Интервю с автора на книги-игри Николай Николов-Козия

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
Корицата на най-новата книга-игра на Козия от серията “Петият принц”

Когато компютрите не стигат, на помощ ти идват книгите-игри! Днес Ви срещаме с един от техните съвременни автори, по-известен като Козия.

Книгите-игри бяха същинска мания и огромен култ за нас, децата, които израснахме през 90-те. Но вие знаете ли, че дори днес все още се издават такива интерактивни заглавия? Да, правилно се досещате, за тях е нужно само книга-игра, лист и химикал. Понякога ще ви трябват и няколко зарчета, с които да изчислявате сами по-сложните резултати. Но как се става автор и дори писател на книги-игри? Необходимо ли е да си емоционален, за да напишеш такава игра, или по-скоро се нуждаеш от хладна рационалност, за да натъманиш всичко? Днес ще се опитаме да отговорим на тези и други въпроси като ви срещаме и представяме автора на интерактивният роман и книга-игра “Петият принц: Разрушител”, както и “Петият принц: Откривател“ – Николай Николов – Козия:

Николай Николов-Козия днес гостува и при нас в сайта на PC Mania!

PC Mania: Ники, привет и благодарим, че се отзова на поканата за това интервю. Ти всъщност не си съвсем нов автор? Написал си и си издал съвсем сам своя книга-игра още в края на 90-те под името “Планината на смъртта”. Аз си купих моето копие като ученик от книжните сергии във Варна още като беше нова и няма да забравя посвещението в нея, или по-скоро пожеланието никога да не губиш своите “бойни умения”. Днес, след толкова години, смяташ ли, че точно това е най-важното в книгите-игри, или с бойните умения само се започва, а после следват още… един куп по-интересни неща?

Николай Николов-Козия: Здравейте! Онази стара книжка не е кой знае какво, спомням си я, да 🙂 Относно „бойните умения” – хубаво е човек да има някакви умения, чудесно би било, ако през годините ги усъвършенства. Полето на книгите-игри не е по-различно. Там авторът трябва да надгражда и да показва нови неща – сюжет, литература, механики – защото читателят от своя страна също се развива и става все по-взискателен. Така е, общо-взето с всички жанрове, така е при книгите-игри!

PC Mania: Серията от най-новите ти игри започна с твоя разказ “Петият принц” в брой #5 на алманаха за книги-игри “Призвание Герой”. В момента държа първата част “Петият принц: Разрушител” и там изрично се указва, че решенията и действията в този разказ не влияят на сюжета в по-новата книга. Когато пишеше онзи разказ-игра за принц Сайнир и двете принцеси, предполагаше ли, че ще създадеш още цели две самостоятелни игри на база на началната идея за кралство Сарихи? Или може би бе спонтанно?

Николай Николов-Козия: Идеята за продължение на „Петият принц” дойде, докато пишех края на разказа за „Призвание Герой”. После се улисах в други задачи и затлачих писането. На една „Таласъмия” наш човек (от Форума за книги-игри) ме надъха да започвам с историята. И така се надъхах, че за една година се появи въпросната тухла „Петият принц: Разрушител”. Там съм се опитал да дам по нещо за всеки любител на книгите-игри: бойна система, пъзел, игра по карти, сюжет, множество персонажи, продължителност на приключението, кодировки, кодови числа, оценка на играта… Мисля, че книгата се получи интересна, но ето един съвет от мен към авторите – не се опитвайте да задоволите всеки вкус, няма да успеете 🙂

Сборникът-алманах за книги-игри “Призвание Герой”, от който започна всичко!

PC Mania: Във втората част в серията “Петият принц: Откривател” ти надграждаш с шепи и все повече историята, но – сам знаеш – принципът в родното книгоиздаване разчита предимно на модела с трилогиите. Да очакваме ли и трета книга след втората? Четох откъс от най-новата ти история, която е по-скоро съвременна и се развива в джунглите на Южна Америка, точно както “Черното огледало” за Дик Ченси на Колин. И все пак, плануваш ли пълно завръщане и нова трета част за принца?

Николай Николов-Козия: Предпочитам да мисля за поредицата като за трилогия, понеже все пак тя започва с историята в „Призвание Герой” №5. Предполагам, че ще пиша още истории от света на принц Сайнир, но какви точно ще са не мога да кажа със сигурност. Има вариант за продължение с чернокожата жена-войн, както и за приключение с главен герой варварина Валакир. Като ме засърбят пръстите, ще видим какво ще излезе от клавиатурата 🙂

PC Mania: Ние сме онлайн списание за компютърни игри, както знаеш, ти самият мислил ли си в някакъв етап за компютърна версия на принца, и изобщо играеш ли компютърни игри, как ги намираш, имаш ли любими жанрове?

Николай Николов-Козия: Да, мислил съм за превръщането на мои неща в компютърни игри, но не обикновените КИ. Имам написана една стратегическа ролева КИ и тя е идеална за подобна метаморфоза. За съжаление все още не съм се свързвал с гейм мейкъри за нея. Компютърни игри играя здраво 🙂 любими са ми шутърите от първо лице.

Тук представяме корицата на “Петият принц: Разрушител” – втората част от “трилогията”, но първа част от самостоятелните книги в същата серия!

PC Mania: Ти беше финалист на конкурс за чуждестранен разказ (на английски), където спечели с твоята история-игра “Тесеракт”, която аз бях щастлив да прочета и изиграя преди това на български. Знаем, че лично Елена „Върдж“ Павлова е превела този разказ на езика на конкурса, поздравления за успеха! Според теб имаме ли потенциал като българи да пишем и да бъдем издавани на запад така, както, например, издадоха романът за “Туристът” на Богдан Русев в Amazon и на английски? Или това е следващата висока топка в целите на жанра у нас, но до момента (освен “Котаракът” на Ал Торо на френски и твоя разказ-игра) не се сещам за други по-удачни примери в родните ни книгите-игри…

Николай Николов-Козия: „Тесеракт” първо излезе в „Списание за книги-игри”, брой 13. Специално за чуждестранния конкурс бе преведен от Елена Павлова и Десислава Сивилова. Благодаря и на двете от сърце! Впрочем, с Торо сме превеждани и на руски за феновете от форума за книги-игри в Русия. Българските автори имат невероятен потенциал и заслужават да бъдат издавани в чужбина. Но тук липсва интерес от чужди издателства за книги-игри към наши автори. Според мен е липса на информация какво се случва тук. Може би трябва да направим конкурс за чужди автори за издаване тук, да изпращаме повече наши неща там (например в Италия). Да дадем знак, че съществуваме и при това нашите книги са на доста високо ниво. Разбира се, всичко опира до писане, превод, малко пари, маркетинг и т.н. Доста усилия са. Не е само „дай да изплющим нещо в Амазон”, хахаха.

PC Mania: Вече говорихме за “бойни умения” и виждам в “Петият принц: Разрушител”, че системата е точно или подобна на Битки Безброй, с две шестенни зарчета. Един болен въпрос: смяташ ли изобщо, че в 2021 читателите на такива игри, за разлика от 90-те, все още хвърлят зарчета? Има ли начин да се избегне шансът, или той се води “част от изкуството”?

Николай Николов-Козия: Някои все още хвърлят зарове, други все още не хвърлят – както си е от едно време, хахаха. В последно време в моите истории „зарче за смърт” вкарвам, само ако преди това играчът вече е направил достатъчно грешни избори. А пък, както знаеш, в „Откривател” липсва бойната система от „Разрушител”.

Ето и малко приказен арт от Георги Георгиев-Гошун, който е художникът в серията…

PC Mania: Всъщност как се става писател в жанра книги-игри? Емоцията по-скоро помага или пречи? Доколкото е важно всичко да е издържано логически? Искал ли да напишеш и „обикновена книга“?

Николай Николов-Козия: За писател не знам. Аз съм автор на няколко истории, на едни допаднаха, на други не. Всичко трябва да е издържано логически, защото читателят не е глупав и не е добре да бъде подценяван. Емоцията, поне при мен, е катализатор да седна най-накрая и да започна разказа. Тя ми помага в началото, но после вече идва истинския труд над ръкописа. „Обикновени” неща имам издавани (сборник с разкази „Парчета”, 2018 г., изд. „Изток-Запад”). Не съм готов за роман, ако това питаш.

PC Mania: И накрая, сподели ни в най-общ план, с какво друго се занимаваш освен писане, а също можеш да ни разкажеш за твоя най-нов проект да движиш своя онлайн книжарница? Книгите-игри ли бяха фактор, за да започнеш да продаваш активно и други книги, или някак си, всичко с книгите и по-скоро с всякакви книги е твоето най-голямо призвание? Да, знам, че – пак според теб – “не всеки започва с Кант”, но от друга страна ти също като мен си работил като ПР и в сферата на медиите. Това по-скоро помага ли ти да пишеш книги-игри, или за себе си държиш, някак си, да си разделяш нещата?

Николай Николов-Козия: Идеята за онлайн платформата Книжарник Бг се роди в началото на т.нар. пандемия. Доста време отне нейното осъществяване, още по-трудно е и да се „намести” маркетингово пред читателя. Тази година пълних сайта с книги, есента започваме с кампании, ПР, маркетинг. Бавно става, но ще стане! Книгите-игри, образованието, работата ми като специалист по връзки с обществеността, четенето на много книги, работата с хора и медии, организиране на четения пред публика – всичко това ми носи богат опит и чрез него се придобиват умения, които в симбиоза с желанието, ми дават енергия да се занимавам с интересни за мен неща.

Благодарим на Николай Николов-Козия за това страхотно интервю и му желаем едно невероятно лято и още много написани и нови издадени книги!

Николай Николов-Козия: Поздрави на вас и вашите читатели и не забравяйте летните си четива 🙂

“Пустинната” тематика е силно застъпена в серията, както се вижда и от този арт!