SWAT 4: Special Weapons and Tactics

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Измина цяло десетилетие, откакто през далечната 1995 г. на пазара се появи първата игра с името SWAT. В интерес на истината първите две серии на геймката всъщност са стратегии. Това се променя, когато през 1999 г. излиза SWAT 3: Close Quarters Battle. В тази трета част жанрът на заглавието се трансформира в тактически шутър. Именно така играта става позната на повечето фенове. И ето пет години след последното издание геймстудиото Irrational Games заедно с култовите Sierra и под шапката на гиганта Vivendi Universal най-после зарадва всички маниаци на пипнатите екшъни с нова серия – SWAT 4: Special Weapons and Tactics.

Новото заглавие отново ще ви потопи в истинския живот на специалните полицейски подразделения. Както и в реалността, така и в играта, действието се подчинява на

строги правила
  
Ето защо трябва да предупредя закоравелите ветерани от Counter-Strike и Rainbow Six, както и всички, които ги сърби пръста да стрелят, че тук нещата стоят по друг начин. При среща с въоръжен престъпник не може просто да го застреляте. Налага се да изпълните всички процедури, предписани от закона, както би сторил всеки полицейски офицер в реална ситуация. Трябва да опитате всички възможни средства да арестувате заподозрения без да използвате смъртоносна сила. Огнестрелните ви оръжия са последната опция. Имате ауторизация да ги използвате веднага само в случаите, когато бандитите първи открият огън по екипа или по цивилните. Това е главната разлика, която отделя SWAT поредицата от военно-ориентираните екшъни. Задължението да се използват първо не смъртоносни средства за озаптяване на лошите, както и смесването им с невинните граждани, придава една много приятна трудност на играта. След всяка мисия ще бъдете награждаван с точки в зависимост как сте се справили. Мога да ви кажа, че арестуван престъпник се оценява по-високо от застрелян такъв. Също така за неправомерно използване на сила ще бъдете наказвани солено. Ето защо, за да си измиете ръцете, преди да нахлуете в някоя стая, първо натиснете специалния бутон, с който изкрещявате нещо от сорта: “Полиция, всички на земята!“. След това предупреждение, ако някой не се подчини спокойно можете да го гръмнете в крака например. Това е достатъчно, за да овладеете положението и да не бъдете санкционирани сурово.

За геймплея на новата игра ще говоря само със суперлативи.

Предполагам през ръцете на повечето от вас е минал поне един екшън, в описанието на когото има определението “tactical shooter“. При голямата част това означаваше предимно “shooter“ и много по – малко “tactical“. В SWAT 4 това определено не е така. Когато започнете геймката, ще се убедите, че действието се развива сравнително бавно, като само на моменти се стига до интензивни престрелки. Тайната на успеха се крие в методичното и внимателно прочистване на обекта стая по стая. Именно в това е тръпката, а и единственият начин да прогресирате.

Разработчиците на играта са взели сериозни мерки против геймърите, използващи принципа – “пуцай, куме“. Ако преди да нахлуете в някое помещение не използвате светлинна или сълзотворна граната, за да панирате лошите, или поне не разгледате със специалната техника за това, провалът ви е в кърпа вързан. (Никога не забравяйте какво ви казах в началото – винаги натискайте клавиша, с който крещите “всички на пода“, за да няма неправомерни убийства). Обикновено първият влязъл отнася куршумите, за което ви отнемат доста точки, не събирате необходимия брой и не преминавате в следващото ниво. Интересна особеност е фактът, че различните престъпници реагират по различен начин на вашата поява. Някои се предават веднага, други откриват огън по вас. Това важи и за цивилните граждани. Една от мисиите се развиваше в дискотека и половината младежи се бяха надрусали като животни като съответно изобщо не ми сътрудничеха. Трябваше да използвам сълзотворен газ, за да ги вкарам в час. Някои от невинните изпадат в шок и стрес от стрелбата, което също ги прави неконтролируеми.

Съдействието на всички се изисква, за да можете да им сложите белезници. Точно така, за да завършите успешно всяко ниво, е нужно всички присъстващи да са мъртви, сериозно ранени или оковани. Няма лоши, няма добри.

След като ви разказах за преобладаващото наличие на тактически елементи в геймплея идва ред да ви разкрия втория компонент, който помага действието да е така увлекателно. Става въпрос за вашите съотборници и тяхното командване. На ваше подчинение са четири перфектно обучени командоси разпределени в два екипа – син и червен. Изкуственият им интелект ме изненада много приятно.

SWAT 4 сложи край на запецването с ботове по коридорите и тесните помещения.

Когато вървиш срещу тях, винаги ти правят път, като дори насочват оръжията си в друга посока. Голямо облекчение е по всяко време да можеш да разчиташ да ти пазят гърба. Във всяка една престрелка баретите взимат дейно участие и демонстрират изключителна прецизност. Разбира се, не казвам, че са перфектни и те си имат своите недостатъци. Например понякога са твърде бавни при откриването на огън и така дават шанс на заподозрените първи да стрелят. Но определено мога да споделя, че AI – то на подчинените ви поставя нови маркери за останалите игри.

Управление – еталон
  
Управлението на офицерите под ваше командване е изключително интуитивно и лесно за ползване. Просто постигнатото от разработчиците на SWAT 4 трябва да бъде еталон за всички. Наистина ще ви трябват няколко мисии докато се усъвършенствате, но след това ще се насладите на многобройните възможности. Има няколко варианта за контрол. При натискане на десния бутон на мишката се появява менюто. Всичко зависи от това накъде сочи курсорът. Ако например посочите някоя врата, имате избор от няколко команди – вашите хора да я разбият или отключат, след което да хвърлят вътре някой от типовете гранати. При насочване на мерника към някой престъпник или цивилен можете да наредите на съекипника ви да го окове. Можете също така да командвате двата отбора и от разстояние. Появява се малък екран и на него виждате командосите, като същевременно ги направлявате. При помещения с два входа, чрез тази опция, разполагате с възможността да нахлуете от двете места едновременно. За ваше улеснение на всяка карта имате на разположение и снайперист. Когато той забележи нещо, ви сигнализира, отваря се нов прозорец и така може да го управлявате.

14 самостоятелни нива

Играта предлага 14 отделни мисии, без пряка връзка помежду им. Естествено започвате с тренировъчно ниво. Със всяко следващо ще се вдига трудността. Преди започването на всяка акция има подробен брифинг. Внимавайте на него. Там ще научите числото на заподозрените и цивилните,  понякога има дори техни снимки. Ще видите скица на сградата, както и друга полезна информация. За жалост разузнавателните данни не винаги са толкова подробни. В замяна на това изборът ви на оръжие е огромен. Тук присъства целия арсенал на специалните части. Ще спомена няколко от по-екзотичните. Това са лютив спрей и граната, електрошоков пистолет и портативна камера. Със сигурност няма да има разочаровани от разнообразието.

Автор: Димитър Трифонов – Димо