Преди цели 26 години UFO: Enemy Unknown завладя сърцата и умовете на геймърите в цял свят, така както само една стратегическа игра можеше да го направи през 90-те години. Манията по извънземните, която култовият сериал Досиетата Х беше предизвикал по онова време, помогна на играта да придобие култов статус, като и до днес мнозина геймъри си спомнят за УФО-то с умиление. След летящия старт последваха няколко продължения с постепенен спад в качеството, което неминуемо доведе до затваряне на студия… и така близо десет години поредицата беше в безтегловност. За щастие, през 2012 г. Firaxis Games, на върха на вдъхновението след успеха на предишните им проекти, запретнаха ръкави и вдъхнаха нов живот на XCOM поредицата. С осъвременена визия, преработени механики и няколко малки, но революционни хрумки, XCOM: Enemy Unknown и XCOM 2, както и техните експанжъни, успяха да върнат усмивките по лицата на вече застарелите фенове на поредицата, представиха я подобаващо на новото поколение геймъри и накараха всички останали дизайнери на видеоигри да се учат от тях и да ги копират.
Но стига сме се ровили в историята. Нека се върнем в наши дни и разгледаме под лупа най-новото попълнение в многогодишната поредица.
5 години след събитията от XCOM 2: War of the Chosen. Войната с извънземните е приключила. Хората са победили и заедно с новите си приятели се опитват да поправят щетите, които взаимно са си нанесли. Учат се да живеят в мир въпреки различия си, но както винаги се случва се появява някой, който се стреми да развали спокойствието и разбирателството на другите. Поемате командването над Chimera Squad – специален отряд за бързо реагиране. Първата ви мисия протича като по учебник. Без особени проблеми спасявате кметицата на City 31 – градът в който се развива действието на играта. Но се оказва, че терористите са ви надхитрили. Изневиделица се взривява бомба, кметицата загива, а нещата отиват по дяволите. От тук нататък целта ви е да разберете какво мъти водата в City 31. За да отговорите на въпросите си, трябва да осуетите плановете на три бандитски фракции, да откриете виновника за терористичните актове и да възвърнете мира и хармонията в града.
Този път съдбата на човечеството няма да зависи от вас. Единствено трябва да запазите мира в City 31.
Историята в XCOM: Chimera Squad не се разгръща чрез анимирани кътсцени както беше в предишните игри, а посредством комиксови картинки. Това решение вероятно е породено от желанието на дизайнерите да спестят някой лев, тъй като Chimera Squad е камерна игра в сравнение с другите части на XCOM поредицата. Отначало, лично мен комиксовите картинки ме подразниха, тъй като стилът им е доста по-различен от арта на останалата част от играта и някакси ми стояха не на място. След няколко часа игра обаче им свикнах и престанаха да ми правят впечатление. Въпреки това, кътсцените с които сме свикнали от предишните игри със сигурност биха били по-добър вариант.
Въпреки по-малките си мащаби, XCOM: Chimera Squad хич не е кратка игра. Тя струва само 20 евро в Steam и ще са ви нужни около 20-тина часа, за да преслушате бандитите – горе долу по едно евро на час игра.
Като цяло Firaxis са успяли да пресъздадат усещането познато ни от холивудските филми за SWAT екипите, копирайки с пълни шепи всички клишета, барабар с плитките диалози. Имаме си строга, но справедлива шефка, изживяваща се като майка на екипа. Тук е и Whisper – остроумният и саркастичен всезнайко, който преди всяка мисия ни води инструктаж, примесен с обилна доза ирония. Цялата тази картинка се допълва от плоски герои, които намират време за забавни коментари и в най-напечените ситуации, а свободното си време обичат да прекарват играейки на карти. 50% от екипа ви е съставен от извънземни, които са воювали срещу хората по време на битката за Земята, което пък си е предпоставка за конфликт. На хартия, идеята за SWAT екип, както и сетингът звучат интересно, но реализацията от сценарийна гледна точка не ви позволява да се потопите в историята и да се обвържете с героите.
Тук следва да спомена, че липсва и едно от най-обичаните от геймърите неща в XCOM серията – възможността да давате имена на войниците си и да променяте външния им вид по свой вкус.
Започвате игра с отряд от четирима души – Godmother, Cherub, Terminal и Verge. На по-късен етап ще получите възможност да разширите екипа си, но може да избирате само от около 10-тина предварително създадени персонажа. Всеки от тях е озвучен и има собствен характер, но липсата на опции за кустомизация и факта, че вече войниците ви не могат да умират в битка, също пречи да се привържете силно към тях както преди. Вместо това, когато член на екипа ви е смъртно ранен, имате време в рамките на няколко хода да го стабилизирате и изнесете от бойното поле. Ако не съумеете да го сторите, ще се наложи да рестартирате мисията. След като войникът ви е в безопастност, може да използвате робот-андроид, който да продължи мисията на негово място. Естествено, ако преди това сте закупили съответния робот.
Мисиите които ще изпълнявате са 3 вида – лилави, жълти и червени. Лилавите са основните ви мисии и при изпълняването им ще прогресирате напред в историята. Жълтите са странични мисии които ще ви носят различни бонуси, а червените трябва да изпълните в най-кратки срокове. Всички те са достъпни от интерактивната карта на City 31 в базата ви. Тя е разделена на 9 квартала. Във всеки квартал може да разположите по един наземен екип, който да контролира нивата на смут и да ви носи различни ресурси. Изпълняването на мисиите понижава бунтовническата настроеност на жителите в съответния квартал. Ако пренебрегвате дадена мисия дълго време, трудността ѝ започва да нараства заедно с нивото на хаос в квартала. Имате право да изпълнявате само по една мисия на ден, така че трябва да планирате нещата добре. Ако нивата на хаос във всички квартали скочат опасно високо, играта приключва.
Както в предишните XCOM игри, в Chimera Squad отново имате щаб квартира от която внимателно да планирате своите действия. Този път обаче нещата са малко по-опростени.
Нямате възможност да изграждате постепенно своята база както преди. Всички звена са налични още от самото начало. Когато не сте заети да спасявате града, ще изучавате нови технологии и ще купувате нова екипировка на войниците си. За тази цел в играта има три ресурса – Еlirium, Intel и добрите стари зелени долари. Тях получавате от полевите екипи в кварталите или след успешно извършена мисия. Освен това, може да припечелвате допълнително, изпращайки свободните членове на отряда си на соло мисии. В базата ви има и оръжейна, където войниците си почиват между мисиите. Тук може да научите нещичко за миналото на всеки един от тях, да ги повишите в ранг и да пребоядисате екипировката им, но нищо по-съществено.
Походовите битки все още са солта на поредицата.
В битките има две съществени нововъведения спрямо предишните части от поредицата. Това са Breach режимът и находчивото решение за преплитане на вашите ходове с тези на противниците ви. Те пасват идеално на SWAT стилистиката на играта. Бойните действия в Chimera Squad се развиват в градска обстановка и фон на сраженията най-често са жилищни и офис сгради, както и индустриални халета. Тъй като командвате SWAT екип, от вас ще се изисква основно да спасявате VIP персони, да обезвреждате бомби и да осуетявате терористичните планове на лошковците за отрицателно време. Поради тази причина, битките са една идея по-кратки от това, на което сме свикнали и са разделени на няколко отделни схватки.
Всяка схватка се предшества от т.нар Breach фаза, през която имате възможност да подредите своя екип в тактически позиции. Така може да нахлуете координирано в помещението, използвайки елемента на изненада като истински SWAT екип. Дали ще разбиете предната врата и ще посрещнете неприятелите очи в очи или ще ги изненадате и ще щурмувате през тавана или страничните прозорци зависи изцяло от вас. Ако сте екипирали някой от подчинените си с взривно устройство пък, може да се възползвате от ситуацията и да взривите някоя стена, хващайки размирниците по бели гащи. Всяка една входна позиция си има своите плюсове и минуси, които трябва да съобразите с уменията на героите си. При нахлуването времето се забавя, а камерата се премества зад дясното рамо на войниците ви. Може да използвате това време, за да обезвредите опасните противници или да спечелите тактическо предимство с някое от специалните умения на вашите хора. След като Breach фазата приключи подчинените ви заемат отбранителни позиции автоматично, лишавайки ви от възможността да ги разположите тактически. А битките поемат в класическия походов XCOM стил.
Тук идва моментът да поговорим и за другата фундаментална промяна в битките спрямо предишните игри. Както споменах, в Chimera Squad ходовете на екипа ви са преплетени с тези на вашите противници. Това придава допълнителна дълбочина на геймплея, тъй като трябва да внимавате за поредността на ходовете и да атакувате застрашаващите ви противници с приоритет. Някои от героите ви имат специални умения, които ви дават възможност да отложите ходовете на по-силните противници с един рунд и така да избегнете фатални щети. Други пък могат да окуражават съотборниците си с умението Team Up и да им позволяват да атакуват дори и редът им още да не е дошъл. Представете си какво влияние върху хода на битките би оказало това море от възможности, на някоя от по-високите трудности на игра, когато всяка битка е борба за оцеляване. Преплитането на ходовете внася необходимата свежест в геймплея и определено трябва да присъства и в бъдещите игри от поредицата.
В XCOM: Chimera Squad не се налага да ъпгрейдвате непрекъснато екипировката си, ако искате да сте конкурентноспособни, тъй като противниците се нагаждат спрямо вас. Това ви дава възможност да експериментирате и да правите ротации в екипа си във всеки един момент.
Останалите елементи от походовите битки, навярно са ви добре познати от предишните части на XCOM поредицата. При всеки изстрел ще изтръпвате, ако на екрана се изпише, че шансът ви да уцелите е под 80%. Околната среда се разрушава по познат начин, анимациите са все така недоизпипани, а камерата отново е неадекватна в голям процент от случаите. Забравих да спомена, че ако по време на битка ваш войник е смъртно ранен и оцелее, получава психологически „боен белег“ който действа като дебъф и намалява неговия процент на полезно действие. Разбира се, може да го лекувате чрез тренировки, които освен да премахнат белега му, увеличават неговото здраве и издръжливост. Тренировките отнемат няколко дена, в които не можете да се ползвате от услугите на този войник. Сама по себе си идеята е интересна, но отново не е развита подобаващо и единствено ви принуждава по-често да правите ротации в екипа си.
В заключение искам да обобщя, че XCOM: Chimera Squad е солидна игра, въпреки слабия сценарии и големия брой недоразвити идеи. В играта има достатъчно геймплейни нововъведения, който ще ви накарат да преигравате мисии и да експериментирате и ще задържи вниманието ви за известно време. Chimera Squad е успешен експеримент, с който Firaxis целят да опипат почвата преди да пуснат следващата пълнокръвна XCOM игра. Аз нямам търпение за нея, а вие?
Автор: Петър Хайтов