Radeon HD5450 използва новия Cedar чип от фамилията Evergreen. Също както при останалите й членове (Cypress, Juniper, Redwood), така и Cedar се произвежда чрез 40nm технология от TSMC (Taiwan Semiconductor Manufacturing Company). С тях AMD успяха за шест месеца да пуснат в продажба цялата гама DirectX 11 чипове – от най-мощните до най-бавните както за настолни, така и за мобилни компютри. Продуктовата им линия бе обновена за рекордно кратко време (досега най-ниският клас винаги е получавал новите архитектури до около година след първоначалния им пуск) и през 2010 ще пускат само някои специфични продукти като тези за работни станции (Fire Pro, Fire Pro Mobile и FireStream), шестмониторните HD5870 платки (с шест mini-DisplayPort изхода), междинни модели като HD5570/HD5830 и може би HD5870/HD5970 с малко по-високи тактови честоти. Чипсети (или направо процесори) с вграден HD5000/DX11 графичен ускорител не се очакват преди 2011-та.
Естествено, пазарът на видеоплатки ще ни донесе други нововъведения като първите DX11 чипове на nVidia (GeForce 400), а към края на 2010-та може би дори и наследник на Radeon HD5000 – чиповете с кодово наименование „Northern Islands”, които се очаква да се произвеждат чрез 28nm технология.
Чиповете от HD5400 серията (Cedar) се позиционират в ниския клас и съдържат значително по-малко изчислителни блокове в сравнение с останалите Evergreen чипове: 16 Shader процесора (изпълняващи по 5 инструкции всеки), 8 текстуриращи модула и 4 финализиращи (ROP) модула. Широчината на канала за достъп до паметта е намален до 64-bit. При HD5450 няма дезактивирани изчислителни групи и се използват „пълни Cedar” чипове (засега няма планове за още по-ограничени модели). Те са изградени от 292 милиона транзистора, заемащи около 59 кв. мм площ. Препоръчаните тактови честоти при HD5450 са следните: 650 MHz за чипа и 800 MHz/1600 на DDR3/DDR2 паметта. Консумацията на HD5450 е 19W (7W при липса на натоварване) и референтният дизайн е с двуслотов охладител (само радиатор) без вентилатор (предвиден е извод за захранване на вентилатор, но не се използва), което означава безшумна работа. Освен това платките са с намалена височина (Low Profile, 5.5 cm). Това е допълнително предимство за използването им в HTPC домашни развлекателни центрове (Home Theater PC), тъй като те често използват кутии с по-малка височина/широчина от стандартните ATX. За съжаление радиаторът на референтния дизайн заема пространството и над съседния PCI/e слот, но най-вероятно повечето производители на видеоплатки ще го заменят с някакъв еднослотов модел (например покривайки по-голяма площ от платката).
Radeon HD5450 платките най-често ще бъдат с 512 МВ или 1 GB памет като някои от тях ще поддържат и HyperMemory (при Windows Vista/7) – в допълнение към „собствената” им памет ще могат да заемат и до 1.8 GB от системната памет на компютъра, когато има нужда (например при компютър с 4 GB памет и 512 МВ HD5450 видеоускорителят ще може да използва общо 2.3 GB, а ако се появят 2 GB HD5450, те ще могат да използват общо 3.8 GB). За съжаление не всяка HD5450 платка ще поддържа HyperMemory – при някои модели тази функция ще е дезактивирана. Като цяло производителността на HD5450 е твърде ниска и увеличаването на паметта над 512 МВ не си струва в общия случай (ако се нуждаете от по-голяма производителност, е по-добре да си вземете продукт от по-висок клас, дори да е от предишно поколение).
При Cedar се запазват повечето от архитектурните нововъведения на Evergreen фамилията: поддръжка на DirectX11 (което включва използваем Tesselation режим и DirectCompute; DX11 се предлага заедно с Windows 7, а има и версия за Windows Vista), HDMI/DisplayPort с вграден звуков контролер с поддръжка на Dolby TrueHD и DTS-HD Master Audio (за компресиран без загуба на качество звук, до 7+1 канален 192kHz/32bit – от Blu-ray дискове или съответните файлове).
От функциите на Evergreen при Cedar липсва хардуерната поддръжка за изчисления с плаваща запетая с двойна точност (това се използва най-вече в извън игрите – в приложения за научни симулации и др.), а броят на поддържаните монитори в Eyefinity режим е ограничен от шест на три – до 3 видеоизхода/монитора се обединяват в един „логически” (с ориентация „портрет” или „пейзаж”), но всички изходи трябва да са с една и съща разделителна способност. Може да се използват различни разделителни способности, но тогава всеки изход е отделен (т.е. работи се в нормален многомониторен режим и приложения за „цял екран” като филми и игри няма да заемат повече от един монитор). За Eyefinity могат да се използват единствено цифровите изходи, но повечето платки (включително и референтният дизайн) са с по два цифрови и един VGA изход. Липсата на трети изход за Eyefinity не е сериозен недостатък, тъй като така или иначе производителността на HD5450 е твърде малка, за да може да управлява повече от един монитор.
AVIVO функциите за подпомагане на декомпресията на видеопотоци (H.264, VC-1, MPEG-2) използват изчислителни ресурси на Shader процесорите, но тъй като те са силно ограничени при HD5450 не могат да се използват едновременно всички филтри и ефекти за подобряване качеството на изображението при разделителна способност 1920х1080 (т.н. Full HD – High Definition) или по-голяма. Разделителни способности до 2560х1600 се поддържат изцяло, включително и с декомпресия на видеопотоци и няколко от специалните филтри, но ограничението е, че няма да можете да активирате всички филтри едновременно.
Следва…
Автор: Стоян Спахиев