Интервю с Десислава Авджиева, предприемач, инвеститор и създател на книги-игри

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
Корицата на книгата-игра за Асверг изглежда повече от впечатляващо!

За Десислава Авджиева научихме за първи път покрай прекрасна книга-игра “Асверг. Из хрониките за кан Крум”. С тази игра, ние си дадохме сметка, че нашата българска история може да звучи и забавно, и увлекателно, вместо сухо и фактологично. И макар в книгата читателят да влиза в ролята на воинът “Асверг” вместо на “кан Крум”, няма как да се отрече, че този млад и съвременен формат “историческа книга-игра” има своето запазено място. Но какво беше учудването ни, когато научихме, че създателят на играта Десислава Авджиева не просто издава и разпространява книги-игри, а менажира с голям екип цяла своя агенция за бранд идентичност и събития! Какви събития, бихте попитали Вие? Не “събития”, а “преживявания”, както ще открием да пише на сайта им https://alternative.bg/. В последно време, и най-вече заради пандемията, някак си, нещата логично се случват онлайн, но това не спира Десислава Авджиева да инвестира, да измисля и да провокира. В опит да се запознаем с нея и настоящия игрови продукт “Асверг. Из хрониките за кан Крум” е провокирано и настоящето интервю с Десислава Авджиева, като български предприемач, инвеститор и ментор. А сега най-после й даваме думата като я поздравяваме сърдечно…

Създателят на книгата-игра Десислава Авджиева днес гостува и при нас в PC Mania!

PC Mania: Десислава, здравей и благодарности към теб, че се съгласи днес да се срещнем и говорим за книгата ти. Преди всичко ти си една страхотна млада бизнес дама, на която й прави чест, че – освен всичко друго – се занимава и с издаването на книги. След малко ще стане дума и за другите дейности при теб, но нека да се спрем в самото начало именно на продуктът “Асверг. Из хрониките за кан Крум”. Да образоваш децата, младежите и всеки заинтересован с българска книга-игра на тема “BG история” вероятно нямаше как да не се получи хит, но ти самата си планувала не просто книга, а цяла трилогия. Доста амбициозно начало, признаваме, но нека сега да разберем къде се крие твоят личен афинитет към историята и, да кажем, кой исторически период за теб е най-вълнуващ от всички останали? В училище сигурно историята ти беше най-любим предмет?

Десислава Авджиева: Да, историята ми беше любимия предмет. Учех си уроците напред и чаках да дойде време за епохата, за която бях чела, за да задавам още въпроси на учителката си. Любими периоди ми бяха няколко основни: периодът на създаване на българската държава, история за траките, както и времето, в което са живели Васил Левски, Раковски и Христо Ботев.

На задната корица специално е анонсирана Вашата подкрепа към фондация “Въздигане”, в случай, че решите да си закупите тази страхотна книга-игра!

PC Mania: Първото, което ни прави впечатление, докато разгръщаме книгата, е наситеността в текста на толкова исторически термини и словосъчетания, които е използвал авторът. Например, аз по мое време като бях в училище, на нас учителките по история ни казваха, че Крум е “хан”, а тук още в самото заглавие Крум е цитиран като “кан”. Но това е само на първи прочит, можем да се спрем също на думи като “багаин”, “аркан”, “канартикин”, “номизми” и др. Да, повечето от тези думи са обяснени в текста, но може би щеше да е по-добре да се добави един речник в края, където всяка една нова и очевидно непозната дума да получи своето обяснение. Също така, когато говорим за бг история, може би трябваше да се помисли за карта, или място, в което да е посочен и указан поне географски регионът, за който четем в момента. С такива или с други и подобни опции дали ще разполагаме в бъдещите книги, които се подготвят и пишат в момента? С какво ще ни изненада следващата Ви книга?

Десислава Авджиева: Благодаря ви за този въпрос и коментар. Винаги ме радва, когато получавам конкретна обратна връзка, защото по този начин можем аз и екипът ми да се надграждаме. Книгата я създадохме буквално набързо в Пандемията, за което съм благодарна много на автора и това, че успя да се отдаде на процеса по подготовката на написването й. Относно вашето питане за речник, не ми беше хрумвало, но лично на мен ми допада идеята и мисля, че ще даде повече стойност на читателите, което е основната ни цел. За карта сме мислили, но я оставихме за по-късен период от време. Относно следващи книги, за момента ще се въздържа от коментар, а веднага щом реша да споделя допълнителна информация, обещавам да Ви информирам.

PC Mania: В предварителния ни разговор с Вас, Вие ни споделихте, че авторът на книгата е Ангалот Енминас, макар и да не знаем неговото истинско име. Той ли ще е авторът в цялата трилогия и във всички следващи книги, или вече имате нов писател, който желаете да лансирате? Кога да очакваме втората книга от трилогията? В същият формат ли ще бъде и тя?

Десислава Авджиева: Да, както казах и на предварителния ни разговор аз съм идеен създател, ръководител на целия процес по издаването, както и инвеститор и разпространител, а автор на книгата е Ангалот Енминас: с истинско име Цветан Мирчев. За автор на следващата книга сме избрали друг автор. Книгата сме планирали да бъде в същия формат, като разбира се ще направим някои подобрения. Издаване на втората книга сме планирали за другата година, тъй като имаме желание тази книга да стане утвърдена още повече до края на годината.

“Дневникът на Играча” в играта не просто включва нови статистики, а един съвсем нов и при това оригинален начин да се следи инвентара, както облеклото на героя…

PC Mania: Вие менажирате цяла агенция за събития. Замисляли сте някога да разиграете при вас като събитие именно действията, указани в първата книга. В крайна сметка, един якичък младеж може да влезе в ролята на Асверг, друг по-достолепен мъж може да бъде кан Крум, едно по-пълничко момче ще бъде Теодор и т.н. Ако това се заснеме на видео, или се раздадат роли на повечето участници, дали няма да е добра реклама за книгата, или не сте мислили и в такава насока?

Десислава Авджиева: Много правилно се насочихте. Да, имаме разработена подобна игра, като тя беше в онлайн вариант, който в момента поради бума на събитията на живо не е актуален, но предстоят и още други допълнителни продукти към книгата-игра, така че можете да ни следите и очаквате.

PC Mania: Ние сме сайт най-вече за електронни игри и забавления, мислили ли сте в някакъв етап за някакъв тип, да кажем, онлайн игра по сюжети от Ваши вече създадени или бъдещи книги? С оглед на тревожната епидемична обстановка, може би, някак си е логично нещата да започнат да се случват на екраните вместо на живо? И от друга страна, за човек с Вашите възможности, едва ли не се блазните от идеята и мисълта за компютърна игра, особено, ако отново е с образователна или историческа мисия?

Десислава Авджиева: Въпросите Ви са изключително интересни и с всеки ме изненадвате приятно. Ние имаме разработена електронизирана книга-игра на настоящата книга-игра. Тя не е компютърна игра, а електронизирана книга-игра. Относно компютърна игра сама не бих казала, че бих могла да реализирам подобен проект, иначе идеята винаги ми е харесвала и съм разглеждала и тази възможност. Финансирането обаче е в големи размери, които на този етап не бих могла да си ги позволя.

В играта героят може да избира и свой собствен кон, който да язди, както и да си купува храна, а също да си носи, да разполага и да ползва своя собствена карта…

За финал: Искаме сега и от сърце да благодарим на Десислава Авджиева за всички прекрасни отговори и й желаем да продължи да ни вдъхновява със своите проекти и занапред. Когато човек се захване с нещо, той трябва да го прави добре, за да продължи да се развива в него и в бъдеще. А Десислава е точно такъв тип личност и тя успява с всичко, в което се захване. Ето защо, ние си запазваме правото да я поканим отново в PC Mania, когато излезе и следващата книга-игра, а дотогава й стискаме палци! И искрено вярваме, че “Асверг. Из хрониките за кан Крум” ще постави основите и ще бъде едно добро начало за цяла серия от исторически и образователни книги-игри и игри като цяло! Успех от нас!

Десислава Авджиева: Благодаря за милите думи и пожелания, както и поканата да бъда Ваш гост. Пожелавам успех на PC Mania и всички ваши проекти и начинания! Ще се радвам при бъдещи наши проекти да се видим отново, за да споделя пред читателите Ви и за други интересни проекти, които сме разработили!

Тук отново указваме корицата на “Асверг” и ще се радваме, ако тази игра Ви допадне!