Легендата за аргонавтите e една от най-древните истории на античния свят, разказана преди повече от две хиляди години. Сега авторите на заглавия като екзотичната Battle Realms, епичната Lord of the Rings: War of the Ring и магическата DragonShard са се заели с нелеката задача да я възкресят. Това е едно от най-обещаващите заглавия за 2008 – с брутални битки и оригинални геймплей елементи. Прочетете и се убедете сами.
Създателите от Liquid Entertainment определят Rise of the Argonauts като ролева игра, в която е наблегнато на силните страни на жанра – добра история, развитие на героя и ключови решения, които оказват влияние на съдбата ви по-нататък. Същевременно пренебрегнати са изцяло онези досадни елементи, които го правят толкова неприветлив за мнозина – безкрайни менюта, тромаво боравене с инвентара, десетки статистики, по-голямата част от които нямате представа за какво служат, и т.н.
Легенди и своеволия
Още в самото начало ваша милост ще надене галошите на митичния Язон – млад воин и крал на Йолк, чиято жена е убита в деня на тяхната сватба. В желанията си да я върне от смъртта, той се качва на масивния боен кораб “Арго” и се отправя на опасно приключение в търсене на Златното руно. Говори се, че мистериозните сили на този артефакт могат да преборят дори смъртта. Какво му трябва повече на Язон, освен да събере онези пътешественици, които искат да му помогнат (станали известни по-късно като аргонавти), и да се отправи на дълг поход към далечната страна Колхида, където се съхранява Златното руно?
Онези от вас, които са си завирали носа и преди в старогръцката митология, вероятно са усетили, че Liquid са си позволили леки своеволия и са променили легендата, както намерят за добре. Това обаче не е непременно лошо, тъй като по този начин могат да нагодят историята по-успешно към цялостния геймплей. А на този етап той се очертава солиден като олимпийски камък.
На дълго пътешествие
Наличието на кораб като “Арго” предполага и доста странствания надлъж и нашир из просторните морета на Древна Гърция. Така че не се изненадвайте от факта, че нивата в Rise of the Argonauts всъщност представляват отделни острови, всеки един от които е посветен на даден гръцки бог. Този на Артемида например, покровителката на лова, е пищно зелен с гигантски дървета, които буквално те затварят в своята прегръдка. Островът на Аполон представлява една необятна пустиня, а на Арес – огромен вулкан, в центъра на който се намира арена.
Ключът към това да се доберете до Златното руно е подбирането на правилните герои измежду аргонавтите, които да отговарят на предизвикателствата, с които ще се срещнете на дадения остров. Засега е сигурно, че Херкулес и Аталанта ще бъдат част от приключенците. Първият, вярвам, няма нужда от представяне. Коя обаче е Аталанта? Според някои източници това е единствената жена, която Язон е допуснал на “Арго”. Тя е участвала в прословутия Калидонски лов и със своя стегнат лък е нанесла първата рана на глигана, тероризиращ Земята.
Тези двама свирепи воини ще бъдат незаменими по време на битките. А сраженията ще се случват често предвид опасностите, които аргонавтите ще се изправят по пътя си – шесторъките великани край остров Кизик, харпиите, тормозещи прокълнатия от Аполон Финей, коварните Симплегади, където скалите се приближават една към друга, и прочие. Дали всичко това ще види бял свят в играта, тепърва ни предстои да разберем.
God of War-подобна
Бойната система изглежда умопомрачително добре в трейлърите, подвизаващи се из мрежата. Представете си, че сте се изправили срещу триметрово прасе, което всячески се опитва да ви наниже на огромните си рога. Какво правите в този случай? Херкулес го хваща за бивните и го застопорява на едно място, а вие го намушвате с все сили отстрани.
Друга сцена: обградени сте от трима войници, въоръжени с мечове и щитове. Изваждате си копието, намушквате един от тях, вдигате го във въздуха и го запращате към стената. Вадите боздугана си, счупвате щита на другия и го заколвате с меча си. Херкулес пък извива ръцете на последния и да го хваща в мечешката си прегръдка, докато междувременно вие отсичате главата му, която по случайност запращате директно към камерата.
Да, Rise of the Argonauts ще бъде
изключително кинематографична
Битките изглеждат зрелищни, физиката на героите – реалистична, а светът – изключително красив благодарение на Unreal 3 енджина. За онези от вас, които са прекарали последните няколко месеца единствено и само в Азерот, това е същата графична платформа, захранваща BioShock, Medal of Honor: Airborne, Stranglehold, Gears of War, Unreal Tournament 3 и други подобни визуални шедьоври.
Ако случайно се чудите как ще успеете да прилагате в действие всички гореспоменати движения, спокойно – Liquid са се постарали да направят битките колкото се може по-интуитивни, а смъртоносните удари, които владеете – контекстуално сензитивни. Вместо да ви натоварват с един куп команди, с които да ръководите аргонавтите, те са се погрижили AI-то им да бъде достатъчно интелигентно. Оставете Херкулес сам и вижте как ще започне да разкъсва враговете ви на малки парчета. Доближете се до него и той ще започне да работи в екип с вас и да се опитва да ви помага, както намери за добре.
Благоволението на боговете
Liquid са решили проблема с развитието на героя по един доста нестандартен начин. То е обвързано с благоволението, което боговете имат към вас. Ще изучавате различни допълнителни движения, специални умения и способности в зависимост от това кого предпочетете да почитате: Атина, Арес, Хермес или Аполон.
Най-общо казано може да им се мазните по два начина. Първият са т.нар. подвизи. Дали ще трябва да убиете 20 дриади, дали да откриете пещерата, където Зевс е бил скрит от очите на Кронос, или пък да спасите няколко ловци от надвиснала беда? Това са все подвизи, които очакват своето изпълнение. След това, когато се натъкнете на храм, ще можете да ги посветите на някой от четирите главни божества и по този начин да спечелите благоволението им и да получите достъп до нови умения.
В Rise of the Argonauts боговете на Олимп постоянно следят постъпките на Язон, дори по време на диалозите. Ако се държите агресивно, ще се харесате на Арес, ако сте лукави и манипулативни – на Хермес, и т. н. Така героят ви ще се развива постоянно и по един напълно интуитивен и новаторски за RPG-жанра начин. На теория звучи идеално, остава да го видим и на практика.
Откъдето и да го погледнем, гръцката митология е един от най-благодатните извори, от които разработчиците могат да черпят вдъхновение за фентъзи-игри. Прословути герои, странни чудовища, мощни артефакти и епични пътешествия – какво повече ви трябва? Вижте само в какъв хит се превърна God of War.
Дали и Rise of the Argonauts ще блесне със същата сила? Можем само да се надяваме, тъй като надали преждеспоменатият конзолен шедьовър ще види някога бял свят и за PC.
Автор: Владимир Тодоров