SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Нека ви разкажа за Гладните Патета. Да, тези от легендите. Не само за победите им обаче, а за провалите също. За странната случка, когато мистикът им влезе в камменият кръг, търсейки мъдрост, само за да излезе минута по-късно състарен с 10 години и с посребрена коса. Или когато стрелецът прие в тялото си огнен елементал – едната му ръка се превърна в жив пламък, та никога повече не успя да използва лък и трябваше да се задоволи с ловни арбалети. Или пък когато техният смел войн се поддаде толкова на своята алчност, та за наказание боговете превърнаха дясното му око в диамант. За блатното чудовище, което победиха с последни сили и по пълна случайност. Не всичко при тях е само победи и съкровища, но точно това ни кара да ги обичаме толкова, и да разказваме историята им отново и отново – фактът че дълбоко в себе си, те са нормални хора, точно като нас.“

Нека ви разкажа за амбициозното RPG на новаците от Worldwalker GamesWildermyth. Игра, която се опитва да разказва сложни и завършени истории в процедурно генериран роуглайк свят. И напук на всяка логика – успява и ни дава една от най-добрите игри за годината.

Скромно начало

Независимо дали изберете някой от предварително създадените сценарии, или изберете да играете напълно случайно генериран такъв, героите ви започват като напълно случайни младежи, неподготвени за геройства, без специални умения или качества. Всъщност щом видите избора на оръжие, което вашият войн може да ползва в началото – хванати в бързината вила, кухненски нож или тиган, вие ще разберете къде сте попаднали. В свят, в който героите трябва да бъдат изковани чрез премеждия, битки и горчив опит.

Но всъщност, нека почнем от самото начало, генерирането на първоначалните герои (защото започвате с трима, но в течение на играта тази бройка може да расте или пък намалява). Освен техният външен вид, вие генерирате стартовите им статистики, и което е по-важно, избирате с какъв характер да бъдат. Алчни манипулатори, страхливи мислители, романтични поети или пък смели глупчовци? Опции има много, и от този избор зависят много от куестовете, които ще получите и историите, с които ще се сблъскате по-нататък. Друг избор който ви се дава в началото е какви да са техните отношения – дали да са приятели, които ще пазят гърбовете си в битка? Съперници, които ще си погаждат номера, но и ще получават бонуси когато един от тях убие повече врагове от другия (ако си спомняте надпреварата между Леголас и Гимли). Или пък любовници, които ще изпадат в бойна ярост когато половинката им бъде ранена, а кой знае, след време може и да си направят деца (стига любовниците да не са от един пол, 21-ви век е, и тази опция я има).

Чак след тези решения идва избора на оръжие (и там също има вариации, оказва че че дървен чирпак може да се ползва и като магическа пръчка).

Почти като бордова игра

Геймплея в Wildermyth е разделен най-общо казано на две части – тактическа и бойна. В тактическата част вие разглеждате карта на земите, в които играете и решавата какво да направите – дали да проучите нова област, да нападнете враговете в проучена такава, да укрепите вече освободена от врагове област, или пък да я защитавате. Всяко от тези действия отнема определено време (измерено в дни) и струва определен брой ресурси. Битките са това което ви дава опит и плячка, укрепените области ви дават допълнителни ресурси на края на всяка глава от играта, а проучването ви помага да разберете с какви врагове ще се сблъскате.

На по-късни етапи по време на тактическата част вие също така можете да създавате нови оръжия и брони, както и да вербувате нови герои от поселищата, които да са под ваш контрол.

Преди всяка битка и на края на всеки чаптър се случват така наречените евенти – кратки истории, които ви дават избор как да продължите. За пример – виждате в далечината огромна фигура, извисяваща се над дърветата. Дали просто ще стоите да наблюдавате? Ще я последвате ли от безопасна дистанция? Директна конфронтация ли ще изберете? Според това какви герои с какви умения и характери имате, ще се появяват различни избори, и пак зависейки от тези неща, ще постигате и различен резултат. За пример – с едно мое парти избрах да влезна в каменния кръг, където танцуват духове. Като награда получих бъф. В друго преиграване обаче, героят ми излезе от кръга с 10 години по-възрастен (с други думи с няколко бръчки, няколко бели косъма в косата, и перманентно по-бавен). Историята, с която идват тези евенти е винаги интригуваща и добре написана, изборите различни и интересни а резултатите варират от бъфове или дебъфи, траещи няколко хода в следващата битка, до такива които остават завинаги (или изцяло променят героя, който е взел участие в евента).

Особено забавно се получава когато играете в мултиплейър – струва си добре да обсъдите с останалите играчи кое действие ще предприемете.

Походови битки

Битките в Wildermyth доста напомнят тези в X-com като изпозването на прикрития и подобните на overwatch умения понякога е ключово за победата. В началото на играта героите ви могат да изпълняват само базови атаки, но с всяко качено ниво на опит те могат да учат нови активни или пасивни умения (дава ви се право на избор между случайно избрани три или четири опции). На ваше разположение са следните класове:

Войн – специалист по близък бой, справя се добре и с лък. Можете да го развиете като по-атакуваща или по-защитна единица.

Ловец – започва като стрелец с лък, като едната ви опция е да го развивате в това направление с умения увеличаващи щетите и обсега на стрелите му, или позволяващи им да поразяват повече от един враг. Също така може да го превърнете в нещо като роуг, нападащ от засада и тровещ враговете си с кама или копие. Ловците като цяло могат да използват всяко оръжие, но имат активни умения само за част от тях.

Мистик – без съмнение, най-забавния и иновативен клас. Вместо просто да мятат магии, мистиците могат да обладават различни предмети от околната среда. Стоящият наблизо гардероб може да се взриви в облак от остри дървени шрапнели, завесите да се омотаят около врага спъвайки го, а нормалната скала да се превърне или в снаряд, или в непреодолима бариера. С всяко ниво мистикът или научава нови взаимодействия с околната среда, или прави вече научените по-ефективни. Когато придобиете опит с него, мистикът е най-ефективния герой на бойното поле. И не забравяйте – при нужда може що-годе да използва и лък.

Интересен избор ни дава и смъртта на героите – когато точките живот на някого стигнат 0, ви се дава избор. Можете да ги оставите да загинат, като с последния си дъх те нанасят унищожителна атака на най-близкия враг, или пък произнасят епични слова, надъхвайки оцелелите им съотборници. Можете също така и да ги спасите, но с цената на някакво перманентно нараняване – ще изгубят крак, ръка, око или друго, завинаги оставащи по-неефективни.

Друго интересно хрумване е че след всяка битка (и също така – през определени интервали) враговете също качват нива, ставайки по-силни, учейки нови умения или директно еволюирайки в нови видове. Така играта не просто никога не става прекалено лесна, но и ви дава добра причина да не хабите твърде много време.

Завет

И така стигаме до последното нововъведение – Заветът. Въпреки че героите ви започват като никому неизвестни селяни, с времето те се превръщат в живи легенди, хората говорят за тях, подвизите им се възпяват в песни и предания.

Когато успешно преминете през дадена кампания, имате право да включите един или повече от вашите персонажи във вашият завет. Така има шанс при бъдещи кампании не просто да чуете и видите имената им да се споменават, но и да ги срещнете като NPC-та. Или дори да намерите начин да ги присъедините към отбора си. Това създава една приятна илюзия за жив и развиващ се свят.


Със вашите заветни точки също така можете да си „купувате“ нови свежи персонажи, да създавате артефакти и легендарни оръжия, и дори да спирате развитието на враговете временно – така че проучете добре тази опция и я използвайте мъдро.

Оценка

Напълно съзнавам, че вероятно пропускам да кажа доста неща за Wildermyth. Въпреки измамно опростената графика, играта е огромна във всички измерения и пълното и описване би искало цял роман.

Интересните истории, напрегнатите искащи доста мисъл битки, умилението когато двама от първенците ми си направиха дете (което след време стана доста кръвожаден войн по пример на татко си), шокът когато за пръв път срещнах един от старите си герои като участник в случайно генерирана история – вие просто трябва да пробвате Wildermyth. За себе си със сигурност мога да кажа, че играта ще стои на харда ми още доста време.

За да продължим Легендата PC Mania имаме нужда от Вашата помощ – подкрепете ни в Patreon! Абонирайте се за нашия канал в Youtube, последвайте ни в facebook, twitter и instagram, вашата подкрепа е важна за нас и ни дава сили да продължим.
С уважение: Задругата за PC Mania