Най-доброто от 2010

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 23 дек. 2010

Гласуването приключи. Време е за равносметка. Кой спечели и кой загуби? Кое ни разочарова най-много през изминалата година и с какво ще я запомним? 

Най-добра конзолна игра

2010 г. беше доста силна за конзолните платформи. Всъщност, тя бе толкова силна, че петте номинации в категорията „Най-добра конзолна игра” просто не ни позволяват да поберем всички достойни претенденти от последните дванадесет месеца. Все пак местата са ограничени, а победителят е само един. И той не е Alan Wake, както се искаше на нашия колега Иво Цеков. Истината е, че Remedy направиха триумфално завръщане с този психологически хорър и трябва да им отдадем дължимото. Обективността обаче налага да изберем за победител в тази категория Red Dead Redemption. Това не е просто „GTA  в Дивия запад”, а всъщност още една стъпка в бъдещето на игрите с отворен свят. Прибавете към тях силния образ на Джон Марсдън и увлекателния геймплей и получавате… „Конзолна игра на годината”. Или поне за PC Mania. Вашият избор отива за  God of War III и дано поне това омилостиви свирепия Кратос.

Избор на редакцията: Red Dead Redemption
Избор на читателя: God of War III

С какво ще остане 2010 г. в историята?

И тази година не беше бедна на събития. Няколко поколения фенове най-сетне успяха да се зарадват на StarCraft II и да научат, че Duke Nukem Forever все пак ще излезе. „Старецът” очевидно е развълнувал читателите ни доста, защото за тях това е не просто игра, а явлението на 2010 г. За нас обаче най-важното събитие обаче остана извън света на РС игрите, тъй като става въпрос за появата на Kinect и Move. Днес двата контролера все още може и да изглеждат като закачки без сериозно приложение, но няма съмнение, че в централите на Sony и Microsoft мислят иначе. Твърдението, че пускането на новите контролери е равнозначно на излизането на ново поколение конзоли означава, че в следващите 3-4 години тежестта да спечелят феновете и пазара ще падне именно върху Kinect и Move. А ние, геймърите, можем само да сме доволни от тази надпревара, защото тя означава повече игри и нововъведения именно за нас.

Избор на редакцията: Бумът на нови контролери
Избор на читателя: Със StarCraft II

Най-добро DLC

DLC е новото любимо съкращение на издателите – освен че са страхотен хит в индустрията, тези пакети с допълнително съдържание им позволяват да увеличават приходите си от дадена игра дълго, след като тя вече е излязла. Undead Nightmare например беше изключително свеж прочит на историята в RDR и заслужава почетното място. Големият победител и за вас, уважаеми читатели, и за нашия екип обаче остава Mass Effect 2: Lair of the Shadow Broker. Ако все още не сте се сдобили с някое от DLC-тата в това страхотно космическо приключение, Lair of the Shadow Broker трябва да бъде вашият първи избор. Освен че ви дава нова солидна доза междугалактически битки, то отлично допълва и разширява събитията от оригиналната игра. А ние просто нямаме търпение да дочакаме Mass Effect 3!

Избор на редакцията: Mass Effect 2: Lair of the Shadow Broker
Избор на читателя: Mass Effect 2: Lair of the Shadow Broker

Най-добра мултиплейър игра

Категорията „Най-добра мултиплейър игра на годината” изглежда като една от по-лесните. CoD: Black Ops бе абсолютен триумф за Treyarch и студиото показа, че може да прави „своя” Call of Duty игра, която да постигне и дори задмине успеха на продуктите на Infinity Ward. Шутърът бе комерсиален и критичен успех, а нашата награда вероятно е поредната – но не и последната – която Black Ops ще обере. Дори проблемите при стартирането на РС версията не могат да заличат страхотния състезателен мултиплейър, възможностите за развитие на героя и новите идеи при мачовете със сигурност ще гарантират още много часове на милиони геймъри по света. Вие, уважаеми читатели, обаче сте отдали своите заслужени предпочитания на StarCraft II. Името тук казва всичко, а дългогодишното чакане наистина си заслужаваше.

Избор на редакцията: Call of Duty: Black Ops
Избор на читателя: StarCraft II: Wings of Liberty

Най-добра спортна игра

Още една категория, която ще предизвика много емоции и дискусии сред читателите и феновете. FIFA 11 срещу Pro Evolution Soccer 2011 е спор, който ще свърши едва, когато излязат следващите издания… и започне новата дискусия. За да тушираме емоциите и за да отдадем дължимото и на други спортове, ние ще постъпим по Соломоновски и ще обявим Need for Speed: Hot Pursuit за победител тук. Всъщност „Соломоновското решение” е по-скоро дипломатически израз, защото играта на EA и Criterion Games е повече от достоен носител на титлата. С атрактивен геймплей, отлична графика и връщане към аркадните корени на оригиналната игра, Need for Speed: Hot Pursuit заслужава място на върха на спортната пирамида за тази година.

Избор на редакцията: Need for Speed: Hot Pursuit
Избор на читателя: Need for Speed: Hot Pursuit

Най-добър шутър от първо лице

Кой казва, че съвременните военни шутъри не носят нищо наистина ново за жанра. CoD: Black Ops е страхотна игра, която освен отличен мултиплейър, ни даде и солидна сингъл кампания. Резултатът – FPS игра на 2010 г. за нашите читатели и за екипа ни! Ние в PC Mania смятаме още, че игри като Metro 2033 и BioShock 2 също заслужават да бъдат поощрени заради много по-сериозните истории и геймплей, който не е съвсем типичен за жанра. И ако украинската игра имаше повече претенции, отколкото покритие, то BioShock 2 възприе всеки един аспект на оригинала и го подобри.

Избор на редакцията: Call of Duty: Black Ops
Избор на читателя: Call of Duty: Black Ops

Най-добра графика

Графиката не е всичко в една игра. Но дори предвид простия факт, че огромна част от информацията влиза именно през очите ни, начинът, по който е оформена една игра има голямо значение за нейната стойност. Тази година в категорията „Най-добра графика” нямаме изявен фаворит, но мнението ни се раздвоява между фаворита Metro 2033 и изненадващия претендент Two Worlds II. Ако приемем, че тук техническите параметри играят може би дори по-важна роля от реалния резултат (в крайна сметка графиката е субективна категория, тъй като до голяма степен зависи и от наличния хардуер и софтуер на вашата машина), то Metro 2033 излиза с едни гърди напред – достатъчно, за да спечели и нашата, и вашата награди. А с възхода на триизмерните технологии, можем само да гадаем дали победителят през 2011 г. няма да бъде именно първата наистина впечатляваща 3D игра.

Избор на редакцията: Metro 2033
Избор на читателя: Metro 2033

Най-добра игра, която не излезе

Diablo III е като истински призрак, който продължава да преследва геймърите. И тази година ролевата игра остана нереализирана мечта, макар че Blizzard показа достатъчно съдържание, за да запази интереса ни непокътнат. Това сочат и резултатите от нашата анкета, която единодушно определи RPG-то на Blizz за най-готината игра, която не видяхме тази година. Все пак излизането на Diablo III все още остава твърде напред във времето, затова нашият избор в тази категория е за Crysis 2. Втората част на труда на Crytek притежава всички черти за един истински хит – страхотна графика, обещание за сериозен екшън, смяна на традиционната и скучна джунгла с градските условия, як мултиплейър и многоплатформен формат, който да приближи играта до максимално широк кръг фенове. И не излезе! Но месец март 2011 г. не е толкова далече и забавянето на играта доведе до две неща – глътка въздух за извънземните нашественици и награда за „Най-добра игра, която не излезе”.

Избор на редакцията: Crysis 2
Избор на читателя: Diablo III

Най-добро RPG

И тази година в категорията „Най-добро RPG” имаше изключително силни претенденти. Феновете на жанра не можеха да се оплачат. Two Worlds II предложи страхотна визия, необятен свят и огромна кустомизация, Drakensang: River of Time – превъзходна история и отлични тактически битки, а Fallout: New Vegas върна една класическа поредица към корените й. В случая за Divinity II: Dragon Knight Saga направихме изключение – но макар и преработена версия на стара игра, допълнена от нов експанжън, тя пак можеше да се мери с останалите претенденти в категорията.

Безспорният победител обаче – както за нас, така и за вас – е един и това е Mass Effect 2 – една отлично разказана и епична научнофантастична история, допълнена от свежо чувство за хумор, подобрен интерфейс, над 30 часа геймплей…

Избор на редакцията: Mass Effect 2
Избор на читателя: Mass Effect 2

Най-добър експанжън

Целта на един експанжън е да обогати максимално света на вече съществуващата игра. Всички претенденти в тази категория успяха да го постигнат по свой собствен начин. Age of Conan: Rise of the Godslayer почти изправи на крака позамрялото варварско MMORPG на Funcom. S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat комбинира най-добрите елементи от Shadow of Chernobyl и Clear Sky и същевременно – бе най-стабилната в техническо отношение игра от цялата поредица. Warhammer 40k: Dawn of War II – Chaos Rising най-накрая въведе любимите на мнозина Chaos Space Marines. Dragon Age: Origins – Awakening ни даде шанс да научим повече за най-заклетите ни врагове – даркспоунът и добави редица нови умения, специализации и какво ли още не. А World of WarCraft: Cataclysm рециклира навършилия шест години Азерот и освежи голяма част от старите територии. Но същевременно добави редица промени и нововъведения, които отразяват основната идея на Blizzard – лесна за игра, трудна за усвояване.

Вие сте категорични във вашия избор – World of WarCraft: Cataclysm. Ние обаче решихме да поощрим украинците от GSC Game World заради страхотната работа, която свършиха по Call of Pripyat и въобще – по цялата S.T.A.L.K.E.R. поредица. С нетърпение очакваме официалното продължение!

Избор на редакцията: S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
Избор на читателя: World of WarCraft: Cataclysm

Най-добра стратегия

Поредната категория, в която изненади на практика няма как да има. Макар и Civilization V, R.U.S.E., Supreme Commander 2 и Napoleon: Total War да оказаха известна съпротива, победителят без съмнение е един. StarCraft II: Wings of Liberty. Blizzard за пореден път доказа, че знае как се правят игри. От една страна, тя остави класическия мултиплейър елемент на практика непроменен, но го обогати с дребни детайли, които направиха битките още по-тактически и динамични. И от друга – промени представите ни за това как трябва да изглежда сингълплейър кампанията в една реалновремева стратегия.
 
Избор на редакцията: StarCraft II: Wings of Liberty
Избор на читателя: StarCraft II: Wings of Liberty

Най-добро MMORPG

Единствена игра ги владее, Единствен тя ще ги открие, Единствен вси ще ги сбере и в тъмнина ще ги обвие. Не, не става въпрос за The Lord of the Rings Online, макар и пристрастията на голяма част от екипа ни да клони именно натам. Когато става за MMORPG, лидерът, за добро или лошо, е един. И това е World of WarCraft: Cataclysm.

Това, което ни изненада тази година обаче, безспорно бе засилилият се интерес към The Lord of the Rings Online. И не случайно тя бе номинирана в тази категория и тази година, въпреки че излезе на пазара през 2007. Turbine преобърнаха приключението си надолу с главата и обгърнаха един нов за западните MMORPG игри бизнес модел, който вля нов живот в Средната земя. И същевременно – добави десетки безплатни промени върху геймплея, включително една гигантска нова територия, които спокойно могат да се сравняват с мини експанжън. Скоро това ще бъде игра, която ще бъде напълно равностойна като качество на геймплея с WoW.

Същевременно обаче ви препоръчваме да пробвате и останалите два претендента в тази категория – Eve Online: Incursion (експанжън, разделен на три части, първата от която излезе още през ноември) и Age of Conan: Rise of the Godslayer. И двете, особено космическото MMORPG, са уникални сами по себе си и представляват едно наистина добро и различно изживяване.

Избор на редакцията: World of WarCraft: Cataclysm
Избор на читателя: World of WarCraft: Cataclysm

Най-добро екшън-приключение

Assassin’s Creed бе добра, но еднообразна игра. За щастие обаче Ubisoft Montreal се поучи от грешките си и превърна втората част в истински шедьовър, който не можа да бъде сломен нито от уникалния антигерой War от Darksiders, нито от Сам Фишър, Принцът на Персия и Вито Скалета.

Призът за най-добро екшън-приключение, както според нас, така и според вас, отива заслужено за приключенията на Ецио.

Избор на редакцията: Assassin’s Creed II
Избор на читателя: Assassin’s Creed II

Най-добър куест

Жанр, смятан от мнозина за умрял. И въпреки това всяка година се появяват плеяда от уникални и увлекателни заглавия, за които нашата колежка Лили Стоилова пише с несекващ интерес.

2010-та не бе изключение. Феновете на Индиана Джоунс бяха зарадвани от Lost Horizon, Monkey Island 2 се прероди с нова визия, The Black Mirror 2 ни завърна в депресиращия свят на първата част, а The Whispered World ни впечатли с уникалната си визия и необикновени герои. Не на последно място – Джейн Дженсън, създателката на Gabriel Knight – най-накрая ни позволи да вкусим от своето най-ново творение Gray Matter, което ни изненада с новаторската си система за фокуси.

Вие, скъпи читатели, се колебаехте в избора си между Monkey Island 2: Lechuck’s Revenge SE и The Black Mirror 2, като в крайна сметка маймунският остров надделя над цялостната депресия. Ние обаче смятаме да отличим Джейн Дженсън и нейната многократно забавяна, но несъмнено превъзходна Gray Matter. 

Избор на редакцията: Gray Matter
Избор на читателя: Monkey Island 2: Lechuck’s Revenge SE

Най-голямо разочарование на годината

Толкова много издънки на едно място – и всяка, изпъкваща над останалите по свой собствен начин. Как да избереш най-голямата? Вие сте категорични в своя избор – Command & Conquer 4: Tiberian Twilight. Стратегията, която погреба цяла една велика поредица с десетките си безсмислени промени по геймплея.

Ние обаче се спираме над Alpha Protocol. Obsidian Entertainment – студио, сформирано от ветерани от Black Isle, с игри зад гърба си като Neverwinter Nights 2 и Star Wars: Knights of the Old Republic II – просто нямаше право да греши. И вместо да запълни една огромна ниша и да ни предложи страхотно шпионско RPG, компанията ни сервира бъгав, незавършен и недодялан продукт, който заслужено грабва тазгодишния „приз” за най-голямо разочарование.

Избор на редакцията: Alpha Protocol
Избор на читателя: Command & Conquer 4: Tiberian Twilight

Студио на годината

Всяко едно от студията в тази категория заслужава да бъде отличено с награда. Това са все силни компании, които ежегодно ни предоставят едни от най-добрите игри въобще.

И въпреки това победителят – и за нас, и за вас – е само един. И това е BioWare. Канадците успяха да се наложат в индустрията като майстори на ролевия жанр. Те не се притесняват да експериментират, не обичат да лежат на стари лаври и абсолютно всяка следваща тяхна игра затвърдява позицията им. Можем само да се надяваме, че когато Star Wars: The Old Republic излезе на пазара, няма да промени коренно мнението ни за тях.

Избор на редакцията: Bioware
Избор на читателя: Bioware

Игра на годината

Най-престижната и същевременно – най-оспорвана категория. Буквално до последния момент се водеше неспирна битка между два научнофантастични титана – StarCraft II: Wings of Liberty и Mass Effect 2. Както при избор на читателя, така и при избор на редакцията. Кой излезе победител в крайна сметка?

Вие, скъпи читатели, определихте StarCraft II: Wings of Liberty. Ние от своя страна обаче даваме своя глас за Mass Effect 2. Едно страхотно ролево приключение, за чиято втора част не трябваше да чакаме почти 12 години.

Избор на редакцията: Mass Effect 2
Избор на читателя: StarCraft II: Wings of Liberty

С това наградите за 2010 г. привършват. Но забавлението остава! Чакат ни нови дванадесет месеца, пълни с интересни емоции, дългоочаквани заглавия, пикантни клюки и сензационни новини. Не ни вярвате? Още през януари ще видим Dead Space 2 и отново ще помогнем на Айзък Кларк в битката с некроморфите. И това е само началото. А за да разберете какво следва по-нататък, бъдете с нашия сайт и през Новата година, за да научите всичко най-интересно от света на РС и видео игрите! Весели празници, скъпи читатели!

Автор: Иво Цеков, Владимир Тодоров