Когато игрите започнат да лекуват

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 02 апр. 2014

Едни обвиняват компютърните игри, че пристрастяват – в Китай понякога лекуват тази „болест” с електрошокове. Други ги набеждават, че подтикват към престъпления от всякакъв род – кражби, домашно насилие, дори убийства. Твърдения, които в по-голямата част от случаите пренебрегват личността на отделния човек и степента му на податливост към подобни действия.

От няколко години насам обаче все повече хора осъзнават и потенциала, който крият в себе си тези на пръв поглед вятърничави забавления, водещи според мнозина предимно до затлъстяване, и започват да ги използват с лечебни цели.
В началото на лятото тази година в Бостън трябва да се проведе поредната ежегодна конференция „Игри за здраве”. Ако през 2008 г. едва стотина души взеха участие в нея, то този път над 350 медицински експерти, компютърни специалисти от сферата на игрите, както и професионални разработчици проявиха интерес към събитието. Изследователи от Института по технологии в Масачузетс, от Медицинския университет към Харвард, както и от компанията Warner Bros. обсъждаха най-различни теми – от потенциала на игрите да променят определен тип поведение до възможността им да помагат на пациенти с невродегенеративни заболявания да подобрят двигателните си функции.

„Преди десет години никой нямаше да си помисли, че това ще се случи”, заяви Алваро Фернандес, изпълнителен директор на Sharp Brains – фирмата организатор на конференцията. „Сега обаче става ясно, че логическите игри могат да помогнат на хората с проблеми с концентрацията и паметта и същевременно да намалят стреса, който изпитват”, допълва той.

Да вземем за пример Tetris –

всички сте чували за тази игра, повечето от вас най-вероятно са пропилели стотици часове, редейки фигурки. Според психолози от Оксфордския университет тя би могла да бъде от полза на хора с посттравматично стресово разстройство. Опитите показват, че само 10 минути, прекарани с Tetris, са достатъчни, за да изместят част от травмиращите образи, на които сме били изложени през последния половин час.
Някои по-екшън ориентирани заглавия пък биха могли да помогнат на възрастните хора да подобрят онази част от зрението си, която първа става жертва на остаряването – контрастната чувствителност. Благодарение на нея забелязваме и най-малките промени в сенките на сивото на общия фон, тя е особено полезна по време на нощно шофиране. Дълго време мнозина смятаха, че единствените начини да се коригира е с помощта на хирургия, очила или контактни лещи.

Според Дафне Бавелие, професор в Университета на Рочестър, Ню Йорк, колкото повече време прекарваме с игри като Call of Duty, Half-Life или Counter-Strike, толкова по-голям шанс имаме да запазим по-дълго контрастната си чувствителност. Опитите показват, че хора, подложени на терапия с екшън заглавия, подобряват тази част от зрението, като положителните резултати се запазват с месеци и дори с години.

Компютърните игри са полезни и на болните от рак,

а не само на хората с психически, мозъчни и очни заболявания. Компанията Virtual Heroes, която се занимава със създаването на т.нар. сериозни игри, съобщи, че работи върху продължение на екшъна Re-Mission на HopeLab. От 2006 г. насам това заглавие е било разпространено безплатно сред млади хора с ракови заболявания в 81 държави. Изследване, проведено върху 375 пациенти на възраст между 13 и 28 г., които са играли на Re-Mission, показва, че те не само успяват да се разсеят от еднотипното си всекидневие, но и придобиват много повече знания за болестта си и започват да следват по-строга последователност при провеждането на лечението.

Във втората част играчите отново ще поемат ролята на Рокси – наноробот, имплантиран в човешкото тяло, за да продължат битката с всевъзможните вируси и инфекции в него. „Ще запазим старата концепция, но същевременно ще се опитаме да направим играта по-забавна, създавайки по-близки до действителността и по-увлекателни нива”, казва Джефри Хенеган, изпълнителен директор на Virtual Heroes.

Безспорно най-голям интерес от страна на медицинските експерти обаче предизвиква конзолата Wii на Nintendo, която, откакто излезе на пазара на 19 ноември 2006 г., продължава да чупи всякакви рекорди по популярност и продажби. Това, което я прави толкова интересна и привлекателна, е, че нейните създатели най-накрая осъзнават, че хората могат да използват тялото си, за да контролират виртуалните си герои. При Wii използвате един малък безжичен контролер с формата на дистанционно управление. С негова помощ може да играете на бейзболни игри, като го хванете като бухалка, да хвърляте топката за боулинг, имитирайки съответното движение, и какво ли още не. Именно тези качества направиха Nintendo Wii конзола, достъпна и за нетипични играчи като по-възрастните хора. Така че беше въпрос на време и по-тесните специалисти да обърнат поглед към нея.

Рехабилитацията е една от първите сфери

в медицината, в която Wii успя да пробие. Военният болничен център “Уолтър Рийд” например отдавна използва конзолата на Nintendo, за да помага при възстановяването на ветерани от войната. Болницата към Университета в Уискънсин също прибягва често до услугите на Wii. Местните трудови терапевти например могат да използват игри като Wii Bowling и Wii Tennis при възстановяването на силата в ръцете на пациентите. Физиотерапевтите пък предпочитат помощта на Wii Fit. В нея миниигрите са полезни за хора с проблеми с координацията.

Терапевтът Крис Кравик твърди, че този тип игри се усвояват от пациенти с всякакви заболявания. Хора, които са загубили контрола над цялата си ръка заради нараняване в гръбначния стълб например, „могат въпреки всичко да метнат топката за боулинг в Wii Bowling само с леко движение на китката”, което им действа изключително ободряващо. Игрите са толкова увлекателни, че понякога болните забравят, че са на физиотерапия. Това обаче си има и своите минуси. Пациентите трябва да са наясно с факта, че Wii е само една част от лечебния процес.

Накъде вървят нещата?

Според Дейвид Рабинър, ръководител на студентските изследвания във факултета по психология и невронаука в Университета в Дюк, вече са написани редица трудове за ефекта на игрите върху пациенти с различни заболявания. Основният проблем е, че гейм индустрията и медицината са коренно различни области. Мурали Дориасуами – ръководител на биологичната психиатрия в Медицинския център към същия университет, обаче вярва, че се намираме на прага на нещо голямо. „Това, което трябва да направим сега, е да стимулираме диалога между академичните кръгове, правителствените агенции, гейм компаниите и застрахователните дружества”, допълва той. Въпросът е в каква посока ще поемат усилията им – дали ще превърнат нещо здравословно в забавно, или обратното.

Автор: Филип Станиславов