Siege Survival – Gloria Victis

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Развиваща се във вселената на MMORPG-то Gloria Victis, Siege Survival е сървайвъл симулатор с елементи на ресурс мениджмънт. Казано с други думи – средновековен This war of mine. За тези от вас за които предното изречение звучи като китайски – разполагайки с малка група хора и ограничени ресурси, вие трябва да преживеете обсада. Също така, трябва да се борите с досадни подробности като депресия, глад, чума и вражеската армия.


Оцеляване

Историята на играта е проста – вашето миролюбиво кралство Midland е нападнато от кръвожадни викингоподобни врагове, които набързо сломяват съпротивата и го завладяват, с изключение на една единствена крепост чиито защитници все още се държат. Вие команвате група от обикновени граждани – селяни, занаятчии, търговци, които се крият в крепоста заедно с последните няколко войника. Целта вие е да оцелеете, докато дойде помощ.

Подобно на споменатата от мен This war of mine, играта е разделена на ден и нощ. През деня вие строите сгради, готвите, ремонтирате и създавате нови предмети, а през ноща един избран от вас персонаж се промъква извън крепостните стени за да събира ресурси от околните развалини.

Вие трябва не само да се грижите за нуждите на гражданите (глад, жажда, умора, болести и наранявания, депресия) но и да помагате на войниците, давайки им храна и лекарства, поправяйки оръжията им и снабдявайки ги с камъни и тухли с които да закърпват укрепленята. Ако в даден момент героите които командвате умрат, или защитниците станат прекалено слаби да отблъснат следващата атака, играта приключва.

Ден



Освен да се грижите за нуждите на оцеляващите, през деня вие имате възможността да строие нови сгради и да създавате предмети. За пример в работилницата може да правите стрели за бастиона, инструменти нужни за строежите, факли и лопати които са ви нужни за да се справяте с препятствията при нощните си странствания. На алхимичната маса създавате превръзки и лекарства, нужни за лечение на рани и болести, а огнището се използва за готвене.

Всяка сграда (с малко изключения) може и да се подобри веднъж, давайки ви достъп до по-ефективни или нови рецепти. Имайте предвид че мястото за строеж в двора на крепоста е ограничено и разделено на две зони – синя (безопасна) и жълта (в която падат стрели и снаряди при вражеските нападения и може да повредят построеното от вас).

Също така през деня може да се грижите за животните – имате две прасета и няколко кокошки, които са източник на яйца и тор, ако ги храните и пазите. При крайна нужда може и просто да ги заколите, получавайки определени количества месо от тях.

Ресурсите в играта са силно ограничени, така че имате и опция през деня да копаете в руините на падналите защитни кули – бавен процес, който ви дава малки количества ресурси на случаен принцип. От руините може да изкопаете всеки ресурс в играта, така че е някакво решение, когато всички други опции се изчерпят – в едно от преиграванията бях късметлия да намеря там липсващата ми в момента последна тухла.

След 15-тия ден откривате в развалините и останки от требушет. Ако го поправите и успеете да го снабдите с амуниции, ще имате възможност да подпомогнете защитниците и директно обстрелвайки вражеските сили.

Нощ

Когато падне мрак, настъпва втората част от играта. Имате право да пратите един човек за ресурси в разграбения и завладян град, до двама да шпионират вражеските сили (можете да командвате до четирима души едновременно), а останалите да оставите да спят – на земята или в легло, ако сте построили такива.


Единствената от дейности над които имате директен контрол е събирането на ресурси. Градът е разделен на различни квартали, във всеки от които има определени ресурси за събиране – в този на занаятчиите има повече дървен материал и метал, на пристанището – храна и вода, на пазара – платове и скъпоценности. Имате предвид че различните персонажи имат различни способности – някой може да носи повече ресурси наведнъж, друг – да преравя по-бързо купчините останки търсейки за ценни неща, а трети е по-добър боец и може да се справя по-лесно с вражеските бойци.

Като говорим за враговете, в началото те са малко и патрулират по строго определени марширути. Видят ли ви обаче, те ще ви подгонят и тогава имате две опции – да бягате и се криете, или да се биете с тях. Имайте предвид че командвате обикновени хора а не бойци, и дори да сте въоръжени битката с повече от един противник едновременно често завършва зле за вас.

Тук става интересното – видят ли ви в даден квартал, дори и да избягате успешно, в следващите няколко нощи патрулите там се удвояват. Още по-зле става ако убиете някой от патрулиращите врагове – това ефективно удвоява противниците не само в този квартал, но и в околните. Успеете ли обаче да убиете тези удвоени патрули, нови не се повяват и дадената област става безопасна до края на играта. Това е трудна задача и иска добро оръжие и тактическа мисъл – нападнатите от засада противници падат много по-лесно от тези срещу които се изправяте във фронална атака.


На определени места в града се крият и търговци, готови да разменят ценни ресурси и припаси за други такива, като това е и единственото място на което да използвате скъпоценностите които също понякога ще откривате в руините. Имайте предвид обаче, че стоките в инвентара на търговците не се подновяват – изкупите ли всичко което ви трябва, то е завинаги.

В града има и препятствия под формата на купчини трупове (които трябва да изгорите с факла) и затрупани с развалини улици (за които ви трябва лопата). На определени места ще намирате лопати като плячка, и ви съветвам да ги изпозвате разумно – ъпдейта на работилницата е скъп, и е напълно възможно да блокирате в играта защото не можете да стигнете до нови места, и не можете да намерите достатъчно ресурси за да си направите свои лопати.

Така стигаме и до последния елемент на играта – куестовете. Из града ще намерите определени места обозначени с удивителен знак, цъкането на който стартира куестове свързани с прости морални избори. Ще помогнете ли на старицата да погребе синът си или ще я ограбите? Ще спасите ли жената изнасилвана от двама вражески войници? Вашият избор определя и наградата която ще получите – ресурси, достъп до нови места по картата или понякога – нов съотборник.



Оценка

Няма да крия че This War Of Mine е една от любимите ми игри, и в този ред на мисли не мога да избегна сравненията, защото Siege Survival взаимства с пълни шепи идеи от първата. В голяма част това се случва добре, но има и неща които не харесвам – като изкуствено завишеното ниво на трудност чрез прекалено ограничени ресурси или пък факта че моралните избори в играта далеч не са толкова тежки.
Оставяйки това настрана, Siege Survival е добра игра, гарантираща часове забавление а ако създателите и спазят обещанието си за допълнителни сценарии – и много преиграване.

Като цяло избягвам да давам съвети за игрите които ревюирам, но тук ще добавя няколко в случай че решите да я изиграете:

– внимавайте кои персонажи приютявате. Част от възможностите са меко казани безполезни а веднъж приети, единствения начин да се отървете от тях е да ги оставите нарочно да умрат (с което ще въздействат негативно на останалите)
– капаните за плъхове са най-ефективния начин да се снабдявате с храна. Една ферма с посадени в нея билки може да ви дава примамка за четири капана едновременно
– много по-лесно е да избягвате вражеските войници, отколкото да се биете с тях
– с малко нагласяне можете да съберете почти всичко нужно в „синята“ част на двора. Бъдете напълно убедени че е пълна, преди да строите в жълтата.