Sid Meier’s Civilization V

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 07 окт. 2010

Никога няма да забравя първата игра от вече очевидно безсмъртната серия Civilization. Тя се събираше на 4 дискети от 1.44 Mb (разбира се, добре компресирана с ARJ) и след първоначалното объркване от множеството опции и възможности за избор, играчът просто потъваше в политическия и военен театър. Възможността за игра на едно PC от повече от един човек (hot-seat) превръщаше мен и приятелите ми в зомбита за цели дни, а споровете за това кой кого да нападне или да не понякога прерастваха в сериозни кавги. Екранната резолюция не надвишаваше 640х480 пиксела, но това не пречеше на никой – геймплеят беше това, което превръщаше всеки докоснал се до Civilization в неин роб до живот. Годината бе 1991 и Сид Майер, бащата на тази култова поредица, осъзнато или не, поставяше основите на цяла една нова гейм култура – походовите стратегии.

Днес, 19 години по-късно и след четири игри от серията с множество допълнения, петата част на неповторимата Civilization вече е факт. Виждаща бял свят пет години след последния хит на Сид Майер, Civilization V е, може би,

най-очакваната част от поредицата

особено след като последният й вариант, Civilization Revolutions, се появи само за конзоли и остави поколения РС геймъри разочаровани. Накратко: Civilization е походова стратегия, в която избирате дадена цивилизация и с военни, културни, дипломатически и други прийоми (в различните части Сид и компания променят мнението си за способите за контрол над всемира) имате за цел да се превърнете в най-великата световна сила. Научният прогрес, търговията, индустрията и куп други важни държавно-политически проблеми ще се стоварят на главата ви в това състезание за надмощие, започващо от пра-историята и завършващо в далечното бъдеще.

Докато предишните части на играта залагаха на доброто старо правило “Ако не е счупено, не го поправяй” и просто повишаваха нивото на сложност с нови и разнообразни методи за световна доминация, то петата част е поела в една малко по-различна посока. Екипът от Firaxis Games си е поставил за задача да префасонира изцяло култовата стратегия и в резултат на това игровите механики са „измислени” отново и почти по нищо не напомнят на тези от предишните части. За разлика от предшествениците си, Civilization V създава усещане за по-различна игра, излязла от работилницата на приятел на Сид Майер – повечето хубави неща от серията са запазени, но променени и имплементирани по съвсем нов начин. И наистина, главен дизайнер на Civilization V този път не е Сид Майер! Той се е доверил на основните идеи на Джон Шафер – фен от мод обществото на Civilization II, който вече е неразделна част от екипа на Firaxis. Основната концепция на Сид за подход към петата част е 33/33/33 – 33% новости, 33% подобрения и 33% от доброто и изпитано старо. И въпреки че бащата на Civilization се е постарал Джон да следва именно този подход, за добро или лошо единият оставащ процент по-често е попадал в първата категория.

Войната и двата нови ъгъла

Първата сериозна и значима промяна в Civ V е основата на картата. Казваме довиждане на квадратите, по които се предвижваха единиците през последните 19 години и започваме да свикваме с шестоъгълници. Вече всички градове, бойни единици и т.н. могат да бъдат атакувани от шест различни позиции, а не от осем, както бяхме свикнали досега. В това отношение нещата изглеждат по-прости, но дали? Тази промяна не е случайна, като залага на механизъм, добре познат в настолните икономически стратегии като „Заселниците на Катан”, където доказано работи и дава възможност за по-динамично предвижване. Това е позволило и на дизайнерите да се развихрят и да пресъздадат по-истински околната среда, като извивките и чупките на бреговата ивица или планините например, които вече изглеждат доста по-истински. Не мога да сдържа и възторга си от новия режим на визуализация, алтернативен на стандартния, наречен Strategic View. В него, наблюдавате игровото действие отгоре, досущ като на настолна игра (не мога да не спомена отново „Заселниците на Катан”), а всички бойни единици и градове са изобразени с икони и по-този начин позволяват много по-детайлен анализ на военните действия. Stategic View много напомня на на фейслифтната и преродена Civilization 1, базирана на шестоъгълници, и с това определено заслужава специално внимание от всички фенове!

Ако има един аспект в петата част, който е претърпял най-значими промени, то това са битките. Досега бяхме свикнали да събираме на едно „квадратче” възможно най-голям брой армии и след това заедно да ги изсипваме върху вражеските купчини. Това водеше до множество неясноти и объркване от страна на геймърите, когато например купчинка от 20 мускетари при опит да превземе вражески град, можеше да бъде унищожена от 5 стрелеца с лък, разположени зад стените. Всичко това се пораждаше от непреценени бонуси при атаки, защита, предимства срещу определен тип единици и т.н. В новата Цивилизация, това бреме пада от плещите ни и няма да ни се налага да изчисляваме на отделен лист хартия кой тип армия срещу какъв тип единици и на какъв терен е по-добър. Първо, събиране на повече от една военна единица на шестоъгълник вече е невъзможно и второ, всеки път, преди да нападнете, ще виждате кратко резюме на резултата от евентуалното нападение. Просто, нали?

С тези две промени Сид Майер и компания определено опростяват нещата и изцяло променят облика на битките в Civ V. Вече много внимателно ще трябва да позиционирате армиите си около врага, да прецените най-изгодните позиции за атака (хълмове, гори т.н.), а допълнителна щипка стратегическа сол добавят и нововъведените атаки от разстояние. Вече не е нужно да забивате стрелците си директно в бойните слонове на врага – ще можете да атакувате от разстояние и своевременно да избягате при евентуален неуспех. Още по любопитно е, че градовете имат собствена защита и могат да атакуват нападащите варвари от разстояние. Това спестява досадното задължение от предишните части да се събират „дванайски” за защита на градовете. Правилото само една военна или не-военна единица на шестоъгълник важи с пълна сила и тук и по този начин в града не можете да пазите повече от една армия.

Незначимата сила на перото

Ако в предишните части сте залитали по култура, религия и други миролюбиви способи за подчиняване на цялото земно кълбо, то този път трябва да се подготвите за частично разочарование. Религиите и корпорациите са безследно изчезнали от Civ V, а вместо тях Сид, Джон и компания са въвели “политики” – различни държавни решения, които дават бонуси към производството, силата на армиите, щастието на народа ви и т.н. Те дават добра възможност за различно развитие на отделните нации (отвъд иначе линейното научно дърво), като някой политики дори са взаимно изключващи се – ако залагате на Autocracy пример, което носи големи военни бонуси, не може да развивате политиките от Freedom, които носят културни предимства. Този нов аспект от играта, идвайки за сметка на религиите, корпорациите и други културно-икономически елементи, е интересно решение, което, по моему, намалява степените на свобода и малко или много прави стъпка назад в идейното развитие на серията. За сметка на това обаче подобрява динамиката и кустомизацията при различните стилове на ръководена на нациите.

Дипломацията също е претърпяла промени, като интересен за споменаване е фактът, че  вече не можете да търгувате науки, но имате възможност да изучавате определени дисциплини заедно със съюзниците си и така да инвестирате по-малко време в открития. По отношение на преговорите изкуственият интелект има редица проблеми, като понякога предприема неуместни предложения за мир или спонтанни и необосновани атаки. Интересни са и така наречените градове-държави. Това е нова хрумка на дизайнерите, които са решили да ни представят куп независими градове, които имат собствено управление и се опитват да привлекат световните сили на тяхна страна във военни конфликти, търговия и т.н. Те са и единственият способ, чрез който можете да достигнете до културна победа – трябва да подобрите отношенията си с тях и да лобирате за техния глас, редом с тези на другите участници в играта, за спечелване на изборите в съвета на Обединените нации. Градовете-държави са много своенравни и представляват предизвикателство за играчите, особено със способността си да предизвикват конфликти между вас и други супер-сили чрез дипломация.

Автоматизация

е мотото, което е движело идеите при промяната на механизмите за разрастване на градовете ви. Ще можете да строите различни сгради и чудеса сами, но вече населението ви ще се управлява от само себе си – не трябва да разпределяте работниците и професиите ръчно, а те сами ще заемат изгодни места около градовете и ще произвеждат пари, храна и продукция. Ако добавим към това и възможността да купувате шестоъгълници около града си със злато, сами ще се убедите, че мениджмънтът на градовете, вече няма нищо общо с познатия ни от предишните части. Длъжен съм да спомена, че вече колкото и да се развивате, няма да можете ръчно да променяте инвестициите в наука и култура. Този баланс вече се поддържа автоматично, а шпионажът изобщо отсъства от играта!

За сметка на това Firaxis са включили много добри съветници, които ще помогнат на начинаещите играчи да се ориентират в политиката, културата, науката и играта както цяло. Автоматично ще бъдете подканвани да променяте продукцията в градовете, да премествате единиците си, които имат още ход, или да атакуват врага наблизо. Накратко – в Civ V е помислено за новите играчи и геймплеят, малко или много, е претърпял промени именно в тази насока.

Технически детайли

Новост за серията е начинът на разпространение на играта – всичко вече се случва по онлайн системата Steam и всички мрежови игри се случват именно посредством нея. Въпреки редицата малки проблеми в мултиплейъра, само за броени дни Civilization V се превърна в най-играното заглавие в Steam. Бъдещето на поредицата определено се крие в груповата онлайн игра.

Графиката и звукът на Civ V получава най-добра оценка от всички нововъведения досега. Декорът е нарисуван много свежо, като околната среда е доста реалистична и съставена от множество динамични обекти. Бойните единици са нарисувани добре, битките са зрелищни, а новият изглед Strategic View кара Civ V да изглежда като луксозна бордова игра. Авторите са компилирали играта в два различни варианта – единият за DirectX 9, а другият – за 11. Така всеки, който иска, ще може да пробва новата част дори и да не притежава най-новият модел видео карта. Жест от страна на разработчиците, който определено трябва да бъде оценен от старите геймъри.

Саундтракът пък се състои от часове етно и класическа музика, като цивилизацията която изберете, ще определи и музикалния фон, който ще ви съпровожда, докато опитвате да превземете света. Атмосферата, която играта създава, е доста оптимистична, като авторите са си поставили за цел да реализират играта си с „оптимистично чувство за бъдещето на човешката цивилизация”.

Заключителни слова

Въпреки, че Civilization V е игра, ориентирана по-скоро към новите играчи, не може да се отрече, че тя предлага по нещо и за старите кучета. Дори и само новата военна механика в комбинация с шестоъгълниците е добра причина играта да бъде пробвана от всеки любител на стратегиите. Прекрасната графика и безсмъртната концепция за световна доминация с дадена цивилизация определено са сигурна рецепта за дълго забавление и ще спечелят много нови фенове. Аз лично нямам търпение да видя нови цивилизации (в официалната версия са включени само 18), нови модове и промени на оригинала, за което авторите са се погрижили добре. (Civilization V върви със специален пакет за модификация, който, сигурен съм, ще роди много оригинални модове.) Основната поука от новата Цивилизация е, че концепцията на Сид 33/33/33 доказва, че работи добре и задоволява потребностите както на старите фенове, така и на новите играчи. По този начин Civilization V се превръща в еталон за подражание, по отношение на изработване на нови части за стари хитове.

Автор: Орлин Широв