Гейминг в БГ | Fabled Lands

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Книги-игри. Вероятно някои от Вас добре знаят какво стои зад това словосъчетание, други пък прочитайки думата „игра“ остават с впечатление, че ще си говорим за… детски книжки. Затова, ще побързам да разясня:

Kнига-игра – това е литературна форма, в която пред читателя се поставят значими избори и в зависимост от решенията му сюжетът се развива и завършва по различен начин.

Книгите-игри придобиват популярността си като приключения за ролеви игри и почти винаги читателят се отъждествява с лирическия „аз”. Така той поема контрол над главния герой на приключението, което ни навежда на следващия важен въпрос:

Как се четат/играят?

Самите книги-игри са разделени на глави (наричани епизоди), обикновено много на брой. Те не се четат един след друг. Изборите се дават в края на някои от епизодите, например:

„Ако искаш да приближиш непознатия и да го заговориш > Иди на 123 стр;

Ако предпочиташ да залегнеш в снега с надеждата, че не те е забелязал > Иди на 223 стр”.

В зависимост от решението, което читателят вземе, той или тя продължава да чете на посочен друг епизод.Това е основата на жанра и много книги-игри имат само тази игрална „механика” в тях – такава е популярната в САЩ поредица „Избери своето приключение” (Choose your own adventure).

( По-горните изречения са откъс от текста на Ал Торо, с някои промени, озаглавен – „Книгите-игри: вчера, днес и утре“, който той написа за PC Mania през вече далечната 2014г.)

 

След като вече съм спокоен, че всички са наясно какво представляват книгите-игри, нека се върнем назад във времето:

Първите книги-игри се появяват през 70-те години и бързо набират популярност. По същото време на бял свят излиза D&D и ролевите игри, вече никога не са същите. Интерактивните истории които книгите-игри предлагат, се харесват на малки и големи и скоро се появяват представители на най-различни литературни жанрове. Няколко поколения израстват с тях, но интересът в световен мащаб към книгите-игри започва да намалява през 90‘те години (навярно поради развитието на видеоигрите), точно когато е пикът им на популярност у нас. За радост, в последно време се наблюдава възраждане на книгите-игри в България от вече порасналите деца на 90-те, отраснали с историите им.

Неслучайно споменах бордовите игри в редовете по-горе.

Малко след появата на първите книги-игри, между тях и бордовите игри неизбежно се заформя симбиоза. Лека полека в интерактивните истории започват да се прокрадват елементи присъщи за настолните игри, като възможността няколко играчи да играят/четат заедно, постепенно да развиват уменията на героите си и да хвърлят зарове преди всеки ход. От друга страна, излизат и първите бордови игри, позволяващи солова игра с предварително създадена история, елиминиращи нуждата от гейм мастър.

Плод на тази симбиоза е поредицата от книги-игри „Кървав Меч“ от създателите Дейв Морис и Джейми Томсън, която става изключително популярна у нас през 90-те години. Тя позволява на до четирима играчи да играят заедно, избирайки си предварително създаден персонаж, да се потопят в пълнокръвен фентъзи свят и хвърляйки зарове да участват в битки и да напредват заедно в приключението. Както разбирате „Кървав меч“ не е обикновена книга-игра, която предлага единствено интерактивна история. Тя се доближава максимално до бордовите игри.

 

И така след необичайно дългото въведение, стигаме до фокуса на статията –

предстоящата игра на българското инди студио Prime Games, базирана на едноименната недовършена поредица от книги-игри, озаглавена „Fabled Lands“, отново дело на тандема Дейв Морис и Джейми Томсън.

Но нека все пак ви запозная набързо с книгите-игри „Fabled Lands“

Интересното при поредицата Fabled Lands е, че идеята зад нея се доближава максимално до концепцията за модерна RPG видеоигра. За разлика от другите книги-игри, които имат интерактивна, но въпреки това сравнително линейна история, Fabled Lands се гордее с отворен свят, в който да обикаляте където, когато и както намерите за добре. Дори може да прескачате от книга в книга. Няма предварително зададен сюжет, който трябва стриктно да следвате и историята практически няма край, освен, ако героят ви не загине. На ваше разположение са хиляди куестове, пръснати из 7 книги, всяка една от които представлява различен регион от света на Fabled Lands. Освен изпълняване на куестове, играчът има възможността да скита свободно из света и да опознава странностите му, да решава загадки, откривайки ключови думи умело скрити в текста, да си построи къща или кораб, да търгува и увеличава богатството си. Все едно играете Skyrim (ако изключим корабите де).

Първоначалната идея на създателите е била да издадат 12 книги, но по различни стечения на обстоятелствата между 1995 и 1996 са издадени само първите 6 от тях, след което поредицата е канцелирана. 20 години след издаването на първата книга, през 2015г., Дейв Морис и Джейми Томсън се събират и създават Kickstarter кампания за финансиране на 7-мата книга. Любопитен факт е, че исканата сума е събрана само за 45 минути от обявяването на кампанията.

В този момент, посредством Kickstarter, Виктор Атанасов, дългогодишен фен на двамата титани в жанра и част от поколението на 80‘те години, закърмено с интерактивните книги и бордови игри и основател на Prime Games, попада на Fabled Lands. Той вижда потенциала ѝ и остава в недоумение, защо все още никой не се е решил да създаде компютърна игра по поредицата. Врял и кипял в света на софтуерните и информационни технологии, през 2017 година, той решава да изпълни своята детска мечта и създава инди студиото Prime Games, базирано в родния му град Пловдив.

Работата на студиото се фокусира върху претворяването на книгите-игри в дигитален формат. За по-малко от три години, Prime Games създават солидно портфолио, а една от игрите им е „Клопка за победители“, правена по образ на едноименната книга-игри на Майкъл Майндкрайм а.к.а Димитър Славейков, с която ви запознахме преди няколко месеца.

 

Постепенно развивайки уменията си и надграждайки над всяка следваща игра, младото студио копнее да създаде истинско RPG. Моментът назрява, когато един ден момчетата от Prime Games случайно забелязват e-mail адреса на авторите на Fabled Lands в далечния ъгъл на сайта им и решават да поискат правата над техния magnum opus. Бързо си уговарят среща, летят до Лондон, а за останалото историята мълчи.

 

Започва трескава работа.

През септември 2019г. Prime Games обявяват следващата си игра – Fabled Lands – old-school, повествователно, тактическо open-world (последният за затвори вратата) RPG заглавие, като никое друго.

Fabled Lands се очаква да излезе в началото на 2021г. и за момента, информацията с която разполагаме относно предстоящата игра не е особено подробна. Знаем, че разработчиците ще се придържат възможно най-близко до първоизточника, а това което можем да ви кажем със сигурност е, че Fabled Lands ще бъде повествователна ролева игра, която подобно на книгите, ще ви предложи интересен и богат отворен свят, който да изследвате надлъж и нашир. Китни селца, изоставени руини и подземия гъмжащи от страховити чудовища са само част от местата които ще посетите, изследвайки континента Харкуна, запознавайки се с историята и миналото му. Както във всяко класическо RPG, ще имате възможност да създадете сами своето приключение, избирайки измежду десетки и най-разнообразни мисии. Ще ви се наложи постоянно да експериментирате с различните класове герои, умения и заклинания, за да се справите с трудностите пред вас. Ще участвате в напрегнати битки срещу безчет противници. Ще трябва да си отваряте очите на четири, тъй като разбойници, тролове, огрета, вампири, демони, зомбита и какви ли не още страхотии ще се опитат да погубят живота ви.

Fabled Lands ще предложи тактически походови битки в стил Heroes of Might and Magic, които ще тестват уменията ви на всички нива. За да не станете храна на зверовете, ще се наложи да планирате ходовете си в перспектива, да се възползвате от природните дадености на бойното поле и разбира се, да познавате до най-малката тънкост своя герой. За по-авантюристично настроените от вас е предвиден и хардкор режим, при включването на който всяко решение става окончателно, а смъртта – перманентна.

Играта обещава да предложи и „жестока“ икономическа система, като също така ще ви предостави и благоприятни възможности като тази да притежавате собствен кораб, с който да търгувате и увеличите богатството си. Но ще трябва внимателно да подберете екипажа си, тъй като трюм пълен с подправки, дървен материал и кожи е примамлива плячка за кръвожадните пирати, а техните умения може да се окажат разликата между живота и смъртта.

В началото на месеца видяхме и първия официален трейлър на Fabled Lands. Това, което ни прави впечатление е арт стила на играта. Той ѝ придава един такъв по-особен чар и цялостното усещане е, че Prime Games са уловили приключенския дух на книгите-игри. Другите неща, които правят впечатление са интерфейса на играта и механиките ѝ, както и анимациите на героите, които поне на пръв поглед изглеждат няколко идеи по-рафинирани от тези в предишните заглавия на Prime Games. Личи си, че момчетата работят със сърце.

Тъй като дори и да съм хайпнат за Fabled Lands (а аз съм, даже много), няма как да ви споделя всичко за нея със същия ентусиазъм, с който биха го направили създателите ѝ. Затова марш към официалния сайт на Prime Games, където може да научите дори още повече детайли от кухнята на играта!

Fabled Lands вече има и страница в Steam, за да си я wishlist-нете и да си я следите изкъсо.Ние също ще направим това в очакване на допълнителни детайли.

P.S: Не знам за вас, но поне аз не съм бил заинтригуван толкова много от българска компютърна игра от много време насам.

Автор: Петър Хайтов