Напоследък космическите симулатори започнаха да стават все по-голяма рядкост. Особено пък добрите космически симулатори. Изключения като Starlancer за съжаление само потвърждават това тъжно правило. Затова феновете на жанра са благодарни за всяко заглавие, което им дава възможност да полетят и безкрайните ширини на космоса. Явно от Interplay са усетили, че игри няма, но купувачи за тях съвсем реално си съществуват и точно в най-голямата лятна дупка се появи ново Star Trek заглавие, което си е поставило за задача да ощастливи именно тази част от геймърското братство.
Klingon Academy е широкомащабна мултимедийна суперпродукция, която вероятно ще хвърли в екстаз всички фенове на култовия сериал. От Interplay явно не са щадили средства за новото си заглавие, защото веднага след отварянето на кутията в нея ще намерите цели шест диска, които са претъпкани до козирката с филмчета, които трябва да създадат подходящата атмосфера за предстоящите битки. Иначе като се махнат те самата игра се събира само на част от първия диск 🙂 Това се забелязва най-добре, когато изключите филмите от главното меню. В такъв случай просто никога няма да ви се наложи да ползвате дисковете с номера от две до шест. Естествено тогава ще пропуснете и историята, която съпътства 25-те мисии. В интерес на истината тя не е най-оригиналното, което може да се измисли с лиценз за Star Trek. Най-общо казано Klincon Academy е клингонски вариант на легендарния симулатор Starfleet Academy, който според мнозина е единствената истински хитова игра по мотиви от Star Trek. Вие поемате ролята на млад амбициозен кадет в кралската клингонска звездна академия. По време на курса на обучение ви се налага да вземете дейно участие в избухналата поредна война с човешката федерация и нейните съюзници.
Това обаче едва ли е най-същественото. Много по-интересен въпрос е дали програмистите на Klingon Academy са успели да създадат игра, която ще се запомни с нещо или просто са хвърлили на пазара поредното недоносче с марка Star Trek, каквито са съжаление през последното десетилетие имаше в изобилие. Първото впечатление след пускането на Klingon Academy е направо зашеметяващо. На разположение имате внушителната цифра от общо над 50 различни клингонски бойни кораба, което гарантира дълготрайна мотивация. Освен това всеки от тях е симулиран с изключително прецизност и по време на полет веднага забелязвате крещящите разлики между тежък бомбардировач и лек изтребител. Графиката на играта също е на страхотно равнище.
Програмистите явно доста са си поиграли с графичната система, защото това, което се показва на монитора, спокойно може да се сравнява с най-добрите представители на жанра, а в някои отношения дори ги надминава. Особено впечатление правят звездите, които не само са в реалистични количества, но и са разположени в собствен триизмерен модел и създават доста добра илюзия, че действително се намирате в космоса. Само хвалебствия могат да се кажат и за моделите на вражеските кораби, срещу които ще се изправите. Използвани са всички екстри на модерните 3D-ускорители и резултатът спокойно може да претендира за една от челните позиции в жанра. Всички кораби са направени с огромни количества полигони, енергийните им щитове са пресъздадени много ефектно, а движенията им напълно съответстват на телевизионните първообрази.
След като разгледахме противниците е време да кажем и с какво ще се изправите срещу тях. Още по време на тренировъчната мисия ще забележите няколко особености на Klingon Academy. Първата е, че дизайнерите на играта са направили “сериозен” симулатор, а не аркаден екшън от типа на Wing Commander. Това на практика означава, че трябва да забравите резките маневри, бързия екшън, внезапните спирания на място и т.н. Движенията на вашия кораб са плавни, трябва ви доста продължителен на моменти спирачен път. Въобще ще се сблъскате с всичко, което би трябвало да е характерно за физическия модел на движение на истински клингонски боен кораб 🙂 Тук обаче се появява и най-големият проблем на Klingon Academy. Интерфейсът на играта е меко казано отвратителен, а за да овладеете управлението на кораба като хората, наистина ще трябва да изкарате някоя и друга година в клингонско висше учебно заведение за пилоти. Идеята е, че на борда на вашия кораб се намират и други членове на екипажа и вие всъщност им задавате команди, които те превръщат в реални космически маневри.
Лошото е, че по този начин извършването на смислени маневри си е направо невъзможно. Ако не вярвате, ще ви дам само един пример, който според мен е повече от красноречив: ако искате да ускорите вашия Bird of Prey, ще трябва да зададете чрез клавиатурата командата 2-4-2. И това е само за едното ускорение. Ако искате да направите нещо малко по-сложно, положението се влошава допълнително. Не знам как мислите вие, но според мен това вече напуска рамките на играта и превръща Klingon Academy в истинска работа и унищожава голяма част от създадената преди това с мултимедийните екстри атмосфера. Другият голям недостатък е изкуственият интелект на противниците. Те редовно действат в стил “камикадзе” като се опитват да предизвикат фронтален сблъсък с вашия кораб. Така истински dogfight става практически невъзможен, защото ще прекарвате по-голямата част от времето си в отчаяни опити да избегнете поредния ненормалник, който яростно се опитва с цената на всичко да се блъсне във вас.
Като цяло Klingon Academy е противоречива игра. Графиката определено е доста над средното равнище, а филмовият съпровод е впечатляващ. Ако към това авторите бяха прибавили и един читав интерфейс и малко по-умни противници, тяхната творба щеше да бъде един от безспорните суперхитове на летния сезон и част от задължителната програма на всеки фен на космическите патаклами. Така обаче се е получило нещо, което вероятно ще се хареса на ревностните почитатели на Star Trek, но едва ли ще задържи вниманието на останалите геймъри.
Автор: Никола Дърпатов