Към обновената версия на култовата стратегия от 2002 г. има огромни очаквания – дали ги покрива е друг въпрос.
Blizzard яхнаха вълната на ремастърите още преди време, издавайки обновена версия на оригиналния StarCraft. Признавам, че не съм го играл – стори ми се като обикновено доене на крава, а и графиката си оставаше 2D. Когато преди две години обаче обявиха WarCraft 3: Reforged – изцяло обновена версия на култовото заглавие от 2002 г., обединено с експаншъна The Frozen Throne от 2003 г., знаех, че трябва да я взема. Това е една от култовите стратегии от началото на века, с която съм прекарал неизброими часове – просто нямаше как да не ме удари ТИР-ът на носталгията.
Играта трябваше да излезе още миналата година, беше отложена – без съмнение за гигантско недоволство на ръководния екип, изпуснал празничния сезон, когато хората масово си купуват игри, и в крайна сметка беше пусната – може би за изненада на работния екип зад нея, защото – и още се ядосвам, че не направих скрийншот – до буквално минути преди появата й в нейната приордър страница пишеше, че ще излезе “преди или на 31 декември 2019 г.”. Но както и да е, излезе все пак – срещу далеч нескромната цена от 60 лв. за обикновената версия получаваме правото да свалим почти 30 гигабайта съдържание. Явно новата версия има много нови неща, които да ни предложи, помислих си аз. Дали се оправдаха очакванията ми? Да видим…
В крайна сметка какво получаваме в новата версия?
За наше удобство, самите Blizzard са се похвалили какви нововъведения са направили по играта. Първо – възстановени са три мисии от демо версията на оригиналния WarCraft III! Ооокей, супер, тях можехме да ги играем още през 2003 г. като custom кампания във Frozen Throne, но както и да е. Второ – обновени терени, трудност на мисиите, чекпойнти на определени места в тях – няма лошо, макар че кампанията не беше кой знае колко трудна. Трето – обновени са някои градове в кампанията, за да приличат повече на репрезентациите си в World of Warcraft. Ъъъ, хубаво. И четвърто и последно – обновени са всички визуални елементи. Само това? Само четири подобрения, които не са свързани с launcher-а или поддръжка на португалски или козметични портрети? Хмм, ами да я видим тази графика…
Графиката е… ами, по-добра, което не е трудно в състезание с игра от 2002 г., оркските грунтове вече изглеждат като застрашителни войни, а не като сплескани градински гноми с рогати шлемове. Но още на първата минута ще се запитате – това ли е прословутата “изкована наново” графика? Ами че това е графиката на StarCraft II, игра на десет години! Към днешна дата тази визия е тотално неадекватна – сега имаме игри за мобилен телефон със същия, че и по-сериозен графичен облик. Само вземете за пример придобилата лоша слава RAID: Shadow Legends – мобилна игра разполага с по-детайлни модели, и то само в стотина мегабайта, не ме кара да свалям 30 гигабайта.
А и новата графика…
ами, не съм сигурен, че е удачна за тази игра – поне що се отнася до историята. Виждате ли, всъщност WarCraft III изобщо не е веселяшка игра: да, единиците в оригинала изглеждата комиксово, но такива бяха възможностите на енджина и тогавашните компютри. Зад привидно цветната фасада се разкриваше мрачна история за безгрижни хора, чийто свят скоро ще бъде разрушен и няма да има връщане назад. В иначе тихите и спокойни градчета се спотайват култисти, искащи да извикат вечния мрак на смъртта – на пръв поглед нормални хора, съседи, приятели и дори верни съпрузи, живеещи в идиличната къщичка в гората заедно с нищо неподозиращата си съпруги. Чисто психологически и наративно разказаната история е феноменална. Не съм убеден, че настоящия арт-стил, представляващ мишмаш от сериозни физиономии и комични пропорции на брони и оръжия, отразява мрачността на света по подобаващ начин.
Най-забележима е промяната при моделите на единиците и героите, сградите също са обновени, но това се забелязва в по-малка степен, а други при елементи почти не се забелязва разлика с оригинала – говоря най-вече за дърветата, които са си практически същите конусовидни комини, които гледахме и преди. Анимациите разбира се също са пипнати, като в някои случаи не са се получили много сполучливо според мен (човешките работници например строят сгради, като ги секат с брадва), но като цяло промяната е към повече детайли. Между другото, новата графика може да се включва и изключва в опциите – това значи, че можете да играете и с оригиналната визия, ако желаете. За целите на кампанията обаче системата ги брои за две съвсем отделни игри и напредъкът в едната не се пренася в другата. Прословутите клипчета на Blizzard, които още преди години бяха с качество като на филм, според мен не са пипани – най-много да са направени в 1080р. Говорейки за клипчета…
Вероятно вече сте видели подобно сравнение в друг клип в интернет,
но не се сдържах да го сложа и тук. Ето каква кътсцена ни беше показана на BlizzCon 2018 и как всъщност изглежда кътсцената във финалната игра. Очевидно е имало замисъл всички брифинги между мисиите да бъдат направени по-раздвижени, но това е било тихомълком зарязано в някакъв момент. Ама, не може така! Сега компанията сигурно ще се опита да се измъкне, наричайки по-детайлната сцена “кинематографичен трейлър”, а не ингейм действие – не, не, не, уважаеми, бяха ни обещани четири плюс часа преработени кътсени. Това изречение присъстваше на сайта на играта. И през ноември миналата година тихомълком са го махнали? За какви ни вземат?
Може би са искали да останат верни на оригинала, знам ли. Както и в оригинала, ако кликнеш няколко пъти върху дадена единица, тя ще каже някоя забавна реплика, а ако цъкаш дълго време върху овца, птица или друга фауна от пейзажа, тя ще се взриви. И покрай всичко това са останали толкова верни, че чак е дразнещо – интерфейсът например не е претърпял никаква оптимизация, въпреки че мониторите ни в момента са много по-големи отколкото преди. Не само, че не е смален и преподреден, ами има и дупки от двете си страни – не знам, поне за мен е много дразнещо да виждам и да мога да селектирам единици тук. Иначе основния геймплей не е пипнат нито грам – отново можем да селектираме до дванадесет единици и с таб да сменяме между различните групи в една селекция. Камерата и тук не е свободна – може само да се върти временно наляво и надясно и да се приближава – просто приближението е много по-голямо.
Музиката, за добро или лошо, не е пипана изобщо. Останалите звуци са на практика същите, някои герои са с нови озвучители и съответно – презаписани реплики, като новите актьори са се постарали максимално да копират казаното в оригинала (въпреки, че човекът, озвучаващ Артас, трябва да спре да диша в микрофона).
В интерес на обективността
съм длъжен да спомена и някои други промени, които забелязах и които май не са описани изрично никъде. Точките опит, придобиван от героите, вече се изписва над главите им. Много умения имат нови иконки. Докато са на картата под формата на съндъци, предметите се люшкат – преди стояха статично. Поушънките в инвентара на героите ви вече стакват и се обединяват в един слот, ако са еднакви. Анимациите на магиите са променени – в някои случаи неуспешно, например старата визия на Town Portal умението ми допадаше повече. Струва ми се също, че има леко подобрение в изкуствения интелект, например обсадните единици вече предпочитат да се прицелват в защитни съоръжения с приоритет, но може и да си въобразявам.
Лошите ми впечатления обаче не свършват дотук. Уви, играта просто изглежда… неполирана. Това е в пълно противоречие с философията на Blizzard до момента да вземат нещо широкоразпространено и да го излъскат до блясък и не отговаря на техните иначе извънредно високи стандарти. Часове след старта, играчи се оплакваха, че когато цъкнат на бутона за кампания отиват направо на екрана за загуба и съответно не могат да играят мисии; други съобщаваха за неправилно зареждащи се модели. При мен за щастие нямаше такива проблеми, но почти всеки loading screen се държеше неправилно, а на няколко пъти срещнах и бъг със звука, при който в един момент единиците ми просто отказаха да ми говорят – чуваха се само стъпки и дрънкане на оръжия. Също така, всичките ми сейовове са с дата януари 202 г. Не мога да повярвам, че компанията, в миналото отделяща внимание на това как вратите в синематиците им да се отварят реалистично, сега не може да сглоби един loading екран без да го счупи или да запази дата в правилен формат.
Хора, това е недопустимо.
Един друг скорошен ремастър, Age of Empires II: Definitive Edition, имаше: изцяло нова – не обновена, нова – графика, нови фракции, нови кампании, нов интерфейс, нова музика и какво ли още не, и струваше само 40 лв. – 30, ако имате предишната версия в Steam библиотеката си. Да почакаме да я пачнат, казват някои. Ама какво да пачнат? Повечето проблеми няма да се оправят с пач – несъздадените синематици няма да се появят с пач. Допълнителното съдържание, което традиционно придружава един ремастер, няма да се появи с пач. Може да допадне със сюжета си на по-младите, които никога не са играли оригинала, ще кажат други. Ами играйте оригинала – още върви под Windows 10, не изглежда толкова зле, а геймплеят така или иначе не е пипан. Не, че и това е напълно възможно – инфраструктурата на двете игри е обединена и всички минуси на Reforged, като липса на състезателен ladder, липса на custom кампании, липса на крос-регионална игра, се прехвърлят и в оригинала.
Да не говорим, че издънките не се ограничават само до софтуерния продукт. Една от най-големите критики на феновете към играта дори не е свързана директно с нея, а с един забутан правен документ, озаглавен Custom Game Acceptable Use Policy, или Политика за приемливото използване на създаденото от потребители съдържание. Тези никой не ги чете, нали? Е, не е лошо да почнете, защото в него съвсем недвусмислено се казва, че всичко, което създадете с редактора на карти на играта, принадлежи на Blizzard. Ако създадете карта или нов режим на игра и те се окажат успешни – бум, вече вие нямате никакви права върху тях, а печалбата от тях ще вземе Blizzard. Ясно е, защо го правят – най-популярната карта за оригиналния WarCraft III беше Defence of the Ancients, по-известна като DotA. Тази едничка карта създаде цял жанр и Blizzard не получиха и стотинка от това. Сега искат да се подсигурят за всякакви евентуалности. За мен обаче това условие граничи с кражба – само защото притежаваш инструмента, с който е създадено нещо, не означава, че имаш права и върху самото нещо. Нима този текст принадлежи на Google, защото е написан в Google Docs? Разбира се, че не. Не само това – Blizzard ти отнемат и “моралното право” върху създаденото – тоест, ако ти го вземат, дори не е нужно да споменават името ти…
Не знам и не ме интересува
на какво се дължи този колосален провал. Дали са виновни самите Blizzard или собствениците им от Activision, или гейм-индустрията като цяло, или рептилите – остава фактът, че това е последното заглавие на Blizzard, което докосвам за много време напред. Определено ви съветвам да не купувате WarCraft III: Reforged. Просто не виждам каква полза бихте извадили от нея. Ако струваше 5 долара, въпреки проблемите й бих я приел за реверанс към феновете от страна на компания, която наистина ги цени. За 60 лв.? Абсурд.
Ако вече сте ги платили, може би мислите да си ги поискате обратно? Не става – Blizzard настояват, че всички продажби са финални и не връщат пари на никого. Ако се опитате да спорите с тях във форумите им или ги заплашите с произволна комисия за защита на потребителите, най-много да получите бан.
Сега като се замисля, би било изключително забавно някой да се опита да обясни на чиновниците в българската КЗП какво е Blizzard, какво е Reforged и защо заслужаваме да ни върнат парите заради подвеждащи синематици от Blizzcon. Някой определено трябва да пробва.
Знаете ли, сега като се замисля, Blizzard много ми напомнят на Артас, един от главните герои в историята. Родени за велики дела, те бяха всеобщи любимци, докато не ги обладаха злите сили. В крайна сметка обаче, както самият Артас разбра, никой крал не управлява вечно…