Не зная как да започна да изливам мъката и разочарованието, които налегнаха душата ми след появата на RollerCoaster Tycoon 2. Това е играта, която направи от мен заклет фен на тайкуни. Това е играта, с която съм прекарал много незабравими часове и чиято нова версия чаках с нетърпение от толкова време. И ето, тя е пред мен, но, уви, не ме радва.
Графиката е вехта
даже и за подобен род геймки, които по принцип не акцентират върху визуалната част. Звукът не се е поместил на сантиметър за всичките тия години. Независимо от многобройните въведения, които са безспорни, нещо куца и не достига да я играя с кеф.
За тези, които за първи път чуват името RollerCoaster, нека поясня. В началото бе RollerCoaster Tycoon, след него се появиха два add on-а, a RCT: Gold Edition обедини в едно всичко, създадено до момента. Общо взето Infogrames са доразвили идеите от RCT: Loopy Landscapes и RCT: Corkscrew Follies, насочени към добавянето на нови обекти – както увеселителни съоръжения и места за отмора, така и по отношение на елементите за декорацията на парка. Разполагате със 128 влакчета и павилиони за всевъзможни глезотии – от будки за течен шоколад и морски деликатеси, през простите атракции, познати ни от панаири и бирени фестове, до гигантски влакчета за фенове със здрави нерви и стомаси. Впечатлих се от обогатените тематични групи, общо 19 на брой – пиратска, спортна, римска, фентъзи, тиквена (за празника на Вси Светии) и прочее.
Изключително полезна е възможността за построяване на различни декоративни обекти посредством стени и покриви от различни материали. Например зоната за чакане се “опакова” и при проливен дъжд посетителите са защитени и най-вече се чувстват уютно в парка ви. По сходен начин можете да скривате металните конструкции на rollercoaster-ите зад крепостни или стъклени стени.
Общото между всички игри от поредицата са целите, които трябва да постигнете, и средствата, с които оперирате като главен мениджър на увеселителен парк. Сценариите поставят различни по трудност задачи за изпълнение – висок рейтинг или определен брой посетители, пари в наличност или популярност на отделни съоръжения за фиксиран период от време. Посетителите са издигнати на пиедестал, защото от благоразположението им зависи дали ще похарчат парите си точно при вас или ще потърсят алтернативно развлечение. Идеята е да развиете всеки парк така, че той да предлага разнообразие от увеселителни съоръжения за всеки вкус, места за отмора, за хапване и пийване. Оформлението на заобикалящата среда трябва да предлага изобилие от скулптури, огради, цветни пътеки, заобикалящи просторни алеи за движение.
RollerCoaster Tycoon 2 предлага
25 готови главоблъсканици
в духа на познатите ни от предишната част сценарии. Новост са пресъздадените реални съоръжения, които наистина съществуват във веригата от увеселителни паркове SixFlags, която има филиали в пет страни. Безспорен факт е, че настройката на атракциите е подобрена. Освен че можете да им задавате различно музикално оформление и да избирате измежду десетина типа дизайн, разполагате със статистически данни за нивото на популярност. Освен това знаете какво мислят посетителите за конкретния обект и за колко от тях той се е превърнал в любимо развлечение.
Чисто нова е секцията за моделиране на съоръжения и сценарии. Scenario Editor е мощен инструмент за създаване на собствени мисии. Поетапно определяте началния капитал, площта и формата на парка, обектите, с които разполагате преди да започнете разработката на нови, целите и времето за постигането им. Така по свой вкус и възможности може да създадете практически безброй варианти на увеселителни паркове с различна трудност. Подобни функции имат модулите RollerCoaster Designer и Track Designers, предназначени за персонализация на влакчетата, но нещо не ми се видяха особено полезни. Недоумявам защо разработчиците не са запазили своята фантазия и сили, за да осъвременят графиката и да вкарат нещо наистина вълнуващо и ново по отношение на геймплея, което да покрие претенцията, че не става дума за поредния add on.
По мои собствени наблюдения поредицата не се радва на особена популярност в родината ни. Слабата заинтересованост на средностатистическия CS-фен към подобен род геймки си я обяснявам с липсата на традиция в този развлекателен бизнес на родна почва. Е, София Ленд вече е факт, но ще трябва да минат доста години, докато неудовлетворени търсачи на силни усещания изпитат потребност от моделиране на развлечения по собствен вкус във виртуалната реалност. И най-вече да имат реална представа какво се крие зад чудноватите имена Corkscrew Roller Coaster или Inverted Impulse Coaster.
Автор: Васко Чаворски