Та, думата ми е за „аркейд” игрите. Днес на тях се гледа по-скоро като на странно животно. Игра, ама не съвсем. (Странно, наистина, защото имаше време, когато всички бяха такива.) Е, това е на път да се промени. Според мен заглавия като Shadow Complex са само първите проблясъци от нещо, което не след дълго ще се превърне в модна тенденция. Докато, разбира се, не опорочат – от чиста лакомия – и тази добра идея. За какво всъщност говоря? Ами за това, че Shadow Complex, едно заглавие с видимо скромни мераци и бюджет, в момента е в Топ 3 на куп класации за най-популярна игра. Как така? Да речем, че цената от около 30 нашенски лева определено е фактор. И да, играта може да бъде купена само онлайн от Xbox Live Arcade. (И сега ако някой попита „ама шъ излиза ли за пе це?”, ще го погледна много, ама много страшно. Бройте се предупредени.) Нищо ново дотук. Новото е, че дивелъпърите от Chair (съпортнати здраво от Epic) са запретнали ръкави и са направили… ами,
истинска игра, да му се не види!
Добре дошли в света на някой си Джейсън Флеминг, двайсет и няколко годишен младеж, решил да заведе гаджето сред природата за уикенда. И понеже си нямат друга работа, влюбените пиленца се шмугват тъкмо в пещерата, където терористична организация се кани да хвърли Щатите в огъня на нова гражданска война. Клер (така се казва гаджето) бива отвлечена и Джей трябва да запретне ръкави, за да я измъкне. (Вместо просто да си каже – „баси, отървах се най-после”?? Странно…). Вярно, че за целта разполага само с фенерче и въже за катерене, но любовта давала криле. Или това беше за Red Bull-а? ОК, няма значение…
Фенерчето на Джейсън обаче се оказва доста ценна придобивка. Осветени от него, елементите от заобикалящата среда грейват в различни цветове, подсказвайки ви как да преодолеете едно или друго препятствие. Зелените, например, трябва да бъдат взривени, червените могат просто да бъдат гръмнати с огнестрелно оръжие, за сините ще ви е необходимо специално умение, кръстено „sonic run”, с което ще се снабдите по-навътре в играта, и тъй нататък. Още тук някъде си казах – чудесна идея,
тия момчета май наистина си разбират от работата
Но преди да продължим с геймплея, нека отворя една малка скоба и ви кажа две думи за графиката. Както вероятно личи от скрийншотовете, Shadow Complex е почти 100%-ов “side scroller”, или с други думи – екшън игра с фиксирана, „странична” камера. Да, не е чак толкова далеч времето, когато тези игри владееха света на електронните развлечения. (Или всъщност аз просто съм живял твърде дълго… А бе, вие нямате ли си друга работа, че четете текста в скоби?!) И както е модерно от има-няма десетина години насам, графиката на играта предлага забавна и не на последно място добре изглеждаща комбинация от 2D и 3D. Плюс някои интересни трикове с камерата, като бонус от тримерната графика. Декорите, типажите, анимациите и дори специалните ефекти на Shadow Complex изглеждат наистина страхотно не на последно място заради фактора „Unreal Engine”. Да не говорим, че хората от Chair дори са си направили труда да докарат нещо като „кинематографско усещане” за междинните сцени и дори са успели (макар и не точно на 100%). Въобще, откъдето и да го погледнете –
Shadow Complex си е едно малко визуално бижу
На да се върнем на геймплея. Управлението, логично, е супер-минималистично – движение с левия стик, прицелване с десния и стрелба с десния спусък. Още по-добрата новина е, че то работи прекрасно и дори ви позволява такива дребни извратени удоволствия като хедшотовете, които се награждават допълнително. Анихилирайте колкото може повече от противниците си и ще получите допълнителни точки и за това си постижение. Бонус точките ви позволяват да развивате героя си, давайки ви повече живот, повече сила и дори безкрайни муниции за някои оръжия (в по-горните нива). Джейсън се сдобива постепенно (в смисъл на част по част) с високотехнологичен военен костюм, който значително завишава лимитите, определени на редовия човек от майката природа. Chair дори са успели да вкарат в геймплея някои тупалки и ритници, което винаги е добре дошло, особено когато е подкрепено от достатъчно добре замислени и изпипани анимации.
Можете да врътнете играта за около 6 часа чисто игрово време
което си е повече от прилична цифра за игра от XBLA. Важно е да уточним, че това време далеч не включва разкриването на 100% от картата или изравянето на всеки скрит предмет. Ако имате нервите за подобен подход, общата продължителност на чистия геймплей вероятно ще набъбне значително. Но дори и да не сте сред най-педантичните геймъри, Shadow Complex все така би си струвала преиграването, може би дори повече от веднъж.
Автор: Ивелин Г. Иванов