В света на игрите, 26 години са адски много време. Можете ли да си го представите? Признавам, че поне за мен е трудно. Преди повече от четвърт век, през 1988 г., излиза едно пост-апокалиптично RPG, което мнозина смятат за основоположник на този жанр. Не говоря за Fallout – преди да има Fallout е имало Wasteland. А днес, след като Fallout серията премина изцяло във first person 3D режим, много хора си спомнят с умиление за стария тип геймплей, с походови битки и камера от птичи поглед. Тези хора могат да се радват – Wasteland се завръща! След като над 70 хиляди души подкрепиха финансово втората версия на играта в Kickstarter, тя вече е на финалната права, а бетата й може да бъде тествана от всеки, който е дал някаква сума за нейната разработка. Ето и част от впечатленията от тази бета…
Добре дошли в Пустошта
Историята на играта е пряко продължение на тази в оригинала. В алтернативна на нашата вселена, през 1998 г. се разразява глобална ядрена война, която превръща планетата в купчина развалини. В американския югозапад, група военни се заселва в затвор, освобождавайки и изгонвайки намиращите се там осъдени на смърт престъпници. Впоследствие войниците се съюзяват с местни жители от околността и формират Пустинните рейнджъри, за да помагат на оцелелите в пустошта.
Действието във втората част се развива петнадесет години по-късно. Много от изборите, които играчът е трябвало да направи в единицата, са оказали влияние върху света в двойката, или поне присъстват като Easter Eggs. Вие започвате като група от четирима недоказали уменията си потенциални членове на Рейнджърите, като имате солидни възможности да оформите екипа си спрямо собствените си желания. Създаването на персонажи е от стария тип – мъчно и сложно, но напълно свободно. Можете да облечете героите си в комични сомбрерота или розови полички, ако искате. Ще ви трябва някой с висока харизма, който да води преговорите, но и някой, който разбира от огнестрелни оръжия, за да водите битки. Ами ако ви свършат мунициите? Най-добре вземете и експерт по ръкопашен бой. След битката ще ви е необходим лекар, а макар и пост-апокалиптична, пустошта е пълна с хай-тек отломки от стария свят, така че ще ми трябва и компютърджия. Мамка му, станаха петима! Добре, започваме мисленето отново…
Богат на нещица свят
Можете сами да попълните биография на героите си и макар, че не можем да очакваме играта да се съобразява с нея, все пак е приятна добавка. Дори незначителни на пръв поглед черти на героите ви, като това дали пушат и коя марка цигари предпочитат, могат да окажат влияние върху събитията. Първите впечатления обаче са, че играта предпочита пълната специализация – ако се опитате да направите персонаж, който е средно добър в много области, той ще е доста по-безполезен от герой, който е наистина много добър в едно или две неща. В този смисъл, свободата ви е ограничена – играта иска да бъде играна по начин, по който тя е решила.
Светът на Wasteland 2 е изключително богат откъм интересни неща, макар на пръв поглед да не изглежда така. Всеки екран е изпълнен с обекти за разглеждане, тайници, сейфове и други подобни. Не е задължително да откриете всички (макар, че някои фенове със сигурност ще го превърнат в мисия на живота си), но те придават цялост на света, което е много важно за историята. Градчетата, които ще посетите, са сравнително малки, но както вече отбелязахме – пълни със съдържание.
Стига групичката ви да е достатъчно силна, можете да ходите навсякъде. Wasteland 2 ще ви позволи да се шматкате колкото си искате, но имайте предвид, че бездействието се наказва. Например, от време на време ще получавате радиосигнали за бедстващи райони, които са под нападение и искат помощ. Изчакайте твърде дълго и тези местности ще бъдат унищожени перманентно. На играча трябва да му е ясно, че това не е Fallout, такъв, какъвто го знаем от най-новите му части. Тук пустошта не е статична и не чака вашия отбор като някакви супергерои или спасители. Тук сте обикновени хора с обикновени възможности, които не могат да огреят навсякъде, независимо колко им се иска.
Бой по каската
Освен в разглеждане на интересни предмети и локации, ще прекарате голяма част от времето си в битки. Те са същински blast from the past, използващи системи, които не мислех, че вече ще видим в съвременна комерсиална игра. Както вече стана въпрос, камерата е изометрична, от трето лице, а битките са походови и на случаен принцип. Из дебрите на пустошта можете да срещнете групи от по три до десет бандита на няколко различни бойни полета. Всеки от вашите персонажи има определен брой точки за действие, които определят какво може да прави за един ход. Имайте предвид, че наказанието за провал е огромно – повечето персонажи не могат да понесат повече от няколко директни удара. Когато понесат фатални щети, падат в безсъзнание на земята и трябва да бъдат излекувани веднага. Ако това не се случи (а както се досещате, по време на баталия това е доста трудно), те умират – и ги губите завинаги.
До финалния рилийз на Wasteland 2 остава по-малко от месец, а играта вече изглежда почти напълно завършена и много обещаваща. По всичко личи, че е успяла да преведе една древна, 26-годишна формула, на езика на съвременния геймър. Нямаме търпение да се разходим сред пустошта, дори да е повече от сигурно, че ще ни погълне безвъзвратно…
Автор: Пламен Димитров