facebook facebook
 
 
ИГРИ » Xbox One
 
   
 
Halo 3: ODST
Ревю | 19.10.2009 | автор: Ивелин Г. Иванов


оценка:
Производител:
Bungie
Издател:
Microsoft
Жанр:
Шутър
Платформа:
Xbox One
сайт на играта »

плюсове

Оригинално поднесена история

Ново изживяване в Halo вселената

Нов, страхотен мултиплейър режим

минуси

Действието стартира твърде мудно

„Новият” геймплей е всъщност стария геймплей без някои от най-ефектните си елементи

Добре, а оттук накъде?

Halo: ODST се появи като от нищото. Поне за мен. Което винаги е причина и за (поне) леко съмнение. Особено след цъфналата, отново изневиделица, RTS игра в същата вселената. Не че има нещо лошо в това да се експериментира с една добре измислена фикция (каквато определено е тази на Halo). Но чак пък две нови заглавия, претендиращи за нов поглед върху франчайза, при това в рамките на броени месеци? Това почва леко да намирисва. И за да не бъда разбран грешно – Halo Wars далеч не е лоша игра… по принцип. Но е доста слаба стратегическа игра, ако това въобще ви притеснява.

Освен това нека не забравяме задаващия се на хоризонта Halo: Reach, вероятно последната Halo игра, която ще бъде разработвана от Bungie. Сред доста оскъдната информация за това поредно засега заглавие от поредицата все по-често се чува думичката мултиплейър, като до момента Halo беше, все пак, предимно „сингълплейър” изживяване. Или с други думи – възможно е ново кривване встрани от отъпканата Halo пътека.

Нека накрая да погледнем набързо хронологията, в която са излизали до момента отделните Halo издания. Halo: Combat Evolved – 2001, Halo 2 – 2004, Halo 3 – 2007. Или с други думи 3 игри  за около седем години, което е що годе правилният цикъл за една уважаваща себе си поредица. Но нека продължим с родословното Halo дърво. Halo Wars – 2009, Halo: ODST – 2009, Halo: Reach – 2010… Упс! 3 игри за по-малко от три години...

Това няма как да е на добре. Или има как?

С такъв род мисли в главата си пуснах за пръв път ODST, като преди това вече знаех каквото имаше да се знае за предисторията. Събитията на играта съвпадат с тези от Halo 2. Или с други думи – Земята вече се гърчи в лапите на The Covenant. ODST (или иначе казано Orbital Drop Ship Trooper) е специално подразделение сходно с това на морската пехота. Само дето този път десантите не се спускат с кораби на морския бряг, а от орбитални станции на земната повърхност. Еквивалентът на добрия стар парашут в случая е орбиталната капсула, с която командосът извършва нещо средно между полет и свободно падане. Казах „специално подразделение”, но всъщност ODST-тата изглеждат ултра обикновени на фона на своя предшественик – легендарния Master Chief. Човек може да си помисли, че това е по-скоро разочароващо. Всъщност става въпрос за една от най-добрите идеи (поне на хартия) в новата игра. В ODST имаме за пръв път шанса да изживеем, макар и отчасти, епичния конфликт между човеците и The Covenant от гледната точка на обикновения войник. И, да, това означава също, че този път ще бъдете доста по-уязвими и съответно ще умирате доста по-често. Мамка му, дори паданията от малко по прилична височина ще ви причиняват прилични поражения. Повече за това малко по-нататък в ревюто. Всичко започва с десанта над Ню Момбаса, африкански мегаполис, завладян от извънземните. И както често става (по филмите поне)

нещо се скапва тотално някъде по пътя

В резултат нашият първи герой (да, няколко са) кръстен просто “The Rookee” (“Новобранеца”) почти се размазва при приземяването, губи съзнание и се свестява едва след шест часа, когато битката вече е отминала, а навън цари мъртвешки мрак. От другите членове на неговия екип няма и следа и той е принуден да тръгне сам, с ограничени муниции по бъкащите от извънземни улици на Ню Момбаса, опитвайки да разбера какво, по дяволите, се е случило докато той е пребивавал в царството на Сънчо. Още с първите няколко минути в ODST ви става ясно, че

това не е точно доброто старо Halo

въпреки познатите оръжия и гадове. И – изненада! – това не е непременно нещо лошо. Освен далеч по-крехкото си здраве, вие трябва да кътате всяка скъпоценна амуницийка, да се оглеждате непрекъснато за засади, избирайки внимателно пътя си и като цяло да го давате доста по-кротко. Играта се опитва, доколкото може, да ти каже, че този път промъкването е специалитета на деня. Но вместо да рискуват и да заложат солидно на тази нова идея, авторите на играта са спрели някъде по средата (и преди това дори). Геймплей механиката и левъл дизайнът на ODST просто не са пригодени достатъчно добре за подобен стил на игра. С други думи, вместо да се изкефите на едно изцяло ново Halo усещане, ще ви се наложи да се чувствате малко като смотаняка, който тайно се е намъкнал в обувките на Master Chief. Не знам, може би именно това е усещането, което изпитва редовият войник или дори редовият командос – сякаш е просто една малка пионка на огромната дъска на войната.

Но това е все пак е Halo - не Medal of Honor!

He Call of Duty: Modern Warfare дори. Образно казано - разликата не е като при смяната на автомобила в любимата ти състезателна игра. По-скоро сякаш някой е махнал двете последни предавки на любимото ти Porsche. Добре де – само последната предавка. Защото ODST пехотинецът далеч не е чак толкова невзрачен. Просто не го бива достатъчно за настоящата напечена ситуация... като че ли. И вместо да измислят как този недостатък да се превърне в геймплей преимущество, създателите на играта просто са отрязали някои от най-забавните игрални елементи на Halo. Вече споменах, че дори падането от някакви си 10-тина метра ви смъква осезаемо, да не кажа фатално от здравето. После откривате, че можете да скачате на доста по-малка височина. Следва откритието, че трябва да забравите за прословутия “dual wield” (или с други думи - възможността да държите във всяка от ръцете си по едно оръжие и да стреляте и с двете едновременно). И последно, но е и накрая в списъка, идва болезненото откритие, че здравето ви вече не възстановява автоматично. Да, този път „щитът” ви прави това, но когато той бъде изтощен докрай (което става доста бързо) следващите поражения „отхапват” директно от „кръвта” ви. А въпросната „кръв” трябва да се възстанови по класическия начин – в случая като застанете до някоя от пръснатите доста пестеливо из нивата медицински „будки” .

Всъщност нито един от тези неочаквани минуси не успява да скапе удоволствието от играта. Не и във фатални размери всеки случай. Те просто изискват известно време за свикване. Проблемът е по-скоро, че (на мен поне) всичко това изглежда като малко повърхностен начин да се създаде един различен стил на игра. Да не говорим, че ситуацията се влошава допълнително от убийствено мудното темпо на първата „част” на играта. Но нека ви посъветвам нещо овреме –

стиснете зъби и продължете нататък

Определено си струва. Вече споменах за интересния начин, по който е разказана историята на ODST. Всъщност след края на всяка част действието се прехвърля не само в ръцете на нов герой (всеки от които член на екипа на The Rookee), но и с един час назад във времето. Така краят на играта на практика съвпада с нейното начало – времето на първата вълна на десанта над Ню Момбаса и инцидента, довел до разпръсването на членовете на ODST екипа. Логично, с всеки следващ епизод купонът става все по-наточен, като заедно с това непрогледната, мъртвешки тиха нощ отстъпва постепенно пред яркия африкански ден. В края на играта геймплеят е почти аналогичен по ритъм и интензивност с този на Halo: Combat Evolved. Аз лично бих простил с готовност всички дребни като цяло недомислици в ODST дори само заради тази невероятно оригинална и находчива идея.

Като цяло общото усещане от новата Halo игра е по-скоро приятно, макар и не точно от диапазона на предишните издания. Може би единствено най-закоравелите фенове на поредицата ще се размрънкат, но не за дълго. Разочарованието, ако това е точната дума, идва по-скоро не от това което ODST e, а от мисълта за това, което би могла да бъде. И за да засегна болната тема за продължителността на новото заглавие –

да, общото чисто игрово време наистина е около 8 часа

което на хартия си е малко за Halo игра. Но вярвате или не, аз не усетих това като проблем. Още повече, че играта може да бъде опукана с още до трима ваши приятели. Да не говорим за новия  мултиплейър кооперативен режим (позволяващ да се изправите рамо до рамо с братята си по оръжие срещу несметни Covenant пълчища), който по всеобщо мнение кърти зъби. Както и да го погледне човек Halo: ODST си заслужава парите. Пък и  към играта е добавен втори диск с мултиплейър бета теста на Halo: Reach.

Като цяло основният въпрос с ODST е не дали играта е добра. Защото играта Е добра! Въпреки това или онова спорно решение. Човек обаче не може да се сдържи да не запита – какво точно са намислили Microsoft за бъдещето на Halo? Без Bungie на борда. С всичките тези опити да се „разшири фенската маса”. С проект за Halo манга... може би. Да не забравяме и филма, планиран за премиера през 2012. Очевидно някой смята, че от този франчайз могат да се източат още доста кинти. Още? Сериозно ли?! Или пък друг някой господин с костюм е сметнал, че настоящата (разбирай Halo 1,2,3) формула е изчерпана и затова трябва да се копае по-скоро встрани, отколкото напред. Нима?! ОК, какво ще кажете тогава за Wii Board Halo Marine Fitness Partner (staring Master Chief)??

И накрая, но не и по важност – специални благодарности на Пулсар и на екипа на техния магазин на „Екзарх Йосиф” 51 за предоставената игра, без която това ревю нямаше да е възможно. 

напиши коментар
 

2188 мнения
профил »
iddqd каза на 20.10.2009, 13:53 ?. :

Сината на новата кампания не е в това дали кръвта ти се възстановява автоматично или дали трябва да се промъкваш. Лично аз избивах всичко по пътя ви на най голяма трудност.
Ревюто е доста поврхностно защото истиснката сила е в дизайна на нивата, подобора на музика за ситуаците, атмосфри и темподобни.
Написани са куп неща без да се засегнат наистина важните неща за геймплея, като новия пистолет с който трябва да жънеш хедшоти еин след друг и още какво ли не. Предполагам, че човека който е написал това не е достатачно навътре в играта, което е азочароващо.

46 мнения
профил »
kFp_Kamko каза на 20.10.2009, 15:51 ?. :

Разочароващо е , че хората са Ви сложили така желаната функция ''Edit'' , а не я ползвате.

Статията е добра!

2188 мнения
профил »
iddqd каза на 20.10.2009, 15:58 ?. :

Ако неси виждал Хало може и да е добра.

569 мнения
профил »
dr_gilotin каза на 20.10.2009, 16:19 ?. :
Редактиран на 20.10.2009, 16:50 ?.

Halo не е това което беше...

694 мнения
профил »
perro каза на 20.10.2009, 16:30 ?. :

грешка. фиксната е! благодаря за наблюдателността.

2188 мнения
профил »
iddqd каза на 20.10.2009, 17:13 ?. :

Всичко се променя. Пък ОДСТ е доста по близо до хало1 отколкото до Хало3.

528 мнения
профил »
doggymien4o каза на 20.10.2009, 23:57 ?. :

Еми какво да ви кажа, братлета :) Конзолните игри ще завладеят света :) А аз съм горд притежател на Ексбокс360 и горд фен на поредицата Хало и пр смятам, че ОДСТ е една доста добра интерпретация на борбата срещу Съглашението от гледата точка на обикновения пехотинец :)

15 мнения
профил »
Ивелин Иванов каза на 21.10.2009, 10:56 ?. :
Редактиран на 21.10.2009, 11:12 ?.

Друже iddqd, уважение към мнението на всеки, каквото и да е то. Но хайде преди да лепваме етикети като "повърхностно" да се позамислим малко, ок? Ревюто в едно списание не е инвентарен списък с всяко елементче от тази или онази игра. Това не е преразказ по картинка! Целта на ревюто е просто да събуди интереса ти, или пък да те предупреди да не си губиш времето, да речем. Хайде да не бъркаме онлайн списанието с форума, където всеки отива, за да се изфука какво е намерил зад третия камък отляво, във втората част на четвъртото ниво. Ако, разбира се, ми следиш мисълта.

И, между другото, пиши разбираемо, моля. Въпрос на уважение към останалите е. Това не е SMS чат, все пак.

2188 мнения
профил »
iddqd каза на 21.10.2009, 12:27 ?. :

Просто съм леко разочарован от ревюто и го показвам с поствоете си.

56 мнения
профил »
BrakeDown каза на 22.10.2009, 11:48 ?. :

И защо Хало стана конзол-ексклузив?
Това е игра за ПЦ, на ПЦ се управлява по- добре, контрола е по- добър.
А не е все едно играта е направена само за ексбокс и да не може да я портнат.
Колко по тъпи и несъстоятелни игри ги портват 1 към 1 за ПЦ от конзола (Последния стар уорс), а игра като Хало, която си е за компютър, на която с Ексбокс контролер 10 минути се опитвах да се прицеля в някъв извънземен на 100 метра (примерно) и накрая трябваше да му се набия едва ли не в **** за да го уцеля, просто защото НЯМА финни движения на аналога, нея не я портнаха. Не е много труд, и са допълнителни пари...

2188 мнения
профил »
iddqd каза на 22.10.2009, 13:01 ?. :

Хало винаги е било Хбокс игра. Хало 1 излезе за Хбокс 1 и след години чак го пуснаха за пц и пак бавеше зверски.

942 мнения
профил »
Радостин Стефанов каза на 27.10.2009, 15:50 ?. :

Има някои много фрапиращи неточности в статията - като например твърдението че Хало било предимно сингълплеър игра. Същото Хало с което се хвалиха че има изиграни милиарди мачове, а Хало 2 фактически даде живот на XboxLive. Прочетете кое да е западно ревю на Хало 3 и ще видите кой аспект най-много се хвали - мултиплеъра.

Да видим и твърдението
""И последно, но е и накрая в списъка, идва болезненото откритие, че здравето ви вече не възстановява автоматично. Да, този път „щитът” ви прави това, но когато той бъде изтощен докрай (което става доста бързо) следващите поражения „отхапват” директно от „кръвта” ви.""

Не мога да схвана какво има предвид автора? Говори за нещо все едно в предишните игри не е било така. В Хало 2 си имаше зареждащ щит имаше и кръв която не се зареждаше и "отхапваха" от нея . В Хало 2 пък изобщо дори нямаше и кръв.

2188 мнения
профил »
iddqd каза на 28.10.2009, 13:05 ?. :

Братле в статията пише за Хало одст, а не за Хало 3 и затова се казва, че е предимно сингълплеър, но лично мен фаирфаит режима и кооператива доста ми доапдат.

942 мнения
профил »
Радостин Стефанов каза на 28.10.2009, 16:48 ?. :

Думи като "вече" намекват че е имало и преди а преди OSDT е имало само другите Халота.


784 мнения
профил »
veluvian каза на 28.10.2009, 22:13 ?. :

Не ме интересува статията, нито играта, искам само да кажа, че покрай тази рекламна дейност толкова ме е издразнила, че имам чувството как тя става по известна в интернет от самия Бойко Борисов! Аз съм пробвал първата част, не искам да пиша цинизми, но името ХАЛО ми изкача навсякъде по всякакви сайтове и по всякаки поводи, просто я намразих! Какво й е толкова уникалото?

2188 мнения
профил »
iddqd каза на 28.10.2009, 22:16 ?. :

Просто са инсвестирани много кинти в нея и това я издига над другите загалвия, а пък Бънджи са си Бънджи и още от първата им игра съм им фен.

942 мнения
профил »
Радостин Стефанов каза на 30.10.2009, 15:36 ?. :

Коя е първата им игра?

2188 мнения
профил »
iddqd каза на 31.10.2009, 15:58 ?. :

Абе правили са игри отначало за мак и некви други такива, ама първата им игра така яка за пц си е Мит и направо му бях най голямия фен.

942 мнения
профил »
Радостин Стефанов каза на 03.11.2009, 14:52 ?. :

Еее, Myth беше първата стратегия само с войска -класика.

23 мнения
профил »
diesel93 каза на 08.11.2009, 11:38 ?. :

Е това е HALO все пак

6 мнения
профил »
ogata_321 каза на 08.11.2009, 13:24 ?. :

Не разбрах ще излиза ли и за пц или ще е само за Хбокс

2188 мнения
профил »
iddqd каза на 08.11.2009, 19:21 ?. :

Първо трябва да илзезе Хало 3 за пц, чак след това питай за тази.

30 мнения
профил »
Helo каза на 29.11.2009, 13:59 ?. :

Мнооого кратка.

761 мнения
профил »
Sabaka каза на 15.12.2009, 16:44 ?. :

Не ми хареса...наи лошите от всички Halo.(може да съм малко нагъл,ама кога ще пишете аз Assassin's Creed II?)

12 мнения
профил »
Makedonski каза на 22.05.2010, 19:08 ?. :

Уви, келешите от Майкрософт за пореден път ще забият ПС версията на ОДСТ у девета глуха. "Благодарение" на фрапиращо тъпия маркетинг, играта сигурно ще види бял свят за ПС феновете след 2, дори 3 години. Естествено няма да бъде обработена с нови нива, оръжия и прочие, а просто портната. В менютата за пс версията на Хейло 2 имаше контроли за конзола.

Така за конзола излиза вече ПЕТА Хало игра, с предстоящата "Рийч", а за комп дори трилогията не е завършена.

Като за капак и Инфо Дар бавят вече над 3 години излизането на 5-тата книга, Контакт: Харвест, а има още 2 за превод...


...за какво да си говорим повече?????????
напиши коментар
 
ОЩЕ ЗА ИГРАТА
Halo 3: ODST

новини:
Xbox Live Gold потребителите ще могат да се сдобият с Halo 3 – шутърът на Bungie от 2007 г. – напълно безплатно в периода 16-31 октомври.
Както може би знаете, Питър Джаксън няма да режисира филма по Halo. Според нароилите се напоследък слухове Стивън Спилбърг може би ще заеме неговото място.
Новата част на космическата сага Halo е най-очакваното от феновете заглавие малко след края на тазгодишното изложение E3.
ОЩЕ ИГРИ ОТ ЖАНРА
Halo: Reach 176
Killzone 3 20
Crackdown 2 10
Duke Nukem 3D: Megaton Edition 9
Battlefield 1 8
Doom 2016 5
Homefront: The Revolution 5
Legendary 3
F.E.A.R. 3
Resistance 2 2