Total War: Shogun 2

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 18 мар. 2011

Във времена, в които конзолните продукции повече или по-малко доминират пазара, винаги е страхотно, когато една стопроцентова РС игра се окаже в центъра на вниманието. Total War: Shogun 2 е точно такова заглавие. Качествените стратегии напоследък не са във фокуса на гейм индустрията, но този път става въпрос не за какво да е, а за поредицата Total War, позната на всеки уважаващ себе си РС геймър.
 
Научихте ли си урока?

Подобно на Rome, Medieval и Empire преди това, Shogun 2 е не само игра, а истинска енциклопедия. Дори и само малко да се интересувате от история на Япония и по-специално феодалната раздробеност на страната от 16. и 17. в., играта на Creative Assembly със сигурност ще ви допадне. Вярна на историческите корени на поредицата, Shogun 2 е пропита с детайли относно периода, който пресъздава. Някои от тях са видими веднага, други може лесно да пропуснете, но от цялостната визия на кампанията, та чак до великолепно моделираните костюми и анимации на единиците, това е игра, чиито автори са си научили предварително урока. При това с помощта на др. Стивън Търнбул, известен историк и специалист по военна история на Далечния Изток.

Със сигурност Shogun 2 може да бъде трудна и предизвикателна, особено ако никога не сте играли заглавие от поредицата (ако това случайно е така, тук е мястото да се засрамите). Но ако сте склонни да инвестирате малко време и усилия, когато приключите с Shogun 2, ще бъдете не само велик виртуален стратег, но и ще знаете малко повече за историята и нравите на Япония.

Да излезем на бойното поле!

Ако пък сте запознати с игрите с марка Total War, то добре знаете, че те се развиват по пътя на еволюцията, а не на резките и противоречиви промени. Нов исторически период, няколко опции тук и там, задължителен визуален ъпгрейд – това е начинът, по който действа Creative Assembly, но в никакъв случай не си мислете, че става въпрос за „мързеливите” ъпдейти с нова цифра в заглавието, които характеризират спортните поредици например. Total War: Shogun 2 е самостоятелен и съвсем нов продукт, който има собствено присъствие без да губи всички онези черти, характерни за Total War серията. Геймплеят, управлението и начинът, по който се развива кампанията обаче са познати и позволяват да се гмурнете надълбоко, без да губите време.

Още при първата битка ще откриете, че фокусът на сраженията е сменен спрямо това, на което бяхме свикнали в предните Empire и Napoleon игри. Поради историческия период, в който се развиваха те, там стрелбата с оръдия и мускети и битките от разстояние изобщо, бяха водещи. Тук в по-голямата част нещата се решават в преки ръкопашни сблъсъци на бойното поле. Копиеносци, стрелци, пехотинци и кавалерия са само част от единиците, които може да управлявате и развивате в играта, при все че общият брой е доста по-малък от този в предните заглавия.

Морските битки, които са относително нови за поредицата, отново се завръщат и дори изглеждат по-интуитивни, отколкото тези в Empire например. Една от причините за това е по-лесното управление на самите кораби, които този път се задвижват с помощта на редици мускулести мъже, въоръжени с гребла. Освен това абордажите и обстрелването със стрели от близко разстояние сякаш е по-лесно за осмисляне и изпълнение спрямо продължителните оръдейни дуели и прецизното изчисляване на залповете. Конкретно абордажите се реализират чрез система, оценяваща готовността на вашите бойци да се впуснат смело напред, което вероятно е реалистично, но от време на време може да провали целият ви замисъл, ако единиците под ваша команда просто откажат да ви следват. Съсипващо е, но вероятно точно така са се чувствали и много смели морски капитани, които не са случили на екипаж. Като се има предвид, че действието се развива върху остров, сраженията по вода вероятно можеха да получат още внимание, но и така не са слабо звено. Ако обаче решите, че морските вълнения са прекалено много за вас, играта предлага и опция за автоматично разрешаване на битката.      

Вие сте на ход

Походовата част от Shogun 2 е сходна с тази от предните игри от поредицата, при все, че историческият и географският контекст са максимално различни. Както си спомняте, Empire стартира в Европа, след което запрати играчите в неизвестността на Новия свят отвъд Океана и бреговете на Африканския континент. Този път картата обхваща само територията на Япония, при това в период, ограничен до около 50 години, което е многократно по-малко, но и позволява по-лесно да вникнете в случващото се, защото мащабът е по-прибран. Вместо враждуващи империи тук конфликтът е между отделни фракции, всяка от които с различна история и движеща мотивация.

Задълбавайки в кампанията, ще откриете още интересни детайли като възможността да ъпгрейдвате вашите генерали, да държите вдъхновяващи речи пред бойците си преди сражения или да развивате съответните дървета с умения. Агентите и Шпионите от предните игри този път са заменени от традиционни японски персонажи като Нинджи и Гейши. Те могат да се развиват по начин, познат ни от ролевите игри, както и да бъдат полезни в най-различни аспекти на играта. Така например може да отделите време и ресурси, за да обучите генерала си в тънкостите на сухопътните или морските битки, което ще ви даде определен бонус, а в същото време личният му телохранител трябва да бъде максимално добър, за да не позволи на някой от противниковите нинджи да се промъкне тайно и да го убие. Политическите интриги и дипломатическите преговори са важна част от всяка реална конфронтация и в Shogun 2 те заемат сериозно място успоредно с управлението на бойните ви единици.

Поглед към пейзажа

Освен че е дълбока и комплексна стратегия, Total War: Shogun 2 има характерна визия и много добра графика. Типични японски пейзажи като цъфнали черешови дървета през пролетта и заснежени планински върхове в далечината допринасят за приятното впечатление от играта. Пейзажите обаче не са само за визуална наслада, но и играят известна роля в геймплея благодарение на променящата се бойна среда, когато например вали дъжд или е непрогледна нощ.

В момент, в който Япония е във фокуса на общественото внимание по цял свят само поради трагични причини, наистина е хубаво, че можем да се порадваме на една толкова стойностна виртуална кампания в Страната на изгряващото слънце. Total War: Shogun 2 е достойно продължение на една класическа поредица и ще възнагради всеки, който посвети времето си на комплексния и интригуващ стратегически характер на играта.

Автор: Иво Цеков