Измина повече от година, откакто чухме нещо за Serious Sam 4 и почти осем години откакто видяхме последната част от поредицата – Serious Sam 3. Тя от своя страна успя да върне вярата в поредицата и всички зачакахме продължението. Откъде можехме да знаем обаче, че ще падне такова чакане? CroTeam на няколко пъти напомпаха сериозен хайп, само за да го експлоатират за други цели – първия път обявиха The Talos Principle (през 2014 г.), втория път – Serious Sam VR: The Last Hope, а третия път – обявиха, че ще видим играта на E3, само за да кажат впоследствие, че играта ще се представи при затворени врати, тъй като е все още в твърде ранен стадий. И ако съдим по изтеклите в интернет кадри – играта определено е. От миналогодишното Е3 обаче, по темата за Serious Sam 4 CroTeam пазят пълно мълчание. По играта все още се работи. Все още няма нови кадри или скрийншоти, но от тук – от там изтичат парченца информация, които ни помагат да попълним пъзела.
Какво всъщност се случва с играта?
Работата по играта продължава с пълна сила. Самият проект е доста амбициозен и явно изпълнението и оптимизирането на техническата част е доста трудоемко. От CroTeam гонят рекордни мащаби – както по отношение на размера на нивата, така и по отношение на количествата врагове.
Броят нива, които ще ни очакват в играта е повече или по-малко стандартен – около 15. Те от своя страна ще са изградени с помощта на процедурно генериране. Дали всяко едно или няколко – все още не знаем. Според хърватите обаче играта няма да е open world и всяко от нивата ще има входна и изходна точка. Това навява на мисълта, че самите нива ще използват процедурното генериране само за по-общите неща – терен и неговото запълване с обекти, докато конкретните игрални зони, през които ще преминава играча, все пак ще са дело на дизайнери. По този начин играта хем ще запази духа си, хем ще придобие един по-нелинеен вид. Колкото до размера на нивата, от студиото обещават терени с големина от 128х128 кв. км., което си е впечатляващ размер.
Хронологически действието в играта ще се развива преди събитията от Serious Sam 3 и ще ни покаже как се е стигнало до тях. За разлика от Serious Sam 3, тук се очаква то да се развива в няколко локации – Италия, Русия и Франция.
Какво обаче ще правим по тях?
Проблемът с огромните пространства, е че те най-често са или празни, или пълни, но с еднообразни задачи. По-бегло запознатите от вас със Serious Sam франчайза ще махнат с ръка, че играта и без това не предлага кой-знае колко разнообразен геймплей, но тези от вас, които са по-запознати, знаят, че добрите битки имат редица детайли и тънкости, които ги правят… Ами добри. Новите мащаби на нивата определено поставят нови предизвикателства пред гейм дизайнерите. Решението, което те са намерили е т.нар. система Легион. Чрез тази система играта ще може да предложи до 100 000 (да, правилно прочетохте) врага едновременно, да координира движенията на големи маси единици, така че да се създадат епични масовки. Как цялото това нещо ще се отрази на системните изисквания – все още не е ясно, но подозирам, че тази система е причината за бавната работа по играта.
В редиците на враговете вече е потвърдено, че ще присъстват задължителните за поредицата безглави камикадзета, харпии, скелети и бикове. Освен тях от старите познайници ни очакват и биомеханоидите, гнаарите (които се завръщат в своята мъжка и женска форма), както и други от безглавите вариации, които липсваха от Second Encounter насам. От Serious Sam 3 се очаква да се завърнат Khnum-овете, както и клонираните войници. Какво ново обаче ще предложи играта? За сега са известни само един вид врагове – т.нар. “Processed”. Като се абстрахираме от готиния им дизайн, изглеждат като доста generic враг. Разбира се, има и още няколко врага, които се виждаха от снимки от офиса, но за тях все още няма нито финален дизайн, нито официално представяне, тъй че няма да гадаем.
Как се очаква да се справим с всичко това?
Без значение дали говорим за масите врагове или огромните пространства, на Сам (т.е. на вас) няма да му се налага да воюва с голи ръце, нито да се разхожда само по едни кецове (в смисъл пеша, нали не си помислихте друго?). Първата (не чак толкова) новост е, че вече няма да воювате сами, а някои от героите от Serious Sam 3 ще вземат пряко участие и в играта.
Освен тях, ще разполагате и с различни превозни средства, с които ще препускате из огромните карти. Някои от тях ще имат чисто транспортно предназначение (като например мотоциклета от трейлъра). Други, като огромния комбайн, ще могат да се използват, буквално за да овършеете ордите от врагове, които непрекъснато ще се изсипват на пътя ви. Освен това ще можете да се повозите и на папамобил, ако авторите не зарежат тази идея до края на разработката.
По отношение на арсенала, това което се очертава е арсеналът от третата част да се завърне. Дали ще видим отново колтовете, бойния нож или гранатомета? Не се споменава нищо за тях до тук. Интересно е обаче, че друго любимо оръжие от TSE – огнехвъргачката – може и да си проправи път към финалната версия. Според пост на един от разработчиците в Steam форума на играта, тя ту е добавяна, ту е премахвана от работните версии. Стискам палци да се завърне.
Какво ни очаква на онлайн фронта?
Serious Sam винаги е била игра, в която да се пуснете заедно с приятели и да поразцъкате кооперативна игра някой – друг час. Това няма да се промени и сега. Кооперативните режими ще се завърнат, както и познатите ни Versus режими, които дебютираха в Serious Sam HD: TSE. Не е ясно дали ще има нови режими, но има слухове че най-популярните deathmatch карти в поредицата ще бъдат налични и за четвъртата част.
Кога се очаква играта?
В предвид, че CroTeam си сътрудничат с още няколко студиа в техните проекти (като Scum и Unity of Command 2), може би следващата пролет ще получим някаква по-значима информация. Малко вероятно е да видим играта, преди тя да е представена на някое от големите гейм изложения, които са ситуирани в летния сезон. Ако следваме тази логика (и ако тя пък вземе, че се окаже вярна…) играта можем да очакваме най-рано в края на 2020 г. или началото на 2021 г. Това разбира се са лични предположения и официална дата все още нямаме.
Автор: Георги Кацаров