StarCraft – история на една поредица

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Няма съмнение, че StarCraft II бе очакван със затаен дъх. Цели дванадесет години изминаха, откакто се появи оригиналната игра и макар че тя пожъна доста успехи, много неща се промениха оттогава. Ето защо сметнахме, че за вас, уважаеми читатели, ще бъде интересно да хвърлите поглед назад във времето и да видите как започна цялата сага, наречена StarCraft.

Подобно на Wings of Liberty днес, първият StarCraft излезе в атмосфера на големи очаквания, хайп и емоции. Успехът на WarCraft II бе завишил до небето очакванията за новата реалновремева стратегия на Blizzard. StarCraft оправда голяма част от тези очаквания, а други направо надмина. Играта получи изключително високи оценки и обра редица престижни награди, сред които тези на уважавани издания като PC Gamer и Computer Gaming World.

Популярността на играта растеше бързо

но в известна степен тя стана жертва и на собствения си успех, тъй като феновете бързо започнаха да настояват за продължение. За съжаление, всички знаем, че Blizzard са печално известни с внимателното обмисляне на издателската си политика и не пускат нови игри често. За да отговори на исканията на геймърите, компанията възложи продукцията на един адон, наречен Insurrection: Campaigns на едно студио, което вече не съществува – Aztech New Media. Издаден през лятото на 1998 г., този пакет мисии, който включва три нови кампании, набързо бе заклеймен от гейм пресата. Недоволството бе толкова голямо, че авторитетният сайт Gamespot написа: “този пакет е скалъпен набързо и непрофесионално, като единствената му цел е да вземе парите на онези, които нямат търпение да дочакат истинския експанжън, Brood War”.

Още един адон, този път дело на WizardWorks Software, бе издаден към края на същата година. Наречен Retribution, той не бе приет толкова лошо, но според всеобщото мнение представляваше нещо средно и не особено впечатляващо. Blizzard най-сетне заглушиха критиците с

излизането на техния собствен Brood War

Експанжънът пожъна същия комерсиален и критичен успех, благодарение на новите си кампании, музика, допълнителни единици за всяка една раса, както и възможностите за ъпгрейд.

След като отново се доказаха на пазара, Blizzard бързо решиха да се възползват максимално и създадоха порта на играта за Nintendo 64. За мнозина това бе добра игра, въпреки хардуерните ограничения на Nintendo 64. Конзолата просто не бе в състояние да подкара гладко реалновремева стратегия и общото представяне на играта пострада от това. Освен това конторлерът не бе достатъчно удобен и функционален в сравнение с изпитаната комбинация от мишка и клавиатура, въпреки че портът имаше специално пригоден интерфейс. Като цяло обаче Nintendo 64 версията се прие добре и все още има резултат от 80 в Metacritic.

Няколко години по-късно Blizzard отново се обърнаха към конзолния пазар със StarCraft: Ghost. Това екшън/стелт приключение от трето лице имаше голям потенциал, но разработката му бе преследвана от множество проблеми, докато накрая компанията не се отказа изцяло от проекта. Според Blizzard официалната причина за спирането на StarCraft: Ghost бяха харудерните ограничения на платформите, но едва ли някога ще узнаем цялата истина. Но от всичко това се случи и нещо положително: то даде възможност на компанията да се съсредоточи изцяло върху StarCraft II, работата по който започва горе-долу по времето, когато Ghost е спряна.

В следващите години популярността на оригиналния StarCraft не намалява и играта се превръща в звезда на многобройните LAN партите, както и придобива култов статус в Южна Корея. Но едва на 19 май 2007 г. по време на Blizzard Worldwide Invitational в Сеул компанията официално обяви втората част на StarCraft. Първоначалната информация бе, че StarCraft II ще излезе на три отделни части, базирани около трите фракции: Terran, Protoss и Zerg. През юни 2009 г. Blizzard сензационно разкриха, че новата им игра няма да поддържа LAN, което означаваше, че компанията ще хвърли всичките си усилия в Battle.net 2.0. Оттогава до лятото на 2010 г. измина точно една година на напрегнато очакване, което вече е в миналото, защото StarCraft II е факт! От появата на World of WarCraft през 2004 г. Blizzard не бяха издавали пълнокръвна игра (не броим експанжъни) и честта да бъде първата се падна именно на космическата стратегия. Оттук насетне само историята ще покаже дали чакането е било оправдано.

Автор: Иво Цеков