Ето на това му викам аз реалистична игра. Ако търсите едновременно стратегия, 3D-екшън, детайлно изпипана сюжетна линия и сте фен на всепризнатия майстор на политическите трилъри Том Кланси, то Rainbow Six ще задоволи и четирите ви страсти. Когато за първи път опитах тази игра, веднага разбрах, че съм се поувлякъл с хвалбите за SWAT 2 в миналия брой на списанието. Rainbow Six е направена по едноименния бестселър на Кланси, който срути топкласацията на най-продаваните книги в САЩ през август. В геймварианта на печатния хит играчът застава начело на международния отряд за бързо реагиране Rainbow и трябва да поведе безкомпромисна триизмерна битка с терористичните организации по целия свят.
Действието се развива през 2000 година
Първата операция на вашия отряд е в Лондон. Членове на неонацистката организация “Свободна Европа” са превзели белгийското посолство в британската столица. Шефът на дипломатическата мисия се крие някъде из триетажната сграда. Той трябва да бъде измъкнат оттам преди да попадне в лапите на въоръжените последователи на Хитлер. Ситуацията е изключително деликaтна. Англичаните искат да използват своите специални части, но отговорът от Брюксел е “в никакъв случай”. Подобна е и реакцията на лондонската администрация, когато белгийците предлагат да изпратят своите антитерористи. В този момент на помощ се притича международният отряд Rainbow, който е на директно подчинение на НАТО. За първи път спецподразделението има реална възможност да докаже смисъла на съществуването си. Ако щурмоваците оплескат работата обаче, Rainbow най-вероятно ще бъде разформирован.
Терористите от “Свободна Европа”
пък са готови на всичко, за да постигнат целите си. Те се борят срещу присъединяването на Великобритания към Европейския съюз и вълната от емигранти в страната.
Неонацистите са отговорни и за бомбен атентат във влак, пътуващ през тунела под Ла Манш, който свързва Англия с континенталната част на Европа. И при нападението над белгийското посолство те са готови да минат през купчини трупове, само и само да дадат гласност на своите изолационистки възгледи. Отрядът Rainbow обаче е готов да даде суров урок на терористите и техните потенциални последователи.
С това Том Кланси ви хвърля във водовъртежа на международните политически интриги. Ще се борите с
терористи на всевъзможни места
в чуждестранно посолство, изследователска лаборатория, лагер на африкански революционери, платформа за петролни сондажи, кораб, а дори и увеселителен парк от типа на Дисниленд. Постепенно ще разберете, че действията на различните терористични групи не са случайни. Ще попаднете във вихъра на международна конспирация, която заплашва живота на милиарди човешки същества. Като ръководител на силите Rainbow трябва да разплетете мистерията и да сложите точка на пъкления заговор. Но нека не ви развалям удоволствието да се запознаете сами с изключително увлекателната история на Том Кланси.
Самата игра е разделена на 25 тренировъчни и 16 бойни мисии. Всяка операция протича в две фази – стратегическо планиране на бойните действия и тяхното практическо изпълнение. В зависимост от предпочитанията на геймъра сраженията с терористите могат да се водят както във first person perspective, така и в third person view. Ако обаче си мислите, че можете с лека ръка да прескочите подготовката за бойните действия и смело да се хвърлите в триизмерна патаклама с рогата напред, просто ще паднете покосен от първите вражески куршуми или ще осигурите на вашите съекипници еднопосочен билет за ада. Просто в Rainbow Six всичко е прекалено истинско.
И командосите,
и техните врагове обикновено загиват от един-два точни изстрела.
А противниците ви за жалост имат почти снайперистки умения. “Rainbow Six не е като повечето триизмерни екшъни, където демоните изскачат направо от ада, а играещият никога не остава без муниции. Това просто не е реалност”, разказва Том Кланси, който е и един от създателите на фирмата-производителка на играта Red Storm Entertainment. “Мисията тук е не просто да избиваш терористи. Мисията е да спасяваш хора”, споделя авторът пред авторитетният щатски всекидневник “USA Today”… Но за това малко по-късно, сега нека се върнем на тактическата подготовка на операциите ви.
Преди да започнете каквото и да било в дадена мисия, първо трябва да се запознаете със ситуацията, в която ще попадне отрядът ви. Освен
кратък брифинг на операцията
ще получите и допълнителни напътствия от главната квартира на Rainbow, от командира на подразделението Джон Кларк и евентуално от някой съветник, който е ангажиран специално за конкретния случай. Често съветите на различните персонажи в играта са коренно противоположни и ще трябва да действате по интуиция. След като разберете в какво предстои да се забърка вашия отряд, идва ред на оперативната сводка от разузнаването.
Тук можете да прочетете цялата налична информация за организациите и действащите лица, които са замесени в текущата операция или за които е станало дума в някоя от предишните мисии. Можете да научите нещо повече за терористите, срещу които ще се изправите, тяхната мотивация, особеностите на терена, където ще се биете и т.н. На тази фаза можете да се запознаете как медиите отразяват дейността на вашия спецотряд. Доста забавно е да се прочете как “кризата със заложниците в Република Конго е преодоляна по мирен път”, след като сте избили до крак тежковъоръжени революционери от африканското племе Хуту, които са отвлекли служители на Световната здравна организация.
След като научи какво го очаква, играчът трябва да подбере командосите за дадената мисия.
В ударния екип за всяка операция може да има не повече от осем командоси.
Те трябва да бъдат разпределени в не повече от четири щурмови звена като всяко от тях не може да е по-голямо от четирима души. Спецотрядът Rainbow разполага с 20 оперативни работници. Всеки от тях има свои силни и слаби страни на характера. Когато решавате дали даден боец става за определена мисия, трябва първо да разгледате неговите персонални характеристики – общо 10 на брой. Ако например търсите командир за щурмово звено, трябва да подберете командос с добри водачески умения. Ако обаче поставите на неговото място негов колега с висока степен на агресивност, бойците ви със сигурност ще действат прибързано, ще попаднат на някоя вражеска засада и в крайна сметка ще бъдат изпозастреляни. Разполагате с четири типа специалисти:
щурмоваци, сапьори, разузнавачи и експерти по електроника
Последните двама експерти са особено полезни в така наречените “тайни операции”, когато хората ви трябва да се движат незабелязано или пък да крадат данни от компютрите на врага.
След като сформира бойните си групи играчът трябва да подбере и подходящо снаряжение за хората си. В Rainbow Six не е маловажно с какво точно ще са въоръжени бойците, с какви униформи ще са облечени или колко дебели бронежилетки ще носят. Всеки антитеросист разполага с по две оръжия – леко и тежко, както и ограничено количество патрони за тях. Обикновено боецът може да носи по четири пълнителя за пистолета или автомата си. Освен това той може да вземе до два комплекти гранати, светлинни бомби, детонатори за взривяване на врати, допълнителни комплекти боеприпаси или пък специална апаратура. Ако сте свикнали да гърмите напосоки и на автоматична стрелба, ще се окажете без муниции далеч преди края на мисията. Освен това трябва да имате предвид, че подмяната на пълнителя отнема твърде много време (доста повече, отколкото в SiN). Междувременно враговете със сигурност ще ви направят на решето. Прецизно трябва да избирате и камуфлажните шарки на дрехите. В зависимост от терена цветът на униформата може да ви скрие или да ви превърне в лесна мишена. По-здравата защитна жилетка пък прави командосите твърде тромави. В повечето случаи обаче терористите ви ликвидират каквато и броня да сложите. Така че по-добре е да разчитате на рефлексите си и доброто планиране на операцията, отколкото на защитните облекла.
Следващата фаза от стратегическата подготовка на мисията всъщност е най-важната.
Разполагате с триизмерен модел на обекта, който ще атакувате.
На него са отбелязани всички помещения, входове, изходи, стълбища, предполагаемо разположение на терористите, на заложниците, на заложени ескплозиви и така нататък. На картата можете да маркирате маршрута на всяка една ваша бойна част, да є задавате начин на придвижване, приоритети, избягване на противника и още какво ли не. Най-оригиналното е, че можете да поставяте и специални точки, където командосите ви да изчакват на позиция следващи заповеди. По този начин само с една команда можете да нахлуете от всички страни в помещението с терористите, точно както го правят професионалните сили за борба с тероризма. За играчите, които не си падат чак толкова по стратегичекото планиране (като мен) или не искат да губят твърде много време в чертане на маршрути, е предвиден стандартен план на атаката за всяка мисия. В този случай ви остава само удоволствието да се впуснете в триизмерния бой.
Екшън-частта на Rainbow Six е доста ефектно направена, динамична, но за съжаление често свършва твърде бързо и то със смъртта на повечето командоси. В началото на бойната половина от играта управлявате
командира на синьото ударно звено .
Останалите бойни единици се движат по набелязаните им пътища и общо взето стрелят по всичко, което се движи. Съекипниците от вашия тим се движат плътно до вас, пазят ви гърба и се оглеждат за нападатели извън зрителния ви обсег. По принцип вашите бойци (както и терористите) имат доста добър изкуствен интелект, но от време на време имат лошия навик да се изпречват пред дулото ви, точно когато се каните да стреляте. В резултат на това вие ги напълвате с олово, а противникът ликвидира вас. Терористите пък често дебнат в някой ъгъл, при което нямате шанс да си покажете носа, без да го отнесе някой случаен куршум. За сметка на това понякога враговете ви изобщо не реагират, когато видят в краката си труп на свой другар или пък застреляте някого до тях със снайпер.
Снайперисткият режим е нещо много готино – само с натискането на един клавиш картината се приближава няколко пъти и можете да обстрелвате противниците си общо взето необезпокоявани. Лошото е, че в снайперистки режим се движите изключително бавно и не можете да видите какво става непосредствено около вас. Освен това в играта няма чак толкова много открити пространства, където ефективно да се възползвате от оптическите прибори на оръжията си.
Иначе воденето на бойните действия и управлението на командосите не се различава много от Quake или Unreal във first person perspective и от Tomb Rider в third person view-режим. Отново командвате движенията на бойците със стрелките и местите кръстчето на мерника с мишката (или с клавиши, ако сте заклет традиционалист като мен). В случай че десантчикът е ранен, размерът на кръстчето става по-голям. По този начин колкото по-сериозни са пораженията по тялото на героя, толкова по-трудно той се прицелва. Единственото нещо, което е нужно да запомните е, че трябва да се движите поне десет пъти по-предпазливо, отколкото в класическите триизмерни екшъни. Така че приятен лов на терористи! И не забравяйте, че всички в Rainbow Six гинат с по един изстрел…
Автор: Момчил Милев