
Ако отдавна си търсите добро RPG, създадено по системата D&D, мога със сигурност да ви уверя, че Temple of Elemеntal Evil е точно това, което ви трябва! Създателите на играта Troika Games нямат много заглавия зад гърба си, но вече определено са се доказали като спецове в бранша. Ако трябва да сме точни, тримата идеолози на серията Fallout имат само една игра под шапката на сформираната от тях компания Troika и тя се нарича Arcanum. Когато тя се появи преди няколко години, всички фенове на жанра бяха приятно изненадани от смесването на науката и техниката и от всички нестандартни и сполучливи идеи, осъществени в това творение. Сега, няколко години след “дебюта” си, тримата ролеви ветерани, заедно със сформирания от тях екип пуснаха на пазара продукт, който в никакъв случай не може да бъде определен като нестандартен. Той по-скоро е дотолкова стандартен и реализиран по такъв начин, че всички фенове на ролевите игри и най-вече на D&D ще започнат да цвилят от кеф! Първото и най-важно нещо, което трябва да знаете за Temple of Elemеntal Evil, е, че играта е базирана на най-прясната ревизия на системата D&D – 3.5 Тя има известни разлики спрямо третата версия на правилата, но на това няма да се спирам по-подробно. По-важното в случая е, че тези правила са приложени толкова добре в адвенчър, който не е предвиден за тях. Истината всъщност е, че Temple of Elemеntal Evil е класическо приключение за първата ревизия на D&D и Troika са решили да опитат да го трансформират в електронен вариант, но с найпоследната ролева система. Най-хубавият момент в ТоЕЕ, че играта се придържа към стандартната структура за класическо приключение. А именно: групичката ви стартира в малко градче, събирате достатъчно опит в региона и навлизате в епичното сражение със злото. Това ми напомня, че все още не съм ви запознал с историята. Преди много години близо до малко градче с много кулинарното име Омлет (Hommlet) се развихрила една от най-епичните битки в света на Greyhawk (приключението този път не се развива във Forgotten Realms). Силите на доброто са победили злодеите и господарят на дяволските адови създания бил заключен завинаги в прочутия Temple of Elemеntal Evil. Но сега, дълги години след епичната битка, армиите на злото отново набират сила. Вашата групичка от приключенци обаче се оказва близо до Омлет. Не че героите ви са много гладни, просто това е плод на чиста случайност. 🙂 Ето че идва моментът да разкажа за първата голяма новост в ТоЕЕ – в зависимост от избрания от вас уклон (alignment) започвате приключението по различен начин Например evil персонажите стартират играта, колейки невинни селяни около градчето Омлет. Неутралните герои пък започват, търсейки ценности в изоставено подземие и случайно намират карта, на която е указано съкровище, намиращо се близо до същото градче. Вариантите за начало на играта са много и те зависят изцяло от избрания от вас уклон на групата. Това е важно, защото в ТоЕЕ, освен уклона на всеки един от петте си героя, ще трябва да изберете и този на цялата група. Към скромната ви дружинка ще могат да се присъединят още до три NPC-та, като, повярвайте ми, повечето от тях са адски интересни и любопитни. Естествено, както във всяка ролева игра, и тук в самото начало ще трябва да моделирате вашите персонажи. Те са 5 на брой. Вариантите за различни герои са адски много, като е спазен стриктно регламентът за character generation от D&D 3.5. Възможностите за избор са немалко – авторите са вкарали много скилове и класово специфични способности, както и около 50 feats. Включени са и над 300 заклинания, които са анимирани перфектно! В самото начало играта няма да ви даде възможност да посетите въпросния Тemple. Ще трябва сами, чрез изпълнение на различни куестове, да се доберете до това прокълнато място. Важно е да спомена, че играта има и няколко различни края в зависимост от вашите действия. Можете да станете приятел на злите сили, можете и да заемете страната на доброто. Всичко зависи от вас. Задачите, които ще можете да изпълнявате, са много оригинално измислени, като се различават за персонажите с различни уклони. Един от най-любопитните ми куестове беше този, в който един от моите герои се влюби в щерката на местен фермер. Развръзка на нещата беше тяхната женитба. 🙂 Само че, за да се бракосъчетае с моя герой, трябваше добре да обработя баща й, които държеше първо да се омъжи по-голямата му дъщеря. Нейният избраник пък, за съжаление, беше с друга религия и трябваше да се уговоря с местния представител на религиозната общественост да смени неговото вероизповедание. След това ми се наложи да разреша един лек конфликт между въпросния фермер и съседите му и… След тези неимоверни и нестандартни усилия жената найнакрая беше моя! За моя най-голяма изненада обаче се оказа, че и мой приятел, също играещ ТоЕЕ се е оженил, но за друга жена в селото. Общо взето излиза, че за всеки различен уклон различните персонажи в играта изпълняват и различни скриптове. Това прави приключението уникално и неповторимо. Държа да отбележа обаче, че същият този мой герой, заключен от брачните окови на фермерската щерка, сключи още един неофициален брак – с нежен и деликатен пират от съседното градче. Тъй че правото на свободен избор и свободни сексуални връзки, не е забравено от програмистите от Troika. 🙂 Ако сте играли първите две игри от серията Fallout и Arcanum, съм сигурен, че ще сте приятно изненадани от много стилови прилики. Битките и тук се водят походово като бъдете сигурни, че въпреки това няма да се почувствате сковани и статични. Те са изпълнени с напрежение, реализирани са много добре и пресъздават истинското усещане на мелетата от хартиените варианти на ролевите игри. Забавните случайни encounters при пътешествие или при почивка присъстват и тук. Говорейки за разнообразието от предмети в инвентара ви, държа да отбележа, че то не е чак толкова го лямо, колкото би ми се искало. Имайки предвид обаче, че това все пак е само едно приключение, един модул, този факт е обясним. И въпреки това геймърите са свикнали през последните години да получават много и разнообразни артефакти. Не ме разбирайте погрешно, не че в ТоЕЕ има много малко разнообразие, просто то не е на нивото на други заглавия от този жанр. Не трябва да забравяте обаче факта, че магическите персонажи могат да създават сами предмети. За съжаление с цената на голямо количество от опита си. Разнообразието от врагове обаче е на доста завидно ниво. Авторите уверяват, че противниците са над 100 вида! Плюс е, че след като победите някого, ще можете да отскочите до дневника си и да разгледате подробно какво точно сте изтребили. Като стана въпрос за дневника, държа да спомена, че той има и добри, и лоши страни. Първо – удобен е и е разделен на много полезни секции, като например такава с куестове, с информация за избитите гадове, репутацията ви, научени от вас слухове, както и статистики за най-силен персонаж и т.н. Сериозен недостатък е липсата на подробности около куестовете ви Ако например видите задача, чието описание е от тип “еди-кой-си е загубил еди-къде-си важен за него предмет, намерете го”, не бива да се учудвате. Няма да бъдете осветен нито какъв е предметът, нито къде точно е загубен… Ще трябва да се оправяте сами и понякога може и да не успеете да се справите. Започвайки да говоря за недостатъците на ТоЕЕ, трябва да ви предупредя, че засега те са по-скоро много. Някъде около редакционното приключване на броя трябва да излезе официален пач версия 1.1, който да оправя по-големите бъгове. Дотогава обаче ТоЕЕ е трудна за играене, честно. На един от форумите на разпространителите Atari някой беше казал, че купуването на ТоЕЕ е равно на записване за бета-тестер. В думите на този фен има известен резон, защото има доста недомислие в реализацията на нещата. Има много бъгове откъм скриптове, някои магии правят това, което се очаква от тях, други действат вечно, трети пък въобще не действат. Много любопитен за мен беше въпросът с Identify магията. За да разпознаете някой предмет, има два начина на действие. Единият е да отидете до магазина и да заплатите 100 gp., а другият е да ползвате вашия маг. За най-голяма изненада се оказа, че дори и заклинанието за разпознаване отново взима по 100 gp. Питам се тогава какъв е смисълът от него? Още повече, че както и да идентифицирате предмета си, ще разберете много малко за него. Няма да видите нито ред подробности, нито много информация за неговата история. Ще научите само подробното му име – Golden Ring of Dexterity или Magic Cloak примерно. Друго неприятно нещо се крие в процеса на създаване на персонажи. Ако искате да си направите друид например и не се сещате точно кой беше най-важният за него показател, не се притеснявайте – няма как да разберете това. Или ще трябва да се поровите в Интернет преди това, или ще трябва да пуснете NwN например и да почетете по-подробно. Сигурен съм, че авторите ще почистят този тип пропуски и ще направят ТоЕЕ наистина приятно за игра RPG (не че и сега не е). Графично творението на Troika е на много добро ниво. Персонажите изглеждат много загладени, особено с пуснат Anti-Aliasing и всяка малка промяна по екипировката на героите ви ще се отразява на визията. Терените са много обширни и живописни, а неутралните обекти по тях са множество – в селските ферми има кокошки, ниви с тикви, царевици и т.н. Различните гадинки са анимирани и нарисувани много добре и някои от тях изглеждат наистина впечатляващо. Във форумите на разпространителите има геймъри, които се оплакват от прекалено затъмняване на играта, но се оказва, че това е бъг, свързан с някои графични карти. В музикално отношение ТоЕЕ също се представя доста добре. Саундтракът е небрежен, приятен и пасва перфектно на атмосферата на играта. Персонажите са озвучени страхотно, като моят любимец в това отношение е бардът Zaxxs, който ви съобщава всичко в напевен тон. Още повече, че всяко NPC си има и портрет, който много подхожда на неговия глас и физически данни. Финалното заключение за качествата на новото творение на Troika според мен е еднозначно. Играта е супер яка и горещо я препоръчвам на всички фенове на жанра. Пък и на всички нови геймъри, желаещи да опитат качествен ролеви геймплей. Сигурен съм, че след излизането на пач 1.1, геймката ще изглежда по един подобър и по-играем начин. Но дори и без него тя успя да ме грабне за дълго!
Автор: Орлин Широв