Легендарната в миналото френска фирма Cryo Interactive напоследък като че ли не е издала нито един истински суперхит и разчита най-вече на старите си лаври. Не че новите им заглавия са пълна скръб; даже напротив – тези игри обикновено са над средното равнище, но им липсват стремежът за оригиналност и новаторските решения, които прославиха Cryo преди години (в някой от следващите броеве рубриката “ретро” ще бъде посветена на Cryo Interactive). Така стоят нещата и в тяхната реалновремева стратегия SAGA: Rage of the vikings – добър замисъл, но несъвършена реализация.
Този коментар май стана традиционен за произведенията на Cryo през последните няколко години…
Каква всъщност е тази SAGA? Не е колумбийски сапунен сериал или пък за “кафе на зърна” :-). Играта представлява епична сага за живота, битките и легендите на викингите – тези могъщи северни войни, вселявали ужас в сърцата на “цивилизованите” европейци в продължение на три века (800 – 1100 г. – тази епоха и досега е известна като “ерата на викингите”). Освен човешки същества в SAGA участват още тролове, гиганти, елфи, джуджета и всевъзможни чудовища от викингските легенди и келтската митология. Тоест играта си е чисто фентъзи и не може да се похвали с кой знае какъв реализъм или историческа достоверност. Това съвсем не е недостатък – малко митологии са по-богати от Скандинавската и Келтската, а това означава, че едно фентъзи на такава тематика може да бъде много по-интересно за играчите от някоя скучна историческа симулация.
Расите в SAGA са общо седем – викинги, южняци, тролове, елфи, джуджета, гиганти и кентаври. Тази цифра звучи наистина внушително, но води след себе си и доста затруднения. За баланс на силите въобще не може да се говори – спомнете си колко време беше необходимо на Blizzard, за да балансират своя StarCraft, където расите бяха всичко на всичко три. В SAGA, където цифрата е седем, това е абсолютно невъзможно.
Всички раси са уникални, но и тотално неравностойни!
Гигантите и кентаврите изобщо не разполагат с магьосници и могат да строят всичко на всичко два различни вида сгради (склад и къща). За сметка на това те притежават най-силните бойци. Елфите пък разполагат с най-добрите стрелци, но за сметка на това сградите им се строят не от обикновено дърво, а с помощта на специални магически плодове (явно техните вярвания не им позволяват да унищожават природата).
Представяте ли си какво затруднение е намирането на рядко срещаните магически плодове, които са жизнено важни за тази раса? Джуджетата пък са най-добрите работници, имат много компактни сгради и могат да добиват метал от планинските мини… но няма смисъл да продължавам с описанието на предимствата и недостатъците на всяка една от расите. Дадох тези примери с цел да илюстрирам тоталния дисбаланс, който сериозно накърнява удоволствието от мрежовата игра – човек никога не е сигурен дали е спечелил, защото е по-добър или просто защото е избрал по-силната раса. Още по-объркани стават нещата, когато се опитате да развивате и командвате няколко раси едновременно (защото играта предлага и такава възможност).
Сравнението със Starcraft, което направих по-горе, може би не е съвсем коректно, тъй като многобройните раси в SAGA не разполагат с достатъчно многообразие от различни бойни единици. Например викингите разполагат всичко на всичко с две бойни сухоземни единици и с два вида кораби – транспортен и боен. За разлика от останалите RTS, тук случайността играе доста голяма роля, тъй като шансът определя каква точно ще е следващата войска, която ще се появи. За да разберете какво точно имам предвид, трябва да ви опиша как точно става прирастът на населението в SAGA. Както е написано в Стария Завет:
Плодете се и се множете, чада мои!
На първо време ви е необходима къща и достатъчно количество храна (гладна мечка хоро не играе). Също както в Age of Empires можете да добивате манджата от всевъзможни различни източници – лов, риболов, бране на диви плодове, земеделие, животновъдство. Досега не съм споменавал, че в SAGA има алтернативна смяна на сезоните – редуване на зимен и летен климат. През зимата храна се добива значително по-трудно (забравете за горските плодове и земеделието) и обикновено прирастът на населението е по-нисък. След като сте осигурили достатъчно кльопачка трябва само да вкарате мъж и жена в къщурката и да оставите всичко в ръцете на Природата. След няколко минути ще разполагате с чисто нов викинг (или съответната друга раса) от мъжки или женски пол. Ако се случи мъжко чедо, то задължително е “войн” – универсален боец с меч и лък, който освен всичко може да извършва всевъзможни строителни и селскостопански дейности (нещо като peasant+archer+footman – плащате едно, получавате три!). Ако пък се случи жена, тя ще бъде или обикновена севернячка, която може да се занимава с работа и риболов, или валкирия. Последното не е шишкава оперна певица, а войнствена амазонка, която по-късно може да придобие и магически умения, но не може да извършва каквато и да е полезна работа (освен ловуване). При останалите 6 раси нещата са почти аналогични, само дето съответните units се различават. Любопитно е, че вашите повереници се размножават като бели зайци и само за един сезон една двойка може да ви “произведе” цяла чета новобранци, стига да разполага с достатъчно храна.
Друг интересен момент е, когато петте хуманоидни раси (викинги, южняци, тролове, елфи, джуджета) започнат да се възпроизвеждат помежду си! Например си купувате женска тролка (от най-близкия пазар за роби, т.е. от вашия warehouse) и я слагате в една къща с мъжко джудженце. Резултатът не е зелена Снежанка или друга генетична гавра, а ново джудже или трол, като шансът е 50:50. Колкото и абсурдно да изглежда това, така можете да комбинирате по двойки всичките 5 раси и да стане един голям миш-маш (т.е. да играете с пет раси едновременно и да получавате нови попълнения от всяка). Расите на гигантите и кентаврите физически не могат да участват в кръвосмесителните оргии. За съжаление авторите не са предвидили възможност за създаване на хибриди, а би било много забавно да видим валкирия-джудже или пък елфотрол…
Вече споменах за вашия склад (warehouse), където можете да купувате и продавате ресурси или пък същества. Той е безценен, когато сте закъсали за някой ресурс (като метал или магически плодове) или искате да си купите същества от друга раса, които да размножавате успоредно с вашите. Разбира се, цените най-често никак не са изгодни за вас… В специални сгради-работилници (workshops) се правят ъпгрейдите на вашите оръжия и инструменти, като за това най-често са необходими метал и дърво. В оборите (stables) можете да отглеждате крави, които след това да продавате или да колите за месо (интересно е, че за размножаване на кравите ви е необходима само една крава и сено… кой изпълнява ролята на бика трябва сами да се досетите). Колкото до магията – за нея са необходими специални сгради – храмове и долмени, които се строят от вашите валкирии (или аналогичните им монаси и runemasters при другите раси). Всяка раса се е специализирала в определен вид магия – Гора, Земя, Огън, Въздух. Изключение правят само Гигантите и Кентаврите, които не използват магия, и южняците, които са християни и владеят антимагията, т.е. техните свещеници контрират магиите на другите раси. Като цяло магиите са много и разнообразни, но изискват твърде много ресурси и често не е изгодно да ги развивате.
Всички бойни единици разполагат със стрелкова и близка атака, но малкият им брой (около 2 за раса) прави ужасно лошо впечатление. Cryo би трябвало да понапрегнат въображението си и да измислят и нарисуват поне конници и обсадни машини, тъй като така играта изглежда наистина недовършена, а битките – постни. Съвсем същите са нещата и по море –
можете да строите един боен и един транспортен кораб.
Авторите разтръбиха за променящия се според сезоните вятър, но поне аз не видях голяма разлика в скоростта на кораб, движещ се по вятъра с опънати платна и такъв, който използва греблата си в обратна посока.
Поне на пръв поглед в SAGA няма подготвена кампания – просто осем обучаващи сценария, двадесетина карти за самостоятелна игра и още толкова – за мрежова. Чак след като погледнах в readme-файла (тъй като проклетата котка пак ми беше изяла ръководството 🙂 разбрах, че тези сценарии трябвало да се играят в определен ред, започвайки от Lindis и завършвайки с Valkyrie. Въпреки това няма никаква връзка между повечето от тях, така че не се надявайте на нещо като история или развитие на сюжета.
Графиката в самата игра е на нивото на тази от първия Age of Empires. Много добро впечатление правят интродукцията и останалите анимации. Звуковите ефекти са най-често неразбираеми, а музиката е с келтско звучене и не се натрапва.
SAGA е реалновремева стратегия, която може да направи известно впечатление, но няма да се пребори със задаващите се хитове Tiberian Sun и Total Annihilation: Kingdoms. Ако имаше повече бойни единици, по-свързана история или поне увлекателен и справедлив multiplayer, положението би било различно, но сега никой няма да се вманиачи по нея. Програмистите и дизайнерите на Cryo определено не заслужават да отидат във Валхала (викингския рай, където се яде месо и се пие медовина без задръжки), щом пускат такава полузавършена игра. Жалко за опропастената идея, която при малко повече старание можеше да се превърне в нещо много по-добро.
Автор: Боян Спасов