва е навлизал в програмирането. Тогава тъкмо бяхме получили копия на Windows 95. Някои все още работеха на NT. Нямаше 3D карти”, обяснява Остър. Някои от вас вероятно си спомнят, че DirectX излезе за първи път, когато Baldur’s Gate още се разработваше.

“Трябваше да открием всичко, което е създадено специално за Windows 95 и вече не работи добре, и да го отстраним – разказва Остър. – Това ни отне между 6 и 8 месеца.”

Близо милион от редовете на кода са фокусирани върху неща, които хардуерът днес върши автоматично. Голяма част от проблемите произлизат от код, който се занимава с начина, по който софтуер с едноядрен процесор борави с данните. Остър казва, че това често довежда до лаг, докато един процес „изчаква” друг да свърши (при все че това не е необходимо при съвременните чипове).

Въпреки липсата на опит у BioWare по онова време, Остър и Тофър се изненадват от факта, че канадското студио е успяло да преодолее редица „изключително трудни проблеми. Но по толкова комплексен начин, че ни отне месеци да разберем как всъщност работят нещата”.
Тофър разказва, че когато е работил върху една особено трудна част от играта, се е ядосал толкова много, че е извикал „Кой е писал това?!”. Оказва се, че това е код, който той самият е писал преди 15 години. „Тогава бях едва на 19″.

Следващата трудност, пред която екипът се изправя, е размерът на играта. Baldur’s Gate достигала горе долу 3.2 гигабайта, докато максималният размер, който Apple разрешава за мобилно приложение, е 2 гигабайта. Остър и Тофър правят нещо много повече от това просто да стабилизират играта за правилната платформа. Те създават заглавие, което се играе добре дори и на таблет. „Мисля, че iPad наистина показва колко велика игра е Baldur’s Gate – казва Остър. – Според мен Baldur’s Gate е създадена за таблети, но просто 12 години по-рано. Толкова добре се играе на нея на тези устройства.”

За останалите подобрения, екипът решава да се обърне към феновете на играта. Остър казва, че някои от тях дори са изчистили граматическите грешки в скрипт с 1.1 млн. думи.

Как Baldur’s Gate успява да натрупа толкова лоялни фенове? Според Остър това се дължи на задълбочения геймплей на играта и високият фактор на преиграване. Всеки сценарии, всяка среща в нея може да се разиграе по различен начин в зависимост от действията на героя ви, както и от заровете, които се хвърлят. Това не е заглавие, към което трябва да се подходи лековато. Baldur’s Gate се базира на сложни правила и усвояването им не става за броени минути.

„Решихме да не променяме фундаментално играта, за да я направим по-достъпна – казва Остър. – В съвременните заглавия се наблюдава тенденция, при която геймплеят се опростява, за да се хареса на по-голям кръг от хора. Появяват се и нови игри, като Super Meat Boy, които са наистина трудни и които те карат да се чувстваш ужасно, докато не ги победиш. Тогава обаче чувството е страхотно. Baldur’s Gate е точно такава игра”.

Тофър и Остър все още работят по подобряването на Baldur’s Gate: Enhanced Edition. Очаква се и Android версия. Като прибавим към всичко това и перспективата за римейк на Baldur’s Gate, по всичко личи, че двамата ще бъдат доста заети през идните месеци и години.

Автор: Петър Йорданов