Rollercoaster Tycoon

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Странни неща стават в света на производителите на игри! Някои от вас може би си спомнят една моя статия за играта Axis and Allies на компанията HASBRO Interactive отпреди няколко месеца. Там споменах, че ако се съди по официалният им site в Internet, тази компания се е специализирала в производството на евтини и не особено интересни игри, които за сметка на това обаче са в огромно количество и се продават на кило по супери, бензиностанции и обществени тоалетни. Явно обаче продажбите им са вървели доста добре, тъй като компанията е решила да се захване и с пазара на по-сериозни произведения и го е направила по най-добрия възможен начин – като е закупила Microprose, при това заедно с куклите и парцалките! Ето защо при самото стартиране на играта, преди още да се появи името на Chris Sawyer (създателят на серията Transport Tycoon), ще видите логото на HASBRO Interactive (така да се каже – “и ние сме дали нещо на света”)! Въпреки това си струва да продължите – новите собственици ако не друго, поне със сигурност разбират от бизнес, тъй като са оставили Chris Sawyer и Microprose да си свършат добре работата – и резултатът е великолепната стратегия/симулация ROLLERCOASTER TYCOON!
Наистина, за моя вкус в играта липсва достатъчно екшън – друго щеше да бъде, ако отвреме навреме едната половина от посетителите започне да стреля по другата половина – така освен екшъна, щях да получа и удовлетворение от приликата с България – но ако все пак си падате по по-мирните средства за разрешаване на споровете, тази игра определено си заслужава да ґ отделите сериозна част от времето си! Тук е необходимо едно голямо пояснение – на пръв поглед RollerCoaster Tycoon безкрайно прилича на Theme Park – една игра отпреди няколко години; всъщност толкова много прилича, че дори аз в началото се заблудих и бях готов да направя съвсем кратка статия – “нищо ново, просто съвсем незначително осъвременен вариант на Theme Park” – и щях доста да сбъркам! Всъщност приликата е най-вече повърхностна – получавате същата весела и жизнерадостна графика, със същите сериозни намеци за “несериозност”!

Но пък все пак става въпрос за лунапарк за деца – не можете да създадете обстановка като в играта Blood и да очаквате наплив от весели посетители! За сметка на това между двете игри съществува огромна разлика на ниво gameplay! За Theme Park всички рецензенти бяха единодушни – “великолепна игра!” Обаче въпреки това тя не успя да стане хит и причината бе съвсем банална – изискваха се прекалено много усилия за микромениджмънт (освен на ниво “sandbox”). Основната част от времето ви бе заета с това да определяте от кой вид сладолед по колко да се закупи или в преговори с профсъюзите за увеличение на заплатите и почти не можехте да се занимавате със самия лунапарк – а във всяка игра трябва да има и много забавление, нали? В новата игра приликата на пръв поглед е стопроцентова – започвате с гола поляна (фигуративно казано – не във всички сценарии ще има наистина поляна, а често дори разполагате с някакъв полуготов лунапарк) и трябва да строите атракциони (като не забравяте входните и изходните будки и алеите, където клиентите търпеливо да си чакат реда), пътечки, надлези и подлези, да садите цветни лехи, декоративни храсти и дървета, да монтирате павилиони за hot dog, пуканки и кока-кола, пейки за почивка, да наемате персонал за поддръжка, ремонт и опазване на реда, и на всяка цена да не забравяте да сложите необходимия брой… тоалетни!!! Ще забележите разликата обаче веднага, след като се опитате да направите първата си въздушна железница – какво точно ще получите и доколко атракционът ще бъде интересен на посетителите, ще зависи единствено от вас! Защото имате абсолютна свобода на действие и трябва да си конструирате сами цялата железница от начало до край! Действително, като за начало ще получите по една-две напълно годни за работа конструкции, с които можете да започнете, но едва ли ще се намери сериозен gamer, който да се задоволи само с това и да не си изпробва силите и творческата фантазия! Задачата обаче никак не е лесна – вашите посетители ще оценяват не само параметрите на самото влакче (като тук влизат дори фактори като евентуалното прилошаване – nausea), но и взаимодействието с околната среда – прекарайте влакчетата с посетители под красив водопад и ще имате възможност да вдигнете цените за този атракцион с цели 30%! Накарайте феновете да крещят от възторг (и ужас), когато части от секундата преди сблъсък с насрещен влак линията ви изведнъж изчезва в дълбок подземен тунел… да не забравите обаче да наемете и съответния персонал, които да се грижи за изправността и безопасността на съоръженията и за чистотата в парка!

Ето това е и основното преимущество на играта – възможността атракционите да зависят единствено от вашите способности (и от наличните за момента технологии)! Наистина, докато не привикнете с основните принципи на конструирането ще ви бъде доста трудно – но пък затова са ви дадени и няколкото готови конструкции, а и можете да си стартирате сценарий с полуготов лунапарк и да разгледате внимателно какво и как е направено. И понеже стана въпрос за сценариите – играта е на принципа на автомобилните ралита – отначало имате достъп само до пет елементарни сценария, и едва след тяхното преминаване можете да се заемете с по-сериозните предизвикателства. Общо в базовата игра са включени двадесет и пет сценария, но от официалния site на Microprose – www.rollercoastertycoon.com ще можете да си изтеглите напълно безплатно нови сценарии, както и допълнителни люлки и други забавления… и внимание – ще можете да представяте и създадените от вас атракциони и да участвате в обявеното от Microprose съзтезание за най-добър конструктор (тук вече ще има на какво да ги научим американците!).

Разбира се, в играта има още много хитрости и тънкости – ценова политика, осигуряване на различни удобства за посетителите (дори чадъри, ако се случи дъждовен ден – освен това продажбата на чадъри може да даде добър доход). Даже пребоядисването на някое от влакчетата в други цветове може да даде неочаквани резултати!

Може би най-голямото преимущество на RollerCoaster Tycoon е възможността за безкрайно преиграване и за създаването на нови и нови все “по-хитри” влакчета и забавления – и ако не държите да играете само екшъни, в които проблемите се решават главно чрез изтрелването на огромно количество патрони, със сигурност това ще е игра, към която ще се връщате наново и наново дори след много месеци!

Автор: Генко Велев