Допреди няколко години всеки, който се интересуваше от симулация на скейт за РС, щеше да бъде обявен за “смешник и конзолен пръдльо”. Обикновено аркадните спортни симулации бяха смятани за територия на по-“младите” геймъри или на конзолните фенове, които не са на почит сред компютърните маниаци.
Когато миналата година се появи Tony Hawk’s Pro Skater 2 за PC, мнозина я приеха с насмешка. Те решиха, че това е “пълна простотия за ламета, които не могат да играят Starcraft или Counter-Strike”. Проблемът обаче си остава техен, защото THPS2 беше най-малко два пъти по-съдържателна от CS и с нея можеше да се прекара поне два пъти повече време, отколкото със Starcraft. За да не прозвучи много високопарно, ще спомена, че въпросната игра все още стои на харддиска на много мои приятели, както и на моя.
Около година след премиерата на скейтборда за РС излезе THPS3, а този път над него са работили фирми като Gearbox и Neversoft. Това е и още едно доказателство, че играта си струва –
екипът, който работи над CS: Condition Zero
е губил времето си в работа над симулацията за скейт! На всичкото отгоре се е вживял в ролята си толкова много, че е заснел серия от супер дебилни филмчета, за които ще стане въпрос по-късно.
Малко преди премиерата за РС, се появи и версията за PS2. Авторите сами уверяват, че между PlayStation варианта и този за PC има големи разлики и общо взето те нямат почти нищо общо. За тези, които са се заблудили, само ще напомня, че дори THPS2 за РС беше доста по-различна от PS порта.
Какво ново предлага третата част на придобилия култов статут скейтсимулатор? С една дума – THPS3 е “по-по-най”! Тя е много по-добре направена, има по-добра музика, по-добра графика, замисълът и е по-добър и е сто пъти по-зарибяваща от втората част. Ще ви разкажа по-подробно с какво точно ме грабна новото творение на Activision.
Нека първо спомена, че разпространителите са успели да привлекат два много големи спонсора в лицето на Jeep и Nokia. Това, предполагам, е спомогнало за инвестициите около правенето й и затова сега виждаме Тони Хоук в съвсем друга светлина. Ще започна обаче със замисъла и структурата. В началото ще трябва да си изберете някое pro или сами да си направите скейтър. И двата варианта са еднакво интересни, но този с направата на собствен състезател е по-забавен. Авторите са сложили толкова много модели шапки, ризи, панталони, обувки и т.н., че възможните комбинации са практически безброй. В THPS3 не и изпусната и нито една по-известна скейтфирма и ще можете да слагате логата на производители от ранга на Billabong, Birdhouse, Girl, World Industries, Flip, Duffs и др. по екипировката си. Вече можете да правите и женски скейтър, което сигурно ще зарадва повече мъжката част от аудиторията. След като сте “сглобили” своя човек, не ви остава нищо друго освен да се впуснете в лудото шоу, наречено Tony Hawk’s Pro Skater 3. Като система за развитие, авторите този път са избрали нещо по-различно. Вече на всяка карта имате по девет цели (задачи), като трябва да изпълните определен брой от тях, за да минете на следващия терен. Това обаче не ви осигурява пари за покупка на stat points (точки, с които да подобрявате статистиките си) и дъски, както беше в THPS2. Този път ще трябва да ги събирате из нивата, като на всяко има по пет точки и една дъска. Това хрумване е доста интересно, като се има предвид, че така развитието на състезателя става или малко по-бавно или малко по-бързо в зависимост от насоката на играча. През няколко терена има по едно състезание. Правилата за него са същите, както преди – състезавате се в три кръга, като се взимат двата най-добри резултата и се отнемат точки за падания от скейта.
Състезанията в третата част са доста по-сложни, отколкото преди, и сега вече ще трябва наистина да се напрегнете и поизпотите, за да се класирате първи. Самите терени пък са организирани далеч по-интересно от преди – просто са по-големи и по-разнообразни. Както и в предишната част, те са симулация на наистина съществуващи. В THPS3 картите са доста по-интерактивни, т.е. вече имат много повече подвижни елементи. Често ще можете да чупите разни постройки или чрез задвижване на дадени механизми да отваряте допълнителни помещения. На всяка карта ще имате по една
динамична цел
т.е. всеки път, когато играете с различен скейтър, ще имате различна задача. Този тип цели ви осигуряват cover shot – снимка за корици, които изглеждат много яко. Разликите в динамичните задачи са от следния вид – вместо да правите triple kickflip през локвата, ще трябва да направите melon grab около пейката – просто различен трик на различното място.
Самите изпитания са доста по-хитро измислени от преди и са доста по-оригинални. В Канада например ще трябва да затрупате един дебел хулиган, който ви замеря със снежни топки и да впечатлите поне пет местни скейтъра със сложни трикове. На летището пък ще трябва да спрете петима обирджии, да вземете самолетни билети от касата, да преминете през охраната и да ги дадете на ваши приятели, заминаващи за чужбина. Всичко трябва да стане без да падате от дъската, защото ако го направите, губите билетите…
Общо взето, пичовете от Gearbox са вкарали супер много фантазия и оригиналност. Сега Tony Hawk`s предлага повече забавление и съм сигурен, че ще прекарате с нея много дни и нощи.
В играта са добавени и нови трикове, като в графата special tricks има най-много нововъведения.
Прословутият revert трик,
който бе обявен във версията за Playstation, така и не успях да намеря – а, повярвайте ми, рових навсякъде. Ако все пак някой го открие, нека ми пише! Благодарение на него трябваше да са възможни многобройни combo-та по рампи, но дори и без него в THPS3 можете да извършвате далеч по-дълги комбинации от преди. Благодарение на многото gap-ове, които са сложили авторите, сега точки се правят доста по-лесно.
Дразнеща е обаче липсата на Gap checklist, който фигурираше в предишната част и беше повод за загубата на десетки часове в търсене на последните останали по картата gap-ове. За сметка на това производителите са добавили level record list, подобен на този в Dave Mirra Freestyle BMX. В него фигурират най-дългите grind-ове, lip-ове, manual-и и combo-та.
Графичният енджин е изцяло променен. Вече всички фигури изглеждат много по-истински и терените са много по-мащабни и реалистични. Това, естествено, се отразява и на производителността. ТHPS3 е доста тежка и насича слонски на по-слаби машини. На резолюция 800х600 тя върви сносно, а за да я подкарате на 1024х768, ще ви трябва поне 1.5 Ghz процесор и GeForce 3. В това отношение дизайнерите малко са попрекалили, защото втората част беше супер олекотена, а сега са направили нещо много тромаво. За сметка на това обаче THPS3 е поне два пъти по-зрелищна.
Хубаво е, че Activision са избягали от цялостния имидж на последната си екстремна джитка – Mat Hoffman Pro BMX, която остави порочни следи в историята им. Тя беше недоизпипана, бъгава и с калпава система за развитие. Радостно е, че за няколко месеца авторите са успели да развият енджинa на симулацията на BMX до този блестящ (и доста тромав, за съжаление) вариант, който виждаме в THPS3.
Саундът е просто перфектен. Пичовете от Gearbox не са изневерили на стила си и са
вкарали в саундтрака култови групи
като Alien Ant Farm, KRS One, Ramones, Motorhead, Red Hot Chilli Peppers, Redman, Xzibit, House of Pain и много други. Тои път водещо парче е песента на Motorhead – Ace of Sapdes. Този саундтрак подхожда напълно на атмосферата и й придава чувство за цялостност и завършеност. За мен този и миналият саундтрак към Tony Hawk’s Pro Skater 2 са най-добрите за РС въобще. Звуците са също много яки и динамични. Виковете на минаващите по улиците хора, лаят на кучетата, скърцането на дърветата, всичко е направено истинско.
Gearbox ме изненадаха страшно много с включването към Tony Hawk`s 3 на един куп филмчета, които те самите са заснели. Благодарение на тях можете да видите какъв сплотен и много дебилен (в положителния смисъл на думата) екип са те. Снимали са се как се мъчат да правят разни трикчета и как се правят на pro-та. Има дори kickflip contest, в който се опитват да правят kickflip. Условията за участие са следните: всеки от тях е заложил по 200$, като преди това не трябва през живота си да е карал скейт. Който успее пръв да направи трика, взима всичките 1200$. Ужасно смешно е да наблюдавате как програмистите и дизайнерите на Gearbox гърджавеят в опитите си да направят kickflip. Има кадри, в които те се изстрелват с пазарски колички по стълбища, разбиват се в кашони и т.н.
Общо взето поредицата от техни филмчета са просто зашеметяващи и придават на играта една много задушевна атмосфера. Супер интересни са и филмчетата за самите скейтъри в играта. Докато във втората част имаше само кадри от състезания, сега вече има и кратки представяния на pro-тата. Тони Хоук примерно разхожда камерата из къщата си и показва как малкият му син прави безумни трикове (той е на около 5-6 годинки). Филмчето на Родни Мулен пък ни връща назад във времето, когато oldschool трикчетата са били на мода. Той прави какви ли не щуротии с дъската си. В играта има и един нов скейтър – Бам Маргера. Той ни е представен доста безумно. Можем да го наблюдаваме как скача от разни супер несвойствени места – мята се от втория етаж на една дискотека, скача в един канал и т.н. Естествено, за да я достигнете, трябва да превъртите играта с някой скейтър или просто да отидете в директория Data/Movies, където можете да намерите всички филмчета в mpg формат…
В третата част на скейт поредицата отново има скрит персонаж, но този път не е Spiderman. Gearbox ни дават възможност да покараме с Агент 007 и неговите безумни дъски с турбодвигатели. Вече се поддържа добавянето на огромни по мащаб нови карти, правени от фенове. На
http://www.2win.ca/spe/downloads.asp
можете да намерите такива, правени от маниаци както за THPS3, така и за втората част.
Авторите са добавили и много нови типове мултиплейър. Capture the flag и King of the Hill са два от новите видове, които са реализирани адски добре. Така THPS3 се превръща и в едно много добро забавление за следващите нощни мрежи, които смятам да изкарам.
Като цяло THPS3 е перфектна игра, която препоръчвам на всички от все сърце. Предразсъдъците, които имат някои, че тя била гадна, леймърска и т.н., са въздух под налягане. Уверявам ви, че когато успеете да се преборите с контролите на THPS3, ще усетите могъществото й. Приятно прекарване и много фън са гарантирани. Единственото, което остава, е да се снабдите с много бира и да си купите скейт. Опитайте да цъкате трикчета в двора пред блока, а когато усетите, че бирата ви идва в повече, качете се до вас и си пуснете Tony Hawk’s Pro Skater 3 – ще си прекарате великолепно!
Автор: Орлин Широв